کد خبر 891584
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
برخواه

سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری گفت: متأسفانه مانور بیشتری روی اوتی‌های بازی‌های آسیایی شد و بیشتر از مدال‌هایی که کسب کردیم به چشم آمد و موفقیت‌ها کمتر دیده شد.

به گزارش مشرق، محمدحسین برخواه درباره عملکرد وزنه‌برداران در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا گفت: در مجموع از نظر مدالی بهترین نتیجه بعد از بازی‌های آسیایی 1974 تهران بود؛ هرچند انتظار داشتم نفرات دیگری را هم روی سکو ببینیم و مدال‌های بیشتری کسب کنیم، اما در نهایت بد نبود. متأسفانه برخی وزنه‌برداران نتوانستند وزنه‌های خود را مهار کنند که البته چنین اتفاقاتی در چنین مسابقاتی طبیعی است.

* اوتی‌ها بیشتر از موفقیت‌ها به چشم آمدند

 برخی منتقدان معتقد بودند نحوه گرفتن وزنه‌ها توسط کادرفنی مناسب نبوده است؟

مربی وزنه‌هایی را انتخاب می‌کند که منجربه کسب بهترین و خوش‌رنگ‌ترین مدال باشد؛ به دنبال توجیه نقاط ضعف نیستم، اما این مسئله آنقدر بزرگ‌نمایی شد که موفقیت‌های ما به چشم نیامد. باید وزنه‌برداران را در شرایطی قرار می‌دادیم که شانس رفتن روی سکو داشته باشند. 

مربیان تلاش می‌کنند ورزشکار را در کورس رقابت قرار دهند تا شانس کسب مدال داشته باشد. چهار وزنه‌برداری که اوت کردند بیشتر از مدال‌هایی که گرفتیم برجسته شدند؛ متأسفانه مانور بیشتری روی آنها شد و بیشتر از مدال‌هایی که کسب کردیم به چشم آمد و موفقیت‌ها کمتر دیده شد. بعضی از دوستان گاهی اوقات انصاف را زیر پا می‌گذارند.

 اما به هر حال نیمی از تیم اوت کردند.

 اگر مقایسه کوتاهی با دوره قبل داشته باشیم 3 وزنه‌بردار باتجربه ما در اینچئون حذف شدند، اما امروز طوری وانمود می‌شود که انگار تنها در این دوره چنین اتفاقی رخ داده است در حالی‌که یکی از بهترین نتایج ۱۰ دوره اخیر را کسب کرده‌ایم. در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ بهروزی که یکی از بهترین‌های ایران بود اوت کرد. نواب نصیرشلال در حالی‌که نایب قهرمان المپیک لندن بود حذف شد و بهادر مولایی که سال قبل از آن (2013) در مسابقات جهانی به عنوان نایب قهرمانی دست یافته بود نیز حذف شد و تیم یک طلا و یک نقره گرفت؛ چنین اتفاقی کاملاً طبیعی است.

* افراد غیر ورزشی باعث اعزام عسگری شدند 

 عسگری با وجود اینکه خودش نیز اصراری به حضور در بازی‌های آسیایی نداشت، اما اعزام شد و برخی شائبه دخالت سیاسیون برای اعزام وی را مطرح کردند.

عسگری در شرایطی بود که وضعیت مناسبی برای شرکت در این رقابت‌ها نداشت، اما افراد غیر ورزشی باعث اعزام او شدند وگرنه ما هم اعلام کردیم با توجه به اینکه نفر اول تیم است و ممکن است نتیجه نگیرد این موضوع امکان دارد تأثیر منفی روی عملکرد سایر نفرات بگذارد که این اتفاق هم افتاد. 

 کیانوش رستمی هم اوت کرد.

رستمی خودش به تنهایی اقدام به انتخاب وزنه‌ها می‌کرد و ما دخل و تصرفی در عملکرد او نداشتیم هرچند که پیش از اعزام هم موافق حضور او در بازی‌های آسیایی نبودم.

 براری و مکوندی ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شدند.

برای براری و مکوندی هم حداقل‌ها را انتخاب کردیم تا شانس رقابت‌ را داشته باشند، اما خیلی ضعیف نشان دادند. نسبت به وزنه‌هایی که در تمرینات ثبت کرده بودند وزنه‌های بسیار کمتری را گرفتیم، اما عملکرد خوبی نداشتند که بیش از هر کسی به ضرر خودشان تمام شد. البته چهار وزنه‌بردار ما خیلی خوب کار کردند که این موضوع فراموش شد. سهراب مرادی رکورد ۲۰ ساله جهان را جابه‌جا کرد و ما با 2 طلا، یک نقره و یک برنز در مجموع نایب قهرمان مسابقات شدیم.

* شانس کسب مدال‌های بیشتری هم داشتیم

 عملکرد سلیمی را چطور دیدید؟

سلیمی بعد از مهار وزنه ۲۴۶گیلوگرمی در دوضرب هنوز در رده سوم جدول قرار داشت و اگر وزنه ۲۵۳ کیلوگرمی را مهار نمی‌کرد برنز می‌گرفت. بهداد عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و هر سه حرکت دوضربش را درست انجام داد، اما هیچکس به این موضوع توجه نکرد. با این وجود ما شانس کسب مدال‌های بیشتری هم داشتیم. 

 کیا قدمی هم به اردوی تیم ملی اضافه شد

قدمی هم دعوت شد تا در کنار سایر نفرات شانسش را برای حضور در مسابقات جهانی امتحان کند. هر وزنه‌برداری را که احساس کردیم شانس بالایی برای حضور در مسابقات جهانی را دارد به اردو دعوت کردیم.

 اما تیموری، موسوی و میری دعوت نشدند؟

دوست داشتیم این 3 نفر هم در اردو حضور داشته باشند، اما اعلام کردند به خاطر آسیب‌دیدگی آمادگی شرکت در تمرینات را ندارند و با تمایل خودشان به اردو نیامدند تا شانسی برای حضور در مسابقات جهانی امسال نداشته باشند. 

 در جریان بازی‌های آسیایی گفتید وزنه‌بردارانی که اوت کرده‌اند را به تیم ملی دعوت نخواهید کرد در حالی که مکوندی و براری دعوت شدند، اما عسگری و رستمی نشدند.

نگفتیم که دعوت نمی‌کنیم بلکه گفتیم این نفرات شانس کمتری برای حضور در مسابقات جهانی خواهند داشت که کاملاً طبیعی است؛ درباره عسگری و رستمی هم توضیح دادم.

 رکوردگیری تیم ملی چه زمانی برگزار می‌شود؟

رکوردگیری تیم ملی دو هفته آینده در روزهای سوم و چهارم مهرماه همزمان با هفته سوم لیگ برتر وزنه‌برداری برگزار خواهد شد.

* بهداد می‌توانست با یک مدال جهانی دیگر خداحافظی کند

 آیا سلیمی زمان مناسبی برای خداحافظی انتخاب کرد؟

بهداد اگر می‌ماند می‌توانست یک مدال جهانی دیگر را در مسابقات جهانی به ویترین افتخاراتش اضافه کند و بعد خداحافظی می‌کرد؛ هرچند به تصمیم او احترام می‌گذاریم. 

 خیلی‌ها از داوودی به عنوان بخت اصلی جایگزینی سلیمی یاد می‌کنند. او سال‌ها شاگرد شما در تیم جوانان بوده است، آیا این شانس را دارد؟

او رقابت سختی خواهد داشت؛ ابتدا باید با حریفان داخلی بجنگند و در زمان باقیمانده رکوردهایش را افزایش دهد. داودی یکی از وزنه‌بردارانی است که شانس حضور در المپیک را دارد. البته باید میادین مهمی مانند مسابقات جهانی بزرگسالان را تجربه کند تا پا به چنین میدان بزرگی بگذارد.

* بحث من و براری فنی و کاملا دوستانه بود

 چندی پیش خبری مبنی بر درگیری شما در فرودگاه مالزی با یکی از وزنه‌برداران منتشر شد که بعدها براری اعلام کرد درگیری نبوده است.

نمی‌دانم چطور برخی از دوستان خیلی راحت اخبار کذب را منتشر می‌کنند. در فرودگاه مالزی با براری صحبت کردیم؛ بحث کاملاً فنی بود و هیچگونه تنش و درگیری در کار نبود. ضمن اینکه من و براری از دیرباز رابطه بسیار دوستانه‌ای داریم. بحث بین من و براری فنی و دوستانه بود و نباید خیلی راحت چنین اخباری را بدون آگاهی منتشر کرد. 

 امسال کار سخت‌تری در مسابقات جهانی داریم پیش‌بینی‌ شما چیست؟

امسال واقعاً رقابت سختی داریم؛ متأسفانه برای تهیه چند ست هالتر که از لوازم اولیه تمرینات است مشکل داریم؛ هرقدر هم رئیس فدراسیون و ورزشکاران این موضوع را مطرح می‌کنند، اما هیچ توجهی نمی‌شود. مگر هزینه تهیه چند ست هالتر چقدر می‌شود؟ حداکثر ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان که تا سال‌ها می‌توان در اردوهای تیم ملی از آنها استفاده کرد، اما کمبود لوازم ما را دچار مشکل می‌کند. نیاز اولیه و اساسی ما هالتر و وزنه‌ است، اما کسی توجهی نمی‌کند در حالی‌که در مسابقات همه انتظار قهرمانی دارند. این حداقل امکاناتی است که امیدوارم در فاصله کمی که تا مسابقات جهانی مانده، به ما برسد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس