کد خبر 921770
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
ماجرای رشوه توتال به مقامات ایرانی مربوط به فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی است

مدیرعامل نفت و گاز پارس گفت: ماجرای رشوه توتال به مقامات ایرانی مربوط به سال ۱۹۹۷ میلادی است و این موضوع مربوط به حضور توتال در فاز دو و سه پارس جنوبی است.

به گزارش مشرق، محمد مشکین‌فام در نشستی خبری که صبح امروز به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس شرکت نفت و گاز پارس برگزار شد از وارد مدار شدن ۴ مخزن انبار میعانات گازی خبر داد و گفت: طی ۳ ماه گذشته ۴ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای برای انبار ۲ میلیون بشکه میعانات به ظرفیت اضافه کردیم.

بیشتر بخوانید

محکومیت توتال و سکوت مدعیان مبارزه با پولشویی در کشور

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۴ تریلیون متر مکعب از گاز میدان مشترک پارس جنوبی و شمالی در اختیار ایران و ۲۵ تریلیون متر مکعب متعلق به قطر است گفت: همچنین ۱۸ میلیارد متر مکعب میعانات در اختیار ایران و ۳۸ میلیارد متر مکعب در اختیار قطر است.

* روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی برداشت می‌شود

وی با اشاره به روند رو به رشد تولید گاز از پارس جنوبی طی ۵ سال گذشته، خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ ظرفیت تولید ایران ۲۸۵ میلیون متر مکعب بود که اکنون به ۵۸۳ میلیون متر مکعب رسیده‌است.

مشکین‌فام رقم تولید تجمعی را ۱۳۴۸ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و درباره میزان تولید از لایه نفتی گفت: در حال حاضر ۲۵ هزار بشکه از این منطقه نفت تولید می‌شود.

* شرکت چینی هنوز خروج از فاز ۱۱ پارس جنوبی را اعلام نکرده است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، با اشاره به توسعه فاز ١١ پارس جنوبی و خروج توتال اظهار کرد: توتال اعلام کرد که در این قرارداد نخواهد ماند و آن را ترک کرد. طبق مفاد قرارداد مسئولیت توتال به شرکت چینی CNPC منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اخباری در خصوص قصد خروج شرکت چینی از این پروژه مطرح شده است گفت: این شرکت هنوز به‌صورت رسمی چیزی به ما اعلام نکرده است.

این مقام مسئول ادامه داد تا پایان سالجاری وضعیت پارس جنوبی مشخص می‌شود.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این‌که مدارک توتال در اختیار شرکت نفت و گاز پارس نیز وجود دارد ادامه داد: طراحی توتال ظرف ١٥ ماه برای تقویت فشار در اختیار ما قرار دارد و اگر شرکت چینی هم از قرارداد خارج شود، خودمان می توانیم کار را براساس مدارک توتال پیش ببریم.

* ماجرای رشوه توتال مربوط به فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی است

وی با اشاره به خبرهایی که این روزها در خصوص محکوم شدن توتال به پرداخت رشوه برای تصاحب مشاوره پارس جنوبی به گوش می رسد گفت: ماجرای رشوه توتال به مقامات ایرانی مربوط به سال ۱۹۹۷ میلادی است و این موضوع مربوط به حضور توتال در فاز دو و سه پارس جنوبی است.

وی افزود:البته هنوز مستنداتی در این باره وجود ندارد اما کشور فرانسه این موضوع را پیگیری کرده است و هنوز به صورت مکتوب چیزی دریافت نکرده‌ایم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    2 0
    تا وقتی دروغگوئی در کشور مالیات نداره دور دور این فرصت طلب های بی هویت است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس