کد خبر 878404
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
محمدعلی پورمختار

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در حال حاضر در مجلس در خصوص ضعف تیم اقتصادی دولت به ویژه وزرا اجماع حاصل شده است و اگر هر استیضاحی تقدیم مجلس شود به احتمال بسیار زیادی رای خواهد آورد.

به گزارش مشرق، محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مصاحبه با رادیو در خصوص کارآمدی و عدم کارآمدی ابزار نظارتی استیضاح، گفت: کار نظارت در مجلس به نوعی کار جمعی و تیمی است اگرچه سوال و استیضاح با امضا تعداد اندک و مشخصی می تواند طرح شود، اما اجرای آن در گرو همراهی اکثریت نمایندگان است.

وی با بیان اینکه تحقیق و تفحص و استیضاح از ابزارهای دیگر اثراگذارتر است، افزود: بنده تحقیق و تفحص هایی را از سال گذشته به مجلس ارائه کرده ام که تاکنون هیچ یک از آنها تعیین تکلیف نشده و مشخص نیست که در چه مرحله ای قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

افشاگری از بده بستان‌های عجیب برای جلوگیری از یک استیضاح

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ اظهار کرد: برای به نتیجه رسیدن این تحقیق و تفحص ها باید همراهی نمایندگان وجود داشته باشد، اما بعضا در برخی موارد نمایندگان بنا به دلایلی امضاهایشان را پس می گیرند و این امر موجب تنها شدن یک نماینده می شود که وی نیز نمی تواند کاری از پیش ببرد.

پورمختار بیان کرد: در واقع عدم همراهی، از مشکلات فراروی مجلس در بحث نظارت است، اگر اکثریت نمایندگان هماهنگ و همراه باشند در واقع این پیام را به دستگاه های اجرایی می دهد که در صورت عدم همراهی با نمایندگان حتما این امر در استیضاح اثرگذار خواهد بود که متاسفانه امروز این هماهنگی در مجلس تقریبا وجود ندارد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: استیضاح ابتدا در اختیار هیئت رییسه قرار می گیرد و یکی از اعضا هیئت رییسه مسئول سوالات و استیضاح است که معمولا تلاش وزیر یا نماینده وزیر مربوطه برای لابی و جلوگیری از روند کار از اینجا آغاز می شود.

وی ادامه داد: در طی جلساتی وزیر توافق می کند که بدون استیضاح موارد را اصلاح و یا توقعات نمایندگان را برطرف کند که در این مرحله ممکن است توافقاتی صورت گرفته یا مهلتی داده شود که اگر امور اصلاح شود طبیعتا استیضاح منتفی می شود در غیر این صورت مجدد روند استضاح به جریان می افتد.

پورمختار تصریح کرد: در حال حاضر در مجلس در خصوص ضعف تیم اقتصادی دولت به ویژه وزرا اجماع حاصل شده است که اگر هر استیضاحی تقدیم مجلس شود به احتمال بسیار زیادی رای خواهد آورد، لذا استیضاح باید نظر موافق و همراهی اکثریت نمایندگان را برای به نتیجه رسیدن داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس