اخبارویژه

عضو هیأت رئیسه مجلس آب پاکی بر دستان نمایندگان دو حقوقه ریخت و گفت: نماینده‌ای که از مجلس حقوق دریافت می‌کند حق ندارد از جای دیگری حقوق اخذ کند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

فارین‌پالیسی: ایران انتقام می‌گیرد /آرزوهای ترامپ، دست نیافتنی است


دو مقام سابق آمریکایی، طرح‌های ضدایرانی ترامپ را آرزوهای محال و دست‌نیافتنی ارزیابی کردند.


مجله فارین پالیسی در یادداشتی به قلم فیلیپ گوردون و رابرت ملی (دو دستیار سابق دولت اوباما در امور خاورمیانه) نوشت:
زمانی که دونالد ترامپ، در ماه می خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را اعلام کرد، یکی از چند دلیل او این بود که رفتار ایران را در خاورمیانه بهتر کند. مقامات بلندپایه دولت ترامپ گفتند ایران «مسبب همه مشکلات» منطقه است و قطع صادرات نفت آن، باعث توقف درآمدهایی می‌شود که از آنها برای بی‌ثباتی استفاده می‌کند. اوایل ماه جاری میلادی، تحریم‌های آمریکا اجرا شد.


از دیدگاه ترامپ، تحریم‌ها شبه‌جادویی و ابزاری چندمنظوره هستند و ایران را به پذیرش یک توافق اصلاح‌شده مجبور خواهند کرد. علاوه‌بر این، تحریم‌ها ممکن است باعث ناآرامی در ایران شود.


 اما خواسته‌های ترامپ آرزوهایی است که «مطلقا قابل‌تحقق نیستند». چرا که چیزی در تاریخ وجود ندارد که نشان دهد ایران در برابر خواسته‌های آمریکا، حتی با وجود فشار سنگین اقتصادی، تسلیم می‌شود.


دولت ترامپ با اعمال طیف کاملی از تحریم‌ها علیه ایران و با بیان اینکه رفع این تحریم‌ها فقط منوط به پایبندی به ۱۲ شرط مطلوب، اما غیرواقع‌بینانه، خود را از هرگونه اهرم قابل‌استفاده محروم کرده است. به طور کلی، الان تهران هیچ دلیلی برای همکاری ندارد و دلایل زیادی برای کارشکنی دارد».


رویکرد کنونی دولت ترامپ به منافع آمریکا در عراق هم آسیب می‌زند. با انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر جدید و عملگرا در عراق، چشم‌اندازها برای تشکیل یک دولت فراگیر و موثر بیشتر شده است. امری که می‌تواند هم منافع آمریکا و هم منافع ایران را تامین کند، اما اگر ایران متقاعد شود آمریکا قصد دارد اقتصادش را نابود کند، ممکن است در جایی انتقام بگیرد که بیشترین نفوذ را دارد. احتمالا این انتقام در عراق اتفاق بیفتد، جایی که نیروهای شیعی نزدیک به ایران، ممکن است به راحتی نیروهای آمریکایی را هدف قرار دهند. حتی اگر این امر اتفاق نیفتد، تحریم‌های ایران، تاثیر ویرانگری بر اقتصاد ضعیف عراق خواهند گذاشت. عراق در زمینه گاز طبیعی، برق، آب و غذا به ایران وابسته است. نهایتا تحریم‌های جدید ترامپ هر چه به اقتصاد ایران فشار بیشتری وارد کنند، ممکن است تاثیر غیرسازنده بیشتری هم بر منطقه بگذارند.


از زمانی که تحریم‌ها در بهار گذشته اعلام شد، ایران اعلام کرد که تا زمانی که سایر کشورها به توافق متعهد باشند، به پایبندی به محدودیت‌ها ادامه خواهد داد. به دلیل استمرار واردات چین، هند، ترکیه و سایر کشورها، ایرانیان هنوز بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت می‌فروشند. اما اگر ترامپ این صادرات را به صفر برساند، انگیزه ایران برای پایبندی به محدودیت‌های هسته‌ای هم کمتر خواهد شد. در این حالت، بعید است که ایران به شکل پرخاشگرانه‌ای برنامه هسته‌ای‌اش را توسعه دهد. اگر چنین کند، ترامپ با همان مخمصه‌ای مواجه خواهد شد که اوباما در سال ۲۰۱۵ با آن مواجه شده بود.


مقامات دولت ترامپ در هفته‌های اخیر به خودشان تبریک می‌گفتند و پیشاپیش بازگشت تحریم‌ها را یک موفقیت قلمداد می‌کنند. اما مسئله این نبوده است که آمریکا می‌تواند به ایران رنج تحمیل کند یا خیر. بلکه مسئله این بوده است که آیا این درد، به تامین منافع آمریکا کمک می‌کند یا خیر. در این زمینه، تحریم‌های ترامپ نه تنها باعث همکاری ایران نشد، بلکه در حال به‌دست آوردن نتیجه عکس هستند.


اعتراض روزنامه جمهوری اسلامی به دولت؛تاکتیکی یا صادقانه؟!


روزنامه توجیه‌کننده مواضع دولت، از فرستادن زنان به ورزشگاه نگران شد.


روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی بدون امضا نوشت: رئیس‌جمهور روحانی در شورای عالی اجتماعی کشور گفت: «می‌توان با برخی اقدامات کم هزینه میزان رضایتمندی و خشنودی مردم را در جامعه افزایش داد و باید توجه داشت که با سوءظن نمی‌توان با مردم برخورد کرد.» ایشان این را هم در همان جلسه گفتند که: «چه ایرادی دارد بخشی از استادیوم ورزشی که هیچ منافاتی با قانون و شرع و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد، به بانوان اختصاص یابد.»


 از شیوه مصداق‌گویی در سخن منقول از رئیس‌جمهور چنین فهمیده می‌شود که مثال حضور زنان در استادیوم ورزشی را ایشان به عنوان مثالی برای تایید این سخن خود آورده‌اند که می‌توان با برخی اقدامات کم‌هزینه، میزان رضایتمندی و خشنودی اجتماعی مردم را در جامعه افزایش داد.


تردیدی وجود ندارد که با برخی اقدامات کم هزینه می‌توان میزان رضایتمندی و خشنودی اجتماعی مردم را افزایش داد و اگر دولت بتواند چنین کاری انجام دهد بسیار پسندیده است، ولی سؤال مهم این است که این کارها چه هستند و با چه قیمتی باید انجام شوند؟


 آقای رئیس‌جمهور حتماً خبر ندارند در استادیوم ورزشی با حضور بانوان چه گذشت والا این مورد را به عنوان نمونه نمی‌گفتند. خوب است ایشان فیلم صحنه‌ها را ببینند و به این سؤال پاسخ دهند که آیا چنین صحنه‌هایی با تشخص زن مسلمان سازگاری دارد یا نه؟


 سؤال دیگری که باید دولتمردان بظاهر طرفدار حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی به آن پاسخ دهند این است که آیا حاضرند زنان و دختران خود را در چنین صحنه‌هائی که فیلم‌های منتشر شده از استادیوم نشان می‌دهند ببینند؟ چرا نسخه‌ای برای مردم می‌پیچیم که خودمان حاضر نیستیم به آن عمل کنیم؟ آیا جلب رضایت فیفا مهم‌تر است یا حفاظت از جایگاه والای زن مسلمان که نباید به شخصیت او اینگونه چوب حراج زده شود؟‌


 می‌دانیم که عده‌ای برای پیشبرد مقاصد خود، ما را متهم به تحجر خواهند کرد، ولی ترجیح می‌دهیم انگ تحجر به ما بچسبانند و شاهد چوب حراج زدن به تشخص زن مسلمان نباشیم.


ضمنا جای تاسف است که با وجود اینهمه مشکل فرهنگی و مشکلات دیگر، این شورا و وقت دولتمردان ما در این شرایط حساس صرف مسائلی از قبیل حضور زنان در استادیوم ورزشی شود.


یادآور می‌شود اقدامات دم دستی نظیر بردن زنان به ورزشگاه، فرع بر راهبرد کلی برخی دولتمردان در اجرای سند فرهنگی ضداسلامی «2030» می‌باشد؛ ضمن اینکه دلیل کلی برخی از همین دولتمردان، اجرای مو به موی دیکته‌های غرب در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. از این جهت نمی‌شود کلیت این متن انحرافی و معارض با چارچوب‌های اسلامی و انقلاب و امام و رهبری را توجیه کرد اما از دیدن یک مصداق فرعی، غیرتی شد. از دو حال خارج نیست؛ یا نویسنده روزنامه جمهوری اسلامی، اقدامی تاکتیکی مرتکب شده تا دل برخی افراد مریض را که هنوز تغییر ریل این روزنامه در مسیر همراهی با جریان لیبرال را به دست آورند و رد گم کنند. یا اینکه واقعا از سر صداقت و دلسوزی نوشته که در این صورت باید پرسید چرا سالهاست روزنامه مذکور در مسیر توجیه و تطهیر طیف لیبرال‌مآب و ریل کذایی انحرافات بزرگ فرهنگی و سیاسی و اقتصادی حرکت می‌کند؟



دود بی‌تدبیری ارزی دولت در چشم کارگران رفت


رئیس یک حزب اصلاح‌طلب با انتقاد از سوءمدیریت اقتصادی دولت که موجب رانت ده‌ها هزار میلیارد تومانی شد، گفت: مسئولین دولتی حرف زدند، اما طور دیگری عمل کردند.»


حسین کمالی دبیرکل حزب کار در نشست هیئت اجرایی خانه کارگر گفت: یک بار به آقای رئیس‌جمهور گفتم که دچار اعتمادسوزی شده‌ایم. اعتماد بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی است. مسئولان ما حرف زدند اما طور دیگری عمل کردند، می‌آیند طلا می‌فروشند اما بعد فردی را که در حجم بالا طلا خریده دستگیر می‌کنند. باید پرسید چرا می‌فروشید که بعد بخواهید بگیرید.


وی افزود: تغییر نرخ ارز در وضعیت پیش آمده موجب شد که جامعه کارگری بیشترین ضربه را بخورد قدرت خرید آنها نصف شده است. هرکسی به هر طریقی توانسته قیمت‌ها را بالا برده است. به غیر از یک سری کالاها بسیاری از آنها قیمت‌های افسارگسیخته یافته‌اند. در چنین شرایطی یک کارگر از کجا باید هزینه‌های زندگی‌اش را تامین کند. اگر دستمزد خوبی ندهند چرخ زندگی به خوبی نمی‌چرخد. اگر هم بخواهند دستمزد بالایی بدهند بیکاری ایجاد می‌شود و اخراج‌ها صورت می‌گیرد.


وی اشاره کرد: پنج سال پیش در سلسله جلساتی که با آقای ربیعی وزیر وقت کار داشتم نکاتی را درخصوص اصلاح ساختار اقتصادی با وی مطرح کردم. در پایان آن جلسات ربیعی به من گفت من این مسائل و نکات را با توجه به رویکردهای فعلی نمی‌توانم در دولت جا بیندازم.


وی تاکید کرد: سیکل کنونی کشور معیوب است. کجای دنیا وقتی مسائل و مشکلاتی پیش می‌آید و اعتراضات صورت می‌گیرد به پایه ایدئولوژیک آن کشور می‌رسد چرا مسئولان ما بار مشکلات و اشتباهات را به دوش نمی‌گیرند و اجازه می‌دهند که مسائل و مشکلات برعهده اسلام، نظام و رهبری گذاشته شود؟


وی با اشاره به دوران حضور خود در وزارت کار و امور اجتماعی گفت: من 12 سال وزیر کار بودم همیشه شفاف حرف می‌زدم و عمل می‌کردم وعده نمی‌دادم ابتدا عمل را انجام می‌دادم بعد آن را اعلام می‌کردم. اعتقاد داریم سیاست‌های دولت باید برای مردم شفاف باشد.


دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: اکنون آمده‌اند 200 شرکت را در مجموعه شستا برای فروش گذاشته‌اند اگر احتیاط صورت نگیرد ممکن است همه اینها به دست مال‌خرها بیفتند این اموال متعلق به این ملت است چرا کارگران نباید بتوانند خودشان آنها را بگیرند.


وی با ذکر یک مثال توضیح داد: 20 درصد سهام یک کارخانه به قیمت 200 میلیارد تومان برای واگذاری گذاشته‌اند اما کاری کردند که رقبا از صحنه خارج شود. فردی آمده گفته که ظرف پنج سال 40 میلیارد تومان برای این سهام می‌دهم این فرد رفته از بانک خاورمیانه وام گرفته است مشخص شده که ارزش واقعی آن سهام نه 200 میلیارد تومان بلکه 680 میلیارد تومان است.



شکوری‌راد: طوفان پرسشگری مردم اصلاح‌طلبان را منفعل کرده است


دبیرکل حزب‌ اتحاد ملت می‌گوید پس از ناکامی دولت در بهره‌گیری از برجام و انجام وعده‌ها، اصلاح‌طلبان زیرسؤال رفته‌اند.


علی شکوری‌راد دیروز در کنگره این حزب با ابراز نگرانی از طوفان پرسشگری گفت: «اگر پرسش‌ها پاسخی درخور نیابند به انکار می‌انجامند. تخطئه پرسشگر و واداشتن او به رها کردن پرسش‌هایش چاره‌کار نیست. باید پاسخ درخور داد و باید باب گفت‌وگوی بدون انکار و تخطئه را با این نسل باز کرد. آنها درباره همه‌چیز سوال می‌پرسند و پرداختن به این سوالات نه تنها ممکن است مشکل آنها را حل کند بلکه مشکل ما را نیز حل می‌کند؛ مشکل مواجهه با آینده را.»


به گزارش عصر ایران وی همچنین گفته است:  «در حالی که اصلاح‌طلبان از حذف یک‌پاره در سال 88 جان به در بردند و در انتخابات 92 و 94  و 96 پیروزی‌های بزرگ به دست آوردند و توانستند گام‌های بزرگی بردارند، یک‌باره همه کاسه‌ها و کوزه‌ها بر سر آنان شکسته شد و به دلیل کوتاهی دولت در تحقق برخی وعده‌ها و ناکامی در بهره‌گیری از برجام پس از روی کار آمدن ترامپ، یک‌باره جریان اصلاح‌طلبی به زیر سؤال برده شد و اصلاح‌طلبان به انفعال کشیده شدند.»


تلاش این عضو حزب منحله مشارکت برای انداختن مسئولیت عوامل سوءمدیریت و نارضایتی مردم به گردن دولت در حالی است که دولت روحانی غالبا نسخه‌های عقیم  افراطیون مدعی اصلاحات را به اجرا گذاشته و این طیف متهمان اصلی نارضایتی مردم در قبال وعده‌ها هستند. از سوی دیگر، تشدید مشکلات اقتصادی، مربوط به پس از انتخابات اردیبهشت 96 است و ربطی به خروج ترامپ از برجام (یک‌سال بعد) ندارد. در حقیقت نسخه بی‌عملی و بی‌تدبیری و امید بستن به دولت‌های بدسابقه آمریکا و اروپایی، موجب سوءمدیریت اقتصادی شد.



وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ادعای ظریف را تایید نمی‌کنند


اگر ادعای آقای ظریف درباره پولشویی گسترده واقعیت دارد، چرا وزارت اقتصاد آن را تائید نمی‌کند؟


روزنامه جام جم ضمن طرح سؤال فوق می‌نویسد:
وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی هرکدام به صورت جداگانه بخشی به نام مبارزه با پولشویی دارند که برای تهیه اطلاعات بیشتر با آنها تماس گرفتیم.
ابتدا با مالک حسینی، مدیر کل روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی تماس گرفتیم اما مثل همیشه بی‌پاسخ ماندیم.


همچنین پیگیری جام جم از مرکز اطلاعات مالی و دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی برای ارزیابی صحت سخنان وزیر خارجه به جایی نرسید و مسئولان این مرکز عنوان کردند که خود وزیر خارجه باید اسناد ادعایش را ارائه کند.


تماس خبرنگار ما با شورای عالی مبارزه با پولشویی برای تکمیل اطلاعات بی‌نتیجه ماند. یکی از کارشناسان این مرکز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این که رقم 30 هزار میلیارد تومانی که وزیر امور خارجه به آن اشاره داشتند در کدام بخش اتفاق افتاده و اطلاعاتی در دسترس دارید یا خیر گفت: اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری به دست بیاورید بروید و از خود آقای ظریف بپرسید.


خبرنگار ما از بانک مرکزی خواستار گزارش عملکرد بخش مبارزه با پولشویی این دستگاه شد که کامبیز زاهدپور، مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی در این زمینه گفت نمی‌توانیم اطلاعی ارائه دهیم وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این که آیا اعداد و ارقامی که وزیر امور خارجه مبنی بر پولشویی 30 هزار میلیارد تومانی مطرح کرد را تأیید می‌کنید یا خیر گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم.


جام جم در گزارش خود می‌افزاید: سخنان آقای ظریف در حالی است که مسئولان وزارت خارجه، در مورد اظهاراتی بسیار سطح پایین‌تر در کشورمان، مخالفان را به بی‌ملاحظه‌گی متهم می‌کنند و از دستاویز قرار گرفتن احتمالی این اظهارات توسط نمایندگان آمریکا در اجلاس بعدی اف.ای.تی.اف اظهار نگرانی می‌کنند.


همچنین هیچ یک از مواد کنوانسیون سی.اف.تی که مورد اعتراض مخالفان است ربطی به پولشویی پیدا نمی‌کند. در عمل هیچ یک از موارد مورد اعتراض مخالفان ربطی به تقویت مبارزه با پولشویی ندارد. یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که برای مبارزه با پولشویی در کشور صورت گرفت، تصویب قانون مبارزه با آن بود؛ این قانون در دوم بهمن ماه 1386 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و شورای نگهبان در هفدهم بهمن ماه تأیید و رئیس‌جمهور در هفتم اسفند ماه 1386 برای اجرا ابلاغ کرد که طبق این قانون، شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم تشکیل شد.

خراسان

مجوز ویژه دولت برای پرداخت 3 میلیون دلار در یک شکایت


طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به وزیر جدید صنعت، رحمانی مجاز شده است با توجه به اختلاف پیش آمده میان یکی از زیرمجموعه های این وزارتخانه با تعدادی از شرکت های صنعتی درباره اجرای یک طرح صنعتی در خارج از کشور، با پرداخت مبلغ سه میلیون و 900 هزار دلار به طرف مقابل اقدام کند؛ مشروط به آن که پیمانکاران مذکور، حق هرگونه اقامه دعوی و اعتراض در این باره را از خود سلب و ساقط کنند.


راه حل جدید کابینه برای تسریع در خرید گندم


پس از آن که هیئت دولت در مصوبه اردیبهشت ماه خود، دستوراتی را برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط دستگاه های مسئول صادر کرده بود، بر اساس گزارش جدید یکی از معاونان رئیس جمهور و موافقت کابینه به استناد اصل 138 قانون اساسی، مقرر شده با هدف اجرای دقیق و تسریع در عملیاتی شدن دستور مذکور، با عدم تکافوی منابع پیش بینی شده از محل منابع عمومی و منابع هدفمند کردن یارانه ها، کسری منابع مورد نیاز از محل اسناد خزانه اسلامی تامین شود.

ایران

مشاور سابق اوباما: عربستان با ایران مذاکره  می‌کند

 خبر اول اینکه ولی نصر مشاور سابق اوباما طی یادداشتی در نیویورک تایمز، به تحلیل اوضاع منطقه بعد از روی کارآمدن دونالد ترامپ و خروج او از «برجام» پرداخت و پیش‌بینی کرد سعودی‌ها آماده مذاکره با ایران باشند. به‌گزارش انتخاب، وی با اشاره به موضع خویشتندارانه ایران در منطقه نوشت: «اکنون سران ایران امید دارند تضعیف موقعیت عربستان، این کشور را به پایان دادن به جنگ یمن و محاصره قطر وادار کند. در طول این مدت نیز ایران تمایل خود را به مذاکره با عربستان نشان داده است بخصوص اکنون که امریکا خواستار پایان دادن به جنگ یمن شده است، ممکن است سعودی‌ها نیز مایل به مذاکره با ایران باشند. همچنین احتمال دارد ریاض به‌منظور تجدیدنظر در روابط با ترکیه که از قطر حمایت می‌کند و از قتل خاشقجی در خاکش عصبانی است، بخواهد سطحی از روابط با ایران را احیا کند.» ولی نصر با بیان این که«قضیه خاشقجی موجب شد هسته اصلی راهبرد ترامپ در منطقه و جایگاه ولیعهد و حمایت از شراکتش با امریکا را بشدت تضعیف کند» نوشت: «کمرنگ شدن رویای ترامپ برای برقراری یک نظم عربی، از یک واقعیت تلخ رونمایی می‌کند: هیچ چالش عربی قابل اتکایی برابر نفوذ منطقه‌ای ایران وجود ندارد.»

تکذیب توقف واردات کالاهای ایرانی به کردستان عراق

شنیدیم که سخنگوی دولت اقلیم کردستان ضمن تکذیب خبر توقف واردات کالاهای ایرانی گفت: تصمیمات ما به‌طور مستقیم به تصمیمات دولت فدرال عراق مرتبط است. به گزارش ایسنا، سفین دزی در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» اعلام کرد: اخبار منتشر شده در رابطه با توقف واردات کالاهای ایرانی به اقلیم کردستان نادرست است. به گفته وی«اقلیم کردستان در بسیاری از کالاها و مواد غذایی به‌طور مستقیم بر ایران تکیه دارد و امیدوارم که اقلیم کردستان و تمام عراق از تحریم‌های امریکا علیه ایران معاف شوند، زیرا ایران همسایه ما است و با آن مشترکات زیادی داریم و وزنه‌ای در داخل بازار اقلیم کردستان به شمار می‌رود.» پیش از این برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مدعی شدند که دولت اقلیم کردستان عراق به منظور پایبندی به تحریم‌های امریکا واردات کالاهای ایرانی را متوقف کرده است.

دستمزد جان بولتون برای شرکت در جلسات منافقین

دست آخر اینکه سفیر ایران در لندن با اشاره به گزارشی در روزنامه گاردین گفت: جان بولتون برای شرکت در چند جلسه منافقین تاکنون بیش از ۱۸۰ هزار دلار پول از آنها دریافت کرده است. حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توئیتر خود نوشت: روزنامه گاردین نوشته است، بر اساس اسناد مالی موجود، جان بولتون برای شرکت در جلسه منافقین در سال ۲۰۱۷ در پاریس ۴۰ هزار دلار و برای شرکت در چند جلسه آنها تاکنون بیش از ۱۸۰ هزار دلار از منافقین پول دریافت کرده است. گفتنی است مشاور امنیت ملی امریکا از مخالفان سرسخت برجام و ایران و حامی تغییر رژیم در ایران است و در سال‌های اخیر و هم‌اکنون از منافقین حمایت کرده و می‌کند و در جلسات و سخنرانی‌های آنها علیه ایران شرکت کرده است.

آرمان

واکنش به اعدام دو اخلالگر اقتصادی

امام جمعه مشهد تاکید کرد: دو اخلالگر اقتصادی مفسد فی‌الارض اعدام شدند، مردم امیدوار شده و آرامش پیدا کردند. قوه قضائیه با این حرکت قاطعانه به مردم امید و آرامش داد. مدیرانی را که زمینه این مسأله را موجب شدند محاکمه کنند،این امید، آرامش و امنیت بیشتر می‌شود. حجت‌الاسلام سیداحمد علم‌الهدی با بیان اینکه مسئولان به عنوان یک شیعه این حرف‌ها را باور کنند، یادآور شد: مسئولان اقتصاد مقاومتی را به صورت جدی اجرا و رهنمود رهبری را عملی کنند. گوش به حرف رهبری بدهید. رهبری فرمودند چرا دنبال کسانی هستند که پول گرفتند؟ به دنبال کسانی باشند که پول دادند. کسانی که پول را هم دادند، باید محاکمه شوند.

خداحافظی اولین دیپلمات بازنشسته

در آستانه فرا رسیدن بیست و هفتم آبان ماه، آخرین فرصت اجرای « قانون منع به کارگیری بازنشستگان» مراسم تودیع و بدرقه ابراهیم طاهریان، سفیر ایران در ترکیه برگزار شد. این مراسم با حضور پرسنل نمایندگی و کارکنان نهادهای وابسته در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برگزار شد. گفتنی است طاهریان، جزو سه نفر سفیری است که با توجه به اجرای قانون مورد اشاره می‌بایست سمت خود را ترک می‌کرد و به تهران باز می‌گشت. ماجدی، سفیر ایران در آلمان و خوشرو، رئیس نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز شامل این قانون می‌شوند.

تکلیف نمایندگان دوحقوقه چیست؟

عضو هیأت رئیسه مجلس آب پاکی بر دستان نمایندگان دو حقوقه ریخت و گفت: نماینده‌ای که از مجلس حقوق دریافت می‌کند حق ندارد از جای دیگری حقوق اخذ کند. سیدامیر قاضی‌زاده‌هاشمی اظهار کرد: قانون تکلیف همه را به‌خوبی روشن کرده است و همه افراد به‌هیچ‌عنوان حق دریافت حقوق از چند محل ندارند. وی افزود: اگر به هر دلیلی شخصی باید در دو محل فعالیت داشته باشد باید در محل دوم به‌صورت افتخاری فعالیت کند و این شامل همه کارکنان در همه قوا می‌شود. به‌عنوان مثال برخی از نمایندگان مجلس از بستر دانشگاه وارد مجلس شده و حقوق خود را از دانشگاه دریافت می‌کنند و نباید حقوقی در مجلس دریافت کنند. اگرهم کسی از مجلس حقوق دریافت می‌کند دیگر حق ندارد از جای دیگری حقوق اخذ کند.

تعیین ارکان مختلف شورای عالی سیاستگذاری

الیاس حضرتی رئیس کمیته اصلاح آیین‌نامه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شد. مرتضی مبلغ، مهدی علیخانی، علی باقری، مهدی سالاری، سعید نورمحمدی، ژاله فرامرزیان و الهه کولایی 7 عضو کمیته اصلاح آیین‌نامه و ساختار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هستند. شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان متشکل از افراد حقیقی و حقوقی است که در سال 92 به منظور انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شد و محمدرضا عارف از آن زمان تاکنون ریاست این شورا را بر عهده دارد. پارلمان اصلاحات را برای نخستین بار محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران و عضو حزب کارگزاران سازندگی پیشنهاد کرده بود و پس از وی از سوی مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری مجددا نقل محافل اصلاح‌طلبان شد. هم اکنون در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان 28 حزب و 31 فرد حقیقی عضویت دارند. شورای هماهنگی می‌گوید که قرار بوده تعداد اعضای حقیقی نصف احزاب عضو باشد.

هشدار آمریکا به اروپا درباره ایران

رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا هشدار داد بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی که در ابتکار اتحادیه اروپا برای حمایت از تجارت با ایران شرکت کنند، در معرض خطر تحریم‌های جدید آمریکا قرار خواهند گرفت. برایان هوک اظهار کرد: تعجبی ندارد که تلاش‌های اتحادیه اروپا برای ایجاد مکانیزم چندمنظوره برای تجارت غیردلاری با ایران به دلیل نگرانی پایتخت‌های این بلوک از مجازات آمریکا به مشکل برخورده است. بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی می‌دانند ما با جدیت تحریم‌ها علیه ایران را اجرا خواهیم کرد. وی به خبرنگاران گفت: هر شرکت اروپایی بزرگی بازار آمریکا را به بازار ایران ترجیح می‌دهد. گفتنی است، دولت‌های اروپایی با هدف نجات برجام، مکانیزم چندمنظوره را به عنوان نوعی توافق تهاتری برای کمک به صادرات نفت و گاز ایران به اروپا و خرید کالاهای اروپایی از سوی ایران طراحی کرده‌اند تا به این ترتیب تحریم‌های آمریکا را دور بزنند.

بررسی تحویل سوخو-۱۰۰ به ایران

شرکت روسی سازنده هواپیماهای سوخو می‌گوید در حال بررسی تحویل هواپیمای مدل سوخو-۱۰۰ خود به ایران، پس از کاستن از میزان قطعات ساخت آمریکا در این هواپیما است. تولید کننده هواپیماهای سوخو که بزرگترین شرکت هوافضا در روسیه است اعلام کرد تحویل هواپیمای مسافربری «سوخو-۱۰۰» به ایران پس از کاهش میزان قطعات آمریکایی در این محصول را در دست بررسی دارد. ایران و روسیه اخیرا تفاهم نامه‌ای را برای خرید ۴۰فروند هواپیمای مسافربری از نوع مذکور تا سال ۲۰۲۲ را به امضا رسانده اند. با این حال اقدام آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، روند تامین قطعات این محصولات را با مشکل مواجه کرد. «الکساندر رابساو» مدیر عامل شرکت روسی گفت این شرکت تصمیم گرفته محصولات مذکور را به دلیل تولید شدن ۲۲درصد از قطعات آنها در آمریکا، به ایران تحویل ندهد.

همکاری ایران و روسیه درباره سوئیفت

اتحادیه صنعت رمزنگاری و بلاک‌چین روسیه، یک توافق همکاری با آزمایشگاه بلاک‌چین ایران برای توسعه یک شبکه ایرانی مشابه سوئیفت که تحت اجراست، به امضا رسانده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا چندی پیش اعلام کرد که سوئیفت، جامعه جهانی ارتباطات‌مالی بین بانکی (SWIFT) ارتباطش با چندین بانک ایرانی را با هدف ثبات این شبکه قطع خواهد کرد. سوئیفت مستقیما اعلام نکرد که دسترسی بانک‌های ایرانی را به علت تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران قطع کرده است. بنا بر اعلام شبکه اخبار آر بی کی روسیه، اتحادیه صنعت رمزنگاری و بلاکچین روسیه یک توافق همکاری با آزمایشگاه بلاکچین ایران که یکی از سازمان‌های متخصص در زمینه بلاکچین و مسئول معرفی فناوری دیجیتال به اقتصاد این کشور است، به امضا رسانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    0 1
    جلودار زاده سه حقوق می گیرد : - حقوق مجلس - حقوق مستمری مرحوم شوهرشان از ناجا - حقوق دوره شاغلی خودشان
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    0 1
    هنوز فراموش نکرده ایم که قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ، انقلابیون و مخالفان رژیم منحوس پهلوی ، برگزاری مسابقات فوتبال را سرگرم کردن جوانان و دور کردن اذهان آنان از واقعیّات جامعه دانسته و به بدی از آن یاد می کردند ! چه شده که الآن رئیس جمهور مملکت ، اونهم ملبس به لباس روخانیّت حضور زنان در ورزشگاه های فوتبال و ... را یک ارزش معرفی میکند و بر آن اصرار دارد ؟
  • کوروش IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    1 0
    اگر واقعاً میخواهید جلوی کار دوشغله ها را بگیرید ، بروید سراغ مسئولین ، معاونین ، مشاورین بانک مرکزی واعضای هیئت مدیره کلیه بانکها که بازنشسته شده اند لکن همزمان بالای 90% آنها بعنوان اعضای هیئت مدیره شرکتهای وابسته به این بانکها از حقوقهای نجومی برخوردار بوده وفرزندان ونزدیکان خود را نیز مشغول کرده اند وجالبتر اینکه جهت سرپوش گذاشتن بر این چپاول ، سهامهائی را از این شرکتها به نام کرده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس