کد خبر 874664
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰
نوشیدنی

مصرف ویتامین های گروه B، منیزیم، میوه های سبک و آبدار مانند انگور و خربزه و کاهش مصرف کافیین از تعرق زیاد بدن در فصل گرما جلوگیری می کنند.

به گزارش مشرق، عرق کردن برای خنک کردن و تعدیل دمای بدن لازم است و کسی نمی تواند جلوی تعرق خود را بگیرد اما با انجام اقداماتی می توان از تعرق بیش از حد بدن جلوگیری کرد.


در این گزارش یک متخصص تغذیه با توجه به تداوم موج گرما در جهان، راهکارهایی را برای خنک کردن بدن در زمانی که دمای هوا بسیار بالاست ارائه داده است.

بیشتر بخوانید:

نوشیدنی معجزه‌گر برای تقویت بدن در فصل تابستان



به گفته این متخصص با مصرف ویتامین های گروه B می توان استرس که خود موجب افزایش تعریق بدن می شود را کاهش داد و با مصرف منیزیم جایگزینی برای الکترولیت های از دست رفته بدن ایجاد کرد. همچنین با مصرف میوه های سبک و آبدار مانند انگور و خربزه که به راحتی هضم می شوند و نیز با کاهش مصرف کافیین به کاهش تعریق بدن در فصل گرما کمک می شود.

مصرف ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B به تنظیم هورمون ها و کنترل سطح استرس بدن کمک می کنند.بطور معمول تعریق بدن انسان را عصبی می کند؛ در این شرایط حرارت بدن افزایش یافته و موجب نارضایتی فرد می شود.
تعریق ناشی از استرس یکی از دلایل اصلی «هایپرهیدروز» یا «تعرق بیش از حد» است. ویتامین های گروه B نقش مهمی در پیوند سیستم های غدد درون ریز و عصبی دارند؛ هر دوی این سیستم ها نقش مهمی در مبارزه بدن با استرس ایفا می کنند.

زمانی که انسان تحت استرس قرار دارد، بدن با ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین به مغز دستور می دهد که یا با استرس مبارزه یا آن را ایجاد کند. یکی از اهداف اصلی ویتامین های گروه B ، کورتیزول است.

چند مطالعه نشان داده اند که ویتامین B6 (پیریدوکسین)، B9 (فولات یا اسید فولیک) و B12 (کوبالامین / سایانوکوبالامین) می تواند به تنظیم میزان هورمون استرس کمک کند.

منیزیم ماده معدنی ضروری برای مبارزه با تعرق بیش از حد

عرق در واقع ادرار بسیار رقیق محسوب می شود؛ به همراه مایعی که در جریان تعریق از بدن انسان خارج می شود، الکترولیت های زیادی نیز از دست می روند.

از سوی دیگر مواد معدنی اجزاء سازنده سیستم های عصبی هستند و بنابراین اگر الکترولیت هایی مانند سدیم، کلسیم و به ویژه منیزیم دوباره تجدید نشوند باعث بروز آسیب می شود زیرا اعصاب توانایی خود را برای کنترل باز و بسته کردن موثر منافذ بدن از دست می دهند.

منیزیم یک ماده معدنی مهم است زیرا نه تنها در انتقال سیگنال عصبی نقش دارد بلکه سیستم های عصبی ما را برای تطابق با تنش های روزانه زندگی توانمند می سازد. این بدان معنی است که مصرف منیزیم تاثیر دو گانه ای بر اعصاب و غدد عرق بدن دارد. زیرا زمانی که عرق می کنیم منیزیم زیادی از دست می دهیم.

بنابراین مصرف مکمل منیزیم و ویتامین B اضافی بعلاوه خوراکی های غنی از این مواد مانند سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند، مغز خشکبار و زرده تخم مرغ شروع خوبی برای تامین این مواد معدنی در بدن و حمایت از سیستم عصبی هستند که می تواند به تنظیم تعرق بیش از حد بدن کمک کند.

مصرف میوه های سبک و آبدار

مصرف خوراکی های سنگین مملو از پروتیین های حیوانی موجب تعرق بیشتر می شود. تئوری این است که مصرف پروتیین حیوانی پر چرب باعث فشار بر سیستم هاضمه بدن می شود که می تواند بدن را بیشتر گرم کند.

از سوی دیگر بدن برای پردازش این خوراکی ها به انرژی بیشتری نیاز دارد که باعث سوزاندن بیشتر سوخت بدن می شود؛ این موضوع به افزایش دمای بدن و در نتیجه تعریق بیشتر منجر می شود
بنابراین در فصل گرما باید بیشتر خوراکی های سبک و کمتر پروتیین های حیوانی مصرف کرد و تا حد ممکن خوراکی های پایه گیاهی مصرف کرد.

همچنین خوراکی های سنگین مملو از کربوهیدارت نیز موجب افزایش دمای بدن می شوند زیرا سوزاندن گلوکز اضافی ناشی از این خوراکی ها به آزاد سازی انرژی و گرما منجر می شود.

به گفته این متخصص تغذیه، مصرف میوه به جای کربوهیدارت ها و گوشت می تواند به خنک شدن بدن کمک کند زیرا هضم میوه راحت است و محتوی بالای آب و الکترولیت آنها به تجدید مقدار زیاد آب و الکترولیتی که از طریق تعرق زیاد از بین می رود، کمک می کند.

این متخصص تغذیه توصیه می کند که در فصل گرما برای کاهش تعرق بدن می توان خوراکی های مملو از آب و خنک کننده بدن مانند هندوانه، انگور، کرفس، خیار و تربچه مصرف کرد.

از سوی دیگر برای کمتر عرق کردن در فصل گرما باید کافیین نیز کمتر مصرف کرد. کافیین یک محرک است و بر سیستم عصبی مرکزی (مغز و ستون نخاع) تاثیر می گذارد.

کافئین موجب آزاد سازی آدرنالین می شود؛ آدرنالین هورمون استرس دیگری است که بر واکنش جنگ یا گریز تاثیر می گذارد. واکنش جنگ و گریز (Fight-or-Flight Response) یک واکنش فیزیولوژیک است که جانوران در پاسخ به ادراکاتشان نسبت به موقعیت‌های خطرناک، حمله، یا در اقدام برای نجات خود نشان می‌ دهند.

این متخصص تغذیه می گوید که کافیین موجب افزایش فشار خون می شود و همچنین می تواند غدد عرق را از طریق آدرنالین فعال سازد.

فواید مصرف گیاه مریم گلی در کاهش تعریق بیش از حد بدن

مریم گلی از خانواده نعناع است که بیشتر از برگ‌ های آن استفاده می ‌شود؛ مریم گلی گیاه تلخ مزه‌ و دارای اسانس و رایحه‌ی مشخصی است.

سال هاست که گیاه مریم گلی بطور سنتی برای کاهش تعریق بیش از حد بدن و عرق کردن های شبانه مصرف شده است.

فواید گیاه مریم گلی برای کاهش تعرق بیش از حد توسط اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا (FDA) و کمیسیون E رسما تایید شده است.

کمیسیون E موسسه ای است در کشور آلمان که مستندات قابل قبول در مورد گیاهان و اثرات درمانی و عوارض جانبی یا ناخواسته آن ها را در مونوگرافی آن گیاه می آورد.

همچنین گیاه مریم گلی یک منبع طبیعی فلاونوئیدها و پلی فنول ها است که آن را به یک آنتی اکسیدان و یک ضد باکتری بزرگ تبدیل می کند.

همچنین اسید اورسولیک که یک جزء روغن گیاه مریم گلی است خواص ضد التهابی قویی دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس