کد خبر 892060
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
احمد دادبین - کراپ‌شده

ما امروزه توانسته‌ایم به انواع متعددی از موشک‌ها با قابلیت‌های مختلف دست یابیم و این بسیار خوشحال کننده و باعث افتخار است. ما می‌توانیم با این موشک‌ها از میهن اسلامی‌مان دفاع کنیم و...

به گزارش مشرق، امیر سرتیپ «احمد دادبین» پس از سقوط از کوه دماوند در سال 84 به کُما رفت و چندی بعد بهبود یافت؛ اما او همچنان با صدمات ناشی از آن حادثه دست و پنجه نرم می‌کند و برنامه‌هایش را باید روزانه تنظیم کند.

امیر دادبین سال 1334 در تهران به دنیا آمد و در سن 19 سالگی وارد دانشگاه افسری ارتش شد. وی در سال 1356 دوره مقدماتی رشته پیاده را در مرکز پیاده شیراز گذراند و در آستانه وقوع انقلاب اسلامی وارد یگان نوهد شد.

امیر دادبین در کوران حوادث کردستان و در سال‌های دفاع مقدس فرماندهی لشکر 28 کردستان را برعهده داشت و در سال 1373 به سمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و حدود سه سال فرمانده این نیرو بود. پس از آن نیز به وزارت دفاع رفت و مدیر سازمان هلی‌کوپترسازی پنها شد.

خاطرات این امیر در کتاب «من زنده‌ام» توسط انتشارات سوره سبز به چاپ رسیده است.

در ادامه گفت‌وگوی ما با این امیر سرافراز ارتشی که در یک صبح شهریوری در منزل وی میهمان شدیم و به گفت‌وگو نشستیم را می‌خوانید:

دشمن به دنبال جداسازی خوزستان و کردستان بود

امیر ابتدا در خصوص حوادث انقلاب اسلامی و سختی‌هایی که بر نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی ایران گذشت، بفرمایید؟

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جنایتکار، تلاش کردند تا منقطه خوزستان، آذربایجان غربی و کردستان را ناامن کنند و آنجا را از جمهوری اسلامی ایران جدا سازند؛ به همین دلیل پیشکسوتان جنگ از قبیل شهید صیادشیرازی، برادر رحیم صفوی، برادر محسن رضایی، شهید آبشناسان، شهید شهرام‌فر و... تلاش کردند تا نخست این مناطق را از لوث ضدانقلاب پاکسازی کنند و نگذارند از میهن اسلامی جدا شود. سپس اگر نیاز بود وارد مرحله بعدی بشوند که شاهد بودیم این نیروها پس از آن غائله‌ها وارد سنندج شدند و پایگاه عملیاتی تشکیل دادند و آغاز به پاکسازی مناطق کردند. پاکسازی نیز بدین‌گونه بود که نیروهای ارتش، سپاه و مردمی، نخست شهرها را پاکسازی کردند. شهر سنندج که مرکز تجمع ضدانقلاب بود پاکسازی شد. سقز، بانه، سردشت، پیرانشهر و دیگر شهرها نیز پاکسازی شد. پس از پاکسازی شهرها برای اینکه بتوانیم نیروها را به راحتی بین شهرها تردد بدهیم، باید مسیرهای بین شهرها را هم از لوث کمین‌های ضدانقلاب پاک می‌کردیم.

در این راستا عملیات‌های گسترده‌ای در مسیرهای بین شهرها به اجرا درآمد و نتیجه آن عملیات‌ها این بود که نیروها توانستند با امنیت بیشتری بین شهرها به تردد بپردازند؛ البته انجام این عملیات‌ها مدت زمان زیادی به طول انجامید. پیش از پاکسازی مسیرها، عملیات پشتیبانی و انتقال نیروها با استفاده از بالگردها انجام می‌شد.

پاکسازی راه‌ها موجب شد که بر منطقه تسلط یابیم و در نقاطی از جمله روستاها که ضدانقلاب استقرار یافته بودند، نفوذ کرده و آن روستاها و نقاط را نیز پاکسازی کنیم. در این عملیات‌ها برخی از ضدانقلاب به هلاکت رسیدند و برخی توانستند فرار کنند.

نتیجه این تلاش‌ها و مجاهدت‌ها این بود که توانستیم منطقه را از دست ضدانقلاب خارج سازیم. این آزادسازی‌ها قریب به 2 سال به طول انجامید و دشمن در دستیابی به اهداف خود در جداسازی کردستان از کشور ناموفق شد.

یکی از کسانی که به عنوان پیشکسوت دفاع مقدس شناخته می‌شود و به خیل شهدا پیوسته‌ است، امیر سپهبد علی صیادشیرازی است. این امیر سرافراز با آغاز درگیری‌ها در کردستان وارد آن منطقه شد. صیادشیرازی تلاش‌های بسیاری انجام داد و در این راستا هماهنگی‌های خوبی را بین نیروهای ارتشی و نیروهای سپاهی و مردمی به وجود آورد.

ارتش از روز نخست پیروزی انقلاب اسلامی در راستای انقلاب حرکت کرد

شما ارتش قبل از انقلاب و ارتش بعد از انقلاب را تجربه کرده‌اید؛ به نظر شما چه چیزهایی موجب شد ارتش شاهنشاهی قبل از انقلاب در مدت کوتاهی به ارتش انقلابی و مکتبی در دوران پس از انقلاب اسلامی تبدیل شود، تا جایی که امروز فرمانده کل ارتش اعلام می‌کند که ارتش جمهوری اسلامی ایران آماده نبرد با رژیم صهیونیستی است.

به نظر من عامل اصلی فرامین حضرت امام خمینی (ره) بود. ایشان وقتی به عنوان فرمانده کل قوا وارد عمل شدند، تعدادی از نیروهای حزب اللهی ارتش که به ایشان علاقه خاصی داشتند، شروع به فعالیت کردند و همان مسائل باعث شد که ارتش روز به روز از حالت قبل به صورت انقلابی دربیاید. نیروهای بسیج مردمی نیز که وارد ارتش شدند، درون ارتش را متحول ساختند و ارتش شاهنشاهی به صورت ارتش انقلابی درآمد و همراه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج، فعالیت‌های خود را انجام داد.

ارتش از همان روزهای نخست انقلاب اسلامی، در راستای انقلاب حرکت کرد و ضمن پاکسازی کردستان و آذربایجان غربی در عملیات مشترک علیه نیروهای بعثی فعالیت داشت و باعث شد خاک میهن اسلامی ایران از لوث وجود ضدانقلاب و نیروهای بعثی پاکسازی بشود و با عملیات‌های گسترده و غافلگیرانه توانست مناطقی را که ارتش بعثی غافلگیرانه به دست آورده بود، از دست دشمن خارج کند.

روزگاری زمزمه انحلال ارتش توسط برخی بدخواهان و ناآگاهان مطرح می‌شد و در آن روزگار ارتش بسیار مورد احترام مردم نبود؛ اما امروز مشاهده می‌کنیم که ارتش و فرماندهان آن اعم از فرماندهان کنونی و فرماندهان سابق مورد علاقه و محبت مردم هستند. به نظر شما چه چیزهایی باعث شده که ارتش پس از 4 دهه در قلب مردم نفوذ پیدا کند؟

یکی از علت‌های علاقه‌ی مردم به ارتش، گوش به فرمان بودن ارتش به فرامین فرمانده معظم کل قواست. ارتش از همان روزهای نخست انقلاب اسلامی گوش به فرمان امام بود و با مردم هماهنگ شد. ارتش مردم را در دل خود جای داد و این موجب شد تا عملیات‌های خوبی در دوران دفاع مقدس انجام بگیرد و علاقه مردم نسبت به ارتش روز به روز افزایش پیدا کند؛ به گونه‌ای که امروز مردم نسبت به ارتش علاقه‌ خاصی دارند و با ارتش همکاری می‌کنند.

ارتش هیچ وقت از مردم جدا نبوده است

سال نخست جنگ که سپاه سازمان رزمش شکل نگرفته بود، علیرغم اینکه ارتش تحت امر بنی‌صدر بود، اما شاهد بودیم که ارتشیان در دفاع از میهن اسلامی نقش اساسی و مهمی داشتند. به نظر شما اگر ارتش در سال نخست جنگ وارد عمل نمی‌شد یا اگر ارتشیان به خوبی عمل نمی‌کردند، چه اتفاقی می‌افتاد؟

ارتش هیچ وقت از مردم جدا نبوده و در واقع مردم ارتش را متحول کردند. اگر در روزهای نخست جنگ تحمیلی، ارتش وارد عمل نمی‌شد، نمی‌توانستیم بگوییم چه اتفاقی می‌افتاد، چرا که نیروهای مردمی در کنار ارتش و گوش به فرمان امام خمینی (ره) در مقابل دشمن بعثی ایستادند. همین مردم نیز وارد ارتش شدند و ارتش را متحول ساختند.

نمی‌دانیم که اگر ارتش مستقل می‌ماند و با نیروهای مردمی ادغام نمی‌شد، چیزی از ارتش باقی می‌ماند یا خیر. با توجه به اوضاع خاصی که در روزهای انقلاب وجود داشت، نیروهای مردمی می‌توانستند سازمان ارتش را متحول کنند و نیروی جدیدی را تشکیل بدهند؛ به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم که چه وضعیتی به وجود می‌آمد.

چه اقداماتی شکل گرفت و چه روحیه‌ای به وجود آمد تا نیروهای ارتش و سپاه، متحدانه در دوران دفاع مقدس و پس از آن در مقابل دشمن و توطئه‌های آن ایستادگی و مقاومت کنند؟

فرامین حضرت امام خمینی (ره) باعث شده بود که وحدتی بین ارتش و سپاه به وجود بیاید و در پی آن عملیات‌هایی در دوران دفاع مقدس به اجرا درآمد که موفقیت‌های بزرگی را شاهد بودیم.

دشمنان از توان رزم ارتش هراس دارند

وضعیت کنونی ارتش و به خصوص نیروی زمینی ارتش در حوزه تجهیزات و رزم را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه پیشرفت‌هایی نسبت به گذشته داشته است؟ و شما چه آینده‌ای را برای ارتش جمهوری اسلامی ایران متصور هستید؟

هشت سال دفاع مقدس و تجربیاتی که از آن سال‌ها به دست آمد و ارتباط با نیروهای مردمی موجب شد تا نیروی زمینی به یک نیروی قوی در نیروهای مسلح تبدیل شود؛ به گونه‌ای که دشمنان اکنون از قدرت و توان رزم ارتش و نیروی زمینی ارتش در کنار سپاه و بسیج هراس دارند.

در برهه کنونی که کشور شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند، به نظر شما چگونه می‌توان از اندوخته‌ها و تجربیات پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در عرصه‌های گوناگون استفاده کرد.

همانطور که پیشکسوتان در دوران دفاع مقدس و در عملیات‌های نظامی توانستند موفق بشوند، اگر در عرصه‌های دیگر نیز به کار گرفته شوند، با همان توان و انرژی بسیاری از مشکلات را می‌توانند مرتفع سازند و موفقیت‌هایی را به دست آورند.

در دوران دفاع مقدس و قبل و بعد از آن، امیران و فرماندهانی از درون ارتش بروز پیدا کردند که موفقیت‌های بسیاری به همراه داشتند که شما نیز یکی از آنان هستید. پیشکسوتان دفاع مقدس چه نقشی در ظهور و بروز انسان‌های با استعداد در ارتش دارند؟

نظامیان قدیمی که دوره‌های مختلفی را گذرانده بودند، وارد عمل شدند و تجربیات خود را به جوانان منتقل کردند. این حرکت در کنار روحیه جنگاوری و دلاوری در ارتش موجب شد که ارتشیان در دوران دفاع مقدس و قبل و بعد از آن موفق بشوند. این نقش می‌تواند دوباره تکرار شود.

اگر بخواهید الگوهایی را به جوانان و افسران جوان ارتش معرفی بکنید، چه کسانی را معرفی می‌کنید؛ ضمن اینکه تاکید می‌کنم شما مورد علاقه و احترام ارتشیان و مردم هستید.

نیروهای جدیدی که وارد ارتش می‌شوند، اگر به گذشته ارتش به خصوص در دوران انقلاب نگاهی بیاندازند، متوجه خواهند شد که تغییرات بزرگی در ارتش به وجود آمده است که یکی از آنان این است که ارتش با مردم هماهنگ شده و در کنار مردم موفقیت‌های بزرگی را به دست آورده است.

از پیشرفت‌های موشکی بسیار خوشحال می‌شوم

خاطره‌ای شیرین از دوران فرماندهی خود در نیروی زمینی ارتش بیان بفرمایید که شور و شعف خاصی را در دورن خود احساس کردید.

یکی از خاطرات خوب من مربوط به زمانی است که نیروهای عراقی به ارتفاعات مرزی ما در منطقه مریوان حمله کردند اما با دفاع جانانه نیروهای ارتش، بسیج و پیشمرگان مسلمان کُرد اجازه تصرف آن ارتفاعات به عراقی‌ها داده نشد. نیروهای بعثی‌ با دادن تلفات بسیاری از آن منطقه عقب‌نشینی کردند و رزمندگان تسلط یافتند. این اتفاق برای من بسیار شیرین بود.

در سال‌های اخیر نیز چه اتفاقی شما را بسیار خوشحال کرده است؟

هر بار که خبری از موفقیت‌های نیروهای مسلح و ارتش می‌شنوم، خوشحال می‌شوم؛ به خصوص اینکه پیشرفت موشکی کشورمان من را بسیار خوشحال می‌کند. جمهوری اسلامی ایران با ساخت انواع موشک‌ها توانسته ضمن خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان، موفقیت‌های بسیاری را در حوزه توان رزم به دست بیاورد.

ما امروزه توانسته‌ایم به انواع متعددی از موشک‌ها با قابلیت‌های مختلف دست یابیم و این بسیار خوشحال کننده و باعث افتخار است. ما می‌توانیم با این موشک‌ها از میهن اسلامی‌مان دفاع کنیم و به دشمنان اجازه ندهیم که دست از پا خطا کنند.

در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید.

اگر نیروهای مسلح و مردم، همگام و گوش به فرمان رهبری پیش بروند، ما در آینده صاحب قدرت بسیار قوی نظامی و نیروهای مسلح بسیار قوی خواهیم بود که هیچ کشور حتی اجازه عرض اندام هم پیدا نخواهد کرد.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس