کد خبر 885009
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
حذف شام

اگرچه خوابیدن با شکم خالی در افراد مختلف، اثرات متفاوتی دارد اما کارشناسان ضرر این کار را بیشتر از فایده ی آن می دانند.

به گزارش مشرق، شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که تصمیم گرفته اند برای کم کردن وزن یا هر دلیل دیگری، شام را از برنامه ی غذایی خود حذف کنند. احتمالا تصور می کنید حذف این وعده ی غذایی برایتان مزیت هایی دارد. اگرچه خوابیدن با شکم خالی در افراد مختلف، اثرات متفاوتی دارد اما کارشناسان ضرر این کار را بیشتر از فایده ی آن می دانند. در ادامه می خواهیم ببینیم گرسنه خوابیدن چه مضرات و فوایدی دارد.

بیشتر بخوانید:

وقتی گرسنه‌اید این‌ها را نخورید

۱- کم شدن خواب

وقتی بدون خوردن شام به رختخواب می روید، گرسنگی باعث می شود مدام غلت بزنید و به راحتی به خواب نروید. حتی زمانی که بالاخره به خواب می روید احساس گرسنگی مغز را هوشیار نگه می دارد و در نتیجه نمی توانید خواب کافی و عمیقی داشته باشید. به علاوه، تحقیقات نشان می دهد کم خوابی می تواند عوارض جانبی منفی ای داشته باشد، مثل کاهش سوخت و ساز بدن، افزایش اشتها، تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان و دیابت. بنابراین اگر امیدوارید که با نخوردن شام، وزن خود را کم و سلامتی خود را حفظ کنید، باید بدانید که گرسنه خوابیدن می تواند نتیجه ی عکس داشته باشد.

۲- افزایش وزن

بسیاری از مردم تصور می کنند گرسنه خوابیدن مزیت هایی دارد. اما در حقیقت، هر چه بیشتر احساس گرسنگی کنید، احتمال آنکه بعداً پرخوری کنید بیشتر است. اگر برای خوردن غذا تا زمانی که به شدت گرسنه شوید صبر کنید، ممکن است قند خون تان افت کند و بنابراین تمایل پیدا می کنید هر غذایی را بخورید. بدتر آنکه خوابیدن با معده ی خالی می تواند منجر به پرخوری در زمان صبح شود. این مسأله قند خون را به شدت بالا می برد و طی بقیه ی ساعات روز سوخت و ساز بدن را درگیر یک چرخه ی معیوب می کند. شب پیش از خواب یک تکه شکلات تلخ یا چند عدد مغز بخورید تا صبح روز بعد پرخوری نکنید.

۳- از دست رفتن توده ی عضلانی

اگر شب ها گرسنه بخوابید، تمام تلاش هایتان در باشگاه برای تقویت عضلات تان را هدر خواهید داد. تحقیقات نشان می دهد خوابیدن با معده ی خالی می تواند آن دسته از مواد مغذی بدن را از بین ببرد که برای تبدیل پروتئین به عضله ضروری هستند. در این حالت بدن برای کسب انرژی شروع به تخریب عضلات می کند. برای آنکه بیشترین بهره را از روزهای ورزش کردن تان ببرید، سعی کنید چند ساعتی پیش از خواب شام بخورید و آب کافی بنوشید، اما از پرخوری پرهیز کنید. احساس سیری آرامش بخش این امکان را می دهد تا خوابی راحت و مناسب داشته باشید و در عین حال بدن می تواند تمامی فعالیت های شبانه ی خود را انجام دهد.

۴- منظم شدن وعده های غذایی

تعیین یک برنامه ی منظم برای وعده های غذایی تأثیر زیادی در دستیابی به اندام متناسب دارد. اگر با معده ی خالی بخوابید، صبح بسیار گرسنه از خواب بیدار می شوید و آمادگی آن را دارید که یک صبحانه ی کامل بخورید. اگر صبحانه ی شما سرشار از فیبر و پروتئین باشد، مدت زمان بیشتری سیر می مانید و در نتیجه برنامه ی غذایی تان منظم خواهد شد. داشتن یک برنامه ی منظم غذایی مزایای زیادی برای فرآیند کاهش وزن و سبک زندگی سالم دارد، چون این شیوه شما را تشویق می کند در طول روز از افراط در خوردن تنقلات پر کالری پرهیز کنید.

۵- کاهش انرژی

شاید تصور کنید که بدن شب ها نیازی به انرژی ندارد اما بدن شما بیست و چهار ساعته انرژی مصرف می کند و کالری می سوزاند. بنابراین باید انرژی مورد نیاز آن را تأمین کنید تا حتی زمانی که خواب هستید راندمان بدن حفظ شود. اگر گرسنه به خواب بروید، تمام شدن انرژی بدن تان اثراتی طولانی مدت بر باقی روزتان خواهد داشت، بنابراین قبل از خواب کمی غذا بخورید.

۶- بدخلق شدن

اگر بدون صبحانه به سر کار بروید، در حالی که شب گذشته هم گرسنه خوابیده اید، قطعا بدخلق خواهید شد. تحقیقات نشان می دهد زمانی که چیزی نخورده باشیم سطح سروتونین یعنی همان هورمون تنظیم رفتار، دچار نوسان می شود و این مسأله روی بخش های کنترل کننده ی خشم در مغز اثر می گذارد.

۷- کاهش وزن

تحقیقات نشان می دهد دیر غذا خوردن در شب ها منجر به افزایش وزن می شود. خوابیدن با یک معده ی پر می تواند باعث افزایش سطح انسولین و گلوکز در جریان خون شود و از آنجایی که فعالیت بدنی در زمان شب کمتر است، وقتی خواب هستید بدن کالری های اضافی را تبدیل به چربی می کند. بعضی کارشناسان معتقدند بین زمان شام و صبحانه دست کم باید ۱۲ ساعت فاصله باشد. در تحقیقی مشاهده شد موش هایی که ۱۶ ساعت چیزی نمی خوردند (اما رژیم غذایی شان مواد چرب و پر کالری بود) هم وزن موش هایی بودند که رژیم غذایی سالمی داشتند. با این حال، باید در طول روز از افراط در خوردن شیرینی جات پرهیز کنید. در مقدار مواد مغذی موجود در هر وعده ی غذایی خود تعادل ایجاد کنید تا شب ها زمان خواب احساس گرسنگی نکنید.

منبع: روزیاتو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    1 2
    گیج شدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس