داعش

اقدامات «داعش»گونه در اقتصاد ایران طی سالهای اخیر رفته رفته اوج گرفت و به جایی رسید که ارزش پول ملی ظرف ۲ هفته تا ۸۰ درصد سقوط کند.

سرویس سیاست مشرق – عجیب به نظر می‌رسد اما طی ۵ سال گذشته رخدادهایی در برون و درون اقتصاد ایران و با محوریت آن شکل گرفته است که هیچ کم از عملیات‌های داعش در سوریه و عراق و ادلب و موصل ندارد.

از رفتارهایی در حیطه جنگ روانی و اجرای فرمول‌هایی در عرصه اقتصاد صحبت می‌کنیم که سبب‌ساز بروز مشکلات فراوانی ذهنی و واقعی در اقتصاد کشورمان شد.

اقداماتی که از یکسو سبب شد، ارزش پول ملی کشور ظرف مدت ۲ هفته تا ۸۰ درصد افت کند و از سمت دیگر فضایی روانی را القا کرد که چیزی به نام فساد اقتصادی در ایران گسترده است و احیاناً حکومت مشغول مداهنه و سازش با آن است!

در همین زمینه بیشتر بخوانید:

«داعشی» های وطنی با اقتصاد کشور چه کرده‌اند؟

به زعم تحلیلگران، همین اقدامات بود که تحریم‌هایی که هیچگاه اثری بیش از ۳۰ درصد بر اقتصاد کشور نداشتند و مردم ایران سال‌ها بود به وجود آنها و همین اثر ۳۰ درصدی عادت کرده بودند را به یکباره وارد فرایند «بزرگنمایی» کرد و از آنها در نظر کسانی از مردم، غول بی‌شاخ و دمی ساخت که می‌تواند نان سفره‌ها را ببُرد و قحطی در ایران به راه بیاندازد!

آنچه در این گزارش می‌خوانید، بخش‌هایی از همین اقدامات داعش‌گونه است که به زعم آگاهان سیاسی، یک هدف خاص را دنبال می‌کند...

*از اقدام غلط توزیع سکه در حین التهابات بازار تا او که گفت در «شرایط ته درّه» هستیم!

اساساً در طول ۵ سال گذشته، کارهایی از سوی یک جریان خاص سیاسی و البته معلوم‌الحال در فضای اقتصادی کشور انجام شد و حرف‌هایی زده شد که هیچ عقل محضی آنرا تأیید نمی‌کرد.

به یکباره همه چیز به «مذاکره» گره زده شد و ظرفیت‌های داخلی کشور آنقدر مظلوم شدند که با «قرمه‌سبزی و آبگوشت بزباش» مقایسه شدند.

آنها از این می‌گفتند که مشکلات کشور و مثلا ایجاد شغل جز با «سرمایه‌گذاری خارجی» رفع نمی‌شود. و هرگز به این سؤال پاسخ نمی‌دادند که فرض بر اینکه هیچ سرمایه‌گذاری خارجی شکل نگیرد، چه باید کرد!؟

مردم از این شنیدند که حتی آب خوردن هم مشکل دارد و «مذاکره» است که آن مشکل را رفع میکند.

حتی یکی از مقامات دولتی هست که ۲ مرتبه تأکید کرد که اقتصاد ایران در «شرایط ته درّه» قرار دارد. [۱]

و این در حالی بود که ایران سال‌هاست در جایگاه هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد و می‌رود تا به مقام پانزدهم نیز برسد. [۲]

افکار عمومی کشور درگیر التهابات اقتصادی بودند و نرخ ارز در حال افت بود که به یکباره بانک مرکزی در اقدامی که رهبر معظم انقلاب آنرا یک اقدام غلط و خطای بزرگ برشمردند [۳]؛ اعلام کرد که قصد دارد سکّه طلا توزیع کند.

«عدم نظارت» مسئله بعدی بود... دولت و برخی وزارتخانه‌هایش در هنگامه افت نرخ ارز به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی مقادیر متنابهی ارز دولتی اختصاص دادند تا کالاهای مورد نیاز کشور، وارد شود.

اما به جای کالاهای مورد نیاز! یا چیزهای دیگری وارد شد که صرفاً سود صاحبان ارزهای بادآورده را تضمین کند یا اگر هم وارد شد؛ با قیمت نرخ بازار به مردم فروخته شد نه ارز دولتی.

اگرچه سودجویی عده‌ای در این میان غیر قابل انکار است؛ اما بدیهی بود که «عدم نظارت» سبب این بلبشو در فضای ارزی و جهش قیمتها شده است.

بدیهیست که فرض اهمال و سستی معمولی در این عدم نظارت، یک فرض فوق‌العاده خوشبینانه و در حد ساده‌لوحانه است!

*این اقدامات مشکوک بعلاوه «آدرس خیابان» / داعشی‌های اقتصادی به چه می‌اندیشند!؟

اخلال و رفتارهای داعش‌گونه در فضای اقتصاد کشور و اذهان عمومی مردم در مدت ۵ سال گذشته امر غیر قابل اثباتی نیست و هزاران دلیل و سند و مدرک دارد.

اما علت این جریان داعشی به راه افتاده در اقتصاد ایران چه بود!؟

چرا به یکباره کسانی در داخل و کسانی در خارج! مقولاتی مثل بزرگنمایی از تحریم‌ها، سیاه‌نمایی از وضع موجود کشور و در یک کلام «آفریقانمایی از ایران» را همنوا با هم در دستور کار گذاشتند و جالب آنکه در این زمینه دائماً هم از این گفتند که مردم حق دارند هر کاری بکنند و در کنارش «آدرس خیابان» [۴] را هم به مردم دادند!؟

برخی محافل تحلیلی در کشور هستند که گفتنی‌های زیادی درباره این سؤالاتِ هم‌محتوا دارند.

آنها از این می‌گویند که مسئله ایجاد «فتنه اقتصادی» بعنوان آخرین حربه دشمنان متحد داخلی و خارجی علیه نظام جمهوری اسلامی، چند سالی است که در دستور کار قرار گرفته و تمام این رخدادها نیز منبعث از همان است.

البته طراحان این پروژه تا حدی به نیت و مقصود خود رسیدند و فضای ذهنی ایجاد شده در برخی افراد، تبدیل کردن چیزی به نام مذاکره به «قاتق نان مردم»، رفتارهای داعش‌گونه عده‌ای در اقتصاد و یا «اغتشاشات دیماه ۹۶» از نتایج همین فتنه است.

اما فرجام این ماجرا هنوز نامشخص است...

برخی دلسوزان کشور و کسانی که دل در گرو اسلام، نظام و مردم دارند از این می‌گویند که این رخداد، مقطوع‌النسل شده و با وجود تمام مشکلات اما دیگر اتفاقی در خیابان‌ها رخ نخواهد داد.

ولی کسانی هم هستند که با اینکه دلسوزند اما بدبین هستند. آنها و البته طراحان نه چندان غیر قابل شناسایی پروژه فتنه اقتصادی از این می‌گویند که قضیه همچنان ادامه دارد و اغتشاشات دیماه ۹۶ با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.

اغتشاشاتی که بدون هیچ تردیدی باید گفت «داعشی‌های وطنی» و اعمال آنها در فرایندهای اقتصادی کشور، هیزم اصلی آتش آن است.

***

۱_mshrgh.ir/۸۱۸۸۹۴

۲_https://www.isna.ir/news/۹۶۱۱۰۷۰۳۵۵۶/

۳_http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۴۰۲۷۳

۴_https://www.farsnews.com/news/۱۳۹۳۱۱۲۷۰۰۱۶۰۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    11 0
    براید ۳۵ میلیون مافیای خودرو سازی
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    11 3
    با طرز مدیریت فاجعه آمیزی که دنبال میشد عین روز روشن بود که اقتصاد بالاخره اینجور سقوط میکنه و متلاشی میشه . شما پرایدی که شده 42 میلیون و دلار 11 هزار و سکه 4 میلیون رو دیگه چطوری میخوای جمعش کنی اونم تو هرج و مرج اقتصادی و هر کی به هر کی که ثانیه ای مدام میرن بالا . دیر شده داداش
  • الدولة خلافة الإسلامیة US ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    13 7
    ایرانی ها را به دو نیمه مساوی تقسیم میکنیم.
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      0 0
      نه مساوی نبود 5 به 95 درصد
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    15 0
    انشالله ابوبکر بغدادی اقتصادی(نهاوندیان) و عمر شیشانی(سیف) در محکمه عدل الهی محاکمه شوند
  • حقایق غیر قابل انتشار IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    11 0
    بله واقعیت ها رو نادیده بگیرین بعدم بگین داعش ما خسته ایم
    • حسین PL ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      1 0
      اصلا نخوندی مقاله را اصلا در مورد داعش نیست , در مورد افراد و بعضی مسئولین داخلی هست که از داعش بدترند و اقتصاد را دارند بمبگذاری و منهدم میکنند
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    7 36
    جنگ داخلی حتمی است. فقط مساله زمان وقوع آن قطعی نیست . بین چند هفته تا چند ماه. مردم هم عمیقا این مساله حس کرده اند که دنبال احتکار هستند. ورود بیی سابقه اسلحه به داخل کشور و افزایش 5 برابری درگیری های مرزی فقط پیش لرزه های قبل از آتشفشان است. تنها یک راه وجود دارد و آن کودتای نظامی فوری و برقراری حکومت نظامی و شرایط ویژه در کل کشور است.
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      0 0
      خفه بمیر
  • ایران آباد IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    28 3
    دقیقا این مطالبی که عنوان شد واقعیت امروز ایران است .همین که نقشه دشمنان خارجی وداعشی های وطنی بر ملا شد به نوعی 50%راه حل مقابله با مشکل موجود پیدا شده است 50%باقیمانده بک اراده انقلابی برای سرکوبی عوامل داخلی وگرفتن نبض اداره کشور به دست انقلابیون است که اگر تعلل در این امر صورت بگیرد فرصت دوباره برای توطئه دیگر را علیه مردم وانقلاب داده ایم از این نگران نباشبم که در این مقابله دنیا چگونه ما را قضاوت می کند چون حافظه ها ضعیف هستند وموجودیت انقلاب وایران مهمتر از هر قضاوتی است
  • ایرانی IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    11 10
    احسنت تحلیل خوب و درستی کردید امید وارم جوانان هم بفهمند و دوست و دشمن را تشخیص بدهند.
  • سعید IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 0
    فقط اون "پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا" رو خوب اومدی!!! خخخخخخخ
  • عادل IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    1 0
    نتیجه جمهوری و دموکراسی همینه. تا زمانی که قبول کنید و بفهمید که در اسلام جمهوری و دموکراسی وجود نداره وضعیت همینه و همین دولت و مجلس که زاده ی دموکراسی هستند، کشور و اسلام و خود شما را به نابودی می کشند. بفهمید که میزان، رای ملت نیست. میزان، حکم شرع و قرآن است نه رای اکثریت.
  • علی IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 0
    با سلام به نظر من یکسری افراد نفوذی در اتاق بازرگانی حتی در دوره دکتر احمدنژاد هم کار این افراد ایجاد فشار اقتصادی به مردم بود تا همه چیز این ملت را به مذاکره و تسلیم در برابر غرب گره بزنن اگر میخواهید واقعا اینها را پیدا کنید بروید اون کسی که اقای اژه ایی میگفت تمام سکه های بازار را جمع میکرد(مظلومین)سر نخ همه چی است
  • علی IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 0
    داعشی های اقتصادی تو اینفکر هستن تا اخرین قطره خون مردم را بخورن و بریزن تو جیب پزشکان ثروتمند خودروسازان ژن برتر پتروشیمیایهای باکلاس بانکهای ثروتمند و مفسدان و رانتخواران و وزرای فاسدو بعوش همی ژنهای پست مثل من نابود بشویم و فقط ژنهای برتر زندگی کنند این بود طرح جدید داعش وطنی
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 0
    دوره اینجور فرافکنیا مدتهاست که گذشته مردم الان میفهمن دهه شصت نیست شورای نگهبان نماینده ها رو تایید کرده کاندیداهای ریاست جمهوری رو تایید کرده همه اینا خودین جز خانواده همین نظامن کیه که ندونه افراد غیرحزب الهی و مردم عادی جایی تو این نظام ندارن رده بالاهای حکومت یکی در میون باهم فامیلن هر وضعیتی کشور الان داره تنها دلیل سیستم فاسد ، بیمار ، ناکارآمد ، فسادخیز ، رانتی ، دولتی ، غیرشفاف و ... فعلیه همین ولاغیر بیخود آدرس غلط ندید
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 0
    دیگه تمومه ماجرا..... همه شما را به دریا خواهیم ریخت
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 0
    همانطور که سرلشگر باقری 6 سال پبش فرمودند زمانی که ماها در جبهه ها جان می دادیم م.سوی و کابینه خائنش با معاون سازمان سیا برای نابودی و شکست ایران نشست تشکیل می دادند خداوند عذابشان را بیشتر کند و جوانان ما را از خواب بیدار کنند انشاالله
  • شریف زاده IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 0
    راستی اسحاق کو ماشین را از ته دره بیرون آورد. یا نه ، کوه ریزش کرد و ماشین زیر آوار ماند.تا یادم نرفته بگویم اسحاق نوع ماشین را مشخص نکرد. پیکان بود، پراید بود و یا.....
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 0
    مدیران ایرانخودرو و سایپا رو اعدام کنید و مدیران انقلابی بزارید جاشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس