فاجعه انسانی جدید در الحدیده

ائتلاف متجاوز سعودی در حالی بار دیگر در «الحدیده» یمن مرتکب یک جنایت هولناک شده است که تنها ۲ هفته از آخرین فاجعه انسانی که در «صعده» خلق کرده بود، می گذرد.

به گزارش مشرق، جنگنده های رژیم سعودی اخیرا جنایت جدیدی را در یمن و علیه غیرنظامیان این کشور مرتکب شده اند. جنگنده های ائتلاف سعودی روز پنجشنبه هفته جاری منطقه «الدریهمی» واقع در استان الحدیده را بمباران کردند که به دنبال این حمله مرگبار، فاجعه جدیدی در یمن خلق شد. در این حمله بیش از ۳۰ غیرنظامی یمنی به شهادت رسیدند. 

این جنایت هولناک علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن واکنش های متعددی را از سوی طرف های مختلف به دنبال داشت. در همین ارتباط، «ضیف الله الشامی» عضو ارشد جنبش أنصارالله یمن جنایت اخیر رژیم سعودی در «الدریهمی» در الحدیده را به شدت محکوم کرد. وی همچنین سکوت مرگبار جامعه جهانی در قبال جنایت های رژیم سعودی در یمن را به شدت محکوم کرد. این مقام ارشد یمنی گفت: تداوم جنایت های رژیم سعودی و متحدانش در یمن نشانگر عمق نقض قوانین بین المللی توسط آنهاست.

وی تصریح کرد: متجاوزان با ارتکاب اینگونه جنایتها در واقع به دنبال انتقام جویی از پیروزی های ارتش و کمیته های مردمی یمن هستند. الشامی همچنین تأکید کرد: دلارهای نفتی عربستان سعودی، جامعه جهانی را به گروگان گرفته است. ایالات متحده مسئول تمامی جنایت های ضد حقوق بشری در یمن است. درهمین حال، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن ضمن محکوم کردن حمله ائتلاف سعودی به استان الحدیده گفت: نهادهای بین المللی و سازمان ملل متحد با موضع گیری ضعیف در قبال جنایت ریاض در یمن، اندک آبروی باقی مانده خود را از دست داده اند.

الحوثی گفت: هدف قرار دادن کودکان و غیر نظامیان یمنی سیاست ثابت ائتلاف متجاوز است که براساس سازو کار و برنامه ای هدفمند جریان دارد. این مقام ارشد یمن از انسان های آزاده جهان خواست، به ائتلاف سعودی فشار آوردند تا جنگ علیه یمن و نیز محاصره ظالمانه این کشور را پایان دهد. وی اظهار کرد: نجات کودکان یمنی از حملات ائتلاف سعودی به معنای پیروزی تمامی بشریت است که در معرض تعدی شدید قرار دارد و در طول تاریخ بی سابقه بوده است.

الحوثی آمریکا، عربستان و کشورهای متحد آنها در جنگ ناعادلانه یمن را مسئول کامل همه جنایت هایی دانست که در حق مردم یمن مرتکب می شوند. این در حالی است که «عبدالسلام علی جابر» سخنگوی رسمی دولت نجات ملی یمن نیز پیشتر اعلام کرد: تداوم جنایت های ائتلاف در حق غیر نظامیان یمنی بیانگر خوی وحشی گری آن است. علاوه بر این، سازمان بهداشت جهانی هم به جنایت اخیر رژیم سعودی در «الدریهمی» واقع در الحدیده واکنش نشان داد.

در همین ارتباط نماینده سازمان بهداشت جهانی در یمن در سخنانی اعلام کرد که کشتار مردم در «الدریهمی» واقع در الحدیده نقض آشکار قوانین بین المللیِ مربوط به مخاصمات مسلحانه است. لذا پر واضح است که سازمانها و نهادهای بین المللی نیز در «جنایت جنگی» بودن حمله اخیر رژیم سعودی به الدریهمی هیچگونه شک و تردیدی ندارند و اکنون این متجاوزان هستند که باید پاسخگوی جنایت های خود باشند. 

در وهله اول در خصوص این جنایت باید گفت که عربستان سعودی و متحدان آن به منظور انتقام جویی از سلسله دستاوردهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در جبهه های مختلف نبرد، دست به چنین جنایت هولناکی علیه غیرنظامیان زدند. سعودیها و هم پیاله های آنها که موفقیت های میدانی نیروهای یمنی به مذاقشان خوش نیامده، اقدام به کشتار غیرنظامیان می کنند تا به زعم خود شاید از این رهگذر بتوانند عملیات های نظامی یمنی ها علیه نیروهای خود را متوقف سازند. 

شلیک موشک های بالستیک دوربُرد به مواضع استراتژیک سعودی چه در داخل خاک عربستان و چه در نقاط مرزی این کشور و همچنین وارد کردن خسارت های مالی و جانی سنگین به صفوف مزدوران در مناطق راهبردی ازجمله دستاوردهایی است که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن تاکنون موفق شده اند در نبرد با متجاوزان، کسب کنند. درست به همین دلیل است که امروز شاهد افزایش جنایت ها علیه غیرنظامیان در یمن هستیم.

در همین حال، نباید از شکست بزرگ سعودیها در اشغال بندر استراتژیک الحدیده طی ماه های اخیر غافل شد؛ بندری که عربستان سعودی حساب ویژه ای روی آن باز کرده بود و برای جامه عمل پوشاندن به این هدف حتی به سازمان ملل متحد نیز متوسل شد. سعودیها از هر آنچه که در توان داشتند برای تسلط بر این بندر استفاده کردند اما در نهایت مقاومت جانانه نیروهای یمنی آب سردی بر تمامی تلاش های مذبوحانه آنها بود تا از تحقق حداقل دستاورد ممکن در یمن نیز ناامید شوند.

افزون بر این، افشای پشت پرده برخی پیروزی های معدود امارات و سعودی در یمن که در سایه همکاری با القاعده و پول دادن به این گروه تروریستی صورت پذیرفته و همچنین ناامن شدن باب المندب برای ناوهای سعودی و فرودگاه ابوظبی برای امارات از جمله دیگر عواملی هستند که موجب شده اند تا عربستان سعودی دست به این جنایت هولناک علیه کودکان یمنی در استان الحدیده بزند. 

نکته دیگری که در خصوص این جنایت ها وجود دارد این است که ایالات متحده آمریکا یکی از مهمترین طرف ها در بحران کنونی یمن محسوب می شود. آمریکایی ها با وجود مشاهده سلسله جنایت های جنگی مقامات سعودی علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن، همچنان به فروش تسلیحات نظامی خود به ریاض ادامه می دهند؛ مسأله ای که موجب طولانی تر شدن جنگ نابرابر علیه یمنی ها و به تبع آن کشته شدن شمار بیشتری از آنها شده است. 

هرچند که ایالات متحده آمریکا در ظاهر تلاش می کنند تا با سکوت در برابر جنایت های ضد حقوق بشری در یمن، خود را از آنچه که در این کشور می گذرد مبرّا جلوه دهند، اما این راهبرد و استراتژی نمی تواند آنها را در نزد افکار عمومی منطقه و جهان تبرئه کند؛ افکار عمومی که امروز به خوبی می دانند میلیون دلار از هزینه های جنگی عربستان سعودی در جیب شرکت های اسلحه‌سازی آمریکایی رفته است.

در این میان، موضع سازمان ملل متحد نیز در نوع خود بسیار جالب به نظر می رسد. واقعیت این است که این سازمان هیچگاه در طول بیش از سه سال گذشته به وظایف ذاتی خود در قبال یمن عمل نکرده و هیچ تلاشی را برای نجات دادن مردم این کشور از زیر یوغ کشتار سعودیها صورت نداده است. در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که عربستان سعود به ارتکاب جنایت های خود علیه غیرنظامیان یمنی ادامه دهد. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس