کد خبر 916862
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
پولشویی نمایه

بخشی از اظهارات دیروز رئیس‌جمهور در دانشگاه علوم پزشکی سمنان، با ابهامات و تناقضاتی همراه بود.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

آقای روحانی دیروز در جمع دانشجویان حاضر شد که عده‌ای از آنها با شعار «تورم، گرانی، جواب بده روحانی»، خواستار پاسخگویی رئیس‌جمهور درباره سوءعملکرد اقتصادی دولت بودند. همچنین روی برخی از پلاکاردهای دانشجویان نوشته شده بود «شوخیه مگه وعده بدی، نتونی»، «تو باید پای حرف خودت بمونی» و «نه سبزیم، نه بنفشیم، تو دنیا می‌درخشیم».


روحانی در واکنش به اعتراض دانشجویان درباره اعتماد به آمریکا گفت: دولت‌های آمریکایی هیچوقت با مردم ایران دوستی نداشتند. ما نه به آمریکا و نه هیچ کشور دیگری اعتماد صددرصدی نداریم. چه کسی گفته که من به آمریکا اعتماد دارم؟

بیشتر بخوانید:

آقای روحانی! گویا هنوز هم اراده‌ای برای رفع مشکلات کشور ندارید

سال گذشته آمریکا ۸ بار مستقیم و امسال ۳ بار غیر مستقیم درخواست مذاکره داشت


روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مجبور شدیم ۳۰ هزار میلیارد تومان از خزانه به مالباختگان پرداخت کنیم. بپرسید چه کسانی مؤسسات اعتباری پدید آوردند و اجازه تاراج مال مردم را دادند؟ از کسانی سراغ بگیرید که ۳ میلیارد دلار پول نفت را بردند و خوردند.


وی همچنین گفت: قانون اساسی دستاورد بزرگ انقلاب است، اگر به همه آن عمل شود مشکلات هم حل می‌شود. رئیس‌جمهور باید بتواند در برابر تخلف از قانون اساسی تذکر دهد.


رئیس‌جمهور همچنین گفته است: پولشویی در همه جای دنیا وجود دارد و تنها مربوط به ایران نیست و امروز باید با پدیده پولشویی مبارزه کنیم و راه مبارزه با پولشویی شفافیت است. همه کشورهای دنیا به جز ایران و کره شمالی عضو FATF هستند. روحانی همچنین گفت: نه من شایسته‌ام که درباره نرخ تورم چیزی بگویم و نه فرد دیگر. آمار تورم، توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود.


این اظهارات در حالی است که اولاً آقای روحانی در اوج مذاکرات بارها گفت «به مذاکرات با آمریکا خوش‌بین هستم»، «من اوباما را بسیار مودب یافتم»، «آمریکا کدخداست و اروپایی‌ها آقا اجازه هستند، بستن با کدخدا راحت‌تر است» و... . اعتماد به دولت آمریکا موجب تنظیم توافقی شده که به تصریح شخص آقای روحانی در هر دولت دو اوباما و ترامپ بارها زیرپا گذاشته شد و اکنون هم دست دولت برای اعتراض و شکایت به جایی نمی‌رسد. اگر اعتماد به آمریکا نبود، قطعا چنین توافق قابل نقض غیرقابل پیگردی تنظیم نمی‌شد.


ثانیاً مؤسسات اعتباری قریب ۴ سال تحت نظارت دولت و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد آقای روحانی رشد کردند و گسترش یافتند. بنابراین در سوء استفاده برخی از آنها حتماً مسئولان دولتی، قاصر و مقصر هستند.


ثالثاً اگر بردن ۳ میلیارد دلار پول نفت، خیانت است که قطعاً هست، به طریق اولی واگذاری رانتی ۱۸ میلیارد دلار پول نفت به قیمت ۴۲۰۰ تومانی (یک سوم یا چهارم قیمت متورم شده) نیز خیانت بود؛ همچنان که لاپوشانی قرارداد بر فساد و خسارت کرسنت. و همین طور است غارت و اختلاس ۱۶ هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان و برخی مراکز دیگر که آقای روحانی دست بر قضا گفتند «بدهی‌های معوقه برخی ابر بدهکاران را اختلاس نام می‌گذارند؛ اینها اختلاس نیست، برخی معوقه است».


رابعاً در موضوع پولشویی که با جرایمی نظیر قاچاق کالا و ارز و سوخت، فرار مالیاتی، زد و بند در معاملات، احتکار و... مرتبط است، دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط مقصر اصلی هستند. یک نمونه آن رانت ۱۰۰ میلیارد تومانی روزانه حاصل قاچاق سوخت (به‌خاطر حذف کارت سوخت) است و همچنین حذف سامانه‌های شفافیت‌ساز مالی و معاملاتی یا عدم راه‌اندازی آنها با وجود تأکیدات قانونی.


خامساً درباره تذکر تخلف از قانون اساسی، اگر مراد، تذکر به دستگاه‌های دولتی است که این مطالبه عمومی از شخص رئیس‌جمهور است و کوتاهی‌های متعددی صورت گرفته و موجب خسارت‌های متعدد به مردم شده که اوج آن، در ۷-۸ ماه گذشته در حوزه‌های ارز و سکه و خودرو و... بود. اما اگر مراد، تذکر به دستگاه‌های غیردولتی است، این موضوع طبق مکانیسم تفکیک و استقلال قوا، از صلاحیت و اختیارات رئیس‌جمهور خارج است و در اصل خود رئیس‌جمهور، می‌تواند مخاطب و موضوع تذکر باشد.


سادساً در موضوع نرخ تورم، این سخن از خود آقای روحانی در انتخابات سال ۹۲ به یادگار مانده است که «معیار تورم، جیب مردم است نه آمارها».


به نظر می‌رسد پیش کشیدن برخی مجادلات سیاسی نظیر همه‌پرسی و تذکر رئیس‌جمهور به دیگران در جلسه دانشجویان، طفره از پاسخگویی به مطالبات مردم دوباره برعکس درآمدن وعده‌های اقتصادی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس