ضرغامی نمایه

رئیس اسبق سازمان صداوسیما گفت: افرادی که می خواهند گفت وگو یا مناظره کنند بیشتر به دنبال این هستند که مچ گیری کنند یا طرف مقابل را بکوبند و مغلوب کنند و با کامیون از روی فرد رد شوند.

به گزارش مشرق، سید عزت الله ضرغامی، عضو شورای عالی فضای مجازی و رئیس پیشین صدا و سیما امروز به مناسبت روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان با رادیو تهران در برنامه پارک شهر گفت‌وگو کرد.

وی درباره ویژگی‌های گفت‌وگوی سازنده گفت: زمانی که ما خودمان نتوانیم گفت و گوی درستی با هم داشته باشیم گفت وگو با دنیا مفهوم ندارد، مستلزم آن بخش داخلی است. خیلی ها درباره گفت وگو ملی حرف می زنند ولی من برداشتم این است که متاسفانه بخش زیادی از بحث هایی که مطرح می شود بیشتر یک ابزار سیاسی است تا واقعیت و سعی می کنند یک استفاده سیاسی در سطح جامعه کنند.

 وی افزود: بعضی از این  دوستان را من می شناسم اصولا اهل گفت وگو نیستند بلکه اهل بیانیه خواندن هستند. آن زمان که مسئولیت های فراوانی داشتند کارنامه و عملکرد آنها نشان می دهد با جریان های مختلف چگونه رفتار کردند. مهم این که آیا ما می خواهیم با همدیگر گفت وگو کنیم یا نه.

ضرغامی اظهارداشت:  من معتقدم گفت وگو بیشتر اعمالی است تا اعلامی، البته اعلامی هم بخشی در رسانه ها مطرح می شود باعث دلگرمی می شود و تاثیراتی دارد، اما گفت وگو با آن معنایی که ما می خواهیم که نتایج گفت وگو روشن شود در وحدت ملی، در نزدیک کردن آحاد مسئولین، آدم ها، خواص و عوام در اشتراک گذاری عقلانیت و پیشرفت کشور هر چیزی که شما به عنوان نتایج گفت وگو می توانید تصور کنید، بخش زیادی از آن اعمالی است که گفت وگو انجام بگیرد و معمولا این صورت نمی گیرد.

وی یادآور شد: افرادی که می خواهند گفت وگو یا مناظره کنند بیشتر به دنبال این هستند که مچ گیری کنند یا طرف مقابل را بکوبند و مغلوب کنند و با کامیون از روی فرد رد شوند. من معتقدم اگر ما بتوانیم این فرهنگ را ایجاد کنیم وقتی چند نفر با هم حرف می زنند چه خواص یا افراد دیگر، چه آنچه پخش می شود چه پخش نمی شود، بتوانیم خودمان را عادت بدهیم اول خوب گوش کنیم. شاید او حرف های حسابی خوبی می زند از اطلاعات و دانش و تجربه او استفاده کنیم یا حداقل اعتقادات و نگاهی که داریم اگر قصد تغییر صددرصدی آن را نداریم حداقل پیشرفته تر و دقیق تر کنیم، اما ما کمتر عادت داریم.

رئیس پیشین صدا و سیما یادآور شد: من معمولا در این سالها چه زمانی که مسئول بودم و چه در این چند سالی که مسئولیت اجرایی سنگینی ندارم، می توانم با افراد بیشتری صحبت کنم به این نتیجه رسیده ام که نسبت به یک پدیده واحد قرائت های مختلفی صورت می گیرد.یعنی همین الان در عصر ارتباطات یک حادثه ای اتفاق می افتد همه خبرگزاری ها می بینند اما کاملا قرائت ها مختلف است. اگری کسی یک نشریه و سایت خاصی را مطالعه کند کاملا برداشت آن مختلف با دیگری است. کسی را متهم به دروغ گویی نمی کنیم اما همه هم راست نمی گویند، افراد وقتی قرائت خودشان را می گویند اخبار و اطلاعات را در حدی که خودشان می خواهند مطرح و تحلیل می کنند ، که طبیعی است.

 آدم ها تا قرائت های متفاوت را نفهمند، نمی دانند چه کار باید کنند، یک نگاه جامع دستشان نمی یاید که حالا با توجه به حرف هایی که شنیدیم حرف درست و  نگاه صحیح این است، اقدام درستی که باید به دنبالش انجام بگیرد چیست

وی افزود: من معتقدم اساسا بین گروه های سیاسی گفت وگو و تعامل وجود دارد تا وقتی که بعضی از مسائل شخصی و مجلس عروسی و ختم و بحث ورزشی است، اگر قرار باشد جریان های سیاسی و گفت وگوی سازنده با هم داشته باشند یا بخشی از آن را خبری کنند متاسفانه خیلی کم است و می توانم بگویم نیست. من خودم چند ساله این را شروع کرده ام و با افراد مختلف در حوزه های مختلف به بهانه یک صبحانه گفت وگو می کنم که بعضی مواقع هم تا ۴ ساعت صحبت می کنیم .

ضرغامی با اشاره به علاقه ای که به گپ و گفت دارد، عنوان داشت: من همیشه علاقه ام گفت و گو و گپ زدن همه آدم ها بوده است، بخصوص آنهایی که با من مخالف هستند. از زمانی که بچه بودم در همه محله با همه محله در ارتباط بودم. از همان موقع من این روحیه را داشتم و حتی زمانی که مسئولیت گرفتم این روحیه را داشتم. وقتی شما با آدم های مختلف صحبت می کنید چه رسانه ای بشود و چه نشود، علل گرایش به بعضی از اتفاقات را مطلع می شویم و نگاه ما نگاه جامع تری می شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس