کد خبر 874007
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
سوریه

ارتش سوریه در راستای تلاش برای بسط حاکمیت دمشق برای تمامی اراضی سوریه پس از رقم زدن سرنوشت جبهه جنوب رهسپار شمال و ادلب خواهد شد.

به گزارش مشرق، در شرایطی که عملیات ارتش سوریه در جنوب سوریه جریان دارد و ضربات مهلکی به گروههای مسلح و تروریستی وارد شده است نوعی حالت نگرانی در میان گروههای مسلح و تروریستی در ادلب در شمال سوریه ایجاد شده است.

این گروهها از بیم نبرد آتی ارتش سوریه در وحشت به سر می برند به ویژه که اخباری از عملیات قریب الوقوع ارتش سوریه در ادلب پس از آزادسازی جنوب سوریه مخابره شده است. گروههای مسلح و تروریستی در ادلب خود را مهیا جنگ می کنند به ویژه که آنها نگران تکرار سناریو غوطه دمشق و درعا هستند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات میدانی جنوب سوریه/ 7 شهرک در غرب استان درعا در آستانه اجرای مصالحه و توافق + نقشه میدانی و عکس

آنچه بیش از هر موضوع دیگری سخت تروریستها و گروههای مسلح را به وحشت انداخته است توصیه روسها به گروههای مسلح در جنوب سوریه در جریان مذاکرات است که راه ادلب را در پیش نگیرند زیرا نبرد در سپتامبر آینده شروع خواهد شد و سرنوشتی مشابه جنوب سوریه پیدا خواهد کرد.

استان ادلب از شمال به ترکیه، از شرق به حلب و از جنوب به استان حماه و از غرب به استان لاذقیه محدود می شود. ادلب هفتمین استان سوری از نظر مساحت است و تعداد ساکنان آن قبل از ۲۰۱۱ حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر بود.

مسیحیان در این استان به ویژه در جسرالشغور حضور داشتند. شهرهای مهم این استان ادلب، معره النعمان، جسرالشغور، اریحا و حارم هستند. این استان باغات زیتون زیادی دارد و بخش اعظم زیتون سوریه در این استان است. ادلب از تنوع جغرافیایی برخوردار است کوههای حارم، الاربعین و الزاویه و نیز دشت های حاصلخیزی دارد که دارای منابع آبهای زیرزمینی است.

گروههای تروریستی مختلفی در ادلب حضور دارند که مهمترین گروهها عبارتند از هیئة تحریر الشام که جبهه النصره نامیده می شود و نامش را به هیت التحریر الشام تغییر داده است این گروه به ویژه از جولای ۲۰۱۷ بیشترین نفوذ را در ادلب به دست آورده است.

از دیگر گروهها در ادلب جیش البادیه و الملاحم است که دو گروهی کوچک هستند که در جنوب ادلب می جنگند. در ۱۱ ژانویه ۲۰۸ جیش الملاحم با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در کنار جیش البادیه در جنوب ادلب می جنگد.

حزب الترکستانی الاسلامی از دیگر گروههای تروریستی وابسته به القاعده است که شکل گیری آنها در استان شینجیانگ در شمال غرب چین است اما در سوریه حضور دارند. این گروه دارای ابزاری رسانه ای مانند شبکه ویژه تلگرامی هستند که بیانیه ها و فعالیت خود را از این طریق منتشر می کنند.

گروه تکفیری داعش که بر روستاها و شهرکهایی میان حماه و ادلب مسلط است و آنها را از هیئت تحریر الشام گرفت است.

همچنین گروههای دیگری مانند احرار الشام، که هیئت تحریر الشام در جولای ۲۰۱۷ بر مناطق آنها مسلط شد، جنبش موسوم به نور الدین زنگی، جیش الاحرار، فیلق الشام، جیش العزه(بخشی از ارتش آزاد سوریه) و برخی گروههای کوچکتر در ادلب حضور دارند.

منابع نظامی و دولتی سوریه اخیرا بارها از نیت و قصد خود برای بازپس گیری همه مناطق سوریه از لوث گروههای مسلح خبر داده و خواستار خروج نیروهای خارجی که به شکل غیرقانونی و بدون اجازه دمشق در سوریه قرار دارند، شده اند.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه اخیرا در گفتگویی با اشاره به اوضاع شمال سوریه گفت: «دو راه برای پایان دادن به  اشغال شمال سوریه وجود دارد؛ مصالحه و عملیات ضد تروریستها. دمشق مناطق بسیاری را در شمال کشور به اوضاع عادی تبدیل کرده است و نهادهای کشور به شکل معمولی از طریق مصالحه عمل می کنند. اما شیوه دوم حمله به تروریستها اگر تسلیم نشوند یا مایل به مصالحه نباشند، است. ما با آنها خواهیم جنگید و با زور مسلط خواهیم شد. از نظر ما این بهترین گزینه نیست اما تنها راه برای سیطره بر کشور است».

اوضاع ادلب جدا از عملیات قریب الوقوع ارتش سوریه از این حیث قابل توجه است که درگیری های داخلی میان گروههای تروریستی و مسلح یکدیگر را می کشند. داعش به جبهه النصره یورش برده و شماری از اعضای آن از جمله شماری از ازبکها و چچنی را کشته است.

اگر بخواهیم سناریوهای احتمالی ادلب را مورد واکاوی قرار دهیم به ویژه با توجه به وعده های روسها مبنی بر اینکه نبرد بعدی پس از درعا در ادلب خواهد بود باید انتظار تابستان داغی را در سوریه داشته باشیم.

البته برخی تحلیلگران و ناظران امور از تاثیر ترکیه و سناریوها در این زمینه از جمله اینکه در صورتی که در هلسینکی فنلاند توافقی میان روسها و آمریکایی درباره ادلب رخ ندهد، ترکیه از این وضعیت به نفع خود بهره ببرد و با عملیات نظامی گسترده در ادلب آن را به منطقه سپر فرات تعمیم دهد تا معارضان مورد نظر آنکارا بهره ای ببرند. که این سناریوی نخست با چالش های زیادی از جمله عدم تمایل ترکیه به وارد شدن به جنگ سخت با گروههای تروریستی است.

سناریوی دیگر اینکه ترکیه دست به اقدامات متهورانه بزند و دست به دفاع نظامی از ادلب بزند که این از نگاه تحلیلگران با توجه به خطرات آن بعید است.

اما نکته ای که درباره ادلب وجود دارد تفاوت آن با درعا و غوطه و شرق حلب است زیرا در این منطقه شمار زیادی تروریست وجود دارند که از مناطق دیگر به موجب توافقات با دمشق به ادلب رفته اند و این مفهومش آن است که آنها زیر بار مصالحه نرفته اند و حاضرند تا سرحد مرگ بجنگند زیرا دیگر جایی وجود ندارد که آنها بخواهند از ادلب به سوی آن حرکت کنند. در این صورت است که جنگ در ادلب با توجه به اینکه تروریستها مدت زیادی در این استان حضور دارند و همه زوایای آنرا به خوبی می شناسند، بسیار سخت خواهد بود.

قدر مسلم آن است که باید از نبرد ادلب به عنوان نبرد بزرگ و سرنوشت ساز یاد کرد که با پایان یافتن نبرد جنوب و بازگشت درعا به آغوش سوریه شروع خواهد شد. از نبرد ادلب می توان به عنوان مادر نبردها یاد کرد زیرا بیش از ۵۰ هزار تروریست که تفکر افراطی دارند در این استان قرار دارند که این جنگ را بزرگ و در عین حال خطرناک می کنند.

همانطور که گفته شد این تروریستها تا سرحد مرگ خواهند جنگید زیرا نه تنها در سوریه دیگر جایی برای رفتن ندارند بلکه کشور خارجی هم آنها را نمی پذیرد و این نبرد را برای هر دو طرف به مثابه نبرد مرگ و زندگی می کند.

اما ارتش سوریه که نبردها را به نفع خود رقم زده است پس از عملیات پاکسازی جنوب سوریه از گروههای مسلح رهسپار شمال سوریه و ادلب خواهد شد تا ضربه نهایی را برآنها وارد کند.

شمال سوریه آبستن تحولات بسیاری و تحولات نظامی مهمی در آن رخ خواهد داد. مرحله آینده مرحله پیروزی های بزرگ ارتش سوریه از جنوب تا شمال و شرق تا شمال شرقی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس