فیلم/آیا جنگ 65ساله آمریکا و کره شمالی تمام شده؟

در حالی که وزیر خارجه آمریکا برای سفر هفته جاری به کره شمالی آماده می‌شود، کارشناسان نسبت به خطرات طرح دولت ترامپ برای برچیدن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی هشدار می‌دهند.

به گزارش مشرق به نقل از آسوشیتدپرس، در شرایطی که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا برای سفر به کره شمالی آماده می شود، کارشناسان هشدار می دهند که طرح دولت ترامپ برای برچیدن تسلیحات موشکی و هسته ای کره شمالی، پرخطر و غیرواقعی است.

بر اساس این گزارش مایک پامپئو روز جمعه در سومین سفرش در سه ماه گذشته به کره شمالی، وارد پیونگ یانگ خواهد شد. این نخستین دیدار مقام های ارشد آمریکا و کره شمالی از زمان دیدار تاریخی رهبران دو کشور در سنگاپور به شمار می رود. در این دیدار کیم جونگ اون رهبر کره شمالی متعهد شده است تا برای خلع سلاح کامل هسته ای همکاری کند.

ادعای ترامپ پس از این دیدار مبنی بر اینکه کره شمالی دیگر یک تهدید اتمی به شمار نمی رود، با شک و تردیدهای زیادی از سوی کارشناسان و برخی مقام های دولت واشنگتن روبرو شده است.

این گزارش افزود: کمتر از سه هفته قبل پامپئو اعلام کرد که ایالات متحده خواستار آن است که کره شمالی گام های مهمی را به سوی خلع سلاح اتمی تا دو سال آینده بردارد، یعنی تا قبل از پایان نخستین دوره ریاست جمهوری ترامپ در سال 2021 میلادی.

کارشناسان منع اشاعه تسلیحات بر این باورند که طرح آمریکا برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی، غیر واقعی و پرخطر است، آن هم با توجه به ابعاد برنامه تسلیحاتی کره شمالی و سابقه این کشور در عدم تمایل برای اجازه دادن برای راستی آزمایی توافقنامه های خلع سلاح.

بیشتر بخوانید:

ولی روز یکشنبه جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ طرح بلندپروازانه ای را برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی طی یک سال علنی کرد و گفت: پامپئو درباره این طرح با مقام های کره شمالی مذاکره خواهد کرد.

وی افزود: اگر کره شمالی برای تسلیم برنامه تسلیحات هسته ای اش مصمم و جدی باشد، می توانیم خیلی سریع حرکت کنیم و آنها می توانند از کاهش تحریم ها بهره ببرند و از کره جنوبی و ژاپن کمک مالی دریافت کنند.

این جدول زمان بندی سریع که بولتون پیشنهاد داده است در تناقض با راهکارهای پیشنهاد شده از سوی کارشناسان کره شمالی است که خواستار خلع سلاح تدریجی و مرحله به مرحله شده اند.

تا امروز، رهبر کره شمالی آزمایش های هسته ای و موشکی را متوقف کرده و تونل های سایت آزمایش هسته ای را نابود کرده است ولی پیونگ یانگ هنوز هیچ اقدام قاطعی را به سوی برچیدن برنامه های تسلیحاتی انجام نداده است.

تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای جدید نشان می دهد که کره شمالی احتمالا برخی تاسیسات مربوط به برنامه های هسته ای و موشکی خود را توسعه داده است.

روزنامه واشنگتن پست روز شنبه به نقل از منابع ناشناس اطلاعاتی گزارش داده است که کره شمالی ظاهرا تمایلی برای تسلیم کامل زرادخانه هسته ای خود ندارد.

یک مقام رسمی دولت آمریکا نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: گزارش واشنگتن پست دقیق بوده و این گزارش بازتاب ارزیابی های انجام شده توسط نهادهای مختلف دولت آمریکا درباره برنامه های تسلیحاتی و هسته ای کره شمالی است.

واشنگتن و پیونگ یانگ هنوز مذاکرات درباره روش و مراحل خلع سلاح را آغاز نکرده اند و به نظر می رسد این گونه اقدامات کره شمالی با این هدف بوده است که پیونگ یانگ یک اهرم فشار قوی در مذاکرات داشته باشد.

داریل کیمبال مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات در این باره گفت: خلع سلاح هسته ای یک ماموریت ساده نیست. هیچ سابقه ای برای کشوری مثل کره شمالی وجود ندارد که آشکارا تسلیحات هسته ای خود را آزمایش کرده و زرادخانه اتمی را توسعه داده است و اکنون بخواهد تسلیحات هسته ای اش را تسلیم کند.

دیوید آلبرایت از موسسه علوم و امنیت بین الملل نیز پیشنهاد می دهد که آمریکا باید خواستار فهرست کاملی از سایت های هسته ای و موشکی و مواد اتمی کره شمالی از جمله اورانیوم و پلوتونیوم شود.

وی افزود: ترامپ و کیم باید بر سر این مساله به توافق برسند که روند خلع سلاح اتمی کره شمالی در خارج از این کشور انجام شود یا در داخل آن.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس