کد خبر 880356
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
گیاه دارویی نمایه

ظروف پلاستیکی برای نگهداری گیاهان بودار مناسب نیستند و این ظروف می‌توانند اسانس فرار این گیاهان را جذب کند.

به گزارش مشرق، مهسا اردشیر زاده، اظهار داشت: اگرچه گیاهان داروئی منشاء طبیعی دارند و در مقایسه با داروهای شیمیایی عوارض کمتری ایجاد می کنند اما متأسفانه این تصور غلط در جامعه رایج شده است که این گیاهان اگر سودی نداشته باشند ضرری نیز ندارند. واقعیت این است که مصرف بی رویه یا غیر علمی برخی از گیاهان داروئی می تواند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت های شدید شود.

دکتر اردشیر زاده افزود:مصرف گیاهان دارویی نیز همانند داروهای شیمیایی باید با آگاهی و پس از اطلاع از ساز و کار عمل آنها باشد. بویژه در مورد کودکان، مادران باردار و سالمندان مصرف این گیاهان باید با احتیاط بیشتری همراه باشد.به همین دلیل در برخی از کشورهای پیشرفته نظارت دقیقی بر تولید و توزیع این گیاهان صورت می پذیرد و همان شروط مربوط به داروهای شیمیایی را برای گیاهان دارویی نیز در نظر می گیرند.

بیشتر بخوانید:

خواص دارویی گیاه پنجه گربه +نحوه مصرف

این پزشک داروساز رعایت یک سری اصول اولیه جهت جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته ناشی از گیاهان دارویی را برشمرد و گفت: اول اینکه گیاهان دارویی باید از منابع معتبر و مطمئن تهیه شوند.بهتر است که این داروها بوسیله سفارش پستی تهیه نشوند. بسیاری از گیاهان دارویی ممکن است به میکروب ها، سموم کشاورزی، مواد ضدعفونی کننده گازی (مثل فسفین) و فلزات سمی (مثل سرب، جیوه و آرسنیک) آلوده باشند.

وی عنوان : دیگر اینکه باید در نحوی نگهداری آنها دقت شود.به همین دلیل توصیه می شود این گیاهان را در جای سرد، خشک و دور از دسترس کودکان نگهداری کرد. همچنین ظروف پلاستیکی برای نگهداری گیاهان بودار مناسب نیستند و این ظروف می‌توانند اسانس فرار این گیاهان را جذب کند.

این کارشناس داروئی با بیان این مطلب که گیاهان دارویی را نباید برای مدت طولانی استفاده نمود، اظهار کرد: گیاهان داروئی نیز همانند سایر داروها نباید بیش از مقدار مجاز مصرف شوند. سمیت یک داروی گیاهی بسته به قسمت مورد استفاده گیاه و روش تهیه آن فرق می کند. مصرف همزمان داروهای شیمیایی با گیاهی خاص ممکن است موجب بروز تداخلات دارویی شود. بنابراین باید پزشک را از مصرف این گیاهان مطلع کرد.

وی در پایان تأکید کرد: افرادی که معلوماتی از گیاهان دارویی ندارند نباید اقدام به جمع آوری و تهیه دارو کنند مگر اینکه بتوان گیاه سمی از غیرسمی را تشخیص داد. معمولاً به گیاهان دارویی کشت داده شده بیشتر می توان اعتماد کرد.

کارشناس مسئول نظارت بر تجویز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول اعلام کرد: مصرف بی رویه یا غیر علمی برخی از گیاهان داروئی می توانند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت های شدید شوند پس باید در مصرف گیاهان داروئی  احتیاط کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس