راهپیما‌یی بازگشت

یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت که نوار غزه به‌زودی شاهد قراردادی خواهد بود که به محاصره این منطقه پایان خواهد داد.

به گزارش مشرق، «احمد یوسف»، یکر از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از وجود توافقی احتمالی برای پایان دادن به محاصره نوار غزه خبر داد.

به گزارش خبرگزرای فلسطینی «معاً»، یوسف گفت که این جنبش در حال حاضر اقدامات و پروژه‌هایی را بررسی می‌کند که به دنبال متوقف کردن کامل و نهایی محاصره تحمیلی بر نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی است.

بیشتر بخوانید:

تل‌آویو در تخریب تونل‌ها به کاهدان زده است

او افزود: «به منظور ممانعت از هرگونه رویارویی احتمالی با اسرائیل و متوقف کردن راپیمایی‌های بازگشت، قراردادها و اقداماتی از سوی سازمان ملل متحد، مصر و قطر به حماس ارائه شده است».

با این حال، این عضو ارشد جنبش حماس تصریح کرد که این جنبش در صورت موافقت با هر قرارداد آتی، هرگز  اصول آرمان فلسطین را رها نخواهد کرد.

او تأکید داشت: «حماس هرگز دولت غزه یا هر دولتی بدون غزه را نخواهد پذیرفت و قدس و مسئله آورارگان فلسطینی را فراموش نخواهد کرد».

طی ماه‌های گذشته طرحی تحت عنوان «معامله قرن» در رسانه‌های غربی و عربی مطرح شده، از آن به عنوان جایگزینی برای طرح صلح عرب‌ها با رژیم صهیونیستی یاد می‌شود.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه رژیم اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی-اسرائیلی است.

در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

بر اساس این طرح دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

در «پیمان‌ اسلو» منطقه کرانه باختری رود اردن به سه منطقه به نام‌های منطقه «الف، ب و ج» تقسیم شد. منطقه «الف» از لحاظ اداری و امنیتی به دست دولت خودگردان بود و  منطقه «ب» از لحاظ اداری به دست خودگردان و از لحاظ امنیتی به دست رژیم صهیونیستی بود و منطقه «ج» منطقه‌ای بود که از لحاظ امنیتی و اداری به دست رژیم صهیونیستی اداره می‌شد.

نزدیک به ۲ ماه است که اهالی نوار غزه در اعتراض به اقدام آمریکا در شناسایی شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خود به این شهر دست به تظاهرات زده و خواستار بازگشت به سرزمین‌های غصب شده خود براساس قطعنامه سازمان ملل هستند.

قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل متحد حق آوارگان فلسطینی در بازگشت به سرزمین‌های خود را به رسمیت می‌شناسد. بیش از  ۶ میلیون نفر فلسطینی به دنبال اشغال سرزمینشان به دست صهیونیست‌ها، آواره شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    0 0
    سوال: چرا مردم کرانه باختری رود اردن به راهپیمایی های بازگشت مردم غزه نمی پیوندند؟
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    0 0
    اون وقت ما شدیم کاسه داغ تر از آش ، این هم آخرش خودشون راضی به صلح شدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس