2

موسسه بین‌المللی صلح استکهلم (سیپری) در جدیدترین گزارش خود از به روز شدن زرادخانه‌های هسته‌ای جهان با وجود کاهش در تعداد تسلیحات هسته‌ای نسبت به سال گذشته میلادی خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از تارنمای موسسه بین‌المللی سیپری، گزارش جدید موسسه بین‌المللی صلح استکهلم حاکی است ۹ قدرت هسته‌ای جهان از جمله آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، رژیم صهیونیستی و کره شمالی در مجموع دارای ۱۳ هزار و ۸۶۵ سلاح هسته‌ای هستند.

هر چند این میزان ۶۰۰ فقره کمتر از سلاح های هسته ای سال ۲۰۱۸ (۱۴ هزار و ۴۶۵) است اما گزارش مذکور حاکی است که دارندگان این سلاح‌ها در یک سال گذشته به تجهیز و به‌روزرسانی زرادخانه‌های خود پرداخته اند.

از این میزان همچنین ۳ هزار و ۷۵۰ فقره سلاح به همراه نیروهای عملیاتی ویژه مستقر شده اند و نزدیک به ۲ هزار سلاح نیز در وضعیت هشدار عملیاتی نگاه داشته شده اند.

سیپری همچنین موانع موجود در گرفتن گزارش از قابلیت‌های هسته‌ای کشورهای مذکور را از جمله چالش های موجود برای شفافیت در این مورد عنوان کرد.

«یان الیاسون» رئیس این موسسه که سابقا معاون دبیرکل سازمان ملل بوده است در این رابطه می گوید: یافته کلیدی ما این است که علیرغم کاهش کلی شمار کلاهک های هسته ای نسبت به سال ۲۰۱۸، تمام کشورهای دارای سلاح هسته‌ای همچنان به ارتقاء زرادخانه‌های هسته‌ای خود ادامه می دهند.

فهرست مربوط به شمار تسلیحات هسته ای قدرت های اتمی جهان در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد رژِیم صهیونیستی شمار تسلیحات هسته ای خود را از ۸۰ فقره، به حدود ۹۰ فقره رسانده است.

همچنین شمار تسلیحات هسته‌ای چین از ۲۸۰ فقره در سال گذشته به ۲۹۰ فقره در سال جاری رسیده است.

گفتنی است رژیم صهیونیستی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را امضا نکرده و همچنان داشتن هر گونه سلاح از این دست را تکذیب می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس