کد خبر 909649
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
کمر درد

پژوهشگران آمریکایی دریافته‌اند که می‌توان با تحریک ناحیه خاصی از مغز، به کاهش درد مزمن کمر کمک کرد.

به گزارش مشرق به نقل از ساینس‌دیلی، پژوهشگران دانشکده پزشکی "دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل" (UNC) در پژوهشی نشان داده‌اند که می‌توان با متمرکز کردن جریان الکتریسیته بر یک ناحیه از مغز، ریتم‌های آن ناحیه را افزایش داد تا به این ترتیب، نشانه‌های مرتبط با درد مزمن کمر کاهش یابند.

این پژوهش نشان می‌دهد که پزشکان می‌توانند در آینده، بخش‌هایی از مغز را با راهبردهای درمانی غیرتهاجمی مانند "تحریک جریان مستقیم درون‌جمجمه‌ای" (tACS)، هدف قرار دهند.

"فلاویو فرولیچ" (Flavio Frohlich)، استادیار روان‌پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی و از نویسندگان این پژوهش گفت: ما در چند سال اخیر، مقالات بسیاری در مورد تحریک مغز منتشر کرده‌ایم اما این نخستین باری است که ناحیه مغزی مربوط به درد مزمن را مطالعه و عناصر آن را به طور کامل مشخص کرده‌ایم. ما موفق شدیم با هدف قرار دادن ناحیه خاصی از مغز، فعالیت این ناحیه را افزایش دهیم و ذخیره کنیم. این افزایش، با کاهش چشمگیری در نشانه‌های درد مرتبط بود.

بیشتر بخوانید:

علت «افسردگی» در فصول پاییز و زمستان چیست؟

"جولیانا پرایم" (Julianna Prim)، از فارغ‌التحصیلان دانشگاه کارولینای شمالی گفت: اگر تحریک مغز بتواند به افراد مبتلا به درد مزمن کمک کند، به یک روش درمانی غیرتهاجمی و کم‌هزینه تبدیل می‌شود که نیاز به داروهای مسکن دارای عوارض جانبی را برطرف می‌کند.

پرایم و همکارانش، ۲۰ بیمار مبتلا به درد مزمن کمر را مورد بررسی قرار دادند و هر شرکت‌کننده داوطلب شد دو جلسه ۴۰ دقیقه‌ای را بین یک تا سه هفته به درمان اختصاص دهد.

پژوهشگران در طول همه جلسات، الکترودهایی را به جمجمه بیماران متصل کردند. آنها در جلسه نخست، قشر سوماتوسنسوری مغز را با استفاده از روش تحریک جریان مستقیم درون‌جمجمه‌ای، هدف قرار دادند تا امواج آلفا را به طور طبیعی در این ناحیه افزایش دهند.

هنگامی که پرایم و گروهش، شرکت‌کنندگان را دوباره بررسی کردند، متوجه کاهش قابل‌توجه درد در طول جلسات شدند. حتی برخی از شرکت‌کنندگان، هیچ دردی را پس از این جلسات احساس نمی‌کردند.

فرولیچ افزود: این پژوهش، مثال بی‌نقصی از همکاری دانشمندان و پزشکان ارائه می‌دهد. برای ابداع درمان‌ها و راهبردهای پیشگیری بهتر، استفاده از روش‌های جدیدی که به همکاری پژوهشگران منجر می‌شود، اهمیت بسیاری دارد.

نتایج این پژوهش، در مجله " Journal of Pain" به چاپ رسیده و قرار است این هفته در کنفرانس انجمن علوم اعصاب در سن‌ دیه‌گو ارائه شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس