اخبارویژه

اظهارات وزیر خارجه مبنی بر اینکه «آنهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند، حتماً آن قدر توان مالی دارند که ده‌ها میلیارد هزینه فضاسازی کنند»، ابهاماتی را برانگیخت.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

کانال جایگزین اروپا برای سوئیفت دروغ بود؛ حتی به شکل نمادین!


در حالی که خبر قطع شدن سوئیفت رسما منتشر شده از کانال مالی وعده داده شده اروپا (SPV) خبری نیست.


به گزارش روزنامه قدس، این هم از حکایت‌های مضحک این روزهاست که سوئیفت خودش از اقدام خودش در قطع دسترسی بانک‌های ایرانی به پیام‌رسان این شبکه در تبعیت از تحریم‌های آمریکا ابراز تأسف کرده است.


به‌موازات این ماجرا، اتحادیه اروپا هم به‌ظاهر در اعلام حمایت از ایران و دلگرمی دادن به دولت ضمن ابراز همدردی و تأسف از این موضوع و غیرقابل‌قبول خواندن اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها وعده داد که تلاش‌هایش را برای حفظ برجام تشدید خواهد کرد.


سخنگوی موگرینی بدون آنکه به دلایل تأخیر و وقت‌کشی در اعلام و اجرای سازوکار تبادل مالی با ایران (spv)‌اشاره کند، فعال کردن قوانین مسدودسازی در برابر تحریم‌های آمریکا را به‌عنوان اقدام ویژه اتحادیه اروپا در حمایت از ایران عنوان کرده است.


با این ‌حال ماهیت و وضعیت اجرایی کانال ویژه ارتباط مالی با ایران که اتحادیه اروپا وعده آن را داده بود، کماکان مبهم و نامعلوم است.


قرار بود spv تا اوایل آبان ماه و پیش از آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا اجرایی شود، اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو ژاپن در تاریخ ۱ آبان ماه، اظهار داشت: سازوکار ویژه اتحادیه اروپا باید قبل از اعمال تحریم‌های مذکور در 13 آبان ماه عملیاتی شده باشد.


ولی چند روز مانده به این موعد رویترز به نقل از چند دیپلمات اروپایی اعلام کرد که این سازوکار در 4 نوامبر به‌طور نمادین شروع به کار خواهد کرد و تا اوایل سال میلادی 2019 عملیاتی نخواهد شد.
اما همین وعده هم محقق نشد و حالا روزبه‌روز و هفته‌به‌هفته رونمایی از این کانال تبادل مالی و ماهیت آن به زمانی نامعلوم در آینده نزدیک موکول می‌شود. آینده‌ای که فرا نمی‌رسد.


این در حالی است که با آغاز تحریم‌های نفتی، بانکی، بیمه‌ای و کشتیرانی علیه ایران هر روز تأخیر در اجرای این سازوکار، موجب هفته‌ها و شاید ماه‌ها تأخیر، نابسامانی و تراکم کارها و در نتیجه تأثیرات منفی بر تجارت کشور خواهد شد.


یک دیپلمات به رویترز گفت: «ما نیاز داریم به ایرانی‌ها نشان دهیم که برای حفظ برجام در حال کار هستیم تا آنها را در برجام نگه داریم».


تأسف‌بارتر اینکه مسئولان پرونده مذاکرات هسته‌ای و برجام هم همسو با کشورهای اروپایی در مقام توجیه این تأخیر بی‌دلیل برآمده‌اند. عراقچی و ظریف پیچیدگی‌های فنی و سیاسی را دلیل این تأخیر عنوان می‌کنند. اما به گفته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس این سؤال را باید از این مسئولان پرسید که ایجاد یک کانال ایزوله تبادل مالی با ایران پیچیده‌تر است یا اعمال تحریم‌های آمریکا در سطح بین‌المللی علیه کشورمان؟ و چگونه است که آمریکایی‌ها در موعد مقرر تحریم‌های خود را اجرایی کردند، اما دولت باوجوداینکه از ماه‌ها قبل خبر داشت تحریم‌ها چه زمان اجرا می‌شود، در مورد این پیچیدگی‌های حقوقی و فنی چاره‌اندیشی نکرده است؟


این در حالی است که ناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود تحریم‌های اعلام‌شده قبلاً توسط بانک مرکزی پیش‌بینی‌شده و برنامه‌ریزی برای شرایط مختلف، حتی برای مواردی فراتر از این تحریم‌ها و جایگزین‌های سوئیفت نیز انجام‌گرفته است.


 اما ظریف در گفت‌وگویی رادیویی با بیان اینکه اروپایی‌ها نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند، اظهار داشت: در تماس ساعتی با اروپایی‌ها هستیم و به آنها فشار می‌آوریم تا تعهداتشان را اجرا کنند.

 
 
 چند سؤال و ملاحظه درباره اتهام‌زنی مشکوک ظریف


اظهارات وزیر خارجه مبنی بر اینکه «آنهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند، حتماً آن قدر توان مالی دارند که ده‌ها میلیارد هزینه فضاسازی کنند»، ابهاماتی را برانگیخت.
ظریف در گفت‌وگو با خبرآن‌لاین با بیان اینکه برخی نگرانی‌ها صادقانه است، اما فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی‌ها منافع اقتصادی هست. بالاخره پولشویی یک واقعیت است در کشور و خیلی‌ها از آن سود می‌برند. البته اگر کدی هم داشته باشم امکانش را ندارم علنی عرض کنم.


ظریف اضافه کرد: من نمی‌خواهم این پولشویی را نسبت بدهم به هیچ جایی ولی خب آنجاهایی که هزار میلیارد پولشویی انجام می‌دهند حتماً آن قدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات بکنند، هزینه فضاسازی در کشور بکنند.


بعضی‌ها به هزینه سفارتخانه‌های ما گیر دادند اما کل بودجه دلاری و ریالی و حقوق کارمندان و اجاره نمایندگی‌هایمان 1100 میلیارد تومان، یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که با برخی ارگان‌های قدرتمند کشور ارتباط دارند. ما که نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم. یک فضاهایی درست کردند کسانی که یک قلم مفاسدشان ممکن است 30 هزار میلیارد تومان منافع در آن جابه‌جا بشود.
ظریف همچنین گفته است: من هیچ دستگاهی را متهم به این کار نمی‌کنم افرادی که در این قضیه منافع دارند، پشت القای این تصورات هستند.


اظهارات آقای ظریف از چند حال خارج نیست. 1- خدای ناکرده او دانسته و تعمداً دروغ می‌گوید. 2- مطلب خلاف واقع می‌گوید اما نمی‌داند و آنچه را کسانی تلقین کرده‌اند، بازگو کرده است. 3- اسنادی دارد و درست می‌گوید. 4- با علم به اینکه قادر به پاسخگویی به قصور و تقصیرهای وزارت متبوع خویش درباره خسارت‌های برجام و تعلل‌ها و انفعال‌های بعدی در قبال گستاخی‌ها و فریبکاری‌های اروپا نیست، اقدام به برچسب زدن به منتقدان برای فرار از پاسخگویی کرده است.


چاره کار ساده و روشن است. آقای ظریف برای اثبات صداقت و آگاهی و اطلاع یا فقدان آن، مستند و روشن توضیح بدهد وقتی درباره پولشویی‌ها و کاسبی‌های غیرقانونی چند ده هزار میلیارد یا 30 هزار میلیاردی حرف می‌زند، دقیقاً و مشخصاً از چه کسانی و کدام معاملات و منافع حرف می‌زند؟ مبهم و چند پهلو حرف زدن و اتهام‌پراکنی مبهم، کاری است که صرفاً از رسانه‌های وابسته به اتاق جنگ و عملیات روانی دشمن برمی‌آید.


آنچه جالب است اینکه ظریف می‌گوید «من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم». این طبعاً کار را به مراتب آسان‌تر می‌کند. او شرعاً، عقلاً و قانوناً نمی‌تواند با پرتاب تیر در تاریکی و یا ادبیات دو پهلوی دیپلماتیک، کلیت منتقدان را زیر علامت سؤال ببرد که مثلاً چرا گفته‌اند برجام به جای رفع تحریم‌ها موجب خسارت‌های هنگفت شده، یا چرا آمار سری مالی و بانکی در خدمت تحریم‌های دقیق‌تر دشمن (به بهانه همکاری با FATF) قرار گرفته است؟!


فراتر از این مبحث‌ها می‌توان آقای ظریف را شریک جرم مجرمان ادعایی وی دانست که با عدم معرفی آنها به افکار عمومی و مراجع قضایی ذی‌ربط، حاشیه امنیت ایجاد می‌کند؛ البته به شرط اینکه اصل ادعا واقعیت داشته باشد و چون کوچک‌ترین سندی ارائه نمی‌کند- و یقیناً هرگز ارائه نخواهد کرد چون سند و خبر واقعی وجود ندارد- بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، اصل ادعا، فضاسازی و حاشیه‌سازی برای فرار از پاسخگویی است.


نکته تأسف‌بار دیگر اینکه آقای ظریف با تکرار این اتهامات غیرواقعی برای آمریکا و ساختار FATF «بهانه» جور می‌کند تا ایران را متهم به پولشویی کنند! آیا این جرم کوچکی است؟! کدام محافل و عناصر نفوذی با دادن گراهای دروغین، ظریف را هل داده‌اند تا این گونه به سیاه‌نمایی، زدن صاحب‌نظران منتقد، و بهانه دادن دست دشمن بپردازد؟!


و بالاخره اینکه آقای ظریف اگر کمی دقیق‌تر بگردد می‌بیند که میلیاردها دلار پول آلوده به خون برخی رژیم‌های مرتجع عربی و غربی در حوزه پروپاگاندای رسانه‌ای، در حمایت از کدام جریان سیاسی آلوده در کشور خرج شده است؟ ایشان می‌تواند از امثال مهدی هاشمی و همکارانش در ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت و دانشگاه آزاد بپرسد که کدام بودجه‌های هنگفت بیت‌المال را از طریق پولشویی، صرف فضاسازی‌های سیاسی و ضد انقلابی کردند یا برخی فرصت‌های انتخاباتی شبه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و شورای شهر - به شهادت رسانه‌های همین طیف- با پولشویی و کاسبی و اخاذی بسته شد و کدام رسانه‌های طیف مذکور کجاها پول و امتیاز گرفتند تا منتقدان دولت و وزارت خارجه را لجن‌مال کنند؟! یا به بزک برجام و FATF بپردازند.


و بالاخره اینکه کیهان آمادگی کامل دارد هر نوع سند مستند آقای ظریف درباره پولشویی- آن هم در مقیاس چند هزار میلیاردی - را منتشر کند.
 



نقض کامل برجام برخلاف وعده مقامات دولتی


آمریکا در حالی به‌طور یکجانبه و بدون هزینه تا امروز از برجام خارج شده و تحریم‌ها را دوباره علیه کشورمان اعمال کرده که تا دیروز مقامات دولتی و دیپلماسی کشورمان از استحکام این سند توافق صحبت می‌کردند.


جهان نیوز با انتشار این خبر می‌نویسد: شش ماه پس از اجرای برجام بود که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گزارشی اعلام کرد آمریکا با اعمال تحریم‌های موازی برجام را بی‌خاصیت کرده است. درواقع در آن زمان کارویژه مقابله با برجام بر عهده کنگره آمریکا بود و به نوعی بازی «پلیس بد و خوب» در آمریکا شکل گرفته بود که عنوان می‌شد دولت، پلیس خوب و کنگره، پلیس بد است.
حتی چندین بار مقامات دیپلماسی کشورمان عنوان کردند که برجام نبایستی در اختلافات سیاسی بین دولت و کنگره آسیب ببیند. اما این روند ادامه داشت و دستگاه دیپلماسی کشورمان در هر بار نقض برجام مطرح می‌کرد که « روح برجام» آسیب دیده است. با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند قدرت نرم آمریکایی هم رو به افول رفت و رئیس‌جمهور جدید آمریکا پرده‌ها را کنار زد تا آمریکای واقعی در چشم جهانیان جلوه کند.


حال در این روند دیده می‌شود که آمریکا بدون هیچ حساب و کتابی تنها برای تحریم بیشتر ایران دست به نقض یکجانبه برجام زده است. این در حالی است که برخی مقامات دولتی، بارها گفته‌اند برجام مستحکم است. آقای روحانی20 فروردین ماه سال جاری بیان داشت: «ساختمان برجام به‌قدری مستحکم بوده که در این ۱۵ ماه با انواع فشارهایی که با درجه‌های مختلف بر آن وارد شده، این ساختمان مقاومت کرده است و رئیس‌جمهور همچنین در 29 شهریور 1396 بیان کرد: «این توافق چیزی نیست که کسی به آن دست بزند. این ساختمانی است که اگر یک آجرش کشیده شود تمام ساختمان فروخواهد ریخت؛ بنابراین کاملاً این موضوع را مقامات آمریکایی باید از گوش و ذهن خودشان برای همیشه پاک کنند.»


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم در تیرماه سال 94 با حضور در صحن علنی مجلس توضیحاتی درباره روند مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 و توافق صورت گرفته به نمایندگان گفت: «این تحریم‌ها برنمی‌گردد؛ اصلاً قطعنامه جدید هیچ سازوکار تنبیهی ندارد. تنها سازوکار بازگشت تحریم‌های گذشته طی روند طولانی 60 روزه حل و فصل اختلافات برای موارد برجام است. که باید هم کمیسیون مشترک شروع شود و یک کمیته سه نفره نظارتی هم در آنجا درست شده که رأی مشورتی می‌دهد.»


وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در 5 تیرماه سال جاری در پاسخ به سؤالی در مورد سرنوشت برجام و مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا در ارتباط با حفظ این قرارداد بین‌المللی تصریح کرد: برجام سرجایش و محکم است.


«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه نیز- ۲ تیر- در نهمین جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران ‌اشتغال‌زای کشور با اعلام اینکه برجام نیز مانند یک مسابقه فوتبال بود، گفت:«ما برجام را طوری تنظیم کردیم که آمریکا نتواند هیچ اقدام حقوقی علیه ایران کند.»


عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده در برنامه تلویزیونی جهان آرا که در بهمن ماه 96 انجام شد به صراحت از استحکام این سند دفاع کرده و گفت: « ترامپ اگر می‌دانست از برجام خارج می‌شود و هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند تا حالا این کار را کرده بود»


عراقچی دی ماه سال قبل هم این دلیل جالب را برای ناتوانی آمریکا در نقض برجام عنوان می‌کند: «همین الان هم آقای ترامپ از روز اول رئیس‌جمهوری می‌خواهد کاملاً از برجام خارج شود ولی در عمل موفق نشد این کار را انجام دهد چون که برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است نه اینکه این شورا برجام را تایید کرده بلکه برجام بخشی از قطعنامه است.»
 


200 روز تعلل دولت در راه‌اندازی سامانه دریافتی مدیران


با گذشت 200 روز، دولت همچنان از اجرای ماده 29 برنامه توسعه طفره می‌رود.


به گزارش روزنامه قدس، با گذشت بیش از 200 روز از امتناع دولت در اجرای  ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر شفافیت حقوق و مزایای مقامات و مدیران دولتی، این مطالبه قانونی مردم و کارشناسان هنوز روی زمین مانده و نهادها از اجرای آن طفره می‌روند. در دوره‌ای که اقتصاد کشور در جنگ اقتصادی به سر می‌برد، خبرهایی درز می‌کند که حاکی از دریافتی‌های نجومی برخی از بانکی‌ها و نفتی‌هاست که شائبه دوگانگی حرف تا عمل دولتمردان را پدید می‌آورد. مردم می‌پرسند حقوق و مزایای کدام مسئول تاکنون شفاف شده است و چرا مدیران در ثبت حقوق خود در این سامانه مقاومت می‌کنند.


در دی‌ماه 95، ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه کشور با هدف برخورد با حقوق‌های نجومی به تصویب مجلس رسید و دولت مکلف شد ظرف یک سال پس از ابلاغ این قانون (یعنی تا پایان سال 96) به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مقامات، رئیسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی اقدام کند به نحوی که امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود. جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، 22 اسفندماه 96 اعلام کرد که سامانه شفافیت در حقوق و دستمزد مدیران از فروردین‌ماه 97 راه‌اندازی خواهد شد. اما این وعده دولت اجرایی نشد و توجیهات دولت درباره اجرا نشدن این قانون ادامه یافت.


امیر سیاح کارشناس اقتصاد معتقد است: در فرایند مبارزه با رانت‌خواری و فساد، ماده 29 به پوسته سخت رسیده‌ایم. حکم ماده 29 صرفا فیش حقوق نیست، همه مزایاست، مزایایی از جمله سفرهای خارجی، پاداش‌ها، حق هیئت‌مدیره‌ها، وام‌های دریافتی و حتی وام‌هایی که واسطه دریافتشان می‌شوند. عجیب هم نیست برخی مدیران برای اجرا نکردن حکم این ماده به شدت مقاومت می‌کنند ولی این مقاومت باید به هر قیمتی شده شکسته شود.

خراسان

دستور مهم به دولتی ها برای انجام فعالیت های غیررسانه ای


یک مسئول ارشد اجرایی با ارسال ابلاغیه ای درباره مسائل مربوط به آب خطاب  به تعدادی از اعضای کابینه، با تاکید بر این که برخی بخش های زیربنایی و مهم کشور نیازمند اقدامات بنیادین و اصلاحات مهمی هستند، متذکر شده به رغم آن که باید سیاست های لازم در این خصوص به صورت منطقی تبیین شود اما به علت شرایط اجتماعی و سیاسی کشور، برخی از این تغییرات باید در یک دوره دراز مدت و با برنامه ریزی کامل به صورت تدریجی و غیررسانه ای صورت بگیرد.


دردسر اسناد  اموال دستگاه های شاهنشاهی


یک نهاد اجرایی با ارسال گزارشی برای تعدادی از مدیران نهاد ریاست جمهوری، اعلام کرده با توجه به این که برخی اراضی بزرگ متعلق به دولت، پیش از پیروزی انقلاب در اختیار تعدادی از دستگاه های حاکمیتی دوران طاغوت بوده و با تغییر نام آن دستگاه ها، وضعیت اسناد مالکیتی آن اراضی دچار مشکلاتی شده، برخی اشخاص با سوء استفاده از رانت های محلی، اقدام به تعرض به تعدادی از این اموال دولتی کرده اند که لازم است موضوع در کمیسیون های تخصصی هیئت دولت مورد بررسی سریع قرار بگیرد.

ایران

وضیح  فرماندار اهواز درباره تجمعات کارگری

خبر اول اینکه، فرماندار اهواز برگزارکنندگان تجمع‌های اخیر اهواز را کارگرانی معرفی کرد که حقوق عقب ‌افتاده دارند و همچنین خبر داد که مسئولان استانی با تجمع‌کنندگان با متانت و احترام برخورد کرده‌اند. جمال عالمی‌نیسی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد:‌ روز یکشنبه کارگران گروه ملی صنعتی فولاد مقابل استانداری تجمع کرده بودند که حقوق معوقه خود را طلب می‌کردند. در روزهای قبل نیز تجمعاتی از این دست برگزار شد که ما پیگیر مطالبات آنان هستیم. او توضیح داد: متأسفانه وضعیت گروه ملی صنعتی فولاد خوب نیست و درآمد آن با هزینه‌اش همخوانی ندارد به همین دلیل حقوق‌ها دیر به دیر و با دو سه ماه تأخیر پرداخت می‌شود که این مسأله باعث شده است کارگران آن هرچند وقت یکبار تجمع کنند. فرماندار اهواز درباره علت افزایش اعتراضات در این شهر گفت:‌ خوزستان استانی صنعتی است و عمده صنایع یعنی پتروشیمی‌ها هم در اهواز هستند، اکثر کارخانجات فولاد هم در اهواز هستند؛ بالطبع این مسائل و مشکلات پیش می‌آید.عالمی‌نیسی در همین حال تأکید کرد: ما فضا را برای تجمع‌کنندگان ناامن نکرده‌ایم. با کسی برخوردی نمی‌شود و کسی هم بازداشت نشده است.

 داروهای رادیواکتیو تحریم هستند

خبر دیگر اینکه، انجمن علمی پزشکی هسته‌ای کشور در بیانیه‌ای ضمن انتقاد به تحریم‌های یک‌جانبه امریکا و قرار گرفتن نام شرکت «پارس ایزوتوپ»در فهرست تحریمی از مجامع بین‌المللی و نهادهای مدعی حقوق بشر خواست نسبت به رفع تحریم داروهای رادیواکتیو اقدام جدی به عمل آورند. به گزارش ایسنا، در این بیانیه که به امضای رئیس انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران رسیده، آمده است: متأسفانه طبق اطلاعات واصله شرکت پارس ایزوتوپ که تنها تأمین‌کننده داروهای رادیواکتیو مورد مصرف مراکز پزشکی هسته‌ای کشور است در لیست تحریم‌های اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است. این اقدام غیرانسانی به توقف فعالیت‌های تشخیصی و درمانی وابسته به داروهای رادیواکتیو در بیش از ۱۸۰ مرکز پزشکی هسته‌ای کشور که سالیانه به بیش از یک میلیون بیمار خدمات سلامت ارائه می‌دهند منجر خواهد شد. در حالی که در سرفصل بیانیه تحریم‌ها بر مستثنی بودن اقلام دارویی و کشاورزی تأکید شده است. انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران ضمن محکوم کردن این عمل غیر انسانی از مجامع بین‌المللی و نهادهای مدعی حقوق بشر خواستار رفع تحریم داروهای رادیواکتیو شد.

 پیشنهاد عراقی‌ها برای معافیت از تحریم‌ها

شنیدیم که،روزنامه سعودی عکاظ نوشت: برخی از شخصیت‌های عراقی به عادل عبدالمهدی، نخست وزیر جدید عراق پیشنهاد دادند تا به واشنگتن برود و با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا دیدار و از بروز فاجعه برای عراق بعد از پایان مهلت 45 روزه امریکا به عراق برای وارد کردن برق از ایران جلوگیری کند. به گزارش ایسنا، در همین رابطه یک منبع عراقی گفته است عادل عبدالمهدی یک گفت وگوی طولانی با داگلاس سیلیمان، سفیر واشنگتن در بغداد داشته است و به او اعلام کرده است که در این زمان کوتاه نمی‌توانیم جایگزینی برای برق و گاز ایرانی پیدا کنیم و عراق پس از پایان مهلت 45 روزه وارد یک فاجعه حقیقی خواهد شد.

 تکذیب شایعه بسته بودن مرزهای ایران و عراق

دست آخر اینکه، مدیرکل مرزی وزارت کشور گفت: تردد کامیون‌ها در مرزهای ایران و عراق در حال انجام است و هیچ مرزی میان دو کشور بسته نیست. شهریار حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دولت عراق مشکلاتی در بخش گمرک خود دارد و در حال ایجاد تغییراتی در گمرک است به همین دلیل توقف‌هایی در مرزها انجام شده بود، ولی در حال حاضر تردد کامیون‌های کشورمان به عراق به صورت روان در حال انجام است. وی همچنین گفت: روند کاری در مرزها و بازارچه‌های مرزی به صورت عادی و روان در جریان است. پیش از این برخی رسانه‌ها خبر داده بودند عراق اجازه ورود کامیون‌های ایرانی را به داخل خاک خود نمی‌دهد.

آرمان

دستگیری ۱۳۰ نفر از دلالان ارزی

فرمانده انتظامی پایتخت به اجرای ۴ مرحله عملیات طی چند روز گذشته برای برخورد با مفسدین اقتصادی پرداخت و اظهار کرد: طی چند روز اخیر ۱۳۰ نفر از دلالان ارزی شناسایی و دستگیر شده و به زندان منتقل شدند. سردار حسین رحیمی با تاکید دوباره بر این مطلب که هر کس در داخل خیابان، بازار و چهارراه ارز بفروشد جرم کرده و پلیس با آن برخورد می‌کند تصریح کرد: دستگیری‌ها، تثبیت خوبی برای بازار سکه و ارز ایجاد کرده است. وی درخصوص تعویق اجرای طرح کاهش اعلام کرد: معاینه فنی یک اقدام لازم و ضروری برای امنیت خودرو و سلامت و ایمنی مردم است؛ اما هنگامی که حجم صف‌ها را دیدم و معطلی ۱۰ تا ۱۲ ساعته مردم برای دریافت معاینه‌فنی اجرای این طرح را به تعویق انداختیم. سردار رحیمی اعلام کرد: به شهروندان تاکید می‌کنم که هرچه سریع‌تر معاینه فنی خود را اخذ کنند چرا که عنقریب اعلام خواهیم کرد که طرح کاهش اجرایی خواهد شد.

انهدام ۵ باند بین‌المللی قاچاق مواد مخدر

روابط عمومی وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای از کشف محموله ۶ تنی مواد مخدر خبر داد و نوشت: سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات آذربایجان غربی با اقدامات اطلاعاتی موفق شدند ۵ باند بین‌المللی قاچاق مواد مخدر را متلاشی و بیش از ۶ تن پیش ساز هروئین و ۳۸۵ کیلوگرم هروئین فشرده کشف و ضبط کنند. مقصد هروئین‌های مکشوفه اروپا بوده و پیش‌سازهای هروئین هم از اروپا بارگیری و در پوشش ترانزیت از طریق مرز بازرگان وارد کشور شده بود. در این عملیات‌ها، ۱۱ نفر از عناصر اصلی باندهای قاچاق مواد مخدر که تعدادی از آنها از اتباع کشورهای اروپایی هستند، دستگیر شدند. طی سال‌های اخیر چندین باند بین‌المللی مواد مخدر که محموله‌های کلان مواد پیش ساز مواد مخدر را از کشورهای اروپایی به داخل کشور منتقل کرده‌اند توسط سربازان گمنام امام‌زمان(عج) شناسایی و کشف شده است.

درخواست تشکیل ستاد مشترک رسانه‌ای

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اقدامات جزیره‌ای و پراکنده رسانه‌های داخلی در جنگ اقتصادی بی‌حاصل است رئیس‌جمهور برای غلبه بر این کارزار ستاد مشترک رسانه‌ای تشکیل دهد. نصرا... پژمانفر دامنه جنگ تمام عیار اقتصادی را از فقیرترین تا غنی‌ترین اقشار جامعه دانست و افزود: نباید فراموش کرد که در جنگ اقتصادی همه آحاد و دهک‌های جامعه درگیر می‌شوند. برای فائق آمدن بر چالش‌ها و سختی‌های این جنگ نیز نیازمند اتحاد، همدلی و انسجام همه گروه‌ها و طبقات اجتماعی هستیم.

انتصاب جدید در ریاست جمهوری

سرپرست معاونت پشتیبانی و تحول اداری نهاد ریاست جمهوری منصوب شد. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، دیروز سه‌شنبه طی حکمی علی اکبر اسماعیل آبادی را به عنوان سرپرست معاونت پشتیبانی و تحول اداری نهاد ریاست جمهوری منصوب کرد.

واکنش به اقدام وحشیانه رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه بمباران ساختمان تلویزیون الاقصی در مرکز غزه را محکوم کرد. بهرام قاسمی گفت: ضدیت رژیم سفاک صهیونیستی با دانایی، آگاهی بخشی و روشنگری اصحاب رسانه مسبوق به سابقه است و افشای جنایات فجیع آنان در ۷۰ سال گذشته همواره از کابوس های این رژیم اشغالگر بوده که چنین بی محابا دست به این جنایت هولناک زده اند.

بررسی استانی شدن انتخابات

دومین جلسه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور یکی از حقوقدانان شورای نگهبان و غلامرضا کاتب به عنوان طراح این طرح و تعدادی از نمایندگان مجلس در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی برگزار شد. در نخستین جلسه بررسی این طرح آقایان کدخدایی و موسوی از حقوقدانان شورای نگهبان در این جلسه حضور داشتند و نظر خود را بیان کردند. همچنین آقایان محمدجواد کولیوند، سید علی ادیانی، محمد حسینی تفرش و میرمحمدصادقی معاون قوانین رئیس مجلس حضور داشتند و به ارائه نظر پرداختند. بنا بر این گزارش دومین جلسه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور آقایان غلامرضا کاتب، محسن کوهکن ریزی، محمد حسینی تفرش، عبدالباسط درازهی و علی محمد مرادی حضور داشتند و نظرهای خود را بیان کردند. از طرف شورای نگهبان نیز سام سوادکوهی به عنوان حقوقدان شورای نگهبان و آقای بهادری از پژوهشکده شورای نگهبان حضور داشتند و نظر خود را در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس بیان کردند.

مرزهای ایران و عراق باز است

مدیرکل مرزی وزارت کشور گفت: تردد کامیون‌ها در مرزهای ایران و عراق در حال انجام است و هیچ مرزی میان دو کشور بسته نیست. شهریار حیدری اظهار کرد: دولت عراق مشکلاتی در بخش گمرک خود دارد و در حال ایجاد تغییراتی در گمرک است به همین دلیل توقف‌هایی در مرزها انجام شده بود، ولی در حال حاضر تردد کامیون‌های کشورمان به عراق به‌صورت روان در حال انجام است. او همچنین ادامه داد: روند کاری در مرزها و بازارچه‌های مرزی به صورت عادی و روان در جریان است. پیش از این برخی رسانه‌ها خبر داده بودند عراق اجازه ورود کامیون‌های ایرانی را به داخل خاک خود نمی‌دهد.

اظهارات ناپسند عضو شورا به مسجدجامعی

در جلسه دیروز شورای شهر تهران اعضای شورا در بررسی نامگذاری معابر شهر تهران پیشنهاداتی از سوی احمد مسجدجامعی درباره استفاده از نام استان‌ها و عناصر طبیعی برای معابر شهر تهران عنوان شد که با واکنش نامناسب نایب رئیس شورای شهر تهران مواجه شد. سیدابراهیم امینی ابراز عقیده کرد: برای آقای مسجدجامعی و کشور متأسف هستم که ایشان چندین سال مدیر فرهنگی کشور بوده‌اند و در راس وزارت فرهنگ و ارشاد قرار داشته‌اند و چنین پیشنهادی را مطرح می‌کنند. در ادامه این جلسه این تذکر امینی با واکنش اعضای شورا مواجه شد و سالاری، میرلوحی و محسن هاشمی هر یک در صحبت‌هایی جداگانه احمد مسجدجامعی را از مفاخر فرهنگی کشور معرفی کردند و خطاب به امینی درخواست کردند که گفته‌های خود را اصلاح کند و در خارج از فضای شورا درخصوص اختلاف نظر پیش آمده با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    1 2
    چقدر احمقن بعضی از ایرانی ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس