کی روش

جمله اخیر کارلوس کی روش درباره اینکه "رویای ایران حضور در جمع چهار تیم پایانی و نیمه‌نهایی مسابقات است" بلافاصله با واکنش اهالی فوتبال کشورمان مواجه شد.

سرویس ورزش مشرق – نگاهی به تاریخچه مسابقات جام ملت‌های آسیا مشخص می‌کند در ۱۶ دوره قبلی برگزاری این مسابقات تعداد تیم‌های شرکت کننده در هر دوره، تعداد مسابقات تیم‌ها برای رسیدن به دور نیمه نهایی و فینال و البته تعداد حضور تیم‌ها روی سکوهای اول تا چهارم به چه ترتیب بوده است.

کی روش در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود جملاتی بیان کرد که به مذاق منتقدان وی خوش نیامد و واکنش‌هایی در پی داشت؛

«در حال حاضر تمام تمرکز ما بر روی بازی اول مقابل یمن است. فعلاً این مسابقه برای ما پراهمیت‌ترین بازی است و بعد از سپری کردن بازی اول‌مان به بازی‌های دیگر فکر می‌کنیم اما روی یک مطلب شکی نداریم آرزو و رؤیای ایران حضور در چهار تیم پایانی و نیمه‌نهایی مسابقات است که امیدواریم اتفاق بیافتد.»

«به نظر بنده سه تیم وضعیت مطلوبی برای حضور در نیمه‌نهایی را دارند کره جنوبی، ژاپن و استرالیا که چه از نظر نتایج و چه از نظر سابقه فوتبالی این کشورها گذشته بسیار خوبی دارند. این سه کشور به خاطر تاریخچه‌های فوتبال‌شان و کارهایی که انجام داده‌اند و نتایجی که گرفتند حضورشان در نیمه نهایی تضمین شده است. ما هم تلاش می‌کنیم به عنوان آن یک تیم به نیمه نهایی راه پیدا کنیم».

مروری گذرا به آمار تیم‌های حاضر در نیمه نهایی خصوصاً در دوره‌های اخیر در این رقابت‌ها قطعاً ذهن مخاطب سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان درباره اینکه منظورش از بیان جمله "رؤیای حضور در نیمه نهایی" و بخش‌های دیگر حرف‌هایش را روشن‌تر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

کی‌روش با این آمار درخشان جواب منتقدان را داد! +عکس


۱۰ سرمربی برجسته جام ملت‌های آسیا / رقابت کی‌روش با قهرمان جهان و اروپا +عکس


برنامه کامل مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به وقت تهران +نمودار حذفی

**سه دوره جام ملت‌ها با ۴ تیم!

استارت این رقابت‌ها در هنگ کنگ و در سال ۱۹۵۶ زده شد که البته تنها ۴ تیم در مسابقات حضور داشتند. این اتفاق در دو دوره بعدی هم تکرار شد تا جام ملت‌ها در سه دوره ابتدایی اش بدون داشتن مرحله‌ای تحت عنوان نیمه نهایی برگزار شود.

**ایران از دور چهارم وارد شد!

تیم ملی فوتبال ایران از سال ۱۹۶۸ وارد جام ملت‌ها و البته قهرمان شد. ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۷ تیم ایران برای اولین بار بین ۵ تیم چین، میانمار، هنگ کنگ و رژیم اشغالگر قدس به میزبانی تهران به مقام قهرمانی آسیا رسید. جایی که مسابقات دوره‌ای بود و عملاً نیمه نهایی در کار نبود!

**تکرار قهرمانی در تایلند و تهران!

جام ملت‌های ۱۹۷۲ در تایلند و ۱۹۷۶ در تهران با حضور ۶ تیم و دو گروه سه تیمی برگزار شد. مسابقاتی که تیم فینالیست با دو بازی در مرحله گروهی و یک بازی در نیمه نهایی به رده اول یا دومی می‌رسید. تیم ملی کشورمان در دو دوره پنجم و ششم نیز مانند دوره چهارم عنوان قهرمانی را از آن خود کرد تا تیم رویایی ایران در دهه ۷۰ با هت تریک در قهرمانی، به عنوان قدرت بلامنازع قاره کهن معرفی شود. در واقع ایران با توجه به نفوذ فوق العاده اش دریک دوره ۸ ساله، دو بار میزبانی جام را برعهده گرفت و دو قهرمانی به ارمغان آورد.

**مسابقات از سال ۱۹۸۰، ده تیمی شد!

از دور هفتم مسابقات جام ملت‌ها که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، این تورنمنت با حضور ۱۰ تیم برگزار شد و ایران به همراه کره شمالی، کره جنوبی و کویت که در پایان قهرمان شد به دور نیمه نهایی راه یافت.

**حضور یک در میان و حسرت ۱۵ ساله ایران!

به گزارش مشرق، ایران دوبار دیگر هم در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۸ به نیمه نهایی رسید. اما از آن دوره به بعد حضور در جمع ۴ تیم نهایی برای ایران به صورت یک دوره در میان اتفاق افتاد و تیم ملی کشورمان تا سال ۲۰۰۴ دو بار دیگر به جمع ۴ تیم نهایی راه یافت؛ سالهای ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴. در واقع ۱۵ سال است این اتفاق هنوز برای تیم ملی کشورمان تکرار نشده و رؤیای کی‌روش که برای منتقدین خاطره است به واقعیت نپیوسته است!

**شروع ناکامی ایران پس از ۱۶ تیمی شدن!

تیم ملی ایران آخرین باری که به جمع ۴ تیم راه یافته به نیمه نهایی رسید در سال ۲۰۰۴ بود؛ اولین دوره‌ای که جام ملت‌ها با ۱۶ تیم برگزار می‌شد. سالی که برانکو ایوانکوویچ هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده داشت و با بدشانسی و حتی می‌توان گفت ناداوری از رسیدن به فینال بازماندند. پس از آن و در سالهای ۲۰۰۷، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ که باز هم این مسابقات با ۱۶ تیم برگزار شده با قلعه نویی، قطبی و کی روش در یک چهارم مغلوب و حذف شدیم!

**جام هفدهم با ۲۴ تیم!

در حالی که تیم ملی کشورمان در سه دوره اخیر با حضور ۱۶ تیم نتوانسته به نیمه نهایی راه پیدا کند قطعاً در این دوره که برای اولین بار ۸ تیم به تعداد شرکت کنندگان در جام ملت‌های آسیا اضافه شده اند یک مرحله بیشتر شده و ممکن است برخی تیم‌های درجه دو و سه آسیا که به مسابقات راه یافته اند، یقه برخی بزرگان را بگیرند. اتفاقی که معمولاً در جام‌های معتبر بسیار اتفاق می‌افتد و شگفتی جام نام می‌گیرند. آلمان و اسپانیا و آرژانتین و ایتالیا و انگلیس از نمونه‌های مثال زدنی در این مورد هستند. شاید در آسیا به خاطر فاصله زیاد تیم‌های مدعی با تیم‌های درجه دو و سه این امر دور از ذهن باشد اما غیرقابل پیش بینی بودن فوتبال ثابت کرده که فرض محال، محال نیست!

**شرقی‌ها حاضران سرسخت نیمه نهایی ۵ دوره اخیر!

از جام ملت‌های ۲۰۰۰ به بعد تیم‌های کره جنوبی و ژاپن در ۵ دوره اخیر در چهار دوره در نیمه نهایی حضور داشته اند. البته این نکته را باید در نظر گرفت که راهیابی کره‌ای ها در سه دوره از این ۴ بار با شکست دادن تیم ملی ایران در یک چهارم نهایی میسر شده است! چین، عراق، عربستان و استرالیا هر کدام با دو دوره راهیابی به نیمه نهایی از تیم‌های ایران، بحرین، ازبکستان و امارات که هر کدام یکبار به این توفیق دست یافتند از این نظر پیش هستند!

**ژاپن و عربستان عنوان دار ترین ها!

در ۱۶ دوره قبلی جام ملت‌ها، تیم ژاپن با ۴ بار قهرمانی (از سال ۱۹۹۲ به بعد که مسابقات ابتدا با ۱۰ و سپس با ۱۶ تیم برگزار شده) و یک چهارمی عنوان دار ترین تیم است. عربستان نیز با ۶ دوره حضور در فینال و ۳ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی از این نظر در رده دومین تیم عنوان دار آسیاست. ایران با ۳ قهرمانی پیاپی، ۴ عنوان سومی و یک چهارمی در رده سوم است. تیم‌های کره جنوبی (۲ قهرمانی، ۴ نایب قهرمانی و ۴ سومی)، استرالیا (یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی) و عراق (با یک قهرمانی و ۲ چهارمی) هم در رده‌های بعدی قرار دارند.

**کره جنوبی رکورددار حضور در نیمه نهایی!

تیم ملی کره جنوبی که پس از دو قهرمانی پیاپی در دو دوره اول این مسابقات آن هم با حضور تنها ۴ تیم! ۵۹ سال است که در حسرت ایستادن در رتبه اول مانده، با ۱۰ بار حضور در نیمه نهایی رکورددار است و بعد از کره ایران با ۸ بار حضور در نیمه نهایی قرار دارد. عربستان و چین که هرگز به قهرمانی این مسابقات دست نیافته با ۶ دوره حضور در نیمه نهایی در رده‌های بعدی قرار دارند. ۲ نایب قهرمانی، ۲ سومی و ۲ بار چهارمی عناوین چین در جام ملت‌ها محسوب می‌شوند. ژاپن اما کیفی ترین تیم آسیاست و با ۵ حضور در نیمه نهایی ۴ قهرمانی و یک چهارمی به نام خود ثبت کرده است.

**آمار جالب توجه استرالیا و عراق!

تیم ملی استرالیا که از سال ۲۰۰۷ و به خواست فیفا جزو آسیایی‌های دنیای فوتبال به حساب می‌آید طی سه دوره حضور در مسابقات ۱۶ تیمی جام ملت‌ها، یک عنوان قهرمانی و یک نایب قهرمانی را در کارنامه دارد. ناگفته نماند تیم ملی عراق هم در سال ۲۰۰۷ قهرمانی این مسابقات را بدست آورده است به همراه کویت که قهرمان سال ۱۹۸۰ شد جزو تک قهرمان‌های این جام به شمار می‌روند.

به گزارش مشرق، مرور ۱۶ دوره قبلی و البته به طور خاص ۶ دوره اخیر که تعداد تیم‌ها بیشتر بوده و عیار مناسب‌تری برای سنجیدن قهرمان به شمار می‌رود نشان دهنده یک واقعیت تلخ از سوی کی روش است:

شاید بتوان گفت فوتبال آسیا از سال ۱۹۹۶ به بعد رشد مضاعفی کرد و قدرت‌های اصلی این قاره روز به روز فاصله خود را با فوتبال جهان کمتر کردند. ایران پس از سال ۱۹۹۶ که با یک نسل تازه و جوان به مسابقات رفت و به عنوان سوم رسید تنها یک بار توانست به جمع ۴ تیم برود (سال ۲۰۰۴ با برانکو). در مقابل کره و ژاپن با ۴ حضور و استرالیا با ۲ حضور از ۳ باری که در مسابقات بوده نشان دادند حرف کی روش پر بیراه نیست که قدرت و فاصله این تیم‌ها تضمینی برای حضور احتمالی آنها در نیمه نهایی است.

به گواه آمار سایر مدعیان مانند ایران و چین و عراق و امارات تنها دو بار از ۶ دوره اخیر به جمع ۴ تیم برتر رسیده اند و به همراه عربستان که ۳ بار به نیمه نهایی رفته اما در سال‌های اخیر افت فاحشی داشته است، حضور در نیمه نهایی در این دوره را یک موفقیت باید بدانند.

اما باید به کی روش و علاقه مندان وی هم این نکته را متذکر شد که هیچگاه ایران این همه سال در صدر رنکینگ تیم‌های آسیایی نبوده و دو دوره پیاپی به جام جهانی نرفته است! به گواه خود کی روش و کارشناسان، فوتبال ایران با بازیکنان فنی و جوانی که تجربه بازی‌های بین المللی را دارند یکی از مدعیان شماره یک قهرمانی در این دوره است و کارنامه تیم تحت هدایت کی روش مقابل مدعیان قهرمانی در آسیا نشان می‌دهد ایران آماری موفق داشته و شاید بیان جمله "رؤیای ایران حضور در جمع چهار تیم پایانی و نیمه‌نهایی مسابقات است" با شواهد (حداقل در این بُرهه زمانی) و منطق فوتبالی جور در نیاید و انتظارات از شاگردان مرد پرتغالی بالاتر از نیمه نهایی باشد. مگر آنکه کی روش این جمله را برای برداشتن بار روحی از روی بازیکنانش گفته باشد تا با غرور و پیش زمینه قهرمانی حتمی که این روزها بسیار از آنان خواسته می‌شود، وارد زمین نشوند؛ چیزی که دیدار دوستانه با فلسطین ثابت کرد هیچ تیمی از پیش بازنده نیست!

در پایان باید به این نکته هم اشاره کنیم که احتمال رسیدن همزمان استرالیا و ژاپن در نیمه نهایی وجود ندارد، چرا که در صورتی دو تیم در گروه خود اول شوند (که با منطق فوتبالی اول هم خواهند شد) و حریفان مرحله یک هشتم نهایی خود را ببرند، در مرحله یک چهارم نهایی با هم روبرو خواهند شد و یکی از این دو تیم در صورت اول شدن ایران در گروه و رسیدنش به نیمه نهایی با شاگردان کی روش بازی خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    زنده باد کی روش
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      158 2
      زنده باد ایران
    • واقعیت IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      6 1
      بله واقعا زنده باد کی روش . بعضی آدمای ساده فکر میکنن برانکو با لیاقت اومده فینال آسیا ولی همه دیدن که وزارت ورزش امسال استقلالو نابود کرد و تمام بازیکناشو فراری داد تا پرسپولیس بیاد فینال آسیا و قهرمان بشه در صورتیکه اگه بازیکنان استقلال میموندن اصلا پرسپولیس تا نیمه نهایی آسیا هم نمیومد و همونجا از ترسش به الدحیل میباخت .
  • ناشناس IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    42 94
    این تیمی که کیروش انتخاب میکنه و معمولا طبق انتخابای قبلیش یه سری نورچشمی واسه خودش داره،بازیکنایی که خیلیاشون در طول سال یا بازی نکردن یا اگه بازی کردن برای چند دقیقه کوتاه اومدن توی زمین،یه سری دیگشون هم که در طول فصل یا باشگاه نداشتن و اگه داشتن از روی سکو بازی بقیه هم تیمیهاشون رو نگاه میکردن و یا اینکه کلا مصدوم بودن،اونوقت با این تیم و وضعش بایدم نیمه مهایی رویا باشه. اگه از لیگ داخل یه تیم انتخاب میکردن و میبردن امارات احتمال قهرمانیشون خیلی بیشتر بود.
    • NL ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      بیزینس
  • محمد IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    104 7
    درود به شرفتان که نقد منصفانه و مستدلی کردید .... یک عده از منتقدان و به اصطلاح کارشناسان نمیخوان این واقعیت رو قبول کنند که فوتبال تو قرن 21 با دهه 70 و 80 خیلی فرق داره و با تکیه بر خاطرات 40 50 سال پیش نمیشه ادعا کرد ایران حتما به نمیمه نهایی میرسه و قهرمان میشه ... آماری که مشرق ارائه داده نشون میده کره و ژاپن تو عمل و نه در حد ادعا و حرف همیشه مدعی قهرمانی بوده و هستن
    • پدارم IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      1 0
      جالبه شما استقلالی ها 180 درجه برعکس همین منطق رو درباره استقلال می کنید آنهم برای دو قهرمانی در زمان تحریم مسابقات توسط خیلی از کشورها به خاطر حضور اسراییل و بار دوم جنگ خلیج و نیامدن امثال ژاپن و عربستان و گرفتن جام قهرمانی حذفی آسیا توسط پرسپولیس رو با برد الهلال نماینده عربستان سطح پایین می دانید!!!!!!
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    كيروش بزرگترين كاري كه كرد با مافياي يك تيم خاص كه بازيكنهاش رو هميشه به تيم ملي با رانت و خبر سازي وارد ميكرد مبارزه كرد درود بر كيروش اتفاقا دليل مخالفتها با كيروش همين شجاعتشه كه بازيكنان خاص رو دعوت نكرد و به تمام بازيكنان با استعداد هم نگاه كرد اولين مربي با نگاه ملي يقينا خود كيروشه
    • علی پرسپولیسی IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      57 92
      معلومه که استقلالی هستی یارو
    • ناشناس IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      40 86
      شجاعت نه،بیشتر کینه
  • علی IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    اگه یکم انصاف و شرافت در وجود برخی منتقدان تیم ملی باشد چشمشون رو روی تغییر نسل فوق العاده کی روش و مبارزه اون با مافیا بازی فوتبال نمی بندن.
    • ناشناس IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      37 87
      حتما رامین رضاییان یکی از همون مافیاهاست یا سید حسین حسینی که کلا در طول فصل دوبار توی ترکیب استقلال بازی کرده و...
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      15 58
      احتمالا خبر نداری کیا دعوت شدن. یک کم اخبار بخون بعد اظهار نظر کن
  • علی پرسپولیسی IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    56 81
    معلومه که استقلالی هستی یارو
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    97 13
    البته در زمان برانکو چیزی نمانده بود در مرحله گروهی حذف شویم و داور عمانی انصافا به تیم ملی کمک کرد
    • نصیر IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      1 1
      به سنت قد نمی ده ولی کره جنوبی که ایران در زمان برانکو در جام ملت ها برد و ژاپنی که در صعود به جام جهانی برد سوم و چهارم جام جهانی شده بودن آن موقع!
    • نصیر IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      18 72
      به سنت قد نمی ده ولی کره جنوبی که ایران در زمان برانکو در جام ملت ها برد و ژاپنی که در صعود به جام جهانی برد سوم و چهارم جام جهانی شده بودن آن موقع!
    • نَ سیر IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      2 1
      جناب نصیر فوتبال در سال 2004 رو داری با فوتبال در2019 مقایسه میکنی؟ اگر در سال 2019 بخایم با همون سبک و سیاق 2004 و با همون مربی یعنی "برانکو" بازی کنیم تو همون مرحله گروهی با صفر امتیاز از چهار تیم چهارم میشیم و از صعود بازمیمانیم .
  • پری مجرد48ساله IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    53 31
    اوه مای گاد
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    21 43
    4 سال پیش هم با کیروش به عراق باختیم و حذف شدیم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس