واعظی: «SPV» طی دو یا سه هفته آینده اجرایی می‌شود

اصلاح طلبان برای تندروی‌های خود دلتنگی می کنند و از این رو سعی دارند با جدا کردن خود از دولت به هویت اصلی خود یعنی رادیکالیزم باز گردند.

سرویس سیاست مشرق - نیمه اول سال گذشته بود که اصلاح‌طلبان نسبت به بروز دوباره تندروی درون جناحی خود هشدار دادند. این سخنان هم حاوی اعترافات بخشی از بدنه این جریان بود که گذشته این جناح را سراسر رادیکالیزم و تندروی عنوان کردند و همچنین این هشدار را دادند که اصلاح طلبان دوباره سعی دارند همان فضای تند را بوجود بیاورند.

«سعید حجاریان» تئورسین این جناح سیاسی هفته گذشته بیان کرد که اصلاح‌طلبان با روحانی ائتلافی نداشته‌اند، پس از آن «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور به این سخنان واکنش نشان داد و گفت:

« پاسخ من به آقای حجاریان نیست اما ممکن است دولت با اصلاح‌طلبان تندرو رابطه خوبی نداشته باشد.»

این سخنان واعظی سبب شد تا «علی تاجرنیا» از فعالان اصلاح طلب طی یادداشتی در یکی از روزنامه‌های این جناح سیاسی بنویسد:

«اخیرا آقای واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور اعلام کرده‌اند ما با اصلاح‌طلبان تندرو کاری نداریم. در وهله نخست باید مشخص شود که منظور آقای واعظی از تندروهای اصلاح‌طلب چیست، زیرا اساسا اطلاق لفظ تندرو به مجموعه‌ای از اصلاح‌طلبان حرف دقیق و صحیحی نیست چون اصلاح‌طلبی در ذات خود نقطه مقابل تندروی محسوب می‌شود. یک اصلاح‌طلب به صورت مسالمت‌آمیز، تدریجی و در چارچوب قانون به دنبال اصلاحات است بنابراین افراد معتقد به این موازین هرگز تندرو نخواهند بود.»

بیشتر بخوانید:

قوچانی: برخی اصلاح‌طلبان دوباره «ساز رادیکالیسم» کوک کرده‌اند

«روحانی» در بن‌بست رادیکالیزم

دعوت دولت به رادیکالیزم توسط شیرزاد

این فعال اصلاح طلب درحالی تندروی اصلاح‌طلبان را انکار می کند که بسیاری از افرادی که در این جناح سیاسی بوده و یا امروز با آنها هم جهت شده‌اند نسبت به رویکرد رادیکالیزم این جریان که به ذات آن باز می گردد، اعتراف و حتی از بروز و ظهور آن نگران هستند.

در همین رابطه در شهریور ماه سال گذشته «محمد قوچانی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با هشدار درباره اینکه « برخی اصلاح‌طلبان دوباره «ساز رادیکالیسم» کوک کرده‌اند»، طی یادداشتی نوشت:‌

« پیروزی های نسبی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم و شوراهای شهر نیز بر این «تکبر سیاسی» برخی اصلاح طلبان افزوده است و متأسفانه ساز نامیمون رادیکالیسم دوباره کوک شده است.»

همچنین «محمد عطریانفر» از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران از بازگشت به دوره رادیکالیسم انتقاد و مطرح کرد:‌

«نظریه‌های سیاسی اگر در فضای تئوریک خودش محصور بماند و از حوزه نظری و تئوریک وارد عمل نشود، هیچوقت تاثیرگذار و جریان‌ساز نیست. وقتی ما سخن از نظریات اصلاح‌طلبانه یا اصولگرایانه می‌کنیم بالاخره باید ما به ازای واقعیتش را نشان دهیم و نمی‌توانیم فقط در حوزه نظری و تئوری بمانیم و ما مثلا روی این مسائل استوار هستیم.»

وی با اشاره به تندروی‌های جریان اصلاحات می‌افزاید:‌ «با همین رویکرد در جریان‌های سال ۷۶ تا ۸۴ دوستان ما اسیرهمان تئوری‌پردازی‌ها شدند ویک شخصیت بزرگ و ممتاز که می‌توانست پشتیبان بزرگی باشد را به رنجش واداشتند. درواقع آثار غیرمنطقی رفتار برخی در طرد و از دست دادن شخصیت‌های بزرگی مثل آقای هاشمی شاهد بودیم.»

«محسن هاشمی»، رئیس شورای شهر تهران که سه دوره است به دلیل مخالفت‌های اصلاح طلبان از شهرداری تهران باز می ماند، پیشتر درباره رادیکالیزم اصلاح طلبان گفته بود:

«دوم خرداد، خود نتیجه واکنش مردم به تندروی یک جریان بود اما در جریان اصلاحات، شاهد تندروی، اختلافات و به حاشیه رفتن مسائل اصلی جامعه بودیم. در همین جریان اصلاحات، شاهد بودیم که تندروی، اختلافات و به حاشیه رفتن مسائل اصلی جامعه، موجب کاهش پشتوانه مردمی و ناکامی در انتخابات شورای شهر دوم و انتخابات پس از آن شد.»

درواقع از سال گذشته در جریان اصلاحات میان حامیان دولت که در سال 92 با یکدیگر ائتلاف کردند شاهد یک نوع دعوای رویکردی و راهبردی هستیم. برخی از اصلاح طلبان با خوی و منش رادیکالیزمی که در ذات اصلاح طلبان است و در ائتلاف با حزب اعتدال و توسعه رویکرد منفعت طلبان به خود گرفته است، مخالف هستند. این موضوع را «محمدرضا تاجیک»، کارشناس سیاسی اصلاح‌طلب مطرح می‌کند که عملگرایی بیش از حد باعث دور شدن اصلاح‌طلبی از ماهیت خود شده است.

روشی که بیشتر حاکی از سیطره تفکر کارگزارانی بر جریان اصلاح‌طلب است؛‌ درواقع موضوع ائتلاف با روحانی که شخصیتی خارج از جریان اصلاح‌طلبی و بلکه به پایگاه سیاسی رقیب تعلق دارد از این موضوع حکایت دارد. درواقع از سال ۸۸ به بعد این دیدگاه بر اصلاح‌طلبی سایه افکند و ایدئولوژی‌گرایی رادیکال جای خود را به عملگرایی منفعت‌طلبانه داد؛ هر چند که اصلاح طلبان در این زمان نیز دست از تندروی‌های خود بر نداشتند و به هر بهانه ای سعی کردند هویت اصلی خود را نشان دهند.

اما اگر به گذشته اصلاح طلبی به خوبی نگاهی بیندازیم رادیکالیزم را در جای جای سبقه تاریخی و عملکردی این جریان در مجلس ششم، شورای شهر منحله اول، فتنه سال 78 و متعاقب آن انتخابات سال 88 و فتنه این سال و ... می بینم. اصلاح طلبان در رادیکالیزم حتی پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و نظریه و شعار « خروج از حاکمیت» را سر دادند. تندروی‌های بیش از حد اصلاح طلبان بود که باعث شد کم کم از فضای سیاسی کشور به حاشیه رانده شوند و برای احیای خود ائتلاف با روحانی و تاکتیک «رحم اجاره‌ای» را به کار ببندند اما حال در گیر و دار مشکلات اقتصادی که امروز بروز کرده است با دولت به اختلاف خورده‌اند و سعی دارند با عبور از روحانی رویه اصلی و اساسی خود را پیش بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    8 2
    آون عکس تاجر نیا در فتنه در کنار حرفاش خیلی جالب بود ایول مشرق با این ی تیکه ات خیلی حال کردم
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    17 2
    معتدلانشان با بیماریِ بی اختیاری دست و پنجه نرم می کنند و تندروان افسرده شان، نسخه می پیچند!
    • سید IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      22 1
      جمعی غرب زده و خودباخته و تهوع آور به نام اصلاح طلب که دیدن رویشان کفّاره می آورد!
  • ایرانی IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    8 1
    نود درصد اصلاح طلب ها سرمایه دار عشق غرب اند و کارشان در دولت رانت خواری و اختلاس و متاسفانه از رو هم نمیرند
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    10 1
    بزرگترین مشکل اصلاح طلبان اشتهای مالی زیاد و رفتارهای قبیلگی آنهاست. منافع جامعه را فدای منافع حزب میکنند!
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    8 1
    در دوران روحانی غلط کردیم بسر می بریم .... علی برکت الله
  • SE ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    9 1
    رادیکال که چیزی نیست زلزله هم که باشند با یک 9 دی کیش و تار و مار میشوند
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      5 1
      انشاالله
  • SE ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    5 1
    رادیکال که چیزی نیست زلزله هم که باشند با یک 9 دی کیش و تار و مار میشوند
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    8 1
    مشرق ذات این افسادطلبان رو خوب رو کردی
  • شهیدانی IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    7 1
    تندرو ها همهانانی هستند که با چراغ سبز امریکا هزاران جوان را به یمدان آوردند وعلیه مقدسات حجاب سپاه شعار دادند وبه رزمندگان دفاع مقدس توهین کردند .تندرو ها همانانی هستند که با بودجه امریکا سفرهای تفریحی به خارج می روند تندرو ها مجالس عیاشی راه می اندازند وتندرو ها به جای سازندگی کشوررا به هم ریختند و ارزش پول مارا نابود کردند
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      11 1
      لعنت به خائنین غرب پرست
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    2 0
    مشکل اصلاحات تندرو وکندرو نبست بلکه میزان دارایی سران ان است از عبدالله نوری رشت الکتریک پشت قباله زنش تاویلای مجلل موسوی لاری وخاتمی در شمال شهر وحتی بالاتر از خیابان نیاوران وسه راه یاسر (کسانی که تا سال 59 حتی مسیر خیابان نیاوران وجماران را بلد نبودند)از ثرو ت نجومی اعضا کابینه تا پتروپارس بهزاد نبوی مشکل این جماعت چگونگی رانتخواری است
  • BG ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    0 5
    اصلاح طلبان بازهم برنده انتخابات بعدی هستندچرا? چون مردم ازاصولگرایان ومشی افراطیشان خوششان نمی آید
  • سید رضا IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    2 0
    فرقی نمی کند ،که کدامیک از اصلح طلبان ، اعتدالیون و کارگزاران ، پیروز شوند ! رفتارشان کاملا مشابه است !!
  • DE ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    0 0
    حالا اتفاقی بود یا با برنامه نمیدونم ولی اینقدر این چند ساله گذاشتند اصلاحاتطلب چی ها بخورن و. ببرن و فربه شوند که حال مبارزه ندارند آنها دلشون را به چهارتا سوسول خیابانی خوش کرده اند که با رنگ کردن خودشون اعتراضات مدنی!! میکنن. اصلاحاتچی ها زیر رادیکال هم برن با یه حرکت حسابی همهشون رو میکشیم بیرون به ردیف. اسب لاغر میان به کار آید. روز میدان نه گاو پرواری
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    2 0
    تا زمانی که برگزاری انتخابات به دست وزارت کشور است و وزارت کشور دست اصلاحطلبان پس اینها خود را پیروز انتخابات با رای بالای ۶۰ درصد اعلام خواهند کرد تقلب سال ۹۶ را یادمان نرفته فتنه بعدی موقعی بپا خواهد شد که اینانبز به دروغ خود را پیروز انتخابات اعلام خواهند کرد و اگر بخواهیم اعلام تقلب کنیم هم لشکر کشی خیابانی در دستور کارشان است همان برنامه ای که قرار بود پارسال اگر به تقلبشان اعتراض شود انجام دهند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس