کد خبر 863928
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
لاهوتی

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: به دنبال سیاست‌های ارزی صادرکنندگان خرد دچار بلاتکلیفی شده‌اند و حتی عده‌ای صادرات را متوقف کرده‌اند.

به گزارش مشرق، محمد لاهوتی با بیان اینکه نرخ 4200 تومان ارز،  نرخ جذابی برای واردات است، گفت: در مقابل  این نرخ برای صادرات و مخصوصا برای صادرکنندگان جزء سرکوب‌گر است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه قیمت مواد اولیه کالای تولیدی صادراتی بر مبنای نرخ ارز در بازار ثانویه محاسبه می‌شود افزود: حتی اگر نرخ ارز در بازار ثانویه غیرواقعی باشد باز هم قیمت کالاهای تولیدی متاثر از آن است. 

* پیشنهاد ۴ بندی اتاق‌های بازرگانی برای اصلاح بخشنامه ارزی معاون اول

وی با اشاره به پیشنهاد 4 بندی اتاق‌های بازرگانی برای اصلاح بخشنامه ارزی معاون اول رئیس جمهور گفت: پیشنهاد ما به دولت این بود که ارز 4200 تومانی حاصل از صادرات  پتروشیمی‌ها را دولت برای واردات مواد اولیه، مواد اولیه تولید، کالاهای ضروری و کالاهای سرمایه‌ای تخصیص دهد که تقریبا معادل 80 درصد ارز حاصل از صادرات است که در بخشنامه معاون اول هم به آن اشاره شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: همچنین دولت اجازه دهد  20 درصد مابقی ارز حاصل از صادرات، با نرخ توافقی بین واردکننده و صادرکننده معامله شود و از این محل ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای غیرضروری، مصرفی، ساخت شده و بعضا لوکس تامین شود.

وی با بیان اینکه صادرات خرد پس از سیاست‌های اخیر ارزی دولت با مشکل مواجه شده است تصریح کرد: صادرکنندگان مواد اولیه را باید با نرخ ارز بیش از  6 هزار تومان تهیه کنند و سپس  ارز حاصل از صادرات را با نرخ 4200 تومان بفروشند. 

لاهوتی با بیان اینکه برخی نیازهای ارزی از قبیل ارز مسافرتی، ارز دانشجویی و ارز برای درمان در سیستم اخیر دولت لحاظ نشده است، گفت: همچنین تعدادی از صادرکنندگان از اعتبار شخصی خود و به صورت نسیه کالا وارد کرده‌اند که اکنون باید ارز آن را تامین و به فروشنده تحویل دهند. 

* استفاده از کارت‌های یک بار مصرف در حال افزایش است

وی افزود: این افراد به دلیل محدودیت‌های اخیر نه تنها قادر به تهیه ارز از بازار آزاد نیستند بلکه نمی‌توانند ارز  مورد نیاز خود را  از سامانه نیما  تامین کنند. 

رئیس کنفدراسیون صادرات اظهار داشت: زیرا در صورت تامین ارز از بازار آزاد قاچاقچی شناخته می‌شوند و اگر در موعد مقرر هم به تعهدات خود عمل نکنند نه تنها اعتبارشان را از دست می‌دهند بلکه منجر به بدنامی سایر تجار ایرانی هم می‌شود.

لاهوتی با بیان اینکه استفاده از کارت‌های یک بار مصرف  بازرگانی در حال افزایش است،‌گفت: صادرکنندگان خرد دچار بلاتکلیفی شده‌اند و حتی عده‌ای صادرات را متوقف کرده‌اند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه براساس آمار بانک مرکزی بیش از 6.5 میلیارد دلار ارز برای واردات در سال جاری تخصیص یافته است گفت:  تعداد زیادی  ثبت سفارش در صف انتظار است که این روند حاکی از افزایش واردات است. 

وی با تاکید بر اینکه نرخ 4200 تومانی ارز قطعا برای واردات جذاب است گفت: تفاوت نرخ ارز در بازار آزاد و رسمی مشوق واردات و سرکوب‌گر صادرات است. 

* مدیریت بازار ارز به دلال‌ها واگذار شده است

لاهوتی با اشاره به قیمت بالای ارز در بازار ثانویه گفت: وقتی لفظ قاچاق به کالایی اطلاق می‌شود، دیگر قیمت آن کالا قابل کنترل نیست و یکی از انتقادهای ما به دولت این است که حضورش  را در بازار منتفی کرده و اجازه داده که دلال‌ها این شرایط را مدیریت کنند. 

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قیمت ارز در بازار آزاد غیرواقعی است اظهار داشت: اگر دولت فعالیت‌هایی که اکنون در بازار آزاد برای تامین برخی نیازهای ارزی صورت می‌گیرد را را به رسمیت بشناسد و اجازه دهد که منابع ارزی که در منازل وجود دارد آزادانه در بازار معامله شود قطعا نرخ بازار غیر رسمی و ثانویه به شدت کاهش می‌یابد و حتی می‌تواند به نزدیک شدن نرخ ارز غیررسمی به نرخ ارز رسمی کمک کند. 

روز گذشته فهرست اقلام پتروشیمی و معدنی مشمول واریز ارز به سیستم نیما اعلام شد که براساس دستورالعمل شماره 8739 . 55300 مورخ 739.2.2 صادرکنندگان آن را ملزم به واریز ارز صادراتی خود به سامانه نیما می‌کند. 

این گزارش می‌افزاید ارز حاصل از صادرات این بخش تقریبا 80 درصد ارز صادراتی کشور را شامل می‌شود.

همچنین مجتبی خسروتاج معاون صادراتی وزیر صنعت اعلام کرد که بزودی مکانیزم فروش توافقی 20 درصد ارز صادراتی حاصل از صادرات غیرنفتی خارج از سامانه نیما  اعلام می‌شود. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس