احمد توکلی

احمد توکلی گفت: آقای روحانی یک توجهاتی به این مسئله پیدا کرده است که نمی توان امور را به بازار آزاد واگذار کرد.

به گزارش مشرق، احمد توکلی اقتصاددان در گفت‌وگو با روزنامه خراسان گفت: در خصوص وضعیت متلاطم بازار ارز، آبان ماه سال گذشته، آقای جهانگیری جلسه ای تشکیل داد و از من هم دعوت کرده بود. افراد مختلفی نشسته بودند که همگی الگوی رایج ۲۵ سال اخیر را حمایت می کردند. اطلاعات نشان می داد که از مرداد ماه، شیب افزایشی نرخ ارز دارد مداوم می شود. اصلاً جلسه هم برای همین بود که اوضاع دارد خراب می شود.

بیشتر بخوانید:

کشف باند توزیع ارز تقلبی و سکه

توکلی تصریح کرد: من گفتم که اوضاع خراب شده است و شما چاره ای ندارید جز این که در بازار مداخله کنید و کنترل تقاضا انجام دهید. آخر آن جلسه به آقای جهانگیری گفتم این کار دو وجه دارد. یک وجهش تخصیص ارز است. باید تخصیص ارز اداری بدهید و چون رانت زا هست، برخوردتان باید با تخلفات خیلی شدید باشد. هزینه تخلفات را بالا ببرید. از طرف دیگر چون این پدیده رکود تورمی ایجاد می کند، باید به فکر فقرا باشید. بعد نمونه های تاریخی را هم نشان دادم وگفتم اگر این کار را نمی کنید، منتظر شورش تهیدستان باشید. این جلسه دقیقاً دو ماه قبل از اغتشاشات ۹۶ بود.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه، افزود: در زمان احمدی نژاد (من نمی خواهم آن دوره را با این دوره مقایسه کنم) ضمن عیب هایش محاسنی هم داشت. حداقل قاطع برخورد می کرد. شاید زیاد عمل نمی کرد اما ژست و تیپ رفتاری اش یک تیپ رفتاری کوبنده بود و این تاثیر می گذاشت. «ما می‌توانیم» در یک حدی که مردم حس کنند خبرهایی هست، تاثیر داشت.از سوی دیگر فرقی که دوره کنونی با دوره قبلی دارد این است که رکود فعلی در پی یک رکود قبلی مشابه اتفاق افتاده است. یعنی مسبوق به رونق نیست. رکود از سال ۹۰ و ۹۱ ادامه دارد. حالا یک سالی یا فصلی ما ۱۲ درصد رشد داشته ایم، این ها پایدار نبود. پس یک شرایط رکود تورمی داریم. در این شرایط فقرا آسیب زیادی می بینند. به خصوص وقتی رکود مداوم بوده باشد.

توکلی ادامه داد: ممکن است بگویید که هم اکنون، تورم ما که زیاد نیست و در حد ۹.۸ درصد است. بنده عرض می کنم که معنای این ۱۰ درصد امروز با ۱۰ درصد سه چهارسال پیش فرق می کند از نظر ایجاد دردسر و ناراحتی؛ مثالی می زنم از هارتلیستی که می خواهد رکورد گیری کند. اول به او می گویند که چقدر می خواهی به وزنه اضافه کنیم؟ می گوید ۴ کیلو. بعد همین طور این روند را ادامه می دهیم تا این که آخر سر می گوید ۲۰۰ گرم وزن هارتل را بیشتر کنید. بعد دیگر نمی تواند و وزنه را پایین می اندازد. این بدان معناست که یک کیلوی آخر مثل یک کیلوی اول نیست و احساس سنگینی بیشتر است و تحمل کمتر است. مسئولان کشور از این موضوع غافل اند.

این اقتصاددان تصریح کرد: می گویند ما که می‌بینیم ۱۰ درصد است، پس چرا مردم این قدر آه و ناله می کنند؟ باید توجه داشت که مردمی که قبلاً ۳۰ و ۲۵ و ۱۵ درصد را تحمل کرده اند، الان تحملشان کمتر از آن زمان است. اثر احساسی و روانی و واقعی این کمتر شدن نرخ تورم، بیشتر از آن ۳۰ و چند درصد است

این نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: دولت روحیه انقلابی ندارد و چون مرشدشان کسی است که شیفته اقتصاد بازار آزاد است، بحث شان روی همین یکی پیش می رود. البته من خبر دارم که آقای روحانی مقداری در این مورد تکان خورده (نظراتش دستخوش تغییر شده است)؛ آقای روحانی یک توجهاتی به این مسئله پیدا کرده است که نمی توان امور را به بازار آزاد واگذار کرد. ولی برای تعقیب این نظر مجهز نیست. باید خودش را مجهز کند و کسانی را در مصادر اقتصادی اصلی بگذارد که این طور شیفته بازار آزاد نباشند.  چون ما بازار آزاد نداریم و راست نیست و اگر در جایی بازار آزاد جواب دهد، این جا جواب نمی دهد. کما این که در کشورهای دیگر هم دخالت های دولت وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    34 1
    آره از روی مبل تکون خورده رفته کنترل اسپیلت را از روی میز برداشته
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    9 0
    منظور مبارک اینه که اب درشکم مبارکش تکان خورده . علی برکت الله
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    7 0
    از شما بعیده آقای توکلی عمریه تو سیاست هستید باید افراد رو بشناسید
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    8 0
    تکون که نخورد...تکونش دادن...!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس