الحدیده

وبگاهی خبری تحلیلی یمنی نوشت، آخرین تلاش‌های امارات در جبهه الحدیده در برابر استراتژی و تاکتیک‌های منحصر به فرد نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی با شکست روبه‌رو شده است.

به گزارش مشرق، وبگاه یمنی «النجم الثاقب» در یادداشتی با این عنوان که «نبرد الحدیده یکسره شد... امارات شکست کامل را پیش روی خود می‌بیند» آخرین تلاش نیروهای مهاجم به این منطقه راهبردی در غرب یمن برای جبران شکست را بی‌نتیجه خواند.

بندر استراتژیک الحدیده یمن از خرداد ماه گذشته هدف حملات هوایی، دریایی و زمینی ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

ارتش یمن در چند قدمی آزادسازی شهر «حیس»

آخرین تحولات میدانی غرب یمن

الحدیده یکی از استان‌های بخش یمن شمالی و واقع در غرب یمن است و در امتداد سواحل دریای سرخ قرار دارد. موقعیت این بندر با توجه به گسترش به سمت تنگه باب المندب در جنوب و مرزهای دریایی عربستان سعودی در شمال، جایگاه ویژه‌ای به این شهر داده است. 

نویسنده در ابتدای این یادداشت آورده است: امارات که فرماندهی نبرد الحدیده و بخصوص نبرد ساحل غربی یمن را از قریب به چهار ماه پیش تاکنون برعهده دارد هزینه‌های سنگین و تلفات بی سابقه‌ای در سطح نیروی انسانی و تجهیزات جنگی متحمل شده است آن هم در نتیجه بی پروایی و اشتباهات استراتژیک مرگبار اماراتی‌ها و توانمندی دفاعی و تاکتیکی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی که نبرد ساحل غربی را به باتلاق مرگبار مزدوران امارات و ادوات نظامی آنها مبدل کردند.

به باور نویسنده، استراتژی‌های دفاعی و تهاجمی فشرده و گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و همچنین تاکتیک‌های منحصر به فرد آنها اعم از تعبیه کمین وفریب نیروهای دشمن  در نبردهای آنها علیه مزدوران اماراتی که در طول بیش از هفتاد کیلومتری نوار ساحل غربی مستقر هستند توانست قواعد درگیری را تغییر دهد.

النجم الثاقب آورده اسـت: عملیات فریب گردان‌هایی از مزدوران اماراتی و کشاندن آنها به سمت میدان‌های مین و کمین‌های نظامی مشابه عملیات قیچی کردن نیروهای دشمن است، به گونه ای که این گردان‌ها را به محاصره خود درآورده و سرکوبشان می‌کنند آن هم پس از اینکه یگان‌های ارتش  و کمیته‌های مردمی خطوط امداد رسانی به این متجاوزان در پشت جبهه را مسدود کردند.

این وبگاه یمنی افزود: از سوی دیگر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی حملات پیش دستانه فشرده‌ای را در چندین محور و در جاهایی که نیروهای مزدور در خط ساحل غربی پیش روی کردند، انجام می‌دهند تا صفوف آنها را متلاشی و وارد فاز فرسایش کنند، نظیر نبردی که هم اکنون در منطقه الجاح در شهر الدیهمی و منطقه ساحلی التحیتا جریان دارد.

نویسنده با بیان اینکه تلفات سنگین جانی و تجهیزاتی  گردان‌های مزدور ائتلاف سعودی در طول نبرد الحدیده تا به امروز تلفات ناچیزی نیست که رژیم امارات بتواند به هر شکل آن را جبران کند، تاکید کرد: آمار و و ارقام تلفات مزدوران ائتلاف سعودی به قدری فاجعه باراست که بی تردید می‌تواند شکست مفتضحانه‌ای در این نبرد برای ائتلاف و بخصوص امارات رقم بزند.

وی ادامه داد: از همین رو رژیم امارات در مقطع اخیر به شدت تلاش کرد برخی تاکتیک‌های مزدورانش را عوض کند آن هم بر اساس ایده‌های کارشناسان جنگی آمریکا که آنها را اجاره کرده است و در همین حال تجهیزات نظامی مزدورانش را نیز با مدرن‌ترین و قدرتمندترین زره پوش‌های فرانسوی و آلمانی تقویت کرد.

النجم الثاقب تاکید کرد: رژیم امارات با این تجهیزات خود به دنبال تحقق برتری نظامی مزدورانش در صحنه نبرد و امتناع از تداوم شکست آنها بود اما اوضاع باب میل امارات پیش نرفت، تانک‌ها و خوروهای زرهی به رغم تجهیز آن با تجهیزات مدرن هم کارایی خوبی از خود نشان ندادند چون مبارزان یمنی آنها را با موشک‌های ضد زره کورنت که همچنان تسلیحات برتر نظامی ضد زره است، ( نوعی موشک ضد تانک هدایت‌شونده سنگین روسی)منهدم کردند؛ در همین حال مزدوران یمنی در رویارویی‌های مستقیم و کمین‌های ویژه مبارزان یمنی  تانک‌ها و زره پوش‌های خود را رها کرده و از صحنه جنگ می‌گریزند.

این وبگاه یمنی افزود: به طور خلاصه باید گفت شکست تجاوز نظامی امارات به الحدیده  وسواحل آن قطعی است و کارشناسان راهبردی و ناظران اوضاع به شکست مسلم امارات در نبرد الجدیده یقین پیدا کرده‌اند و به زودی امارات آخرین گردان‌ها از مزدورانش را که دو سال برای این نبرد آماده کرده بود از دست خواهد داد و خودش به این امر واقف است.

نویسنده تاکید کرد: از همین رو معتقدیم طی روزهای گذشته حملات مزدوران اماراتی به مناطق الحدیده و بخصوص مابین شهر الدریهمی و منطقه کیلومتر ۱۶که به منظور تسلط بر این منطقه صورت گرفته است، در راستای توطئه رژیم امارات برای وقت کشی و ممانعت از فروپاشی نیروهایش است تا با رسیدن به دستاوردهایی میدانی اهرم‌های فشار سیاسی پیدا کند تا علیه سید عبدالملک الحوثی فرمانده ارتش و کمیته‌های مردمی بکار گیرد و او را وادار به امتیازدهی از بندر الحدیده کند که هدف اصلی و مرکزی رژیم امارات به طور خاص  و در کل آمریکا و  انگلیس است.

وی افزود: از همین رو انتظار می‌رود رژیم امارات حملات خود را در مقطع پیش رو شدت بخشد اما نمی‌دانیم آیا این رژیم تسلیم واقعیت شکست نظامی خود در برابر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی می شود یا ادامه می‌دهد تا سرش به سنگ بخورد  و آخرین مزدور و آخرین تانک  وزره پوش خود را هم از دست بدهد، اما چیزی که با قاطعیت می توان گفت این است که رژیم امارات از لحاظ نظامی شکست خورده است و اتفاقات آینده جزئیاتی است که شکست کامل امارات را در نبرد الحدیده نشان خواهد داد.

بندر الحدیده دومین بندر بزرگ یمن طی بیش از سه سال گذشته به دلیل برخورداری از موقعیتی استراتژیک مورد توجه  عربستان و امارات بوده است.نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، الحدیده را عرصه ای برای حفاظت از عمق استراتژیک خود می دانند و سعی کرده اند تا بیشترین حد ممکن از این شهر  و بندر ، زیرساخت‌ها و فرودگاه‌های آن حفاظت کنند تا مانع اشغال راحت استان های مرکزی یمن به ویژه صنعا به دست متجاوزان شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس