اخبارویژه

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید لاریجانی به واسطه عکس انداختن با اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلب نمی‌شود.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

پرخاشگری ناروا به منتقدان پس از اعتماد بی‌جا به غرب


ناکامی‌های پیاپی در وعده‌های اقتصادی و سیاسی دولت و تیم آقای ظریف، راز عصبانیت اخیر وی و متهم کردن منتقدان به پولشویی است.


مشرق در تحلیل اظهارات عجیب ظریف نوشت: قهرمان دیپلماسی (به روایت رسانه‌های همسو) در سال‌های ابتدایی دولت اول روحانی حالا با بر باد رفتن تمام سرمایه‌گذاری‌ها بر روی برجام و عادی‌سازی روابط ایران - آمریکا (و حتی اتحادیه اروپا) به این نتیجه رسیده که وی رفته رفته ضعیف‌ترین وزیر خارجه دهه‌های اخیر است؛ وزیر خارجه‌ای که موثرترین کنش‌های دیپلماتیکش به توییت زدن و پاسخ‌های توییتری خلاصه شده است اما در میدان دیپلماسی چیزی نصیب ملت ایران نکرده است.


تعداد دیدارهای دوطرفه «محمدجواد ظریف» با «جان کری» در مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم به حدی زیاد بود که تعجب رسانه‌های خارجی را در پی داشت. مذاکره مستقیم با آمریکا تا جایی پیش رفت که پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای ظریف و کری در ژنو، مکالمه تلفنی ۱۵ دقیقه‌ای روحانی با اوباما و دست دادن ظریف و اوباما در صحن سازمان ملل نیز به آن اضافه شد تا رسانه‌های حامی دولت، هر حرکت به سمت آمریکا را «تاریخی» و «حماسی» روایت می‌کردند.


پس از این ارتباطات ویژه، روحانی «حمید ابوطالبی»- معاون سیاسی دفتر خود- را به عنوان نماینده در سازمان ملل معرفی کرد. اما پاسخ دولت «اوبامای باهوش و مودب» بسیار دردناک بود. دولت اوباما در اقدامی گستاخانه، سفیر ویژه و مخصوص روحانی را تروریست نامید و با وجود همه تلاش‌ها حاضر نشد برای ابوطالبی ویزا صادر کند!


اوباما در ادامه اقدامات ضدایرانی خود، قانون تحریمی آیسا (ISA) را تمدید کرد؛ اقدامی که دولتمردان از آن با عنوان «نقض فاحش برجام» نام بردند. وی قانون محدودیت ویزا را نیز امضا کرد و در نهایت ۲ میلیارد دلار از اموال مردم ایران را نیز غارت کرد.


اوباما در روزهای آخر ریاست جمهوری خود لگد آخر را به برجام زد و قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را نیز تمدید کرد. «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه-آذر ۹۴- در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت:«برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه صدمه‌ای مواجه نمی‌شود، چون «کری» این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضای رسمی داده است».


روزنامه شرق- 1 دی‌ماه 94- در تیتر خود نوشت: «اطمینان تهران از اجرای برجام، امضای کری تضمین است»!


سهل‌اندیشی مقامات وزارت خارجه تا جایی پیش رفت که ظریف-شهریور ۹۵- در اظهارنظری عجیب گفت:«ما آمادگی داریم از اداره نظارت وزارت خزانه‌داری ایالات متحده برای بانک‌هایی که مایل به همکاری با جمهوری اسلامی هستند نامه آرامش‌بخش تهیه کنیم که بدون نگرانی بتوانند با ایران ارتباط داشته باشند».


اما ظریف-آذر ۹۵- با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:«من اعتراف می‌کنم که ‌اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم که ‌اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم».


ظریف همچنین- شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت:«این شاید یک ‌اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست‌کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، ‌اشتباه می‌کردم».


«جان کری»- مهر ۹۶- در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشت: «ایران در توافق هسته‌ای پیشاپیش همه امتیازاتش را پرداخت کرد».


همچنین محمدجواد ظریف -سال ۹۴- در شورای راهبردی روابط خارجی گفته بود:«آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود»! اما ترامپ-۱۸ اردیبهشت ۹۷- از برجام خارج شد.


ظریف- ۱۱ شهریور ۹۷- در نشست علنی مجلس گفت:«آمریکا شکست خورده و نتوانسته از برجام به نفع خود استفاده کند، لذا از برجام خارج شده است». برخلاف این اظهارنظر، آمریکا پس از تضمین روحانی به موگرینی درخصوص ماندن ایران در برجام و سپس تضمین اروپا به آمریکا درخصوص فشار به ایران در حوزه موشکی و منطقه‌ای، با خیالی آسوده از برجام خارج شد.


آمریکا بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد و فدریکا موگرینی صراحتا اعلام کرد درخصوص تعهدات برجامی خود به ایران تضمین نمی‌دهیم. سران فرانسه، انگلیس و آلمان نیز اعلام کرده‌اند به خاطر ایران مقابل آمریکا نمی‌ایستند و درباره برنامه موشکی ایران و موضوعات منطقه، اختلافی با آمریکا ندارند.


لگدمال کردن برجام توسط اوبامای دموکرات و مودب، پاره کردن برجام توسط ترامپ جمهوری‌خواه، وقت‌کشی اروپای آقا اجازه، رفتارهای مستمر اروپا در اخراج و بازداشت دیپلمات‌های ایرانی و تعرض به سفارتخانه‌های ایران در اروپا، موجب شد تا ظریف در رفتاری عصبی و در ادعایی بی‌اساس و بدون مدرک، منتقدان را متهم کند.



پیغام اصلاح‌طلبان به لاریجانی؛ باید خیلی تغییر کنی!


عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید لاریجانی به واسطه عکس انداختن با اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلب نمی‌شود.


مصطفی سلیمی از مدیران شهرداری تهران در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب‌یزد و درباره حمایت محتمل اصلاح‌طلبان از نامزدی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آقای لاریجانی سال‌هاست که به دنبال رئیس‌جمهور شدن است. در دوره‌هایی کاندیدا شد و در دوره‌هایی دیگر ارزیابی‌هایی را انجام می‌داد. در دوره هشت ساله دولت اصلاحات لاریجانی صد درصد مخالف اصلاح‌طلبان بود که این مخالفت را در صدا و سیمای وقت بازتاب می‌داد، اما به هر حال انسان‌ها تغییر می‌کنند. برخی تغییرات گاهی مثبت است گاهی منفی و اخیرا نیز تمایل او به همکاری با اصلاح‌طلبان است که ممکن است به هرحال اطلاعات او درباره اصلاح‌طلبان بیشتر شده باشد.


وی می‌افزاید:  من حتی اطلاع دارم که رای دوم وی در قم ناشی از حمایت تلویحی و تصریحی نیروهای اصلاح‌طلب از او بود و اگر اصلاح‌طلبان از او حمایت نمی‌کردند شاید که او اصلا رای هم نمی‌آورد، اما نیروهای اصلاح‌طلب در قم او را کمک کردند که رای بیاورد. به هر حال همه این مسائل نسبی است. گذشته آقای لاریجانی در صدا و سیما روشن است و می‌دانیم که او با اصلاح‌طلبان در قالب فیلم‌ها و سریال‌ها و مستندها چه کرده، اما رشد و تغییر افراد را هم قبول داریم. امیدواریم آقای لاریجانی هم اطلاعاتش تغییر کرده و به‌روز شده باشد و نزدیکی به اصلاح‌طلب‌ها ایشان را متوجه کرده باشد که مخالفت‌هایی که قبلا با جریان اصلاحات داشت درست نبوده و بتواند برای همکاری با اصلاح‌طلبان برای بهبود امور کشورآماده شود.


سرپرست شهرداری تهران پس از استعفای نجفی گفت: اینکه حالا تصور کنیم ایشان با یک عکس بخواهند تمام گذشته را پاک کنند منطقی نیست تغییر ایشان به سمت جریان اصلاح‌طلبی باید در عمل و مبانی ملاحظه شود به این معنی که باید نظرات ایشان در خصوص مسائل کشور هم در سخن و هم در عمل شفاف و روشن‌تر شود. اشکالی ندارد کسی که اصولگراست آرام آرام بیاید و مواضع اصلاح‌طلبانه بگیرد، اما این نباید با فرصت‌طلبی و نان به نرخ روزخوری همراه شود یعنی اصولگرا باشد بعد به فراخور زمان اصلاح‌طلب شود و تنها تغییر واقعی قابل قبول است. آقای لاریجانی هم اگر مواضع اصلاح‌طلبانه اتخاذ کند اصلاح‌طلبان استقبال می‌کنند، اما عقیده من این است که اصلاح‌طلبان به غیر از آقای لاریجانی حتما دنبال گزینه و کاندیدای دیگری برای1400 باشند.



مَرکب روحانی که از پل گذشته بیچاره اصلاح‌طلبان!


صادق زیباکلام می‌گوید روحانی 80 تا 90 درصد پایگاه رأی خود را از دست داده است.


وی که قبلا گفته بود روحانی 2 میلیون رأی بیشتر نداشت،  اکنون در روزنامه آرمان می‌نویسد:
رئیس‌جمهور اخیرا باز هم به روال گذشته به جای عملگرایی و رسیدگی به مطالبات جامعه و جریان حامی خود صرفا به بیان سخنان زیبا اکتفا کرد گویا آقای روحانی تصور می‌کند که همچنان با آنچه که «گفتار درمانی» خوانده می‌شود می‌توان مسائل را حل کرد.


به نظر می‌رسد که اگر رئیس‌جمهور بگوید که من می‌خواستم، اما نتوانستم یا اگر  صادقانه‌تر با افکار عمومی صحبت کند سخنانش خیلی بیشتر به دل می‌نشیند تا اینکه بگوید اصل بر شایسته‌سالاری است. اگر از عملکرد دولت یک منحنی ترسیم کنیم عدم محبوبیت دولت درست چند هفته پس از 29 اردیبهشت 96  آغاز می‌شود  و اینکه بسیاری احساس می‌کنند نباید به وی رأی می‌دادند و اکنون نیز این منحنی با شیب تندی ادامه پیدا می‌کند. معلوم نیست چرا رئیس‌جمهور، مشاورانش، حلقه نزدیکش، آقای محمود واعظی  رئیس دفتر و... هیچ‌کدام به این فکر نمی‌کنند و تذکر نمی‌دهند که اگر فردا انتخابات برگزار شود آقای روحانی دیگر مورد استقبال مردم قرار نخواهد گرفت.  این یعنی رئیس‌جمهور چیزی حدود 80 تا 90 درصد پایگاه رأی   خود را از دست داده، اما همچنان در عالم خود سیر می‌کند، جهانی که هیچ ارتباطی با واقعیت‌های کنونی جامعه ایران ندارد.

منتهی آقای روحانی تمام هزینه را نمی‌پردازد؛ بلکه هزینه به پای اصلاح‌طلبان و کسانی نوشته می‌شود که با تمام وجود مردم را تشویق کردند تا با شرکت در انتخابات به آقای روحانی رأی بدهند. هزینه ناکامی ایجاد شده را اصلاح‌طلبانی می‌پردازند که معلوم نیست با چه رویی می‌توانند به مردم بگویند که مجددا به پای صندوق بروند و در انتخابات بهمن‌ماه سال آینده برای مجلس شرکت کنند یا در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 مشارکت کنند. کارنامه عملکردی دولت دست جریان حامی را بسته است. این در حالی است که مرکب آقای روحانی از پل گذشته و هیچ نگرانی ندارد که چگونه مردم را به پای صندوق رأی بکشاند.
 


رسانه‌های حامی دولت هم قطع امید کردند اما عراقچی نه!


خبرگزاری بلومبرگ معتقد است اتحادیه اروپا، اعتبار خود را در زمینه مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران از دست داده است.


به گزارش فرارو، عدم قاطعیت کشورهای اروپایی، به خصوص سه امضاکننده برجام، اعتبار اتحادیه اروپا را زیر سؤال برده است. لئونید برشیدسکی، ستون‌نویس بلومبرگ، با اشاره به عدم توانایی اروپایی‌ها در پیش بردن طرح ساز و کار ویژه، تصریح کرد اروپا در زمینه تحریم‌های ایران اعتبار خود را از دست داده است.


به گفته برشیدسکی رهبران اتحادیه اروپا، برای مدت طولانی خواستار این بودند که اتحادیه‌شان به شکل مستقل‌تر رفتار کند و نقش بین‌المللی‌اش را تقویت کند. اما ناکامی‌شان در ایجاد راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران نشان داد آن‌ها تا چه اندازه از آن هدف دور هستند.


این ستون‌نویس نوشت: «این بسیار زیانبار است که کشورهای بزرگ اروپایی به جای اینکه خودشان برای میزبانی از SPV داوطلب شوند، مسئولیت را به گردن همسایگان کم‌قدرت‌تر می‌اندازند. انگیزه‌شان واضح است: هر چه یک کشور بزرگ‌تر باشد، ریسک خشمگین کردن رئیس‌جمهور دونالد ترامپ هم بیشتر است.»


فرارو که از سایت‌های حامی دولت به شمار می‌رود، در تحلیل ماجرا نوشت: سه کشور اروپایی امضاکننده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بریتانیا، فرانسه و آلمان که نسبت به برجام تعهد دارند تمایلی برای میزبانی از SPV نشان نداده‌اند. هر سه این کشور، به اتریش برای پذیرش میزبانی فشار آورده‌اند. بلژیک، لوگزامبورگ و فرانسه به عنوان گزینه‌هایی برای میزبانی مشخص شده‌اند. بلژیک و لوگزامبورگ با  میزبانی مخالفت کرده‌اند و فرانسه هم به اتریش چشم دوخته است. فرانسه و آلمان هر دو از میزبانی خودداری کرده‌اند.


در همین حال سایت نامه نیوز، دیگر سایت حامی دولت، فرانسه را متهم به فریبکاری کرد و نوشت: «ژان ایو لویان» وزیر امور خارجه فرانسه در تازه‌ترین مکالمه تلفنی خود با محمدجواد ظریف ‌اشاره‌ای نسبت به زمان دقیق اجرایی شدن ساز و کار مالی ویژه اروپا درخصوص برجام نکرد.


این اظهارات لودریان، گمانه‌زنی‌های موجود درخصوص عدم اجرایی شدن ساز و کار مالی اروپا در آینده‌ای نزدیک(طی روزهای آتی) را تقویت کرده است. چندی پیش و قبل از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دیپلمات‌های اروپایی به خبرگزاری رویترز اعلام کرده بودند که مکانیسم اتحادیه اروپایی برای تسهیل پرداخت وجوه صادرات به ایران تا ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) راه‌اندازی خواهد شد اما تا اوایل سال آینده میلادی عملیاتی نخواهد شد.


اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه به خوبی نشان می‌دهد که وی و دیگر مقامات اروپایی عجله‌ای برای اجرایی کردن ساز و کار ویژه مالی خود در مواجهه با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا ندارند. نکته قابل تامل اینکه منابع آگاه، طی ماه‌های اخیر از مذاکرات لودریان و مقامات آمریکایی و خصوصا مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بر سر برجام و نحوه مواجهه با آن پرده برداشته‌اند. این مذاکرات نه تنها پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای متوقف نشده، بلکه شاهد استمرار آن هستیم. سؤال اصلی اینجاست که آیا اظهارات اخیر لودریان، آدرس توافقی پنهان میان کاخ سفید و کاخ الیزه بر سر برجام را می‌دهد؟
ناامید شدن سایت‌های حامی دولت نسبت به رفتار فریبکارانه سه دولت اروپایی در حالی است که عباس عراقچی معاون وزارت خارجه در مادرید گفت هنوز به نقطه قطع کامل امید از اروپا نرسیده‌ایم.
او نگفته که بعد از 7 ماه (و به یک معنا 3 سال) وقت‌کشی اروپایی هنوز منتظر چیست و قطع کامل امید یعنی چه؟!

خراسان

روایت دولتی از نقش منفی شبکه های مجازی در کمبود کالا


بر اساس بخشنامه جدید یک نهاد مسئول دولتی به تعدادی از سازمان ها و دستگاه های اقتصادی، با اشاره به این که بخش قابل توجهی از میل به افزایش بیش از حد خرید کالا در فروشگاه ها و مراکز توزیعی و احتکار خانگی اجناس، اثرگذاری منفی شبکه های ماهواره ای و مجازی بوده، از مخاطبان خواسته شده با توجه به وفور کالا در بازارها، از ظرفیت رسانه های داخلی برای اطمینان بخشی و اطلاع رسانی مناسب به افکار عمومی استفاده شود.


سختگیری مهم دولت درباره پلاک قرمزهای دیزلی


یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه خود به همه سازمان ها و ادارات دولتی اعلام کرده است بر اساس تصمیم جدید هیئت وزیران، کلیه دستگاه های مستقر در تهران از ابتدای سال آینده و دیگر شهرهای مهم از آغاز سال 1399، موظف هستند در صورت نیاز از وسایل نقلیه نیمه سنگین یا سنگین چه به صورت خرید موردی و چه به صورت قرارداد پیمانکاری، از وسایل نقلیه دیزلی با عمر کمتر از پنج سال، دارای فیلتر دوده استاندارد یا گازسوز و برقی استفاده کنند.

ایران

تعلیق حساب اتباع ایرانی در ارمنستان

 خبر اول اینکه،شماری از ارمنی‌های دوتابعیتی مقیم ارمنستان که در ایران متولد شده‌اند، از اخطار بانک‌های ارمنستان برای بستن حساب‌هایشان به دلیل تحریم‌های امریکا خبر داده‌اند.  بنا به گزارشی که بی‌بی‌سی منتشر کرده است، این افراد که برخی از آنها سال‌هاست در ایران سکونت ندارند و تابعیت کشورهایی مانند ارمنستان و امریکا را هم دارند، گفته‌اند چندین بانک ارمنستان به آنها خبر داده‌اند که به دنبال اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران، حساب‌های ارزی آنها تعلیق می‌شود و این افراد باید پول خود را  هر چه سریع‌تر از بانک خارج کنند. این گزارش تأکید دارد: گفته شده بانک مرکزی ارمنستان دستور رسمی به بانک‌ها برای تعلیق و بستن حساب‌ افراد دوتابعیتی متولد ایران نداده و به نظر می‌رسد این بانک‌ها رأساً چنین تصمیمی گرفته‌ و برای این مشتریان خود مهلتی برای خارج کردن پول داده‌اند. گفتنی است هفته پیش سفارت امریکا در ایروان در بیانیه‌ای گفت خواهان ادامه همکاری با دولت ارمنستان و شرکت‌ها در تلاش‌ها برای وارد کردن فشار به ایران است. 

کنایه فارین پالیسی به خودستایی واهی ترامپ 

خبر دیگر اینکه،فارین پالیسی  با اشاره به اعمال تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران نوشت: «مقامات دولت ترامپ در هفته‌های اخیر بابت موفقیت آمیز بودن اعمال مجدد تحریم‌ها به خود تبریک گفته‌اند چراکه سرمایه‌گذاری در ایران و صادرات نفت آن کاهش یافته و اقتصاد ایران متزلزل شده است. اما مسأله هرگز این نبوده که آیا امریکا ‏قادر خواهد بود به فشار اقتصادی بر ایران بیفزاید؛ بلکه مسأله این ‏است که آیا این فشار به منافع امریکا کمک خواهد کرد؟ از این لحاظ سیاست ترامپ بیش از آنکه موجب همکاری ایران شود، ‏نتیجه معکوسی به ارمغان می‌آورد.‏» 

واکنش به شایعه استعفای ظریف در کانال‌های ارزی

شنیدیم که،پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری به شایعه مجدد استعفای محمدجواد ظریف واکنش نشان داد. وی روز گذشته در توئیتی نوشت: «برخی کانال‌های سکه و ارز مدعی استعفای دکتر ظریف شده‌اند و این بار زحمت شایعه سازان سیاسی را آنها به دوش گرفته‌اند! ظاهراً روند کاهشی و آرامش نسبی بازار سکه و ارز، نان عده‌ای را آجر کرده و حسابی دلتنگ تلاطم دوباره و سود بادآورده هستند. باز هم تکذیب می‌شود.»

یک کار عجیب دیگر از کریمی قدوسی

دست آخر اینکه،قرار بود جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به جلسه بازخواست مخالفان دولت از محمدجواد ظریف تبدیل شود. آنها گفته بودند که وزیر خارجه باید در این جلسه پاسخگوی سؤالات آنها درباره بحث پولشویی در کشور باشد. این اتفاق اما به دلیل ترک جلسه توسط نماینده سؤال کننده از ظریف نیفتاد. وزیر خارجه هفته پیش در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین با تأیید وجود پولشویی به شکل جدی در کشور از تأثیر افراد ذینفع در این روند برای اثرگذاری در تصمیمات سیاسی سخن گفته بود. مخالفان دولت می‌گویند سخنان ظریف بی پایه و اساس بوده و او با این کار نظام را در مقابل دشمنان خارجی زیر سؤال برده است. آنها یک روز پس از سخنان ظریف از «احضار» او به کمیسیون امنیت ملی هم خبر دادند؛ چیزی که البته واقعیت نداشت.

دعوت از ظریف برای حضور در این جلسه قبل‌تر از این دعوا و برای تبادل نظر بر سر ایرادات شورای نگهبان از لایحه CFT انجام شده بود.در جلسه دیروز جواد کریمی قدوسی نماینده‌ای بود که برای اعتراض به سخنان ظریف و گرفتن پاسخ از او پیشقدم شده بود. او در این جلسه ضمن حمله به وزیر خارجه و بی اساس خواندن سخنان یاد شده او از ظریف خواست تا «حتماً» در همین روز به ابهامات مطرح شده توسط مخالفان دولت پاسخ دهد. به دلیل دستور کار جلسه روز گذشته یعنی بررسی ایرادات لایحه CFT موضوع توضیحات ظریف در این رابطه با موافقت کریمی قدوسی به پایان بحث‌ دستورکار موکول می‌شود. اما در زمان مقرر، وقتی که وزیرخارجه قصد پاسخگویی داشته مشخص می‌شود که اصلی‌ترین نمایندگان سؤال‌کننده مخالف او و در رأس آنها کریمی قدوسی جلسه را ترک کرده و در جمع حاضر نیستند. همین اتفاق باعث می‌شود تا وزیرخارجه با این استدلال که بدون حضور افراد سؤال کننده، پاسخ دادن به سؤال‌ آنها معنایی ندارد، توضیحات خود در این رابطه را به جلسه‌ای دیگر موکول کند.

آرمان

پیام رئیس‌جمهور عراق برای ایران

سفیر ایران در عراق با اشاره به سفر رئیس‌جمهور این کشور به تهران اظهار کرد: سفر آقای برهم صالح به ایران در راستای تقویت و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی دو کشور انجام شد. ایرج مسجدی با بیان این‌که رئیس‌جمهور عراق در این سفر حامل پیام مهمی برای ایران بود، گفت: در واقع آقای برهم صالح در این سفر می‌خواستند این پیام را منتقل کنند که ایران و عراق دو کشور همسایه هستند که بر گسترش همکاری‌ها و توسعه روابط با یکدیگر تاکید دارند و عراق در بحث تحریم‌های آمریکا خود را ملتزم به رعایت این تحریم‌ها نمی‌داند. وی ادامه داد: درواقع رئیس‌جمهور عراق می‌خواستند این پیام را منتقل کنند که همان طور که ایران در جریان مبارزه با داعش در کنار دولت و ملت عراق بود، آنها نیز در دوران فشارها در کنار دولت و ملت ایران هستند.

ضربه به اخلالگران بازار پتروشیمی

روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اطلاعات اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان(عج)،یکی از بزرگترین شبکه‌های دلالی و اخلالگر محصولات پتروشیمی را متلاشی کردند. این شبکه غیرقانونی به صورت سراسری به ویژه در استان‌های تهران، خراسان رضوی، گیلان، قم، مازندران، گلستان،کهگیلویه و بویراحمد و قزوین فعالیت داشتند و درصدد ایجاد تقاضای کاذب در بازار بودند. حجم تخلفات مالی این شبکه حدود 500 میلیارد تومان برآورد شده است و با تلاش بی وقفه سربازان گمنام امام زمان (عج) علاوه بر کشف ده هزار تن محصولات پتروشیمی ،14 نفر از عوامل اصلی این شبکه دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شده اند. گفتنی است با اقدامات اخلالگران و دلالان، بازار مواد پتروشیمی در ماه‌های اخیر ملتهب شد و نرخ محصولات صنایع غذایی و نساجی رشد 5 برابری داشت که با اقدامات وزارت اطلاعات ،اکنون شاهد روند کاهشی قیمت‌ها در این بازار هستیم و همچنان ادامه دارد.

تجمع طلاب حوزه علمیه قم

تجمع پرشور طلاب حوزه علمیه قم در حمایت از مقاومت ملت یمن و محکومیت جنایت‌های وحشیانه متجاوزان ظهر دیروز با حضور، آیت‌ا... فقیهی، آیت‌ا... علی‌رضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، آیت‌ا... محسن اراکی رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و جمع متراکم و پرشور طلاب در مدرسه فیضیه برگزار شد. در این تجمع، رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اظهار کرد: حکومت آل‌سعود جرثومه فسادی بوده که از زمان شکل‌گیری منشأ ایجاد تفرقه، توطئه، مبارزه با تمام ارزش‌های دینی و تشکیک در تمام مقدسات و عقاید دینی شده است.

تصویب طرح استانی -شهرستانی شدن انتخابات مجلس

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور از بررسی طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تصویب کلیات استانی - شهرستانی شدن انتخابات حوزه‌های انتخابیه در جلسه امروز کمیسیون شورا خبر داد. اصغر سلیمی ضمن تشریح جلسه دیروز کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بیان کرد: در جلسه امروز طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. این طرح از صحن علنی مجلس به کمیسیون شوراها آماده بود و در کمیته‌ای بررسی شد. وی در ادامه بیان کرد: در این طرح بحث استانی - شهرستانی شدن انتخابات مجلس مطرح بود که کلیات آن در جلسه دیروز به تصویب رسید. بر اساس آن ما یک حوزه اصلی داریم که خود استان‌ها هستند و یک حوزه فرعی داریم که شهرستان‌های هر استان محسوب می‌شود.

بررسی بودجه سال آینده ارتش

در دیدار رئیس سازمان برنامه و بودجه و جانشین فرمانده کل ارتش، بودجه ارتش در لایحه سال آینده بررسی شد. در دیدار امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، دو طرف درباره بودجه ارتش در لایحه سال آینده و تخصیص‌های سال جاری گفت‌وگو کردند.

وزیر برکنار شده پست گرفت

وزیر نفت در حکمی، مسعود کرباسیان را به مدت چهار سال به عنوان عضو اصلی هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران منصوب کرد. متن حکم بیژن زنگنه خطاب به کرباسیان به شرح زیر است: حسب اختیارات تفویض شده به اینجانب از سوی مجمع عمومی محترم شرکت ملی نفت ایران، مستند به مواد ۲۸ و ۲۹ قانون اساسنامه این شرکت، مصوب ۱۳۹۵/۱/۲۳ و با توجه به مجوز دریافتی، با عنایت به تعهد، تخصص و سوابق موفق، خدمات و تجارب جنابعالی، با استعانت از خداوند دانای توانا، به موجب این حکم به مدت چهار سال، به عنوان عضو اصلی هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران منصوب می‎شوید. از خداوند قادر متعال برای جنابعالی در این مسئولیت خطیر، با همکاری دیگر اعضای محترم هیأت مدیره شرکت، توفیق خدمت به مردم و صیانت از اموال و امانت ملی که به شما سپرده می‎شود، مسالت می‎کنم.»

شکایت نمایندگان از ظریف

شماری از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، خواستار احضار وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس شدند تا درباره اظهاراتش به اعضای کمیسیون توضیحاتی را ارائه کند. اخیراً جمعی از نمایندگان با تدوین طرحی درخواست کردند وزیر امورخارجه با حضور در کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه توضیحاتی ارائه کند. در صورتی که نمایندگان از توضیحات ظریف قانع نشوند، قرار است این طرح برای بررسی بیشتر به قوه قضائیه ارجاع شود.

دیدار موتلفه با جامعه مدرسین، انتخاباتی نبود

اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه‌اسلامی با حضور در جلسه شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اعضای این مجموعه حوزوی دیدار کردند. حسین انواری، عضو شورای مرکزی موتلفه درباره شائبه اذن گرفتن موتلفه در این نشست از جامعه مدرسین برای ورود به مباحث انتخابات مجلس آینده گفت: هیچ صحت ندارد که دیدار موتلفه با هدف اذن گرفتن برای ورود به انتخابات بوده است. قبلا هم چنین ملاقات‌هایی موتلفه با جامعه مدرسین انجام می‌داد. رسانه‌ها درباره جزئیات جلسه و مباحثی که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، می‌توانند از آقای حبیبی سوال کنند چرا که ایشان دبیرکل و سخنگوی حزب هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    4 0
    پیغام اصلاح‌طلبان به لاریجانی؛ باید خیلی تغییر کنی!خیلی تو دل برو شدی ولی هنوز پل های پشت سرتو کامل خراب نکردی.باید هنوز خیلی تغییر کنی طوری که دیگه نتونی برگردی اونوقت میشه بهت گفت اصلاحات چی.
  • SE ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    3 0
    تا کاملا میرزا ملکم خان نشوی راضی نمیشوند
  • مهدی OM ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    5 1
    ماکه هنوز نفهمیدیم فرق بین اصلاح طلب و اصول گرا چیه ؟فکرنکنم خودشون هم بدونند فقط هنگام انتخابات همه تو بوق وکرنا می کنند که فلانی تولیست اصلاح طلبهاست بهمانی اصول گراست و لاغیر . اگه کسی میدونه ماراهم راهنمایی کنه.
    • DE ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
      0 0
      ما هم کلاس اول که تازه از پیش دبستانی آمده بودیم فکر میکردیم مکانیک محله معادلات دیفرانسیل و اینگرال رو حساب میکنه و محمد علی کلی تو کار گیریبکسِ . حالا شوما هم انشالله بزرگ شی متوجه میشی انقلاب یک کار اصلی و اصولی بود و اصلاحطلبی یک کار فصلی و فضولی بیشتر نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس