کد خبر 897740
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
بهرام قاسمی نمایه

سخنگوی وزارت خارجه ایران توجیه مضحک بسته شدن سرکنسولگری آمریکا در بصره را مشکوک و فراری رو به جلو و اقدامی فرافکنانه خواند.

به گزارش مشرق، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اتهامات و توجیهات مطرح شده توسط آمریکایی‌ها برای بستن سرکنسولگری خود در بصره را مردود، مذموم و محکوم خواند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا کنسولگری خود در بصره را می بندد

سخنگوی وزارت امور خارجه اتهامات و ادعاهای مطرح شده توسط آمریکایی‌ها در توجیه تعطیلی سرکنسولگری آن کشور در بصره  را ناموجه، بی مورد و فرافکنی آشکار خواند و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه تعرض به دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک را محکوم می‌کند و توجیه مضحک بسته شدن سرکنسولگری آمریکا در بصره که در پی روزها و هفته ها تبلیغات و پیشگویی و ایراد اتهامات واهی به ایران و نیروهای عراقی انجام شد را فراری به جلو و اقدامی فرافکنانه و مشکوک می‌داند. 

قاسمی افزود: اگرچه شواهد و قراین متعددی از دخالت پیدا و پنهان عوامل خارجی در حمله وحشیانه به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره وجود دارد، اما توجیهات کودکانه مقامات آمریکایی برای ماجراجویی و القاء ناامنی در عراق و فشار به دولت این کشور در پس این نمایش به خوبی عیان بوده که البته اقدامی مذموم و کاملا محکوم است.

دیروز (جمعه ۲۸ سپتامبر)  وزارت خارجه آمریکا با اشاره به «مخاطرات پیش روی اعضای هیأت دیپلماتیک آمریکا در بصره»، از تصمیم این وزارتخانه برای بستن کنسولگری آمریکا در این شهر جنوبی عراق خبر داد.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا به وال‌استریت ژورنال گفت که این اقدام با هدف جابه‌جایی کامل کارکنان کنسولگری از بصره صورت می پذیرد و دلیل ادعایی آن «تهدیدهای فزاینده شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران» است.

وی اظهار داشت که تصمیم بستن این کنسولگری، امروز صبح (۲۸ سپتامبر به وقت واشنگتن) توسط «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا گرفته شده و استدلال وی، «حفاظت از کادر دیپلماتیک آمریکا و پیش‌گیری از استفاده ایران از اهرم به خطر افتادن پرسنل آمریکایی برای فشار بر دولت ترامپ» بوده است.

وزارت خارجه عراق هم در بیانیه‌ای از تصمیم «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر بستن کنسولگری‌اش در بصره، ابراز تاسف کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس