کد خبر 922455
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
استانکو

سرمربی اسبق تیم‌ملی فوتبال کشورمان و تیم پرسپولیس صبح امروز در کرواسی درگذشت.

به گزارش مشرق، استانکو پوکله کوویچ سرمربی اسبق تیم فوتبال پرسپولیس امروز به دلیل بیماری درگذشت.

امروز هواداران تیم هایدوک کرواسی و هواداران فوتبال بالکان پیام‌های تسلیت بابت درگذشت استانکو مربی اسطوره‌ای فوتبال کرواسی فرستادند.

سایت دایرکت‌نو کرواسی در این باره نوشت که این مربی محبوب در سال ۱۹۳۸ در اشپیلت کرواسی به دنیا آمد و در تیم‌های مختلفی فوتبال بازی کرد. او در سال ۱۹۸۴ برای اولین بار هدایت تیم هایدوک را انتخاب کرد و سال‌ها هدایت این تیم را در اختیار داشت.

استانکو آخرین بار در زمانی که هایدوک در رقابت‌های اروپایی در سال ۲۰۱۰ حضور داشت مربیگری کرد. آخرین فصل کاری او در سال ۲۰۱۴ میلادی بود. او در خارج از کرواسی هم بارها هدایت تیم‌های مختلف را در دست داشت و روی نیمکت تیم‌های زیادی از جمله در سال ۱۹۹۲ مربی تیم ملی کرواسی بود. او از نظر هواداران کرواسی به گفتن جملات قصار و طنزپردازی‌هایش معروف بود. این مربی سال‌ها در کنار ایویچ کار کرده است.

بیشتر بخوانید:

عکس/ پای مربی سابق پرسپولیس قطع شد

استانکو در فوتبال ایران مربیگری تیم ملی فوتبال ایران و دو باشگاه مطرح پرسپولیس ، سپاهان و داماش گیلان را برعهده داشت. تیم فوتبال پرسپولیس دو قهرمانی در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ را با هدایت او به دست آورده است.

استانکوی ۸۰ ساله که به دلیل کهولت سن و بیماری مجبور به قطع پای خود نیز شده بود، در بیمارستانی در شهر اشپیلت بستری بود و صبح امروز فوت کرد. رسانه های کرواسی او را مردی توصیف کرده اند که بدون فوتبال نمی توانست زندگی کند؛ یک معلم بزرگ و یک مربی موفق.


استانکو برای اولین بار پس از ناکامی فوتبال ایران در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ در کشور قطر به عنوان سرمربی به ایران آمد، در حالی که سابقه هدایت کوتاه مدت تیم ملی کرواسی را نیز داشت.

وی در نوسازی تیم ملی در بازی های آسیایی  ۱۹۹۴ هیروشیما چندان موفق نبود و البته بدشانسی بزرگی مثل مصدومیت علی دایی و اشتباهات متوالی بهزاد غلامپور در دروازه منجر به حذف تیم ملی در مرحله مقدماتی شد. با این حال امیر عابدینی که اعتقاد زیادی به استانکو داشت، بعد از جدایی از فدراسیون فوتبال، به عنوان مدیرعامل پرسپولیس او را جایگزین یورگن گده آلمانی کرد و استانکو دو قهرمانی متوالی برای پرسپولیس به ارمغان آورد. در حالی که تیم فوق العاده اش بدنه تیم فوتبال ایران در مسابقات جام ملت های آسیا در سال ۱۹۹۶ را ساخته بود.


استانکو پس از موفقیت های فوق العاده با پرسپولیس از این تیم جدا شد و بعدها در دو، سه نوبت دیگر به عنوان سرمربی سپاهان و داماش به ایران بازگشت اما موفق به تکرار موفقیت های گذشته نشد. او در کشورهایی مثل بوسنی، اسلوونی و مجارستان نیز مربیگری کرده و از مشهور ترین مربیان کروات به شمار می آید.


شاگردان استانکو در پرسپولیس که بسیاری از آنها در تیم ۱۹۹۶ درخشیدند، فوتبال خود را مدیون این سرمربی بلند قامت و پرهیجان هستند. همچنین محرم نویدکیا اسطوره سپاهان هم در زمان مربیگری استانکو در اصفهان به فوتبال ایران معرفی شد. او علاقه مند به استفاده از جوان ها و فوتبال تهاجمی با ۳ فوروارد در خط حمله بود و البته در دوران اول حضورش در ایران مشکلات زیادی با ستاره های پابه سن گذاشته فوتبال ایران و پرسپولیس داشت. مهم ترین بازی استانکو در پرسپولیس پیروزی ۵ گله سرخپوشان مقابل آلمای قزاقستان پس از باخت سه گله در خاک این کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    7 1
    روحش شاد و خدا رحمتش کنه. باوقار؛ بزرگوار؛ باگذشت و ... خدا نگذره از کسانی که بعد از قهرمانی با پرسپولیس آن مراسم غریبانه را موقع تودیع برایش گرفتند. اما آنقدر روح بزرگی داشت که هیچوقت دم برنیاورد. الگویی برای جوانان و خاری در چشم مدعیان مربیگری بی لیاقت وطنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس