افشانی

شهردار تهران در سال حمایت از کالای ایرانی از امضای قرارداد برای ساخت ۶۳۰ واگن مترو تهران با چینی‌ها خبر داد.

گروه سیاست مشرق - در سال حمایت از کالای ایرانی، «سید محمدعلی افشانی» که به تازگی به صندلی شهرداری تهران تکیه زده است، از امضای قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن مترو با چینی‌ها خبر داد.

بیشتر بخوانید: 

قطار وعده‌ها برای افتتاح مجدد خط ۷ به مقصد نرسید

عکس/ بازدید شهردار تهران از خط ۷ متروی تهران

شهردار تهران گفت:

«مناقصه ساخت ۶۳۰ واگن مترو برگزار و برای امضای طرف چینی ارسال شد که به محض امضای قرارداد ساخت واگن‌ها شروع می شود.»[۱]

۵ شرکت واگن ساز ایرانی مپنا، واگن پارس، ایریکو، واگن سازی تهران و پلور سبز در کنار ۱۲ شرکت واگن ساز خارجی از ۹ کشور شامل CMC، BSR، پوژن، دالیان و CRC از چین، واگن ماش از روسیه، CAF از اسپانیا، هیوندای روتم از کره جنوبی، آلستوم از فرانسه، زیمنس از آلمان، اشتادلر از سوئیس، فیرما از ایتالیا اسناد این مناقصه را خریداری‌ کرده بودند.

جالب اینجاست که با وجود اینکه کشورمان می تواند در این عرصه خودکفا باشد و شرکت‌های ایران توانایی ساخت این تعداد از واگن ها را دارند اما در این مناقصه خارجی‌ها و بخصوص شرکت های چینی به طور گسترده حضور داشتند و مسئولین شهرداری تهران نیز به جای دادن کار به ایرانی‌ها برای چینی‌ها اشتغال زایی کرده‌اند.

افشانی در این باره توضیح داده که

«قرارداد ٦٣٠ واگن مترو امضا می‌شود زیرا قبلا مناقصه انجام شده و برنده آن انتخاب شده است. نهایتا هم برای امضای طرف چینی ارسال شده است و به محض امضای قرارداد، ساخت واگن شروع می شود.»

افشانی درحالی از ساخت همه این واگن‌ها توسط چینی‌ها سخن می گوید که در آبانماه سال گذشته، حسین رجب صلاحی، مدیرکل دفترحمل و نقل ریلی درون شهری و حومه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درباره این مناقصه گفته بود:

«دولت ما را موظف کرده است که ۵۵ درصد از اجزای هر واگن مترو در داخل ساخته شود و باقی واگن‌ها نیز بایستی در کشوری که مناقصه را از آن خود کرده ساخته شود. همچنین تاکید داریم که این ۵۵ درصد نیزدر بخش پروپالشن، بدنه و بوژی مترو در داخل ساخته شود و در حال حاضر نیز در راستای تولید بدنه آلومینیومی اقداماتی انجام داده‌ایم.

با این حال معلوم نیست که در این مناقصه حمایت از تولید داخلی وجود دارد یا خیر چراکه آقای شهردار در صحبتی کلی بیان کرده که ۶۳۰ واگن به دست چینی‌ها ساخته می‌شود و توضیحی در این زمینه ارائه نداده است و به نظر می رسد که شهرداری باید نسبت به این موضوع پاسخ مناسبی به افکارعمومی بدهد.


[۱] - https://www.mehrnews.com/news/۴۳۳۲۳۲۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    9 0
    از رئیس دولت یاد گرفته است
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    0 8
    مشرق انصافا توی وسایل نقلیه عمومی انقدر ایراد نگیر . ما که با قطارهای بین شهری حرکت میکنیم از تعمیر واگنها به دست ایرانی ها که میبینیم حسابی دلمون گرفته میشه . برداشتن کوپه 6 تخته رو به زور کردن 4 تخته و حتی نتونستن پیچها رو درست ببندن . اونوقت شما انتظار دارین واگنی که پر از مسافره همینجوری ساخته بشه ؟
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    1 0
    خب معلومه دیگه هرکسی تا به مسندی تکیه میزنه باید ت... امضا کرده
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    6 0
    واگن سازی تهران و اراک به جهت عدم سفارشات داخلی تهران درحال تعطیلی هستند.
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    4 0
    واگن سازی تهران و اراک به جهت عدم سفارشات داخلی تهران درحال تعطیلی هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس