سوریه

ارتش سوریه در ادامه عملیات خود در غرب و شرق درعا موفق شد کنترل شهرک «کحیل» را به دست بگیرد و حلقه محاصره «طفس» را تنگ‌تر کند. اردن نیز موفق شد گروه‌های مسلح را به میز مذاکره بازگرداند.

به گزارش مشرق، ارتش سوریه موفق شده است مساحت قابل توجهی از ریف شرقی درعا در جنوب سوریه را از وجود گروه‌های مسلح پاکسازی کند. 

یک فرمانده میدانی خبر داد که ارتش سوریه در ریف شرقی درعا موفق شده است در جریان درگیری با تروریست‌های جبهه النصره کنترل روستای «کحیل» را به دست گیرد.

این فرمانده به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، گفت که یگان‌های مهندسی ارتش فورا عملیات پاکسازی و خنثی‌سازی بسته‌های انفجاری را آغاز کردند.

همزمان با این عملیات، جنگنده‌ها و توپخانه ارتش سوریه مواضع افراد مسلح را در روستاهای «الجیزه»، «صیدا»، «الطیبه»، «أم المیاذن» و «النعیمة» بشدت بمباران کردند. این مناطق تقریبا خالی از سکنه است.

بیشتر بخوانید:

مخالفان مسلح دولت سوریه دوباره به پای میز مذاکره آمدند

شبکه الاخباریه سوریه در همین زمینه اعلام کرد که ارتش سوریه در ریف شرقی درعا موفق شده است کنترل بیش از 80 درصد از مساحت آن را به دست گیرد.

شبکه خبری «العالم» در خبری اختصاصی اعلام کرد که ارتش سوریه پس از آزادسازی ریف شرقی درعا، مناطقی را در ریف جنوب شرقی آن نیز آزاد کرده و خود را به چهار کیلومتری گذرگاه «نصیب» (با مرز اردن) رسانده است.

به گزارش العالم، رژیم صهیونیستی از اینکه ارتش سوریه به مناطقی برسد که بر خط حائل با جولان اشغالی اشراف دارد، بسیار نگران است لذا ارتش سوریه مرحله دوم عملیات آزادسازی ریف غربی درعا را نیز آغاز خواهد کرد.

خبر آزادسازی کامل ریف شرقی درعا در حالی منتشر می‌شود که هیچ منبع رسمی یا رسانه سوری هنوز آن را تأیید نکرده است.

از غرب و شمال غرب استان درعا نیز خبر می‌رسد که ارتش سوریه حمله به مواضع عناصر النصره و گروه تروریستی «جیش خالد بن الولید» را که در بیعت با داعش است، در شهرک «طفس» ادامه داده است.

منابع محلی در خصوص عملیات ارتش سوریه در این محور اعلام کردند که نیروهای سوری مواضع تروریست‌ها را در اطراف طفس و محورهای «الطیره» و «تل السمن» با موشک‌های زمین به زمین هدف قرار می‌دهند.

منابع خبری معارض هم اعلام کردند که در 24 ساعت گذشته و در جریان عملیات ارتش سوریه در ریف غربی درعا، دستکم 22 فرد مسلح کشته شده‌اند.

توزیع کمک‌های غذایی و پزشکی توسط استانداری درعا

همزمان با عملیات میدانی، ارتش سوریه به روستاها و شهرک‌هایی که آزاد شده، در حال کمک‌رسانی است. به گفته مسکو، تعداد شهرک‌ها و روستاهای آزاد شده در درعا طی چند روز گذشته به 27 عدد رسیده است.

استانداری درعا 14 خودروی حامل مواد غذایی و پزشکی به ساکنان روستاها و شهرکهای «السهوة»، «المسیفرة»، «الجیزة»، «الغاریة الشرقیة»، «الکرک» و «غصم» فرستاد.

این کمک‌ها شامل 400 بسته غذایی، 400 بسته کمپوت و کنسرو، 2000 قرص نان، 16 تُن آرد، سه تانکر آب شرب، سه تانکر نفت و بنزین بود. همچنین چند آمبولانس، پزشک، پرستار و مطب سیار به این مناطق اعزام شد.

درخواست ساکنان شهر «نوی» از ارتش سوریه برای ورود به این شهر

در اعتراض به حضور تروریست‌ها، ساکنان شهر «نوی» نیز به خیابان‌ها آمدند و با برگزاری تظاهرات خواستار خروج تروریست‌ها شدند. 

جوانان این شهر نیز برای رهبر و کشور خود شعار دادند و از ارتش سوریه خواستند که وارد این شهر شود.

تلاش اردن برای حصول توافق سریع در دور جدید مذاکرات جنوب سوریه

در خصوص تحولات سیاسی جنوب سوریه هم گزارش‌ها حاکی است که اردن بار دیگر با اعمال فشار به گروه‌های مسلح در جنوب، توانست آنان را پای میز مذاکره بکشاند.

روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که هدف از این نشست که بین افراد مسلح و طرف روس برگزار می‌شود دستیابی به توافقی است که شامل دو استان درعا و قنیطره می‌شود.

به گزارش این روزنامه، جبهه‌های عملیاتی جنوب سوریه به جز درگیری در اطراف طفس، روز گذشته شاهد آرامش شکننده‌ای بود که در واقع به نوعی به منزله پایبندی به «آتش بس» موقتی است که در راستای هماهنگی طرف روس و طرف اردنی است تا فرصت جدیدی برای مذاکره بر سر «حل و فصل فراگیر» به دور از جنگ داده شود.

پس از پذیرش مصالحه توسط گروه «شباب السُّنة» در شهر مهم «بصری الشام»، فرماندهی موسوم به «عملیات مرکزی جنوب» وابسته به گروههای مسلح یک هیئت مذاکره کننده جدید را برای مذاکره با طرف روس تعیین کرد.

الاخبار با اشاره به اینکه تشکیل این هیئت با فشارهای اردن بوده است، نوشت که در این دور از مذاکرات برخی از فرماندهان میدانی عناصر مسلح که با پیشنهادهای روسیه مخالف بودند، حضور نخواهند داشت؛ مسئله‌ای که از تمایل اردن برای حصول توافق در کوتاهترین زمان ممکن حکایت دارد تا مانع از گسیل آوارگان بیشتر به مرزهای این کشور شود.

منابع معارض سوری اعلام کردند که هیئت جدید، نماینده همه مناطق تحت سیطره گروه‌های مسلح در جنوب از جمله قنیطره است و این مسئله در دور قبلی مذاکرات، اینگونه نبود.

این مذاکرات در واقع برآیند موفقیت‌هایی است که ارتش سوریه در عملیات‌های خود در استان درعا کسب کرده است؛ عملیاتی که در 25 خرداد ماه گذشته آغاز شد و در جریان این مدت بیش از 60 درصد از مساحت استان درعا آزاد شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس