اصلاح طلبان

وقتی چپ‌ها نمی‌دانند اعضای «هسته سخت اصلاحات» به دنبال اغتشاش هستند!

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

آنچه «رامبد جوان» معترض، می‌داند و نمی‌داند

«رامبد جوان» از چهره‌های سینمایی کشورمان و مجری برنامه موفق و پربیننده خندوانه به تازگی طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود در اشاره به اوضاع اقتصادی کشور نوشت:

سلام آقای مسئول
سلام خانم و آقای مجلس
سلام آقای دولت
سلام آقای قوه قضاییه
باور این همه سکوت از جانب شما آقایان و شاید هم خانم‌ها! خیلی برای همه ما سخته. ما که چیز زیادی از شما نمی‌خوایم. ما فقط می‌گیم بیاین با ما حرف بزنین و مشکلاتی که هممون در اون واقع شدیم رو برامون توضیح بدین تا بفهمیم که در چه شرایطی قرار گرفتیم. شاید تحملش برای هممون آسون‌تر بشه و شاید شما با گفتنش سبک‌تر بشین!
و ما هم با شنیدن حرف‌هاتون -اگه صادقانه باشه- کمک بیشتری کنیم در تحمل این روزهای سخت.
گرچه مردم ما نشون دادن واقعا صبورترین، مهربون‌ترین و نجیب‌ترین مردم دنیا هستن.
ولی به‌ نظرم همینقدر شتاب‌زدگی در خریدن چیزهایی که مرتب داره قیمتشون بالا می‌ره برای اینه که هیچ‌کس با ما حرف نمی‌زنه و تحلیلی بهمون ارائه نمی‌ده. خدا نیاره اون روزی رو که قصه‌ی مسئولامون برای ما بشه مثل قصه‌ی چوپان دروغگو.
اگه از اول باهامون صادقانه حرف زده بودین الان کافی بود بگین تا سراغ چیزهایی که اقتصادمون رو تهدید می‌کنن و آسیب‌پذیرمون می‌کنن نریم.

او در ادامه افزوده است:

آقای رئیس جمهور!
هستین؟!
شما منتخب ما مردمین و محرم‌تر از مردم برای شما کسی نیست.
خانم‌ها و آقایان مجلس!
قرارمون اینه که شما مراقب اوضاع باشین و به عملکرد همه‌ی مجموعه‌ها نظارت کنین، نه اینکه بشینین و فقط تماشا کنین!
آقایان قوه قضاییه!
وجود شما برای اینه که خطاکار رو مجازات کنین و به همه‌ی مردم معرفیش کنین. اینجور که می‌بینیم یا مجازات نمی‌کنین یا به مردم معرفی نمی‌کنین که در هر دو شکل خطاکارترینین.

لطفاً لطفاً لطفاً با همه‌ی کم‌کاری‌ها، با همه‌ی خطاها و البته گاهی با همه‌ی خیانت‌هاتون! همین حالا بیاین و با مردم صادقانه حرف بزنین، قبل از اینکه دیگه گوشی برای شنیدن حرف‌هاتون وجود نداشته‌باشه.
جوان در پی‌نوشت این مطلب همچنین نوشته است: همه‌ی ما چیزهایی رو که با هزینه زیاد چه از خونواده‌هامون، جوونهامون، جوونی‌مون و... به‌دست آوردیم رو دوست داریم. هنوز خیلی از همون جوونا که الان دیگه پیر شدن جلوی چشممون دارن آب می‌شن. نذارین نسبت به همه‌ی باورها و همه‌ی گذشته‌مون احساس بدبینی و شرم داشته ‌باشیم.

*آقای رامبد جوان از سلبریتی‌های معقولی هستند که افکار عمومی، احترام ویژه‌ای برای ایشان و فعالیت‌های خوبشان بویژه در عرصه طنز و شاد کردن مردم ایران قائل‌اند.

رامبد جوان همچنین مواضع خوبی درباره ضرورت شرکت در انتخابات اخذ کرده است و چندی قبل نیز در مذمت ناامیدی و بروز خشم در صفحه اجتماعی خود نوشت: «خشم هیچ تغییر مفیدی رو ایجاد نمی‌کنه. ناامیدی هم از اون مزخرفتر».

اما صحبت‌های اخیر جوان درباره خیانت مسئولان کشور، ضعف قوه قضائیه، سکوت و حرف نزدن مسئولان درباره اولویت خرید در کالاها و... در مقابل واقعیت‌های مهمی قرار دارد.

واقعیت‌هایی که در اشاره به آنها بیان چند نکته ضروریست:

اول: آقای جوان در اشاره به داستان چوپان دروغگو خطاب به مسئولان نوشته است: «اگه از اول باهامون صادقانه حرف زده بودین الان کافی بود بگین تا سراغ چیزهایی که اقتصادمون رو تهدید می‌کنن و آسیب‌پذیرمون می‌کنن نریم.»
ما از رامبد جوان سؤال می‌پرسیم که مگر مسئولان کشور، کم درباره لزوم استفاده از کالای داخلی سخن گفتند؟!

و مگر شخص آقای جوان نبود که در یک پخش زنده اینستاگرامی از این گفت که من با اینکه در خندوانه کالای ایرانی تبلیغ می‌کنم اما در خانه خودم حتی یک کالای ایرانی هم ندارم و حتی همین خودکار! هم در خانه من یک خودکار خارجی است.

دوم: در بحث نظارت که مورد اشاره رامبد عزیز قرار گرفته است باید پذیرفت که در ایران هم مثل تمام نظامات حکومتی دنیا، مفاسد و ضعف‌هایی وجود دارد.

اما الحق و الانصاف فضای کشور هم فضای نشستن و تماشا کردن نیست.

چه اگر اینطور بود کشور دچار تلاطماتی مثل کمبود مواد غذایی، افزایش نرخ کالاهای اساسی مثل نان و سوخت و... می‌شد که نشد!

انتظار این است که آقای جوان به عنوان یک مرجع اجتماعی که حرف‌هایش مخاطب‌های زیادی دارد، بخاطر ضعف‌های منتخبین مردم در دولت، اصطلاحا قیصریه را به آتش نکشد و ضعف‌ها را در کنار قوت‌های بزرگی مثل افزایش رتبه‌های اقتصادی ایران ملاحظه کند.

سوم: جوان خطاب به قوه قضائیه نوشته است: وجود شما برای اینه که خطاکار رو مجازات کنین و به همه‌ی مردم معرفیش کنین. اینجور که می‌بینیم یا مجازات نمی‌کنین یا به مردم معرفی نمی‌کنین که در هر دو شکل خطاکارترینین.
سوالی که در این لحظه به شکلی واضحی به ذهن خطور می‌کند اینست که آیا رامبد جوان اخبار دستگیری مفسدین و خطا کاران اقتصادی را نمی‌شنود؟!

آیا او حضور سخنگوی قوه قضائیه در همه رسانه‌های کشور و اعلام خبر دستگیری معاون سابق بانک مرکزی که از قضا از ژن‌های خوب هست را ندیده؟

رامبد جوان شاید در جریان نباشد اما تمام رسانه‌ها و مردم ایران در جریان دستگیری و محاکمه برخی مدیران مؤسسه مالی ثامن هستند و آنها را با لباس زندانی و دستبند در محکمه عدالت نظام اسلامی رؤیت کرده‌اند.

آیا این هنرمند عزیز کشورمان در جریان نیست که هم‌اکنون بابک زنجانی در زندان است،‌ شهرام جزایری به دلیل بدهی مالیاتی بازداشت شده و امیرمنصور آریا نیز چند سال قبل در پرونده فساد 3 هزار میلیاردی به دار مجازات آویخته شد؟!

در واقع قوه قضائیه، هم خطاکاران را مجازات کرده است و هم آنها را مجدّانه به مردم معرفی کرده است.

اما آقای جوان شاید به دلیل مشغله‌ای که دارد و شاید به دلیل اطلاعات ناکافی خود، نتوانسته این خدمات مهم قضایی را ببیند.

عکسی که رامبد جوان برای مطلب اشاره شده، در اینستاگرام خود قرار داده است

و چهارم: رامبد جوان همچنین با اشاره به چیزی به نام «خیانت» تأکید کرده است که مسئولان باید با مردم صادق باشند.

البته بیان اینکه "مسئولین کشور خیانت کرده‌اند" حرف مؤدبانه‌ای نیست و مبنای صحیحی هم ندارد.

در ماجرای "صادق" بودن هم همانطور که اشاره شد مسئولان دولت اعتدال - اصلاحات با تمام انتقادات عملکردی و رویکردهای جناحی،  بعنوان دروغگو هم شهره نیستند.

حرف اصلی بر سر این است که فضای ذهنی معترضانه‌ای که در ذهن برخی مراجع اجتماعی ایجاد شده است دلیل این نیست که خدای نکرده مسئولان کشور خیانت کرده‌اند یا صادق نیستند.

منظور از فضای ذهنی هم روشن است... کما اینکه در یادداشت آقای جوان فضای اقتصادی کشور فوق‌العاده سیاه تصویر شده است اما این مسئله واقعی نیست و اگرچه مشکلاتی داریم اما با بحران (به معنی قحطی غذا و ورشکستگی بانک‌ها، ناامنی و گرانی کالاهای اساسی مثل نان) مواجه نیستیم.

برای ملموس‌تر شدن موضوع به مسئله سینما اشاره می‌کنیم که در حوزه تخصصی رامبد جوان نیز هست...

شاید این انتظار زیادی نبود که آقای جوان بعنوان یک مرجع اجتماعی فعال در حیطه سینما در کنار اعتراضات اشاره شده، به نوعی از این هم می‌گفت که البته اوضاع چندان بد نیست و مثلا سینمای ایران در 3 ماهه بهار امسال، به نسبت مدت مشابه سال گذشته، بیش از 46 درصد افزایش فروش داشته است.

در کنار این آمارهای خوب و فوق‌العاده امیدوار کننده در سینمای ایران همچنین می‌توان به رکورد شکنی فروش بعضی فیلم‌ها در هفته‌های اخیر نیز اشاره کرد.

گرچه به لحاظ سیاسی با رئیس‌جمهور و حامیان ایشان هم‌طیف نباشیم، اما واقعیت‌هایی مثل مقولات بالا را باید گفت و انتقادات به آقای روحانی هم به این برمی‌گردد که دولت اعتدال_اصلاحات موجب شده است سرعت پیشرفت کشور (که برخی خبرهای خوب آن در بالا مورد اشاره قرار گرفت) کاسته شود.

برآیند انتقادات ما همین است و معتقدیم بایستی در کنار این انتقاد مهم که مشکلات روزهای اخیر هم نشانه درست بودن آن است، به واقعیت‌ها نیز اشاره کرد و بیان آنها را از تمام افواه و البته از شخص آقای جوان با مخاطبان زیادی که در جامعه دارد، مطالبه داشت...

***

روحانی به جای عذرخواهی از «بیل و رفراندوم» گفت!

رئیس‌جمهور روحانی، شب گذشته در مصاحبه تلویزیونی خود در حالی که به جای عذرخواهی از بابت مشکلات اقتصادی پیش‌آمده، از مردم تشکر کرد! در بخشی از این گفت‌وگو همچنین به مسئله رفراندوم و اصل 59 قانون اساسی اشاره کرد و گفت:

ما اگر دموکراسی را تعمیق ببخشیم و حتی اگر در یک مسئله‌ای اختلاف نظر داریم و برایمان مهم است طبق اصل 59 قانون اساسی چرا پای صندوق‌های رای نیاییم و از آن استفاد نکنیم و به قول معروف به کمرش بیل خورده است. همه اینها بر اساس شرایطی است که در قانون اساسی آمده است و دولت باید لایحه دهد و مجلس آن را تائید و رهبری فرمان دهد. من کاری با آن ندارم اگر مسئله‌ای در سیاست داخلی، سیاست خارجی و فرهنگی است اشکالی ندارد،‌ مسائل عادی را مجلس تصمیم می‌گیرد اما مسائل خیلی مهم اصل 59 برای ما پیش‌بینی کرده است. این برای تثبیت نظام است. اصل 59 قانون اساسی نظام را تثبیت می‌کند.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به سوئیس بیان داشت:

از رئیس‌جمهور سوئیس در مراسم ناهار سؤال می‌کردم شما چند همه پرسی در سال دارید و چقدر خرج می‌کنید و چرا، سوئیس برای مسائل جزئی هم همه پرسی می‌گذارد و اگر هزار امضا برای مسئله‌ای جمع شود صد هزار نفر برای موضوعی اگر امضا شود باید نظرسنجی کنند. آنها شرایط‌شان فرق می‌کند وکشور کوچک‌تری هستند.

روحانی اضافه کرد:‌

ما هر مقدار به مردم تکیه کنیم و هر مقدار در کنار مردم باشیم و هر مقدار به مردم خدمت کنیم و در عمل نشان دهیم خادم مردم هستیم، نه با زبان؛ مردم ما هم اسلام هم کشور عزیزشان ایران، هم وحدت و هم انسجام و تمامیت ارضی را می‌خواهند اینها همان مردانی هستند که 8 سال برای شرف‌شان و استقلال کشورشان مقاومت کردند. من هیچ نگرانی از نظام ندارم.[1]

*ما قضاوت درباره اظهارات رئیس‌جمهور روحانی را به مخاطبان محترم واگذار می‌کنیم...

پر واضح آنکه اگرچه رئیس‌جمهور محترم حرف‌های درستی مثل فائده‌مند بودن تحریم‌ها نیز بیان کرد و از این گفت که می‌داند چه مشکلاتی وجود دارد اما کسی نفهمید جای پای مهمان ناخوانده «رفراندوم» و اصل 59 قانون اساسی در این میان چگونه باز شد؟!

البته بیان این نکته ضروریست که منظور عمومی اعضای ستاد اعتدال_اصلاحات از تأکید بر رفراندوم، همواره و صرفا، نظرسنجی از مردم برای «مذاکره با آمریکا» بوده است.

اصراری که اگرچه امروز و با محرز شدن بیدستاوردی برجام، شکست آن و نابکاری آمریکا؛ رسوا شده اما پیش‌تر و در ایام دولت یازدهم نیز که افرادی از ستاد اعتدال و اصلاحات بر رفراندوم تأکید داشتند؛ این نکته توسط برخی محافل تحلیلی بیان شد که همه‌پرسی بایستی از پایه عقلانی برخوردار باشد و چیزی در سبد انتخاب یا پرسش از مردم گذاشته شود که واقعا درباره آن ابهامی وجود دارد.

بدیهیست که خواست مذاکره با آمریکا و یا مقولاتی شبیه به آن هرگز از چنین مبنایی برخوردار نیستند.

متن اصل 59 قانون اساسی به این شرح است:

در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.

لازم به اشاره است که قبل از رئیس‌جمهور روحانی، لیدر اصلاح‌طلبان نیز که در روی کار آمدن دولت فعلی نقشی غیر قابل انکار داشته است نیز در سخنانی از این گفت که رهبری باید مشکلات موجود را حل کنند!

***

وقتی چپ‌ها نمی‌دانند اعضای «هسته سخت اصلاحات» به دنبال اغتشاش هستند!

«جهانبخش خانجانی»، فعال اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی به تازگی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

در شرایط کنونی باید از خشونت پرهیز کرد. چرا که رفتارهای تن‌ زا می تواند جامعه را به سمت فاجعه ببرد. رفتارهای شورشگرانه و کور به نفع مردم نیست. اصلاح طلبان باید ضمن اینکه از هویت ملی، قومی و سیاسی خود دفاع کنند اما نباید با برخی رفتارها برای کشور بحران ایجاد کنیم. اکنون زمان تصمیم گیری احساسی نیست.

او در ادامه نیز با اشاره به اصلاح‌طلبان می‌افزاید:

نقد قدرت الزاما به معنای منازعه نیست بلکه همه فعالان سیاسی موظف هستند تا به صورت مسوولانه به نقد قدرت بپردازند. امروز نگاه های زشت و خشونت طلب به کشور دوخته شده: خواه این نگاه از سوی کشورهای متخاصم باشد و خواه از طرف جریانات برانداز، باید با آن مرزبندی کرد.[1]

*حرف‌های آقای خانجانی صحیح است اما فقط مشخص نیست که ایشان در جریان هست که رفقای هم‌اردوگاهی ایشان طی ماه‌های گذشته به جملات زیر اشاره صریح کرده‌اند؟!

1_جمهوری اسلامی با بحران مشروعیت مواجه شده است.

2_اغتشاشات دیماه 96 با شدت بیشتری تکرار می‌شود.

3_اشاره به حضور میلیونی مردم در خیابان‌ها برای اعتراض به نظام

4_تأکید بر ناامیدی مردم و ناکارآمدی نظام اسلامی

5_تأکید بر قرار گرفتن راه اغتشاش در مقابل مردم

6_ مسئول وضع موجود «رهبری نظام» است

7_در فردای براندازی اصلاحات زنده است

به نظر می‌رسد اصلاحات بیش از آنکه به مرزبندی با براندازان نیاز دارد، به مرزبندی با کسانی از درون این طیف سیاسی نیازمند است که البته در «هسته سخت» آن هم قرار دارند. و گرنه آینده هیچ قضاوت خوبی درباره چپ‌هایی که در فضای جمهوری اسلامی می‌زی‌اند نخواهد داشت...

***

1_ http://fna.ir/bntu4l

2_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3781858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    هرگونه دفاعی از قوه قضائیه یعنی شما هم در مشکلات شریک هستید
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      40 8
      حسن جون شما اسکولها را خوب می شناسد. و میداند که سریع واکنش نشان می دهید برای همین همین انحراف مبحث ایجاد کرد و موضوع رفراندوم را گفت تا مبحث مطالبه اصلی مردم فراموش شود
    • امیر IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      24 29
      مشرق عزیزم ببند!
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      39 5
      از كارگاه من سرقت شد مال مسروقه همون روز توسط نيروي انتظامي كشف شد مجرمها با دستبند به دادگاه فرستاده شدن همون لحظه قاضي فقط با گرفتن ي شماره تلفن بدون ضمانت جفتشونو ازاد كرد جوري شد كه چهار ماهه بعد دوباره همون أفراد سرقت كردن و دوباره نيروي انتظامي أموال و شاهدين سرقت و به اونها ربط داد و صورتجلسه كرد و به من داد رفتم دادگاه مدارك و دادم قاضي بهم گفت خودت داري پاپوش ميسازي براشون ديگه جوري شده كه پريروز باطري جرثقيل و برداشتن الان شش ماه ديگه علنيه يا من ميگيرم پليس مياد قاضي ول ميكنه يا كتك ميخوريم يا ديگه مامور نمياد اخرين بار يك نَفَر بهم گفت اون مال خره كه بازداشت شده از دوستهاي همون قاضيه أيا من ميتونم به قضاتي كه شش ماهه تو جرم مشهود رأي صادر نميكنه و امنيت من نابود شده اعتماد كنم به كي شكايت كنم .... حالا فهميدي چرا مردم از همتون سرد شدن ...
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      22 5
      البته بنده الان 39 سال دارم شکر خدا از سه چهار سال اخر جنگ را که یادمه تا الان هر روز صبح که پا شدم اب و برق وگاز و تلفن و نان و بنزین و مایتاج و اینها بوده به رغم جنگ و تحریم و خیانت جماعت بی ارادت به انقلاب خب در زمان جنگ و امسال خاموشیهایی داشتیم خب دهه شصت افراد برا خرید پیکان باید فامیل را سور میدادند اما الان تا مگان هم احتمالا طبیعی باشه یادمه بسیاری از جاده های اصلی مثل تهران مشهد باریک و دو طرفه بود الان اکثرا بزرگراه و اتوبان تقریبا تمام روستا های شهرما فاقد اب لوله کشی گاز و تلفن و برخیها برق بود با خانه های خشتی و طویله که خب شکر خدا الان تقریبا تمام انها همه ان امکانات را دارند و البته خانه های نو با پارکینگ و یک یا دو ماشین یا دکتر های هندی وپاکستانی جای خود را به متخصصان مجرب ایرانی داده اند دوسه باری هم با مدارک مستند به دادگاه رفتم که خوب چون دلایل کافی داشتم شکر خدا کارما دو سه ماهه حل شد در منزل تقریبا تمام اجناس ایرانی میباشد و حتی برا خرید لاستیک ماشین علی رغم پیشنهاد فروشنده به خرید کره ای بنده لاستیک با..... را انتخاب کردم امیدوارم مشکلات کنونی هم با برگشت دولتیان از نسخه های لیبرالی به نسخه اقتصاد عدالت محور اسلامی حل شود انشا ءالله
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      26 6
      جایگزینی برای نظام جمهوری اسلامی فعلی وجود نخواهد داشت. اگر خدای ناکرده این نظام جمهوری اسلامی فعلی سرنگون شود ، فکر نکنید زمان قبل از انقلاب مثل دوران پهلوی شکل می گیرد. نخیر . آنهایی که خواب تشریف دارند را بیدار کنید. ◽️امریکا و انگلیس پشت دستشان را داغ کرده اند که بخواهند حکومتی مانند پهلوی را دوباره بر سر ما ایرانیها بگذارند!!!. پس جایگزین این نظام جمهوری اسلامی اگر خدای نکرده سرنگون شود چیست؟! ▫️جوابش را آمریکایی ها از زبان سگ هارشان داعش بیان کرده اند ، حمام خون ، قتل عام سراسری ، فاجعه انسانی ، نسل کشی ایرانیان بصورتی بسیار بدتر از میانمار !!! لذا کسانی که فکر می کنند با رفتن ولایت فقیه و از بین بردن جمهوری اسلامی همه چیز عالی میشود ، بسیار بسیار در اشتباهند . اینها هیچ چیز از عالم سیاست و گرگهای در کمین مردم ایران نمی دانند. آخر و عاقبت نظام جمهوری اسلامی چیزی بسیار بدتر از سوریه فعلی است. حالا سوریه کسی مانند ایران را داشت بفریادش برسد، اگر ما غارت شویم ، اگر به ما شبیخون بزنند خدا میداند چه خواهد شد. فقط همین را بدانید که کار بجاهایی برسد که حسرت این ایام را خواهیم خورد. باید دست خانواده ات را بگیری و فراری کوه و بیابان بشویم.
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    43 10
    شنیدن وراجی
  • کرمانشان IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    45 20
    مشرق وخیز بیا کرمانشاه ،به قران توی هیچ فروشگاهی جنس نیست ،خارجی و ایرانی هیچی هیچی ،همه دارن انبار میکنن .اقساط و بر داشتن.به خدا با گفتن کالای ایرانی فقط خودته کوچیک میکنی
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      28 6
      کرمانشاه مشکلش از جای دیگه هم آب میخوره . کل اجناسش داره بار میشه میره بازار پرویز خان از اونجا هم عراق . یکی از علل کمبود مواد خوراکی و جنس و گرونی شدیدشون تو کرمانشاه همینه
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    58 20
    مطلبتون چرت بود. همش تناقض بود
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      17 14
      مطلب مشرق درباره رامبد رو خوندم منطقی بود ولی جا داره که هنوز مسوولان بیشتر و نزدیکتر استدلالاتشون رو با مردم مطرح کنند و حتی سلبریتی های سیاست نزده که دوست دارند آگاه تر باشند رو بهتر توجیه کرد
  • محمد IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    46 17
    میشه شما ها همش از طرف مردم حرف نزنین لطفا
    • RO ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      9 4
      همین که شما هستی به جای ما مردم و مشرق حرف می زنی کافیه!!
  • ایران IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    38 4
    دوست عزیز اگه قرار باشد هر کس نقد حق کند مورد حمله قرار گیرد،بدانید که شما هم در این ستم های که بعضی از مسئولان در حق مملکت و مردم و نظام می کنند، شریک هستید.
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    31 55
    شماها آنقدر کینه توزید که برای نابودی حسن روحانی حاضر هستید هشتادمیلیون بیگناه ایرانی را هم نابود کنید
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      65 6
      فعلا حسن روحانی دارد همه را قربانی تفکرات لیبرالی خود می کند.
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      10 10
      نه شما که لیبرال نبودید ثروت ایران رو پای جیبوتی و سودان نریختید....
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      13 7
      فعلا نابود کننده اصلی خود حسن روحانی است
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    62 10
    شورش باید به درب خانه های اصلاح طلبان هدایت شود تا بدانند امنیت یعنی چه. اینها گرسنگی نمیدونند چیه. از سر سیری، بااین دولتشون مردم رو بدبخت کردند. حالا به جای عذرخواهی و جبران اشتباهات، اون یکی از اغتشاش حرف می زنه این یکی از رفراندوم و ... . ما برای نابودی خودمون نیازی به آمریکا نداریم. همین ها کافی هستند.
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      5 5
      احسنتم این پدیده رخ خواهد نمود
  • ایمانیان IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    8 29
    بعضیا مثل شما مثل اون مگسین که جاهای خاص دوس داره بشینه.... این همه حرفای مقتدرانه بعدش میچسبین به یه مطلب که تاتزه اونم در برابر دشمن نوعی اقتدار ملت و کشوره... چشم و دلتونو خوب بشورید
    • مهدی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      15 2
      دوست عزیز ، یه جور حرف نزن که دیگران فکر کنن نفهمیدی رو.حانی داره چی میگه! منظور روحانی رو همه فهمیدن حتی دشمنان!!! وضع این روزهای ما حاصل همین بی تدبیری هاست.
  • عباس IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    42 1
    دزدی ورانت کمر مملکت را شکسته و
  • علی IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    15 15
    آیا .. که صلاحیت ها را تایید می کنند نمیدانند که اصلاح طلبان خائنند؟ کلمه اصلاحات اولین بار در یک شبکه ماهواره مطرح شد و منظورش اصلاحات در قانون اساسی و حذف شورای نگهبان بود. اینهمه درباره خیانت اصلاح طلبان با سند و مدرک گفته شده آیا سران نظام نمی بینند؟
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    28 7
    مشرق جان تا دیشب اصلاحات رو له میکردی حالا در راستای اهدافتون صحبت کرده اوکی شدی باهشون؟ قوه قضائیه پرونده ها رو بررسی میکنه درسته ولی پرونده های سیاسی رو کمبود کالا نداریم؟ توی تهران ندارین برو شهرستان ها روغن خوراکی گیر نمیاد
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    35 32
    نمیدونم قضیه چیه که هر وقت صحبت از رفراندوم میشه شما کهیر میزنید. مگه ادعا ندارین که اکثریت مردم با شمان؟ پس دلیل ترستون چیه دقیقا؟؟؟
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      23 11
      مشکل حرف زدن ازش نیست. مشکل نابجا گفتن اونه
  • گمنام US ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    41 6
    با رامبد جوان کاملا موافقم چون حرف دل مردمو میزنه مملکت ما دلسوز واقعی کم داره اگه غیر از این بود کشور غنی وثروتمندی مثل ایران این حال وروزش نبود پس الکی مغلطه نکنین رامبد جوان حرف دل خیلی از ماهارو زد .مردم فقط رفاه وآسایش میخوان دنبال هیچ چیز دیگه ای نیستن خسته شدیم از بس شرمنده بچه هامون وزندگی نکبت بارمون بودیم
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    39 11
    اصلاح طلبی یک آش شلم شوربایی هست که خودشون هم نمیدونندچیکارمیکنندچه برسه دیگران بفهمند بایدبه این جماعت بااین انتخابات تهران ورئیس جمهوری فعلی بگیم که ماراامیدی به خیرتونیست شرمرسانید
    • امیر IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      9 13
      بدیم مملکت دست یکی که اول بره خانه نشینی و بعدا بره بست نشینی؟؟
    • به امیر IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      6 18
      بله. واقعا کار باید دست چنان افرادی باشد که در مقابل نفوذیها کوتاه نیامدند.
  • گمنام US ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    26 6
    هرچی که به نفعتون نباشه غیر قابل انتشاره پس جرا نظر خواهی میکنین؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    14 14
    مشرق خفه شو
    • محمد IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      6 3
      خودت
  • ناشناس IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    14 3
    سخنگو ی خودتون را میفرستادین....
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    17 5
    مشکل شما با رفراندوم چیست
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      10 8
      رفراندوم برا چی؟!
  • علی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    25 1
    هر روز اژه ای میاد می گه یه سری را گرفتند چه فایده دارن باید در دادگاه عمومی محاکمه بشوند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    23 3
    " آیا رامبد جوان اخبار دستگیری مفسدین و خطا کاران اقتصادی را نمی‌شنود؟!" نویسنده محترم بدانند که این دستگیریهای اخیر هم بخاطر فسادهای مالی بود که مردم مالباخته را به خیابانها کشاند و اگر قرار بود مردم همچنان سکوت کنند این اتفاقات هم نمی افتاد. بدهی قوه قضاییه به مردم بیشتر از این حرفهاست که بشود ازش دفاع کرد.
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      3 1
      مگه سر فساد سه هزار میلیاردی کسی اومد تو خیابون که همه متهمین رو دستگیر کردن؟
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    9 11
    مشرق اصل نظام را هدف قرار گرفته . مشرقی ها از نفوذی ها می باشند و از صهونیزم حمایت میکنند چون مانند آنها حرف و تحلیل می کند و همه اش از شادی مردم غمگین و از امید به مردم بیم دارد
  • شایان IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    10 3
    رامبد عین واقعیت و بعنوان جزئی از مردم حرف دل عوام رو گفته
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    8 3
    نقد های مشرق درست همون حرف هایی هست که باید به کرات توسط مشئولین زده بشه و توضیح واضحات بدن و باز تکرار کننن ... رامبد جوان هم میگه همین کارو بکنید به نظر من مشرق کمی بی مورد از کم کاری فرهنگی و اطلاع رسانی مسئولین جانب داری کرده
    • سلام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      3 0
      مشئولین.خخخخخخخخخخخخ. واقعا هم مسئولین ما الان مشئول شدن.
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    26 1
    با اینکه دشمن روحانی و اصلاح طلبان هستم همه این اظهارت رامبد جوان را تایید می کنم. قوه قضاییه هم بسیار کند و بی حال است - اگر نگوییم خودش هم مشکل دارد!- و عملکردش جای هیچ دفاعی ندارد. نباید خودمان به یک دستگیری احمد عراقچی قانع کنیم و گول بزنیم. او دم مارمولک است.
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      14 4
      قوه قضاییه جای وزیر خارجه مشغول بیانیه دادن است
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      2 4
      سایزت روبنویس که انشالله یه گونی خوب واست پیداکنن تاشب میونش اذیت نشی
  • ali IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    13 3
    سلام واقعا متاسفم برای اینهمه توجیه مشرق در مورد همه چیز
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      1 1
      من اتفاقی مشرق رو می بینم ولی توام بدون اسم واقعیت، توجیه نیست.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    11 0
    چرا وقتي گندش در مياد شروع به بگير وببند ميكنن؟چرا ؟
  • الله IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    3 0
    1-تامادامی که خودمان به خودمان رحم نمی کنیم مطمئن باش اونوریها هیچ زمان به ما رحم نخواهندکرد .دراین خصوص به آیات قران که راهنمای روشن ماست رجوع کنیم 2-اونایی که مرقد امام رفته اند سردر ورودی راحتما دیده اندواونایی که نرفته اند درگوگل سرچ کنند ببیند واقعا عمق کلام را گفته است بایستی قاب کنیم ودرقلبمان ذخیره کنیم .
  • فرشاد IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    8 1
    آقای رئیس حمهور د گیرم رفراندوم برگزار شدن مثلا در خصوص اعدام بدون محاکمه اختلاس گران آیا شخص شما و معاون اول اجازه می دهید که داداشای تان بدون محاکمه اعدام شوند وهمچنین راضی می شوید هم مسلکان سیاسیتون را که واقعا به کشور خیانت کردند امثال موسویان ، موسوی فتنه گر ، کروبی دزد وووو صدها نفر دیگر که آشکارا به کشور خیانت کردند و مملکت فروختند اعدام کنند از انها دفاع نمی کنی
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    3 3
    وقتی شما برنامه مسخره خندوانه را «موفق» می دانید، دیگه انتظاری نیست؛ لطفا تو کار دولت هم دخالت نکنید، راه حل شما چیه؟؟؟؟
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      3 0
      مسخره و بى محتوى
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    3 1
    برای ما شما روحانی ،با اون وزیر مشورت رحمانی همین که انتخابات ریاست جمهوری پر حاشیه و مهندسی شده رو برگزار کردین و خط قرمز برگزاری و تائید صلاحیت جنابعالی هم حسین فریدون بود کافیه ،درضمن رامبد جوان با برنامه سخیف و سبکی مثل خندوانه خوب خط سند2030،صدا و سیما را داره اجرایی می کنه ایشان که فعلا با تبلیغ مشغول جمع کردن و خالی کردن جیب ملت ساده دل،است
  • مهماندار هواپیما IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    8 1
    گنده ها را فراری میدن پادو ها را می گیرن
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    8 0
    والا دیشب من مفهوم قابل درکی از حرفهای شیخ حسن نفهمیدم، که احتمالاً از نفهمی خود من هست...
  • طاهری IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    7 5
    بابااقای روحانی مااگه نخوایم شما خادم ماباشی بایدکیوببینیم
    • محسن IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      6 1
      خب این سوال رو خطاب به همۀ مسئولان میشه مطرح کرد. آیا همه شون حاضرن به این سوال جواب بدن؟!
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      6 1
      باید دور بعدی انتخابات به یکی رأی بدی که از روحانی یا احمدی نژاد بهتر باشه.
  • محسن IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    7 11
    هر وقت همۀ مسئولان بابتِ وضعیتی که برای مردم ایجاد شده عذرخواهی کردند، و قول دادند که از این پس اوضاع درست خواهد شد، از آقای روحانی هم می شود چنین توقعی داشت.
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      1 0
      به اشتباه مثبت دادم لطفا منفیش کنین
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    5 0
    ملت شدند موش آزمایشگاهی یه طرحی (ارز و سکه )را بررسی دقیق نکرده به کل جامعه تعمیم میدهند وبعداز دوسه ماه که گندش در میاد از قاچاق بودن خرید وفروش در میارند ودر این مدت رانتخواران استفاده شون رو برده وبه ریش ملت می خندن و رئیس جمهورمان میاد ظاهر میشه و از گل وبلبل بودن مملکت حکایت میکنه ..... واقعا چقدر ملت بیچاره ایم ما
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    0 2
    گاهی هم واقع قوه قضائیه، هم خطاکاران را مجازات کرده است و هم آنها را مجدّانه به مردم معرفی کرده است.اما آقای جوان شاید به دلیل مشغله‌ای که دارد و شاید به دلیل اطلاعات ناکافی خود، نتوانسته این خدمات مهم قضایی را ببیند.
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    5 0
    مشرق نیوز سایت شما مدتی هست با حمایت از روحانی لاریجانی و طیف اعتدال و اصلاح طلب داری عقبه خودت رو هم خراب می کنی و به شدت به ریزش مخاطبینت ادامه میدی واقعا جای تاسفه!
  • صادق IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    1 1
    با سلام به همه، حرفهای مشرق منطقی بود چون برای هرکدوم سند و شاهدی ارائه کرده بود، اما از مشکلات موجود کشور نمی شه چشم پوشی کرد چه از مجلس ، دولت و قوه قضاییه اما این بدان معنا نیست که هیچ کاری انجام نشده است یقینا افرادی در ممکلت به صورت گمنام و یا سرشناس خالصانه و بدون چشم داشت با هر هدفی کارشون خوب انجام می دهند (سند ادعا ثبات نسبی سیاسی، امنیت ، رفاه نسبی و..) پس باید همه کنار هم برادر وار و یا خواهر گونه سعی کنیم کارهای درست رو به شکل صحیح انجام بدیم و نیز هر جایی هم که کم کاری بود منصفانه و مودبانه بیان کنیم.
  • محمد IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    11 2
    جایگزینی برای نظام جمهوری اسلامی فعلی وجود نخواهد داشت. اگر خدای ناکرده این نظام جمهوری اسلامی فعلی سرنگون شود ، فکر نکنید زمان قبل از انقلاب مثل دوران پهلوی شکل می گیرد. نخیر . آنهایی که خواب تشریف دارند را بیدار کنید. امریکا و انگلیس پشت دستشان را داغ کرده اند که بخواهند حکومتی مانند پهلوی را دوباره بر سر ما ایرانیها بگذارند!!!. پس جایگزین این نظام جمهوری اسلامی اگر خدای نکرده سرنگون شود چیست؟! جوابش را آمریکایی ها از زبان سگ هارشان داعش بیان کرده اند ، حمام خون ، قتل عام سراسری ، فاجعه انسانی ، نسل کشی ایرانیان بصورتی بسیار بدتر از میانمار !!! لذا کسانی که فکر می کنند با رفتن ولایت فقیه و از بین بردن جمهوری اسلامی همه چیز عالی میشود ، بسیار بسیار در اشتباهند . اینها هیچ چیز از عالم سیاست و گرگهای در کمین مردم ایران نمی دانند. آخر و عاقبت نظام جمهوری اسلامی چیزی بسیار بدتر از سوریه فعلی است. حالا سوریه کسی مانند ایران را داشت بفریادش برسد، اگر ما غارت شویم ، اگر به ما شبیخون بزنند خدا میداند چه خواهد شد. فقط همین را بدانید که کار بجاهایی برسد که حسرت این ایام را خواهیم خورد. باید دست خانواده ات را بگیری و فراری کوه و بیابان بشویم.
  • محمد US ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    6 1
    همه پرسی اقای ریس جمهور،صندوق ارا؟؟؟بله من هم موافقم .بنظرم هر یک سال باید نظر مردم درباره تمدید دوره ریس جمهور به رای گذاشته شود!فکر میکنم اقای ریس جمهور هم موافق باشند.بله!؟
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    3 1
    سلام بر آقایان » افساد طلب «...
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    2 0
    ما به هیچ وجه انتخابات امریکا را قبول نداریم. دلیلش هم مشخصه : چرا تو این همه سال چه در مجلس سنا و کنگره و چه ریاست جمهوری فردی مخالف سیاست های وحشیانه امریکا انتخاب نشده.
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    3 0
    هر وقت امریکا برای حمایتش از داعش و حضورش در منطقه غرب اسیا رفراندم گذاشت ماهم میزاریم. البته باید با نظارت ایران باشه چون ما به هیچ وجه انتخابات امریکا را قبول نداریم. دلیلش هم مشخصه : چرا تو این همه سال چه در مجلس سنا و کنگره و چه ریاست جمهوری فردی مخالف سیاست های وحشیانه امریکا انتخاب نشده. اما در ایران حتی با وجود شورای نگهبان بارها ضد انقلاب و نفوذی و جاسوس انتخاب شده.
  • خادم IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    3 1
    مردم ایران فهیم تر از آنند که بر علیه مردم خودشون آشوب کنند چون میدونن که این باعث غارت شدن خودشون میشه همون چیزی که دشمنان این کشور دنبالش هستن.دشمنان میخوان ریشه ایران وایرانی رو بوسیله خودمون بخشکونیم پس هشیار باشید برای هر دردی درمانی هست برای این درد که نباید کل کشور رو ازبین بردبرای رفع این مشکلات هم باید تا اول محرم صبر کرد وامیدوار بود.مطوئن باشد تا ماه آینده ثبات قیمت خواهیم داشت.یاعلی
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    1 3
    وقتی وزیر خارجه امریکا ، عوامل داخلی امریکا مثل صادقی نماینده مجلس و خاتمی و .. ، احمدی نژاد ، نفوذی ها ، شبکه های ماهواره فارسی زبان دشمنان و فضای مجازی به صورت گسترده به رئیس قوه قضاییه و مجموعه دستگاه قضایی حمله میکنند یعنی قوه قضاییه و شخص رئیس راه را درست میرود. البته این به معنای نبود مشکل در قوه نیست.
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    1 7
    اینجاست که باید گفت خاک تو سرت مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس