داریوش قنبری

«"آدام اسمیت" هم بیاید مشکلات اقتصادی ایران حل نمی‌شود!»؛ این نظر یک فعال اصلاح طلب درباره اقتصاد کشور است.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

«آدام اسمیت» هم بیاید مشکلات اقتصادی ایران حل نمی‌شود!

«داریوش قنبری»، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز با اشاره به استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس نوشته است:

«در شرایط فعلی تغییر و تحول مدیران راهکار بحران‌های فعلی نیست و ریشه بحران اقتصادی فعلی کشور هم با مدیریت عرصه اقتصاد حل شدنی نیست. در واقع ریشه این مسائل اقتصادی نیست که بخواهیم با پیچیدن نسخه اقتصادی آن را درمان کنیم. به گونه‌ای که حتی اگر آدام اسمیت هم زنده شود با نسخه‌های اقتصادی‌اش نمی‌تواند اوضاع و شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشد. چون ریشه این مشکلات نه در اقتصاد که در عرصه سیاست و سیاست خارجی است و تا آن عرصه مدیریت نشود، قطعا و یقینا وضعیت اقتصادی هم بهتر نخواهد شد.»

در یادداشت او همچنین می‌خوانیم: ریشه مسائل و مشکلات جای دیگری است. وقتی بحرانی در عرصه اقتصاد وجود دارد اما ریشه آن در جاهای دیگر است، هرچه با منطق اقتصادی هم رفتار کنید حل شدنی نیست. بنابراین باید ریشه‌یابی درستی از مسأله صورت بگیرد و آنچه در عرصه سیاست خارجی است را مورد توجه قرار داد و تدبیر کرد.[1]

*چهره‌های جریان سیاسی خاص، 5 سال است که آدرس تمام مشکلات کشور و حتی «آب خوردن» را هم به خارج از کشور احاله می‌کنند و جالب آنکه علیرغم شکست این سیاست و محرز شدن کذب بودن آن، اما همچنان بر آن اصرار دارند.

طبیعتا داریوش قنبری و هیچکدام دیگر از اصلاح‌طلبانی که به ریشه خارجی در مشکلات کشور اصرار دارند؛ توضیح نمی‌دهند که مثلا اقدام غلط و خطای بزرگ توزیع سکّه در زمان التهابات اقتصادی، عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی، بی‌مهری وزیر نفت به شرکت‌های پیمانکار داخلی و ایجاد انتظار غلط روانی در مردم بواسطه برجام که به گواه کارشناسان منجر به رکود شد؛ هیچیک به خارج از کشور ربطی ندارد و ترامپ یا اوباما نمی‌توانند دخالتی در آنها داشته باشند.

آنها همچنین به اثر «سیاه‌نمایی» در اقتصاد که منجر به حالت ایجاد «فقر روانی» می‌شود نیز هیچ اشاره‌ای ندارند!

البته به زعم ما، آنچه که قنبری گفته است در واقع می‌تواند یک «تعارف سازش» نیز تلقی شود اما هرچه هست؛ باید دانست که پذیرفتن تئوری غلط ریشه خارجی داشتن مشکلات کشور، خدعه‌ای است که آغشتگی به آن به مثابه سقوط همیشگی در یک چاه ویل عمل می‌کند.

کارشناسان امین کشور، اذعان دارند که بیش از 70 درصد مشکلات کشور، ریشه داخلی دارند و ربطی به آمریکا و اروپا و تحریم‌ها ندارند.

***

کنایه‌های ناتمام عباس عبدی درباره سقوط نظام اسلامی!

«عباس عبدی»، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های جریان سیاسی خاص، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد که با عنوان «نه به تبعیض و تحقیر» منتشر شده است، نوشت:

تحقیر و تبعیض دو عامل ویرانگر جامعه و ثبات آن هستند...اگرچه انقلاب علیه رژیم شاه را با عوامل ساختاری و اقتصادی می توان یا می باید تحلیل و فهم کرد، ولی در کنار آنها رفتار تحقیرآمیز شاه با همه اقشار جامعه اش مهم ترین عامل روانشناسی اجتماعی در گرایش مردم به انقلاب بود. این روزها که مصادف با ٤ شهریور و سقوط رضاشاه است، مهم ترین علت نحوه واکنش مثبت و سرورآمیز مردم به آن سقوط و... اخراج به دست بیگانگان به نخوت و غرور و رفتار تحقیرآمیز رضاشاه با همه اقشار جامعه حتی نظام اداری تحت امرش بود.

او می‌افزاید:

سرنوشت «تحقیر» کردن دیگران روشن است و باید از آن عبرت گرفت. فراموش نکنیم که تحقیر دیگران ناشی از احساس حقارت نزد تحقیرکنندگان است و اگر رضا شاه این وجه را نداشت، اجازه نمی داد که زنده او را با آن وضع از کشور بیرون ببرند. نمونه های تحقیر را باید در هر عرصه‌ای از میان برد. بردن افراد با دستبند و لباس زندان به دادگاه که هدفی جز تحقیر او ندارد، اولین اثرش نفی اعتبار بی طرفی ترازوی عدالت است.

عبدی سپس با اشاره به یکی بودن تبعیض و تحقیر می‌نویسد: «تبعیض» عامل مهم تری در شکل گیری بحران در حکومت‌هاست. ضمن اینکه تبعیض به نوعی متضمن تحقیر نیز هست و در فردی که مورد تبعیض قرار گرفته احساس تحقیرشدگی ایجاد می‌کند.

او پس از ذکر این مقدمه طولانی گفته است:  

متاسفانه در جامعه خودمان در سطوح گوناگون شاهد تبعیض های ناروا در به کارگیری نیروها، در حوزه آموزش، در آزادی بیان یا حتی آزادی ایراد اتهام و تهدید و... هستیم. نمونه ها فراوان است.

این فعال اصلاح‌طلب همچنین در پایان می‌نویسد:

تا هنگامی که همه شهروندان ایرانی دارای حقوق برابر نشوند این وضع ادامه خواهد یافت و این برف در آفتاب سوزان تابستان هر روز آب خواهد شد و شاید مدت هاست که آب شده و اکنون در حال تبخیر نهایی است. تردیدی نیست که جامعه به مفهوم عام آن از تبعیض و نیز تحقیر ضرر خواهد کرد، ولی تبعیض‌گران و تحقیرکنندگان نیز سودی نخواهند برد، دیر یا زود با هزینه‌های آن مواجه می شویم.[2]

*عبدی، پیش از این هم در یادداشتی از این نوشته بود که «جامعه ایران به بن‌بست رسیده و نمی‌تواند به بقای خود ادامه دهد!»[3]

در کنار او، علیرضا بهشتی، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز چند ماه قبل اینطور گفت که نظام اسلامی دچار «بحران مشروعیت» شده است.[4]

در کنار این افراد، کسانی مثل محمدرضا تاجیک، سعید حجاریان و محمدرضا خاتمی نیز از نحوه تعامل اصلاح‌طلبان با رفتارهای براندازانه و نیز مانایی اصلاحات در حکومت احتمالی بعدی سخن گفته‌اند.[5]

مسئله این همانی میان نظام اسلامی و سقوط حکومت شاه هم مسئله امروز و دیروز اصلاح‌طلبان نیست و شوربختانه سابقه‌ای طولانی در اردوگاه جریان خاص دارد.

در همین حال لازم به اشاره است که اظهارات عباس عبدی درباره تبعیض و تحقیر نیز صحیح نیستند و این مقولاتی دامنه‌ای بحرانی در ایران ندارد.

بایستی تأکید کرد که ضعف و مشکل در هر حکومتی وجود دارد اما مسئله بر سر اینست که مرکزیت یک نظام سیاسی قصد رفع این مشکلات را دارد یا اینکه آنها را رواداری می‌کند؟!

پر واضح آنکه عزم نظام اسلامی برای برخورد با قضات فاسد، معرفی مفسدان به مردم، تصویب قانون لغو به‌کارگیری بازنشستگان، طرح تکریم ارباب رجوع، ایجاد انواع و اقسام سامانه‌های پاسخگویی و شفافیت، عذرخواهی صریح مسئولان از مردم و... تماماً برای این است که نظام اسلامی، مدیران خود را از یک طبقه و مردم از طبقه دیگر نمی‌بیند بلکه قائل به مساوات است و لحظه‌ای هم به هیچ تبعیض و تحقیری راضی نیست.

ما در این زمینه به ذکر این مقایسه بسنده می‌کنیم که تحقیر مردم، اشکالات قابل رفعی که عبدی ادعا کرده نیستند بلکه تحقیر را باید در جای دیگری جستجو کرد...

در آنجا که اصلاح‌طلبانی مثل شخص عباس عبدی معتقدند مردم «لشکر قابلمه‌بدست‌ها»[6] هستند و آنجا که فردی مثل محمدرضاشاه پهلوی اساساً کاری به تمامیت ارضی و شعائر مذهبی و هویت و شخصیت تاریخی و بین‌المللی مردم ایران نداشت و با چوب حراج زدن به تمام این مقولات (اعم از واگذاری بحرین و تجاهر به فسق)؛ فقط به فکر کسب کمیسیون از قراردادهای تجاری در کشور بود.

***

«منادیان آزادی اختیار بر بدن» و شوآف اعتراض ناموسی به عراق

چند روزیست که مسئله‌ای ادعا شده با محتوای روابط جنسی برخی گردشگران و زائرین ایرانی و عراقی، مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است!

در این زمینه برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب و چهره‌های شناخته شده نیز مواضعی گرفته‌اند و گزارش‌هایی داده‌اند مبنی بر اینکه چنین اخباری صحّت دارد و گاهی برخی از زائرین یا گردشگران ایران و عراقی، در کشورهای یکدیگر با روش‌هایی مثل ازدواج موقت با یکدیگر رابطه دارند.

حسن شمشادی هم که در ماجرای «تناول گوشت گربه» دچار حاشیه‌های فراوانی شد در این باره طی یادداشتی در یک پست اینستاگرامی نوشته است: رونق گردشگری خوب است؛ اما نه به قیمت به حراج گذاشتن ناموس ایرانی!

او همچنین می‌گوید: صدای شکسته شدن خیلی چیزها می‌آید...

این محاورات اما اعتراضاتی را هم از سوی برخی کاربران خاص فضای مجازی موجب شده است که طی آنها شاهد اعتراضات شدید به مردم عراق، کنایه انداختن به مدیریت سیاسی در شهر مشهد و غیره هستیم.

*صد البته حاکمان کشورها موظف هستند به نوامیس حساس باشند و جلوی مضحکه شد آبروی یک کشور را بگیرند.

این مسئله بدیهیست و جمهوری اسلامی ایران نیز درباره آن کارنامه روشنی دارد.

از طرف دیگر این حقیقت مهم را نیز باید دانست که در هر کجا که چیزی به نام «تعامل انسانی» وجود داشته باشد، همانطور که منصه‌های زیبایی مثل مودت، احساس نوعدوستی، کمک و حتی بذل جان شکل می‌گیرد؛ ممکن است رفتارهایی مثل فساد مالی و روابط جنسی هم شکل بگیرد و این اصلا عجیب نیست. (اگرچه باید با آن به مقابله برخاست)

مع‌الوصف، اعتراضات افراد اشاره شده به مسئله روابط برخی زائران و گردشگران عراقی و ایرانی اما به چند دلیل معقول به نظر نمی‌رسند...

یکم: چرا این اعتراضات هنگامی که مثلاً یک خبرنگار خارجی در فتنه سال 88 به ایران آمد و تصاویری از حضور در چند پارتی و ارتباط با چند دختر ایرانی را منتشر کرد شنیده نشد؟!

از این دست مثال‌ها بسیار است... و جملگی نشان می‌دهد که قرار است هر مستمسکی مورد بهانه قرار گیرد تا صرفا کشور عراق بعنوان یکی از اصلی‌ترین متحدین منطقه‌ای ایران مورد هجوم قرار گیرد و گرنه علی‌الظاهر از نظر برخی معترضین، ارتباط با اتباع آمریکایی و انگلیسی و هلندی و غیره مشکلی ندارد...

دوم: رسانه‌های اصلاح‌طلبی مثل «روزنامه شرق» در حالی به این مسئله واکنش نشان داده و اخبار مربوط به استفاده جنسی از زنان ایرانی را منتشر می‌کنند که پیش از این گزارشی پرطمطراق درباره «حق مالکیت بر بدن» برای دختران ایرانی منتشر کرده‌اند.[7]

در واقع این مسئله نشان می‌دهد که بیشتر از یک فساد یا رفتار دون شأن، پای چیزی به نام «عراق» در میان است.

سوم: اعتراضات به خبرهای مورد اشاره همچنین به لحاظ حیطه‌بندی مورد علاقه اردوگاهی سیاسی به نام اصلاحات قرار دارد که اعضایش، اشاره‌ها و تأکیدات سفت و سختی به لزوم آزاد بودن حجاب در مناطق آزاد و مثلا در جزیره کیش، لزوم آزادی حجاب برای گردشگران خارجی، به رسمیت شناختن ازدواج سفید[8] و لزوم اختیار خارج شدن بانوان و دختران از کشور بدون اذن ولی دارند.

این تناقض آشکار، مؤید حقایق بسیاری درباره «شوآف دلسوزی برای ناموس ایرانی» در مقابل زائران و گردشگران عراقی است!

و چهارم: کشور عراق در هنگام تحریم‌ها یکی از بزرگترین متحدان اقتصادی و امنیتی ایران بوده و هست.

از طرفی، روابط و عواید اقتصادی گردشگری میان ایران و عراق و بزرگترین منصه آن یعنی رخداد «پیاده‌روی اربعین»، دشمنان زیادی دارد که در ساده‌ترین حالت؛ انتفاع فراوانی از ضربه خوردن اقتصاد دو کشور می‌بینند.

به نظر می‌رسد برخی اعتراضات این روزها به یک رخداد محدود که صدر و ساقه اخبار مربوط به آن هیچ صراحتی ندارد؛ به دنبال انکسار همین انتفاع و خارج کردن دو کشور همسایه از حیطه معاهدات مطلوب بینابینی هستند و گرنه از نظر صاحبان این اعتراض‌ها داشتن رابطه جنسی آزاد، هیچ اشکالی ندارد و بلکه باید حتی به رسمیت هم شناخته شود! ضمن اینکه اگر با اتباع اروپایی و آمریکایی باشد و یا بتواند زنان و دختران ایرانی را برای این کار به خارج از مرزها بفرستد؛ بهتر هم هست شاید!

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/231107

2_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3792621

3_ mshrgh.ir/860859

4_ mshrgh.ir/842367

5_ mshrgh.ir/887618

6_ mshrgh.ir/644373

7_ mshrgh.ir/827605

8_ mshrgh.ir/884903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    سلام مطلب خوبی بود ممنون
    • میثم IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      28 14
      ......نگو
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      55 69
      اساسا ازدواج موقت با خواست و رضایت زن انجام می شود. مگر کسی زنان را مجبور به ازدواج موقت کرده است؟
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      81 50
      موز اگه قوت داشت کمر خودشو راست می کرد! برادران عراقی اول یه فکری به حال اینهمه خانم عراقی بکنن. ضمنا تف به شرف نداشته اونی که می خواد به این بهانه ها رابطه ایران با متحدین راهبردیش رو خراب بکنه.
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      67 83
      موجوداتی که منفی دادند همانها هستند که با روابط دوست دخترو دوست پسری هیچ مشکلی ندارند. اما ازدواج موقت را فقط به دلیل آنکه فقه شیعه تایید کرده است بد می دانند. تازه ازواج موقت فقط با رضایت زن و خواست او انجام می شود.
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      37 28
      شماها موافق چی هستید، آزادی و یا دیکتاتوری. اگر آزادی چرا پس دخالت در کارهای دیگر مردم میکنید. بر فرض که چنینی دروغی به نام شهر مقدس مشهد درست شده است حالا اگر ما محالفت کنیم طبیعی است اما شما افساد طلبان که آزادی اندیش هسیتید چی میگید
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      11 9
      5 میلیون مجرد افغانی سال ها در ایران زندگی می کنند چرا کسی درباره این افغانی های مجرد حساسیتی نداره ؟ اگر موضوع غیرت است چرا کسی درباره این 5 میلیون افغانی حساسیت نداره ؟
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      1 0
      چند سال پیش روزنامه های وابسته به ال سعود همچون الشرق الاوسط ادعا کرد که میلیون ها ایرانی برای صیغه کردن زن های عراقی به زیارت کربلا می روند و حتی ادعا کرد هزاران کودک متولد شده که پدر ایرانی دارند حالا یک چنین سیاستی را برای ایران دارن اجرا می کنند
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      2 1
      اصلاحطلبان چند سال است که می گویند حجاب باید از روی سر زن ها برداشته شود تا میلیون ها توریست اروپایی برای تفریح وارد ایران شوند و صنعت توریست ایران مانند ترکیه و تایلند رونق داشته باشد حتی باید پوشش زنان در سواحل دریا ازاد باشد حالا این جماعت غیرتی !!! شدند و برای ما اشک تمساح می ریزند
    • امیین IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      1 1
      تا فیلماش در نیومده جمع کنید این داستانو
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      1 0
      اساس این بی ناموسی ها اقتصاد ویران است و حالا کسانی که اقتصاد را نابود کرده و ملت را به ..... کشانده اند ادعای با غیرتی می کند در مورد دبی دیدیم که همین آقایون اطلاعات مخالفین این کار را به امارات و قطر می فرستادند تا به قیمت بی آبرویی عزیزانمان برای خود دوست همسایه و پشتوانه پولی جور کنند مشرق اگر پخش نکنی شرف نداری
  • مسعود IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    65 4
    در باره اقتصاد درست میگه چون سیستم فاسده رانتخواره دزده فامیلی اداره میشه وهیچ اراد ه ای برای اصلاح نیست
    • SE ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      3 1
      من موندم چرا دقیقا هر وقت این افسادطلبها سرکار میان کشور فلج میشه و به انتهای را میرسه؟! جوابش اینست که اینها آدمهای منافق و دورویی هستند که با فریب رای مردم را میگیرند و بعد زمینه سقوط جمهوری اسلامی ایران را آماده سازی میکنند چون هیچ اعتقادی عملی به این انقلاب و اسلام ندارند. آخر سر هم خودشان بعد از نابودی اقتصاد و سیاست و فرهنگ کشور توسط دوستان خودشان در دولت فعلی میایند و فریاد فروپاشی عنقریب را سر میدهند!!
  • مهندس IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    16 12
    چقد خوب تحیلی کرده واقعا کشور ما به متخصصین تحلیل مسائل مثل شما نیاز داره.لطفا در مورد قیمت های الن هم ی تحلیلی بکنید تا تکمیل بشه همه چی
  • مسلم IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    37 13
    متاسفم به طرز فکرت . واقعا تاسف آوری
  • امیر IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    متاسفم برایت نویسنده .وارد دشمنی حزبی نشو .تن فروشی در مشهد مقدس ناپسند است .پس حرف نزن .
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      36 85
      کسی که ازدواج شرعی موقت را تن فروشی می نامد با آن کس که ازدواج موقت را تحریم کرد فرقی ندارد.
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      17 8
      حتما شاهدش هم تویی
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    31 88
    آقا دختراشون تو مهمونی ها و با دوست پسراشون هزار تا کثافت کاری می کنند بعضا اصلا رابطه جنسی هم داشته باشند حداقل صیغه رو جاری می کنند مثه شما ها که حرام کاری نمی کنند
  • سید IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    42 54
    اصلاح طلبان مدّعیند تنوّع آورند/ لیک نیک که بنگری تهوّع آورند
  • پویا IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    76 18
    مشرق تا کی میخواهید با این اراجیف مردم را سر کار بزارید.شما ها همگی با هم هستید هشت سال شما غارت میکنید -هشت سال اصلاحات چی ها از درد و رنج مردم خبر ندارید به خدا
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      33 12
      دستات رو باید طلا گرفت. هنوز بعضی ها تو جنگ زرگری این دوجناح ملعون موندند
    • مهدی IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      9 19
      اره هم معاویه بد هست و هم علی!
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    رحمت و درود خدا بر نویسنده متن
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    25 1
    رسانه ما صداوسیما باید دست بزاره >>>گل بگیرن با این عملکردشون!!
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    68 26
    اختیار بر بدن یعنی اجباری نبو دن حجاب نه تن فروشی
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      22 30
      چه اشکالی دارد؟ مگر بدن فقط موی سر است؟ حالا کسی خواست جاهای دیگرش را هم نشان دهد چرا شما ناراحت می شود؟ تازه آن زنی که کشف حجاب می کند آیا جز این است که می خواهد مردان از زیبایی او استفاده کنند؟
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      12 7
      نه بابا اصغرتون که میخواست کار فاحشه ها قانونی بشه
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      15 8
      احمقجون .بیحجابی موتور قوی ومحرک تن فروشی ولجنکاریست. دقیقامثل مسلح کردن سلاح قبل ازشلیک
  • مردم IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    36 40
    کار ناپسند ،ناپسند است و هیچ استثنائی هم ندارد ..اما گویا اصلاح طلبان که جز نق زدن و آشوبگری تخصص دیگری ندارند یکباره گربه عابد شده و از انبوه حمایت های بیدرغشان از آزادی های غربی و جنسی و حمایت از سگ بازان و سلبریتی های طناز و فاحشه های خیابانی وصدها نمونه از این دست یکباره در نقش افراد ناموس پرست!!! ظاهر شده اند اف براین منافقان چند چهره که هیچ مرام و غیرتی ندارند و هربار به یک بهانه (اغلب واهی و شایعه صددرصدی) سعی در به چالش کشاندن امنیت کشور دارند ...بخدا قسم طاقتمان به سر رسیده واوضاع فلاکت بار امروز مردم نتیجه یورش ناجوانمردانه و مهندسی شده این جرثومه های فساد بر مراجع تصمیم گیری مملکت است و اینها بجای عذر خواهی و تصحیح رفتار غلط خود باز هم حاشیه سازی و آشوبگری را در دستور کار خود قرار داده اند و همگان میدانند که بی غیرت ترین و بی هویت ترین افراد این میهن همین افساد طلبان خائن هستند
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      11 5
      همه عادت کردند نظر خودشون رو نظر مردم بدونن. اسمش رو گذاشته مردم
  • محمد IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    68 27
    مشرق ببند در اون ..... . دیگه رو ناموس فروشی هم میای میگی شواف نکنیم؟؟؟
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      20 36
      شما دخترهای ایرانی را به دوبی صادر نکن. غیرت ورزی پیش کش.
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    7 8
    عجب حسن شمشادی شد اصلاح طلب؟!
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    8 2
    خیلی خری
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    15 8
    مشرق نیوز خخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    8 19
    مشرق جان هر چی که شما مخالفی یا به مزاقتان خوش نمی آید نباید مطرح شود یعنی مثلا آنهمه مشکلات قبل انقلاب که بود چرا مردم خواستار برگشت امام وپایان تبعید ایشان بودند .این چه استدلالی است . مشکل دید خارجی ها به تمام زنان ایران است وگرنه مگر تمام زنان تایلندی فاحشه هستند خیر مسئله عابد شدن گربه های اصلاح طلب نیست حکایت دید خارجی ها خصوصا برادران عراقی است .
  • دیدگا IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    6 2
    این هم از اون جریان سازی های مجازی هست که معلوم نیست از کجا مدیریت میشه
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    18 20
    جالب است که همان مدعیان آزادی زنان و مخالفت با غیرت که فیلم فروشنده را ستایش کردند و لاتاری را کوبیدند و همانها که دوبی را آباد کردند و دختران ایرانی را برای فحشا به دوبی فرستاد، حالا نگران و مبلغ دروغی به نام ازدواج موقت زنان ایرانی با عراقیها هستن
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    28 13
    حالم از این همه ماله کشیدناتون بهم میخوره....یاد گرفتین هر حرف مخالفی که زده میشه رو بزنید به پای ضد انقلابو و دیگران....واقعا احمقید
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      14 5
      چرا این حرف مخالف همیشه در راستای منافع اسراییل ابراز می شود؟
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    16 8
    دکتر ها وقتی نمی تونن بیماری را درمان کنن میگن از اعصابته بعد کلی قرص اعصاب می ریزن تو معده مریض بدبخت تا دیونه اش کنن این اصلاح طلب ها اما می دونن مشکل خودشون و افکارشونه ولی مدام آدرس غلط می دن، ملت دوبار گزیده نشید
  • ابراهیمی IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    17 8
    همون که گفتی درسته مسئله عراق است و افزایش قدرت منطقه ای ایران که این اصلاح طلبان وطن فروش دون مایه چشم دیدنش رو ندارند و ما در هیچ جای دنیا حزب یا گروهی اینچنین نداریم که اینقدر کثیف از داخل تضعیف حکومتشان رو هدف اصلی خود قرار دادند!
  • م IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    14 5
    انشاا...بعدها تاریخ جوابیه برا شما متکلمین وحده خواهد داد،نسل ما بیعرضه ها که نتونستیم.تماما تحلیلهای آب دوغ خیاری
  • رحمت IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    9 6
    آقای داریوش قنبری مشکل مملکت ما شما و همفکران شما هستند روزی که پدر معنوی شما در خطبه نماز جمعه صحبتی کرد و جهت انقلاب را 180 درجه تغییر داد . باید یادآوری کنم ملت به فلاکت افتاده همیشه دعاگوی شما هستیم
  • م IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    18 7
    ما ایرانیها یاد گرفتیم همه چیز رو سیاسی ببینیم .اگه ناموس مهمه فرقی نداره بدست چه کسانی هتک حرمت میشه . ایرانی عراقی و....... . بیاد داشته باشیم در این مورد خاص دبل استانداردی وجود نداره که چون اون دوست ماست و این یکی دشمن ما پس باید متفاوت به قضیه نگاه کرد . مسئله آبروی یک ملته که جای هیچ اما و اگر و کوتاهی نیست .مردم از مسئولان در صورت صحت انتظار رسیدگی و برخورد قاطع دارند .
    • بابک IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      15 16
      هتک ناموس وقتیه که پای تجاوز یا رابطه غیر شرعی وسط باشه... وقتی از خانم خواستگاری میشه و خانم پاسخ مثبت می ده و رضایت داره و مهریه اش رو هم می گیره و قانون و شرع هم این رابطه رو رسمی می دونه مشکلش چیه؟؟
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      10 11
      چرا فرق دارد. چون ازدواج موقت در فقه شیعه مورد تایید است.
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      10 10
      اولا مگه اثبات شده دوما اگه اثبات شده تعدادش چقدره سوما شما چرا جاهای دیگه از اساس لالی عزیز وهابی
  • سياوش IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    25 24
    چرا بعضی ها از تن فروشی ورابطه های غیر اخلاقی زنان ایران در ترکیه وچند کشور خارجی دیگر حرفی نمی زند واعتقاد دارد این آزادی شخصی است به عراقی که میرسه میشه بد!؟
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      11 5
      خاک بر سر امثال تو....
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    13 11
    همین جونوراهای اسلاحتلب وقتی به زن ایرانی در گرجستان تجاوز شد خفه شده بودن
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      12 3
      اینکه انها خفه شدند درست اما شما نباید در برابر اقدامات عراقی ها در مشهد وقم وآبادان وخرمشهر خفه شوید . رقابت مابین دزدان وغارت گران در ایران باعث این بی نظمی شده
    • به IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶ IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      0 2
      مگر ازداج موقت شرعی اشکالی دارد؟ تازه اگر حقیقت داشته باشد!
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    6 5
    تازمانی که دزدزاده و جاسوس زاده باژنهای حرام امثال شما در راس هستندمعلوم که نمی شود چشم طمع شما وزن فرزندانتان وووورا خداباید با خاک گور پرکند
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    8 3
    تازمانی که دزدزاده و جاسوس زاده باژنهای حرام امثال شما در راس هستندمعلوم که نمی شود چشم طمع شما وزن فرزندانتان وووورا خداباید با خاک گور پرکند
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    20 17
    مشرق خاک بر سرت
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    15 9
    روزنامه شرق به خاطر این دروغ بزرگ وشنیع باید مورد پیگرد قضایی قرار بگیره
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    24 4
    هیچ زنی دوست ندارد دستمالی این و آن شود، دبی و مشهد و ترکیه و ... ندارد منتها فقری که شما مسئول ایجاد آن با رانت خواری و تقسیم ناعادلانه ثروت هستید باعث شده فقر و فحشا از دبی به مشهد و داخل ایران برسد و هر روز هم دامنه ی آن گسترده تر شود
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      3 3
      نه دروغ می گویی. بسیاری از زنان مرفه بالاشهری آرزو دارند که اسباب بازی شوند و مردن آنها را تماشا کنند و حظ کنند. اگر جز این بود آمار ازدواج سفید و بی حجابی در بالاشهر اینقدر زیاد نبود.
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
      0 0
      اولا حرام الهی را با حلال الهی مقایسه نکنید ثانیا این قضیه شایعه و پروپاگانداست و مانور افساداتی ها برای هجمه به زیارت ائمه علیهم السلام اختلاف اندازی بین دو کشور شیعه و وهن مقدسات است خداوند لعنت کند دشمنان اهل بیت علیهم السلام را که خود را پشت نقاب نفاق پنهان کرده اند و نیش و کنایه میزنند خودشان ریشه و ام الفسادند و دنبال بهانه ای برای تمسخر احکام دین هستند از حجاب گرفته تا ازدواج موقت و قربانی و روزه و حج و زیارت و ...
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    27 4
    تو تاکسی که میشینی همه از سقوط میگن.
    • DE ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      8 17
      به همین خاطر بایستی تو تاکسی ایستاد نشستن سقوط میاره.
    • AE ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      1 1
      کم دروغ بگو
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      3 3
      بعضی ها تو توهمند. 40 ساله دارن از سقوط نظام میگن. نظام با تمام دشمن ها و مشکلاتش به انقلاب جهانی حضرت مهدی پیوند خواهد خورد. ان شا الله آن روز نزدیک است.
  • US ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    0 0
    "یکم: چرا این اعتراضات هنگامی که مثلاً یک خبرنگار خارجی در فتنه سال 88 به ایران آمد و تصاویری از حضور در چند پارتی و ارتباط با چند دختر ایرانی را منتشر کرد شنیده نشد؟!" پارتی خیلی فرق داره...
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    2 7
    عراقي شيعه هر كاري كنه باز از خودمونه ولي در دبي و تركيه هرگز
    • احمد ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
      0 0
      ظاهرا
  • دبیر AE ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    0 0
    اگر در تبادل فرهنگی بین جوامع معتقد باشیم،،مسافرت یا سکونت تعداد زیادی از ایران در آن کشور ها،خواسته یا ناخواسته آموزهای فرهنگی وسبک های زندگی وارزشی را برای آنها بدنبال دارد که از زملن مشروطه واعزام دانشجو شکل گرفتو واین افراد پس از باز گشت بوطن همان سبک را می خواهند اینجا نیزادامه دهند وتاثیرش در اطرافشان وجامعه حتمی است،به هر حال راهکار ،، سازش بین فرهنگ ها باید یافت والا تناقض بوجود می آید بحث ازدواج موقت هنوز بصورت قطعی واساسی حل نشده، ،،،، ه باید در باره ازدواج جوانان با توجه به شرایط فرهنگی جامعه با منظره جدید فکری کرد، والبته حل مشکلات با دنیا وغرب قطعا در هموار کزدن برخی مشکلات فرهنگی واقتصادی موثر است ،انکار سودی ندارد،،باید واقع بین بود واینکه دو کشور مسلمان ترکیه یا عربستان در بحث حجاب کدام کار گشاست
  • سهیل بشردوست DE ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    1 0
    دو مسئله ای که مطرح می کنید کاملا از هم جدا هستند؛ غیرت داشتن و نداشتن ارتباطی با حجاب یا شرافت ندارد
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
    0 5
    صیغه جزو احکام اسلام است کسی حق اعتراض ندارد بر فرض محال ازش درامدزایی ام بشه چه اشکالی داره اگه بعضیا خیلی غیرت دارن نذارن زنشون با سر لخت تو خیابون بگرده چارتا جوون رو هم از راه به در کنه خودشونم سواحل تایلند و ترکیه رو تعطیل کنن بعد دم از ناموس بزنن
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
    0 1
    وقتي از شرع دور شويم رابطه با چند مرد عرب دوبي خوب ميشه، تلف شدن زن ... چند مرد در آنتاليا افتخار ميشه. خاك بر سر فاحشه ها و هرزه ها و مردان هرجايي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس