فاطمه سعیدی

نظام دچار بی‌اعتمادی مردم است و باید «رفع حصر» کند!

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

«کمدی دروغ و تناقض» حضرتی درباره مطالبات مردم و جهانگیری

«الیاس حضرتی»، فعال اصلاح‌طلب، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و نماینده فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی طی اظهارات خود در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد و بعنوان موافق این استیضاح گفته است:

«امروز با مردم مواجهیم، با مردم اقشار پایین و ضعیف که در این شرایط نابسامان اقتصادی نابود شدند و بیچاره شدند، هفته قبل بنده ۲۵۰ نفر ملاقات‌کننده داشتم که همه نالان و گریان در بن‌بست مشکلات مالی کشور قرار گرفته‌اند...بنده نمی‌توانستم مشکلات این مردم را نادیده بگیرم و این مشکلات را فدای رفاقت ۳۰ ساله‌ام با آقای کرباسیان کنم و امضایم را پس بگیرم، حقوق مردم چیزی نیست که بشود آن را معامله کرد»!

او در ادامه نیز می‌گوید:

در سال ۹۶ ملت ایران مجدداً به دولت آقای روحانی رأی دادند و با او اتمام حجت کردند و رأی بالاتر و کیفی‌تر ملت به روحانی به این دلیل بود که او انتظارات ملت را بیشتر مورد توجه قرار دهد اما آقای روحانی در دولت دوم خود نتوانست توجهی به این مشکلات کند و او در چیدمان کابینه‌اش و اتخاذ تصمیماتش لحظه به لحظه عقب نشست و همین موضوع باعث ناامیدی ملت شد و یأس بر مردم مستولی گردید.

حضرتی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه «ما بدبخت سوءتدبیرها هستیم نه آمریکا. هنوز آمریکا کاری انجام نداده است» تصریح می‌کند:

«حق‌اش بود آقای رئیس‌جمهور، آقای جهانگیری، آقای نوبخت، آقای سیف و آقای نهاوندیان استیضاح می‌شدند ولی ما مجبوریم وزیر اقتصاد را استیضاح کنیم، ما نامه دادیم که آقای رئیس‌جمهور تیم اقتصادی دولت را تغییر دهد اما این کار را انجام نداد، شما باید به مردم پاسخ دهید، اگر مشکلات را نمی‌توانید حل کنید، حداقل با مردم هم‌نوا شوید.»[۱]

*منطق سیاست حکم می‌کند کسانیکه باعث و بانی روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور و دولت پیرامون او شده‌اند؛ در هنگامه بروز مشکلات، قبل از هر اقدامی از مردم عذرخواهی کنند نه اینکه ژست منتقد بگیرند و انگار نه انگار که گذشته مشترکی با دولت و رئیس‌جمهور داشته‌اند!

از طرفی نه از باب مچ‌گیری که از باب تنویر افکار عمومی بایستی به دروغ بزرگی که الیاس حضرتی در صحبت‌های بالا گفته است اشاره کرد.

آقای حضرتی، حوالی ۳ ماه قبل و در اردیبهشت‌ماه امسال طی یادداشتی در روزنامه اعتماد؛ مطالبه مردم مراجعه کننده به خود را «رفع حصر» عنوان کرده بود اما در صحبتهای بالا از این می‌گوید که ملاقات‌کننده‌ها، نالان و گریان از مشکلات اقتصادی می‌گویند!

او در آن یادداشت نوشته بود: «مردم بزرگوار ما در سه، چهار انتخابات گذشته حضوری چشمگیر داشته‌اند و بعد از ماجراهای تلخ ٨٨ وفاداری‌شان را به نظام جمهوری اسلامی به اثبات رسانده‌اند. نه تنها یکی از مطالبات جدی ایشان از رییس جمهور رفع حصر و گشایش فضای سیاسی بوده است بلکه کتبی و شفاهی از وکلای خود در مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند قانونی و در نهایت آرامش، جلوی تداوم حصر را بگیرند.»[۲]

در واقع به نظر می‌رسد اساساً صدایی که حضرتی و دوستانش از مردم می‌شنوند صدای واقعی نیست و بسته به شرایط و فضایی است که مصلحت اصلاح‌طلبان اقتضا می‌کند!

البته ما منتقدین اصلاح‌طلبان و دولت منتخب آنها هستیم و به مشکلات اقتصادی مردم نیز آگاهیم اما «بدبختی» و فضای تاریکی که حضرتی در یک «اوگاندا نمایی» تمام عیار از ایران اسلامی ارائه کرده است؛ بر اساس آمارهای موجود منطبق بر واقعیت نیست.

به سخن دیگر اینکه اگرچه مشکل داریم اما بحرانی در کار نیست.

از دیگر کرامات جالب حضرتی در اظهارات بالا؛ فراموشی حضرتی درباره روزگاری است که منتقدان جهانگیری را در بالاترین سطوح هم با تندترین الفاظ می‌نواخت اما امروز به هواخواه استیضاح جهانگیری تبدیل شده است.

حضرتی در هنگام زلزله کرمانشاه و در کنایه به انتقاد سردار وحید حقانیان، از اسحاق جهانگیری، طی یادداشتی، تلویحاً حقانیان را به «بی‌تقوایی»، «جوّ گیری»، «عدم مهار عقل» و «موقعیت‌نشناسی» متهم کرده بود. فقط بخاطر انتقاد از جهانگیری...[۳]

آقای حضرتی اما شاید فکرش را هم نمی‌کرد که در دولت دوازدهم متوجه آن انتقادات بشود و خود به دنبال استیضاح جهانگیری دوره بیافتد.

در اشاره به حرف‌های حضرتی و اصرارهای او به استیضاح روحانی همچنین یادآوری گذشته اصلاح‌طلبان در تقدیس رئیس‌جمهور روحانی نیز ضروریست.

خاصه آنهنگام که حسین مرعشی در روزنامه آقای حضرتی یعنی روزنامه اعتماد مصاحبه کرد و از این گفت که تمام کارهای روحانی قانونیست...

و آن هنگام که اصلاح‌طلبان از این گفتند که ما «فدائیان روحانی» هستیم و تضمین او با ماست. [۴]

گفتنیست، سیدیاسر جبرائیلی، از تحلیلگران کشور طی یادداشتی کوتاه در اشاره به صحبت‌های حضرتی در مجلس نوشته است: «جناب حضرتی! خودتان را فراموش کردید. امروز شما و همه کسانی که موجب رأی‌آوردن آقای روحانی شدید باید در پیشگاه ملت استیضاح شوید. شما در بزک برجام، تقدیس روحانی و تخریب رئیسی کم نگذاشتید.»

***

اگر براندازان بیایند، اصلاح‌طلبان چکار می‌کنند!؟

«محمدرضا تاجیک»، فعال اصلاح‌طلب، مشاور رئیس دولت اصلاحات و از تئوریسین‌های جریان چپ، در مصاحبه خود با روزنامه آرمان امروز در پاسخ به این سؤال که «موضع جریان اصلاحات درباره رفتارهای رادیکال و سخت چیست؟ اگر فضای جامعه به سمت رادیکالیزه شدن پیش رفت جریان اصلاحات چه کنشی از خود نشان خواهد داد؟» گفته است:

اگر فضای جامعه رادیکال شد، جریان اصلاح‌طلبی تلاش خواهد کرد جریان رادیکال را به روش و منش خود در آورد.

او می‌افزاید:

فرض علمی و تقلیلی جریان اصلاحات در شرایطی که به دنبال تغییرات رادیکال ساختاری و گفتمانی باشد این است که این تغییر رادیکال باید از مسیر مدنی عبور کند. در جامعه ما هر زمان که تغییرات رادیکال ایجاد کردیم دوباره پس از مدتی به دلیل اینکه گفتمان سازی نکرده بودیم به نقطه آغاز برگشتیم و به یک سیکل معیوب تاریخی گرفتار شدیم.[۵]

*جای شوربختی است که در سال چهلم عمر نظام جمهوری اسلامی و در مقطعی که ایران در پیچ تاریخی قرار دارد و قله‌های بزرگی را فتح کرده است؛ کسانی مشغول تئوری‌پردازی برای شرایط «رادیکالیزم» که به معنی «استحاله نظام» و «فردای براندازی» است، هستند!

قابل تأمل آنکه این افراد بعنوان نیروهای سیاسی کشور، کسانی که باید نقش چرخ دنده را برای لوکوموتیو پیشرفت کشور ایفا کنند و آنهایی که باید حیات و ممات خود را به حیات نظام اسلامی گره بزنند اما از این می‌گویند که در فضای رادیکال یا همان فضای تحرک براندازانه؛ چه رویکردهایی خواهند داشت!؟

البته پیش از این، اظهاراتی قبیح‌تر از سخنان تاجیک هم از اردوگاه اصلاحات به گوش رسیده است.

طی چند ماه گذشته تاکنون، ۲ چهره شهیر اصلاحات یعنی «محمدرضا خاتمی» و «سعید حجاریان» نیز طی اظهاراتی از این گفته‌اند که اصلاحات در صبح فردای براندازی و نبودن نظام جمهوری اسلامی نیز زنده خواهد بود و به حیاتش ادامه می‌دهد. [۶]

جهانبخش خانجانی، از فعالان اصلاح‌طلب نیز به تازگی اینطور اظهار کرده است که جمهوری اسلامی دچار «تفرقه» شده و جامعه نیز تکه تکه شده است! [۷]

گفتنیست، فعالان اصلاح‌طلب در کنار این صحبت‌ها اما مدام ابراز می‌کنند که چپ‌ها در موضع مقابل براندازان قرار دارند و راه آنها از یکدیگر جداست!

برخی معتقدند علت این واگویه اصلاح‌طلبان ستادی برای فردای براندازی و قبح‌شکنی پیرامون طرح راهکارهای موجود در فضای رادیکال و براندازانه به این دلیل شکل گرفته است که ستاد جریان سیاسی خاص احساس می‌کند کشور در شرایط فتنه اقتصادی و نارضایتی منجر به انفجار مردم قرار گرفته و این فضای ذهنی می‌رود تا کار نظام را یکسره سازد...

البته ستاد جریان خاص در سال ۸۸ هم به همین براورد رسیده بود اما با فضاحت تمام شکست خورد.

***

نظام دچار بی‌اعتمادی مردم است و باید «فکّ حصر» کند!

«فاطمه سعیدی»، فعال اصلاح‌طلب، نماینده مجلس و عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید طی اظهاراتی به ایسنا گفته است:

این اشتباه است که فکر کنیم تنها راه حل مشکلات کشور پرداختن به مسائل اقتصادی است؛ امروز بیشتر از مشکلات اقتصادی، نداشتن اعتماد مردم به دستگاه‌های مختلف مشاهده می شود حال اینکه اگر مردم اطمینان بیشتری به ساختار داشته باشند احتمال موفقیت سیاست‌های اقتصادی دولت نیز بیشتر می‌شود لذا برای رسیدن به این نقطه باید به دنبال انسجام داخلی رفت.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: بر این اساس پیشنهادم این است که مقامات ارشد نظام در آستانه عید غدیر خم ضمن پیش بردن مساله رفع حصر به رفع محدودیت از دلسوزان نظام نیز مبادرت داشته باشند تا در این روز شاهد گردهمایی بزرگ همه دلسوزان کشور باشیم.[۸]

*پر واضح است که وقوع عید سعید غدیر، دلیلی بر این نیست که نظام اسلامی درهای ناامنی را به روی مردم خود باز کند.

از طرف دیگر، مشخص نیست چند سال باید بگذرد تا اصلاح‌طلبان در ظاهر هم متوجه شوند که مسئله فک حصر بدون «توبه و عذرخواهی رسمی» فتنه‌گران محصور و منزوی، ممکن و میسور نیست و نظام اسلامی هم هرگز از خط قرمز خود در قبال «فتنه سال ۸۸» کوتاه نخواهد آمد.

اظهار بی‌اعتمادی و بی‌اطمینانی مردم به نظام اسلامی نیز سخن بی‌مبناییست که البته جریان سیاسی خاص، چند ماهی هست که قصد القای آنرا دارد تا شرایط فتنه اقتصادی سخت‌تر شود.

مردم اگر به یک حکومت اطمینان نداشته باشند آن حکومت بلافاصله و بلاانقطاع با چالش‌های سیاسی و امنیتی مواجه می‌شود و اساساً موجودیت آن به ورطه خطر می‌افتد.

فلذا مشخص نیست که مردم هم‌اکنون کدام چالش بزرگ امنیتی مرتبط با زندگی خود را می‌بینند که اصلاح‌طلبان اصرار دارند مردم به نظام بی‌اعتماد شده‌ و یا ناامید هستند!؟

بدیهیست که این قضیه در اصل یک القای روانی بیشتر نیست که مصادر تأکید کننده بر آن حتما بایستی مورد رصد قرار گیرند.

قبل از این، جهانبخش خانجانی، از فعالان اصلاح‌طلب نیز طی اظهاراتی که خبرگزاری دولتی ایرنا آنها را منتشر کرده بود اینطور اظهار کرد که جامعه ایران دچار تفرقه است و تکه تکه شده...[۹]

***

۱_ mshrgh.ir/۸۸۷۵۰۴

۲_http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۷۳۳۸۳۲

۳_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۶۶۴۰۹۱

۴_https://www.isna.ir/news/۹۶۰۲۱۲۰۶۹۷۷/

۵_http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۳۰۸۵۳

۶_mshrgh.ir/۸۸۰۹۱۴

۷_ mshrgh.ir/۸۸۷۲۵۴

۸_ https://www.isna.ir/news/۹۷۰۶۰۴۰۱۲۹۶/

۹_ mshrgh.ir/۸۸۷۲۵۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • فقط طناب دار IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    50 9
    موسوی و کروبی و خاتمی اعدام باید گردند . این ها را نخست 650 ضربه شلاق کلفت بزنید و بعد هم در ملاعام با پخش زنده بین اللی بکشیدشون بالا .
  • قیم نیستی جناب مسئول IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    29 3
    دقیقا زدی تو خال . هرچند که مطالبه مردم استیضاح هم نیست چون اینها باید پاسخگو باشند . ارزش ریال افت کرد به کمتراز یک سوم ، دستمزدها همان دستمزد است و قیمت ارزاق مردم همچنان در حال افزایش . مستاجر بی خانمان و این اول فاجعه است عزل تاوان این خسارت نیست
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    34 3
    بعله خانم سعیدی ما یه ضرب المثل داریم میگه سیر از گرسنه خبر نداره!!! بایدم بگی "این اشتباه است که فکر کنیم تنها راه حل مشکلات کشور پرداختن به مسائل اقتصادی است" چون شکمت سیره و داری نسخه میپیچی!!! موسوی و کروبی خائن آزاد بشن چه دردی میخوان از مردم فقیر کشور من دوا کنند؟!!! برو بزار باد بیاد
  • سید IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    27 2
    ببینید حالا! می توان غیر از تهوع آور لقب دیگری به اصلاح طلبان داد؟؟!! واقعاً که نه!
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    41 2
    رفع حصر مساویست با مشروعیت بخشیدن به هرج و مرج و باج خواهی از مردم
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    22 2
    لعنت خدا بر هرچی اصلاح طلب وطنفروش دروغگو. بی وجدان ها توی ویلا نشسته اید اون موقع می گویید مشکل کشور فک حصر است. زنیکه احمق. تو از جامعه بی اطلاعی. شکم سیر.
  • احمد IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    41 2
    اون چیزی که مردم بهش اعتماد ندارند اصلاح طلب ها و حصر شدگان هستند نه نظام، افتاد؟خانم سعیدی تا کی می‌خواهید با نسبت دادن افکار خودتون به مردم ایران مشکلات رو وارونه جلوه بدید؟ آیا به نظر خودتون این کار شما صحیح؟
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    3 35
    همه می دانند مشکل چیست و همه می دانند درمان همان همه پرسی است . بقیه موارد بخاطر هزینه کم است
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    4 27
    از مطلب شما اين طور مي شود فهميد كه هر نماينده ازاد منش از طرف مشرق مورد تهمت قرار ميگيرد
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    32 3
    ازقدیم گفتن شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه امادر مورد این افراد حصر شده و حانیانشان این ضرب المثل هم وجود ندارد درخواب هم نمی تواتید ببینید که رفع حصر شودرفو گور بهگورشدنشاع حصر این شیاطین و فتنه گران کافر مساوی است با اعدام انقلابی و به درک فرستادن آنها به قبر و جهنم وگوربه گورشدنشان
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    23 3
    اسلاح طلبان بدانند اگر این دو فتنه گر آزاد شوند مردم خود آنها را مجازات خواهند کرد
  • احسان IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    29 2
    این جماعت دروغگو مدعی اصلاحات سالها است گند زدند به خودشان و فریب دادند مردمی که به اینها رآی دادند، فرافکنی و مغلطه شیوه این رندان دروغگو است .
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    8 2
    اضلاح طلبان خود در راس وطن فروشان و براندازن هستند منتها در لباس میش
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    7 2
    اتفاقا بقیه اصلاح طلب ها هم باید در حصر باشند. رقع حصر کیلو چند. حالا شما ها که آزادید چه گلی به سر مردم زدید
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    4 2
    این حصر تو قصر را بردارید مردم ببین چه مشکلی از مشکلاتشون حل میشه؟ موسوی و کروبی محاله خودشون از اون به اصطلاح حصر بخان بیان بیرون و پاسخگوی مردم باشن
  • kalhor IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    4 2
    بنام خدا سلام هموطن عزیزم فارغ از مسائل سیاسی و حزبی عرض میکنم ، تصویب حصر در بهمن ماه 89 در شورای عالی امنیت ملی شکل گرفت و سران فتنه بطور کامل فرصت اظهار نظر پیدا کرده بودند و هیچ دلیلی برای ادعای خود ارائه نکردند این یعنی نظام به اندازه کافی فرصت سخن گفتن به آنها داد که در زمان تصویب حصر خود آقای روحانی یکی از اعضای آن بود و الان ریاست آن را بر عهده دارد و هر به چند وقت این شورا به منظور تداوم حصر یا لغو آن جلسه تشکیل داده و نهایتا رای به ادامه آن داده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس