اصلاح‌طلبان در تله‌ای که خود پهن کرده بودند گرفتار آمدند و اینک نسبت به از دست رفتن هویت و حیثیت خود بیم دارند و بدین‌جهت بدون اشاره به بزرگنمایی‌های رسانه‌های این جریان حمله به اعتدالیون را آغاز کردند.

سرویس سیاست مشرق – آب رفتن و نحیف شدن فراکسیونی که گفته می‌شد تا 160 و حتی بیشتر عضو داشته و خود را اکثریت نسبی مجلس قلمداد می‌کرد، حالا به آبروریزی بزرگی برای جریان اصلاحات بدل شده است. فریاد پیروزی اصلاح‌طلبان در مجلس دهم حالا کم‌کم رنگ می‌بازد و زمزمه‌های انشعاب با شکل‌گیری فراکسیون سوم از این فراکسیون شنیده می‌شود. اتفاقی که از سوی فعالین این جریان اجتناب‌ناپذیر توصیف می‌شود.

اما درواقع با نگاهی به شکست‌های جریان اصلاحات در رخدادهای دو ماه اول مجلس دهم می‌توان به ماهیت و وزن واقعی این جریان ورای پروپاگاندای رسانه‌های زنجیره‌ای این جریان پی برد. فراکسیون امید درواقع در همان اوائل هم وزن زیادی نداشت و این موضوع در انتخابات موقت ریاست مجلس و بعدها در انتخابات هیئت‌رئیسه کمیسیون‌ها و ... خود را به‌خوبی نشان داد.

حالا اما داغ از دست رفتن حیثیت اصلاح‌طلبان صدای «محمدرضا عارف»، رئیس فراکسیون امید را نیز درآورده است که چرا برای فتح تهران اصلاح‌طلبان از هویت خود عبور کردند.[1]

 فراکسیون امید رو به زوال

اما درواقع اصلاح‌طلبان در تله‌ای که خود پهن کرده بودند گرفتار آمدند و اینک به‌شدت نسبت به از دست رفتن هویت و حیثیت خود بیم دارند و بدین‌جهت بدون اشاره به بزرگنمایی‌های رسانه‌های این جریان حمله به اعتدالیون که با آن‌ها در مجلس ائتلاف کرده بودند را آغاز کردند تا شاید بتوانند لکه این ننگ را با اتهام‌افکنی به غیر پاک کنند. این در حالی است که سرویس سیاسی مشرق در مطلبی تحت عنوان «اصلاح‌طلبان چگونه اعتدال‌گرایان را بلعیدند» در ابتدای شکل‌گیری مجلس دهم واقعیت ساختار سیاسی آن را برملا ساخته بود. [2]

 فراکسیون امید رو به زوال

در همین راستا «منصور مظفری»، مدیرمسئول روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در سرمقاله این روزنامه نوشت: «آن روزی که آفتاب یزد تیتر زد «دفن اخلاق!» یکسری از آقایان و بانوان اصلاح‌طلب گلایه و انتقاد کردند که چرا این‌قدر عریان به موضوع پرداختید و ما را متهم به تندروی کردند. آنان حتی توصیه نمودند که بروید از فلان روزنامه اصلاح‌طلب یاد بگیرید که ماجرای انتخابات هیئت‌رئیسه را کاملاً خنثی و محافظه‌کارانه مورد پوشش قرار داده و به‌گونه‌ای گزارش نوشته بودند که انگار همه‌چیز گل و بلبل است.»

وی در بخشی از سرمقاله روزنامه‌اش نوشت:‌ «از منظر کمیت به نظر می‌رسد در این ماجرا متضرر اصلی فراکسیون امید است و بس. به‌هرحال فراکسیون ولایت یا همان اصولگرایان از اول هم بنا نبود در اکثریت باشند و این فراکسیون امید بود که ادعای اکثریت را داشت. با توجه به تشکیل فراکسیون سوم در حال حاضر فراکسیون اصلاح‌طلبان از گذشته نحیف‌تر شده و به عدد 70 رسیده است.»

 فراکسیون امید رو به زوال

البته روزنامه آفتاب یزد این بار هم واقعیت ماجرا را افشا نکرده است و با شیوه اتهام افکنی که رویه این جریان است سعی داشته تا جریان متبوع خود را نسبت به شکست‌هایی که متحمل شده مبرا سازد اما به نظر می‌رسد همین رویه که روشن کننده نسبی ماجراست نیز توسط اصلاح‌طلبانی که مدعی آزادی و آزاداندیشی هستند تحمل نشده و دیروز با فشار این افراد روزنامه آفتاب یزد برخلاف سرمقاله دو روز قبل خود با تیتر یک «فراکسیون امید خالص‌تر می‌شود» روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها برای سرپوش گذاشتن به واقعیت امر قرارگرفت.

«علی تاجر نیا»، فعال اصلاح‌طلب دراین‌باره به روزنامه مذکور گفته است:‌ «‌ بر این باورم که فراکسیون امید فقط هزینه‌های یک ائتلاف را با جناح اعتدال‌گرا و راست میانه پرداخت کرد و از فایده‌های آن محروم ماند. دلیل آن‌هم این است که به‌هرحال تجربه نشان داده است که معمولاً دوستان نزدیک به جناح مقابل سعی می‌کنند برای منزه نگه‌داشتن خود، مشی و مسیر جداگانه‌ای را اتخاذ کنند.»

وی افزود: «بسیاری از چهره‌های اعتدالی که به برخی احزاب چون حزب اعتدال و توسعه تعلق دارند و یا راست میانه در طول این مسیر یعنی از ابتدای مجلس تاکنون با اصلاح‌طلبان همراهی نکردند البته از نظر من این کار آن‌ها تحت اختیارشان است اما به هر صورت فکر می‌کنم هر چقدر ما فراکسیون اصلاح‌طلبان را به‌نوعی منزه کنیم و در آن در حوزه مواضع شفاف‌سازی صورت دهیم، کمک می‌کند به اینکه ما انتظارات افکار عمومی را به‌درستی برآورده کنیم.»

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داده است:‌ «همان‌طور که می‌دانید پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس، اعلام شد که بیش از 160 نفر کمتر از 100 نفرشان اصلاح‌طلب هستند و بالغ‌بر 70الی60 نفر آن‌ها از چهره‌های راست میانه و اعتدالی بوده‌اند که بنابر مصلحت‌اندیشی سیاسی در لیست امید حضور داشتند.»

تاجر نیا با فراموشی فریادهایی که اصلاح‌طلبان سرمست از پیروزی کاذب سر دادند گفت: «بهتر است بپذیریم که در مجلس دهم چهره‌های اصلاح‌طلب یک‌سوم مجلس را در اختیاردارند و بیشتر از آن‌هم نیست و نباید انتظار مردم بیشتر از این از ما باشد. بنابراین فکر می‌کنم در آینده فراکسیون امید کمی خالص‌تر خواهد شد و تعداد آن نسبت به آنچه در ابتدا مطرح بود، کم‌تر خواهد شد اما قطعاً افرادی که در آن حضور دارند آدم‌های معتقدتری به جریان اصلاح‌طلبی خواهند بود. حقیقت این است که یک کانونی در مجموعه اصلاح‌طلبی وجود دارد که قطعاً یک‌بخشی از افراد در فراکسیون باقی خواهند ماند اما اینکه با توجه به تشکیل فراکسیون جدید ممکن است که ریزش‌هایی را از طرف فراکسیون امید داشته باشیم، دور از انتظار نیست.»

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان با قبول شکست‌های مختلف پروژه سانسور کردن و عادی جلوه دادن انشعاب و ریزش فراکسیون اصلاحات را کلید زدند و روزنامه‌های زنجیره‌ای این جریان که زمانی با پروپاگاندای هماهنگ پیروزی کاذب را تبلیغ کردند اینک بایستی به‌طور هماهنگ پروژه اقناع‌سازی و القاء طبیعی بودن این شکست‌ها را به بدنه اصلاح‌طلب تزریق کنند و روزنامه‌هایی چون آفتاب یزد برخلاف ادعای خود که مدعی استقلال رسانه‌ای و اخذ حق مردم را داشت در این ماجرا باید مانند رسانه‌های این جریان و به طور زنجیره‌ای مانند کبک سر خود را زیر برف کند و به مردم مانند رویه گذشته‌اش آدرس اشتباه دهد.



[1] http://www.asriran.com/fa/news/481573

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/566932

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    انشالا به زباله دان تاریخ خواهند رفت فتنه گران اصلاح طلب
  • ابراهیمی ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    آخر این دنیا هم حساب وکتابی دارد از قدیم گفتند باد آورده را باد می برد کسانی که با دوز وکلک نماینده مردم شدند حتما سیلی محکمی از خداوند می خورند چون این درخت تنومند انقلاب اسلامی با خون جوانان مومن ومظلوم آبیاری شده است
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    رسانه ها رو از اصلاح طلبان بگیرید ببیند چیزی دارند برای عرض اندام
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    تمام استراتژی این ها بر مبنای دروغ و نیرنگه. از قدیم هم گفتن چاه کن ته چاه می مونه
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    ان شاالله همه به راست هدایت بشویم.
  • Shadman ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    در فتنه ۸۸ انگ تقلب زدند و حالا خدا بد جوری پاپیچشون شده نه میتونن بگن تقلب شده نه میتونن خودزنی نکنن و همدیگه رو متهم نکنن
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    بله نخیر
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    نه میشه منفی داد نه مثبت
  • صادق ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    عزیزان -اصلاح طلبان دراصل تبدیل شدندبه تسلیم شدگان.چون دراعتماد به وعده های الهی سست شدند .بایدمتذکرشان شد.نصرت های فراوان الهی رادرطول این چندسال انقلاب=هرکه به این نظام خدمت صادقانه کرد ثمره اش راخواهد گرفت مانند امام با قلبی ارام .وشهدا...وهرکه .خیانت =خسرالدنیاوالاخره
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 1
    خداوند رحمان منان رحیم علیم بزرگ حکیم جبار ؛ شماها را شفا دهد که این طور هموطنان خود را که نظام دوست هستند فحش میدهید . واقعاً موندم شماها کی هستید ؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس