پاکستان و آمریکا

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند، دولت واشنگتن به صورت نامحسوس اقدام به کاهش افسران پاکستانی از برنامه‌های آموزشی و آموزش آکادمیک نظامی کرده است.

به گزارش مشرق، این اقدام یکی از نخستین تاثیرات تصمیم‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با هدف تعلیق کمک‌های امنیتی به پاکستان و برای تحت فشار قرار دادن اسلام آباد در مقابله موثر با شبه نظامیان است.

پنتاگون و ارتش پاکستان تاکنون بابت این تصمیم اخیر اظهارنظر نکرده‌ اما مقام‌های دو کشور به انتقاد از آن پرداخته‌اند.

مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که نگران هستند این تصمیم باعث ضعف اعتمادسازی بین دو کشور شود.

مقام‌های پاکستان نیز هشدار دادند که این مساله باعث می‌شود تا ارتش این کشور برای آموزش نیروهایش به سمت چین یا روسیه متمایل شود.

تعلیق پاکستان از برنامه بین‌المللی آموزش نظامی و آموزش آکادمیک ارتش توسط دولت آمریکا آموزش ۶۶ افسر پاکستانی را در سال جاری میلادی دچار اخلال می‌کند.

یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه آمریکا نیز که خواست نامش فاش نشود، گفت که کنسل این برنامه بین‌المللی به ارزش ۲.۴۱ میلیون دلار است. دست کم دو برنامه دیگر نیز تحث تاثیر این مساله قرار گرفته‌اند.

"دن فلدمن"، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور پاکستان و افغانستان این اقدام را کوته‌بینانه و کوته نظرانه خواند و ادامه داد: این مساله تاثیرات نامطلوب پایداری را در حال و در آینده بر روابط دو کشور می‌گذارد.

ارتش آمریکا از قدیم الایام به دنبال محافظت از این برنامه‌های آموزشی در برابر تنش‌های سیاسی بوده است.

کالج جنگ، مدرسه مقدماتی ارتش آمریکا برای افسران خارجی گفته است که در چندین دهه گذشته میزبان ۳۷ تن از پاکستان بوده است اما در سال تحصیلی پیش ‌رو دیگر هیچ دانشجوی پاکستانی برای آموزش و تحصیل ثبت نام نمی‌شود.

پاکستان از برنامه‌های کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا، کالج افسران نیروی دریایی و دروس مربوط به مطالعات امنیت سایبری حذف شده است.

پاکستان که به صورت رسمی متحد آمریکا در مقابله با تروریسم است، دارای روابطی پیچیده با واشنگتن است؛ از یک طرف به وابستگی آمریکا به پاکستان برای تامین مایحتاج نیروهای آمریکایی در افغانستان و از طرف دیگر با اتهام مربوط به حمایت و کمک به شبه نظامیان روبه‌روست.

تنش میان اسلام آباد و واشنگتن زمانی بالا گرفت که آمریکا بابت حمایت پاکستان از شبکه حقانی شکایت کرد.

با این حال، مقام‌های سابق و کنونی آمریکایی گفته‌اند که جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور مخالف حذف پاکستان از برنامه بین‌المللی آموزش نظامی و آموزش آکادمیک ارتش توسط دولت آمریکاست.

پنتاگون از اظهارنظر در این باره امتناع کرده اما دانا وایت، یکی از سخنگوهای آن گفته که ماتیس به ارزش این برنامه بین‌المللی واقف است و آن را راهی به سوی ایجاد ارتباط بین ارتش خارجی می‌داند.

سناتور پاکستانی مشاهد حسین، رئیس کمیته امور خارجی سنای این کشور نیز گفت که این تصمیم آمریکا غیرسازنده است و ارتش پاکستان را به سوی دیگر کشورها سوق می‌دهد.

ماتیس نیز در جلسات خصوصی با دولت هشدار داده که حذف پاکستان از این برنامه‌ها باعث ایجاد مشکل می‌شود.

پاکستان بزرگترین دریافت کننده برنامه‌های مذکور از سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ بوده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس