پارلمان انگلیس - کراپ‌شده

«قلب دموکراسی ما فاقد استانداردهایی است که از هر محیط کاری در قرن ۲۱ انتظار می‌رود» چون نمایندگان مانند «خدمتکار» های ۵۰ سال پیش با کارمندانِ زن برخورد می‌کنند.

سرویس جهان مشرق- همه چیز از یک گروه واتس‌آپ شروع شد، گروهی که سال گذشته تقریباً در همین ماه‌ها اخبارش منتشر شد و عظمت کاخ وست‌مینستر را به چالش کشید. زنانِ شاغل در پارلمان بریتانیا در این گروه از تجربه‌های آزار جنسی توسط مقامات این کشور می‌گفتند و به سایر همکاران خود هشدار می‌دادند حتی الامکان به فهرست نسبتاً بلندی از اعضای ارشد حزب محافظه‌کار و کارگر و کارمندان مجلس نزدیک نشوند.

آن اتفاق رئیس دو حزب اصلی در بریتانیا یعنی ترزا می و جرمی کوربین را به واکنش شدیداللحن واداشت و خانم دِیم لورا کاکس، عضو پیشین دیوان عالی آن کشور مسئول بررسی ماجرا شد. حالا نتایج این تحقیق از سوی وی، «شوکه‌کننده و شنیع» توصیف شده است و حداقل باید منتظر یک ریزش جدی در مقامات دو حزب باشیم.

گزارش رسانه‌ها در مارس گذشته نشان می‌داد علی رغم وقوع موارد متعدد آزار در پارلمان بریتانیا، بسیاری از کارمندان از افشای آن چشم می‌پوشند زیرا این‌گونه تربیت شده‌اند که منافع مافوق خود را حفظ کنند. حالا گزارشی که دوشنبه ۱۵ اکتبر ۲۰۱۸ منتشر شده نشان می‌دهد «تسلیم‌شدن، چاپلوسی، راضی‌شدن و سکوت» موجب شده موارد «شوکه‌کننده و شنیعی» از آزار جنسی مخفی بماند، جدا از اینکه «ضعف در پاسخگوکردن افرادی که مرتکب سواستفاده جنسی می‌شوند» موجب شده قربانیان «باور داشته باشند که یک شکایت جدید این مشکلات را حل نمی‌کند».

قاضی کاکس می‌نویسد اگر چه «رفتار وحشیانه» تنها از سوی تنی چند از نمایندگان بروز کرده، ‌ اما یافته‌ها نشان می‌دهد «آزار جنسی یک مشکل شایع است». موارد آزار جنسی از سوی نمایندگانِ مرد بسیار متنوع بوده است: از بکاربردن عبارات شهوت‌آمیز و کنایه‌وار، انجام اداهای جنسی و جوک‌ساختن از بدن آنها در حضور دیگران، پرسش‌های تحقیرکننده و توهین‌آمیز از زندگی شخصی جنسی تا تماس‌های نامناسب شامل در آغوش گرفتن، دست‌کشیدن بر بدن و تلاش برای بوسیدن. رفتار کارمندانِ مرد از این هم شنیعتر بوده که در اینجا از ذکر آن معذوریم.

دانلود گزارش تحقیق قاضی کاکس از آزار جنسی در پارمان بریتانیا

پیش از این رسانه‌ها از جان برکو، ‌ رئیس محافظه‌کار مجلس عوام نیز که از سال ۲۰۰۹ میلادی در این جایگاه قرار دارد در میان کسانی که اقدام به آزار جنسی کرده‌اند، نام برده بودند، اما در گزارش خانم کاکس فعلاً چنین نامی منتشر نشده است، چون به دلیل مصونیت پارلمانی قرار نیست اسامی نماینده‌ها افشا شود.

۲۰ ژوئیه سال جاری یکی از نمایندگان طرحی ارائه کرد که اجازه اعلام اسامی نمایندگان متخلف صادر شود، اما با ۷۹ رأی مخالف در برابر ۲۲ رأی مواجه شد و شکست خورد. این مسأله موجب شده برخی ناظران سیاسی نسبت به احتمال سواستفاده از مصونیت پارلمانی برای تداوم آزار جنسی ابراز نگرانی کنند.

با این حال در گزارش قاضی کاکس عباراتی هست که نشان می‌دهد رئیس مجلس عوام در برابر این تحقیق مقاومت کرده است. او می‌نویسد «به این نتیجه رسیدم که تغییر موفقیت‌آمیز این وضعیت و بازگرداندن اعتماد به کارکنان با وجود مدیران فعلی دشوار است».

وی در این گزارش پیشنهاد کرده است به شکایاتی که مربوط به دوره‌های قبلی مجلس عوام یعنی قبل از ۲۰۱۷ هست نیز در یک روند مستقل قضائی که نمایندگان هیچ دخالتی در آن نداشته باشند، ‌ رسیدگی شود زیرا «عمده مشارکت‌کنندگان در این تحقیق می‌گفتند سال‌های زیادی است که با این‌گونه رفتارها چه در میان نمایندگان و چه کارمندانِ مرد برخورد نمی‌شود». تا به حال کسانی که شکایت داشتند، به مقامات حزبی ارجاع داده می‌شدند و شاید به دلیل همین رویه نادرست بوده که از ۲۰۰ مصاحبه خانم کاکس طی تحقیق اخیر، تنها ۶ نفر گفته‌اند مورد آزار جنسی قرار نگرفته‌اند.

یکی از مصاحبه‌شوندگان به کاکس گفته است پس از انتقال از محل کار قبلی به پارلمان از «شکوه و قداست فراانسانی که نمایندگان پارلمان برای خود ایجاد کرده بودند و حالت تسلیم محضی که در میان کارمندان شکل گرفته بود و عمدتاً به چاپلوسی شبیه می‌شد» شگفت‌زده شده است. در این گزارش آمده که بارها در مصاحبه‌ها به عبارت «ارباب و خدمتکار» (master and servant) برخورده که نشان از اختیارات بیجایی است که کارمندان برای نمایندگان پارلمان قائل می‌شوند.

قربانیان همچنین در مقابل آزارهای جنسی سکوت می‌کنند چون کارکردن در پارلمان بریتانیا را برای خود یک افتخار می‌دانند. در واقع «با زنها مثل خدمتکار شخصی برخورد می‌شود و تلویحاً تهدید می‌شوند اگر در مقابل درخواست‌ها تمکین نکنند، اخراج می‌شوند».

مدیر دفتر ارتباطات مجلس عوام پس از انتشار گزارش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «ما می‌پذیریم که نیاز به تغییر داریم و به عنوان تیم مدیریتی قصد داریم از این گزارش درس‌هایی بیاموزیم». وی نوشته است «ما از کمبودهای گذشته عذر می‌خواهیم و متعهد می‌شویم فرهنگ خود را بهبود بخشیم». «تغییر وسیع فرهنگی» در فضایی که «بستر» این رخدادهای شنیع و شوکه‌کننده بوده است، همان درخواستی است که دِیم لورا کاکس در گزارش خود مطرح کرده بود.

منابع

https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/parliament-sexual-harassment-scandals-anonymity-mps-proposal-andrea-leadsom-a8456021.html

https://www.nytimes.com/2018/10/15/world/europe/uk-parliament-abuse-harassment-report.html

https://www.mashreghnews.ir/news/792470

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    43 8
    این روشنگریها برای تنویر اذهان غرب باوران و اونایی که قبله امالشون غربه و مدام بر سر فرهنگ خودی میزنن خیلی خوبه
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      25 3
      نه برادر. هرچی شاهد بیاری و حتی هم از خودشون سند هم بیاری اخرش میگن که اونها بهتر میفهمند و این ماییم که عقب مانده ایم.
    • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
      4 0
      از شورای شهر ... چه خبر؟
    • سيروس IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
      2 1
      بنده خدا مگه نميدوني غرب باوران و افساد طلبان ايران آرزومند چنين جامعه مدني و حيواني هستند... و براي رسيدن به آن له له ميزنند... اما كور خوانده اند
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    3 1
    گویا پروژه در حال انجام است .
  • بی سیم GB ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    4 1
    نگران نباشید .درست میشه. درست میکه
  • شوالیه GB ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    5 8
    وقتش رسیده که به یاد اون قدیما بیایم و ایرانی ها رو دوباره تحت استعمار خود قرار دهیم . البته من خودم ایرانی ام ولی از اونجایی که تابعیت بریتانیا رو دارم خیالم راحته .
    • BE ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      7 1
      دون کیشوت بیخیال شو / اینقدر توهم آخه ؟
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      7 1
      ايرانى ها هيچ وقت مستعمره هيچ كشورى على الخصوص روباه كثيف نبودن و به هيچ كس اجازه اين غلط ها رو ندادن ميرزا كوچك خان و رئيسعلى دلوارى فقط نمونه اى از مبارزين ايرانى در مقابل اشغالگران عوضى هستن
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    20 1
    خخخخخع سند 2030 نداشتن بهشون اموزش بده !!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    10 1
    اگر آموزش 2030 داشتن در دوران مدرسه الان چنین میشندشون
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    4 0
    موافقم .افرین
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    20 0
    مهدتمدن اروپا... زنان اصلاح طلب تلاش میکنن ودوست دارن ایران هم مثل اونجا بشه!
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    15 7
    لعنت به تمدن غرب
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    9 4
    یه میخ هم به پارلمان خودمون بزنید
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      2 0
      حرف های نماینده ارومیه گویا بود.
  • شفیع US ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    6 0
    سال گذشته ایندپندنت فاش کرده بود فهرستی 36 نفره از نمایندگان محافظه کار وجود دارد که در معرض اتهام آزار و اذیت جنسی به کارکنان پارلمانشون هستند.
  • بهزاد IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    16 11
    ببین مشرق اصلا تمدن غرب کثیف ترین و بدترین تمدن دنیا! خوبه؟ اگه واقعا میخوای مفید باشی (کاری که صداوسیما بلد نیست) رو انجام بده و برو تو دل جامعه و مردم خودمون و مشکلات واقعی خودمون رو بیا بیان کن! بلکه یه گوش شنوایی پیدا بشه و بالاخره یه جایی همینجا تو ایران اصلاح بشه! باور کن چراغی که به منزل رواست به مسجد حرامه حرام!
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      17 13
      تعصب شماها به غربی ها اگر به اسلام بود این وضع دین در ایران نبود شرمنده که روک گفتم......
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      4 9
      حالا شما چرا نارحت شدی؟!
  • ملکه الیزابت BE ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    9 2
    نوبت ما که رسید شایعه شد ؟
  • ناشناش IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    6 3
    بابت اینکه با یه همچین موجوداتی تواین دنیا دارم زندگی میکنم احساس شرم میکنم مرگ بر روباه پیر
  • مسلم IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    9 2
    خانم مهناز افشار. اینم از جهان اول...
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    3 3
    جناب مشرق!! محض اطلاع شما فرهنگ این کشورها نه اسلامی هست نه حتی مذهبی مسیحی متاسفانه روابط شنیع جنسی در کشورهای غیر اسلامی به شدت زیاد هست
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
      1 0
      آنها اصلا فرهنگ ندارند.
  • احمد IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    12 4
    وقتی شصت درصد متولدین کشوری حرام زاده باشند من چنین کشوری را محلی برای حیوانات میدانم وازروزی که گوشم شنیدفهمیدم اینهاقابل نیستند ومیدانم اپوزیسیون هم یاکبوترند یاباز بنابراین شیطنت آنهااصلا عجیب نیست . قوم لوط ازجهاتی ازاینهاجلوتربودند ای زن غربی انگلیسی درمجلس چه بدبختی ونمیدانی اینجابرخی فکرمیکنند شمادربهشت هستید !!
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    8 4
    انصاف خیلی خوبه حتی در دشمنی !!!!!!!شما که این هم در این مورد غرب رو کوبیدین باید یه سریع بزنید زیر پوست اداره ها ومرکز خودمون مثل عبارت اون نماینده درمورد زن ...... که ناخوداگاه علنی شد شما که زود مرگ بر اینو اون می کنیداونااگر اتفاقی هم بیفته اسلام که ندارن به خطر بیفته اعلام می کنن ولی تو کشور ما قربانی جرات علنی کردنش هم نداره
  • علي IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    8 4
    نظرات خوانندگان شرق رو ميخونم دقيقا مي فهمم كه انگار بين يه مشت كر و كور داريم زندگي ميكنيم،اين گزارش نشان دهنده بي فرهنگي يا بي تمدني انگليسي ها نيست بلكه نشان دهنده آزادي بيان و تحقيق در مورد هر مسئله اي كه موجب خدشه وارد شدن به شان انساني است. شوراي شهر آمل و هزاران كثافت كاري ديگ كه داره تو اين مملكت انجام ميشه نشون دهنده فروپاشي اخلاق در اين مملكت كه با وجود بي خردان( كه در اينجا هم نظرات كارشناسي شون رو گذاشتن) و مسئولين ... روز به روز به عمق اين فاجعه افزوده ميشه.
  • نیمان IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    6 3
    مشرق جان چند وقته به پایین تنه زدی از بحران مدفوع تا....چاپ لطفا
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      7 3
      آخه توی غرب چیزی که حرف اول رو میزنه همون پایین تنست.
  • Ch IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    3 2
    با اون وضع پوشش ورفتار زنها که به زنهای ایرانم سرایت کرده,این چیز عجیبی نیست !!!دودوتا 4تا میشه,فقط از واژه کثافتکاری تو این بین, سر در نمیارم دقیقا یعنی چی!!؟؟؟
  • MOHAMAD IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    2 0
    بابل رو فراموش نکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس