کد خبر 911371
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
عبدربه منصور هادی

در پی بالا گرفتن شایعات درباره سومین سکته مغزی رئیس جمهور مستعفی یمن ظرف دو ماه اخیر و عزیمت مجدد وی به آمریکا برای درمان، سخن از گزینه‌های احتمالی جانشین وی در رسانه‌ها به میان آمده است.

به گزارش مشرق، وبگاه عربی «راصد الخلیج» در یادداشتی با عنوان «ابهام درباره سرنوشت منصور هادی و کشمکش بر سر جانشین وی» به بررسی احتمال های مطرح درباره دوره پس از مرگ رئیس جمهور مستعفی یمن برای بحران این کشور پرداخت.

این وبگاه خبری به نقل از منابعی ویژه نوشت، «عبد ربه منصور هادی» که جدال بر سر مشروعیت قدرت وی در یمن ادامه دارد، آن هم به دلیل اینکه مهلت اعطا شده به وی از سوی کنفرانس گفت‌وگوی ملی یمن به پایان رسیده و خود او نیز استعفا داده بود، دو هفته پیش ریاض را به مقصد آمریکا ترک کرد.

این منابع افزودند: منصور هادی برای سومین بار ظرف دو ماه اخیر دچار سکته مغزی شد که این بار سکته او شدیدتر بوده و خانواده اش هم که از زمان آغاز عملیات «طوفان قاطعیت» علیه یمن ریاض را ترک نکرده بودند، رئیس جمهور مستعفی یمن را در سفر به آمریکا همراهی کردند.

بیشتر بخوانید:

احتمال مرگ «منصور هادی» قوت گرفت

مرگ بالینی رئیس‌جمهور مستعفی یمن

ادعای سایت اسرائیلی درباره مرگ منصور هادی

این منابع تاکید کردند: منصور هادی از نزدیکان خود خواسته که قبل از مرگش او را از حال «ناصر منصور هادی»، برادر بازداشتی وی نزد حوثی‌ها در صنعا مطلع کنند، از همین رو نزدیکان رئیس جمهور مستعفی یمن از طریق میانجی‌های محلی بر سر این قضیه یک معامله مستقیم کردند که بر اساس آن در ازای تماس منصور هادی با برادرش در صنعا، سرنوشت شماری از اسرای حوثی مشخص شود.

راصد الخلیج به نقل از  آنچه منابع عالی یمن خواند، نوشت: « احمد عوض بن مبارک»، رئیس سابق دفتر ریاست جمهوری یمن از بیم چشم داشت وی به ریاست جمهوری (دولت خود خوانده) یمن پس از منصور هادی، فورا به ریاض احضار شد و از سوی دیگر ریاض و ابوظبی صفوف احزاب سیاسی طرفدار ریاض را یکپارچه کرده تا  با آنها به بحث درباره مرحله پس از منصور هادی بپردازند.

این در حالی است که منابعی میدانی در یمن  هم اعلام کردند ژنرال «علی محسن  اﻷحمر» از گزینه های احتمالی مطرح توسط عربستان برای جانشینی منصور هادی است که آمریکا و امارات به شدت با وی مخالفند.

این وبگاه خبری آورده است: پس از منصور هادی با ضعیف شدن موضع دولت وی در مذاکره با رقبای بومی به غیر از الحوثی که شامل شورای انتقالی جنوب و طیف گسترده از حزب کنگره عمومی خلق و طرف‌های دیگر می‌شود؛ برخی معتقدند این موضوع می‌تواند توجیهی برای حل سیاسی بحران یمن باشد، چون وقتی منصور هادی عرصه سیاسی را ترک کند، فرصتی سیاسی فراهم می شود که همه طرف‌ها را برای دستیابی به حل بحران یمن ترغیب کند، بخصوص پس از اینکه قضیه منصور هادی نقطه اختلاف اساسی در رایزنی‌های کویت بود که آخرین رایزنی‌های تحت نظارت سازمان ملل شمرده می‌شد.

راصد الخلیج تاکید کرد: در همین حال برخی دیگر از سیاستمداران معتقدند خروج منصورهادی پیچیدگی عرصه سیاسی را بیشتر و حل بحران یمن را دشوارتر می‌کند چون مشروعیت به بیش از یک نهاد قانونی نظیر پارلمان منتقل می‌شود و طرح شورای همکاری خلیج فارس که بر سر آن کشمکش است در حکم ملغی شده خواهد بود و تمایل متحدان و رقبا در گسترش درگیری‌ها را بیشتر می‌کند تا هر جناح فعال در عرصه یمن به دستاوردهایی سیاسی دست یابد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس