کد خبر 861523
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱
تاخیر پرواز

مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه مردم باید صبور باشند، تصریح کرد: دیروز از فرودگاه ترکیه آمده‌ام و پرواز در بروکسل تأخیر داشت و کسی اعتراض نکرد.

به گزارش مشرق، اوضاع در حمل‌ونقل هوایی ایران خوب نیست و بخشی از این موضوع بی‌شک به تحریم‌های چند ده‌ساله ظالمانه غربی‌ها بازمی‌گردد، اما بهانه تحریم پاسخگوی همه مشکلات این صنعت نیست و بی‌شک ناکارآمدی و سوء‌مدیریت‌ها را نباید از نظر دور داشت.

بیشتر بخوانید:

اتمام حجت با شرکت‌های هواپیمایی/ پیگیری مستمر در مورد تأخیر پروازها

با این حال تحریم گویا ابزار و بهانه‌ای شده تا عده‌ای مدیر دولتی با آن پاسخ هرگونه انتقاد و سوء‌مدیریت را ارائه کنند. فرزانه شرفبافی در نشست دادستانی تهران برای بررسی علل تأخیر پروازها با مدیران شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه میانگین سن ناوگان هوایی کشور 24 سال است و با طرح این پرسش که «به این صنعت چه داده‌ایم که اینقدر انتظار داریم»، اظهار کرد: وضع عراق، افغانستان و کشورهای همسایه در صنعت هوایی از ایران بهتر است، چون ما در تحریم هستیم و برای تأمین دوقطعه تجهیزات هواپیما دچار مشکل می‌شویم.

وی با بیان اینکه به زودی تحویل سوخت در پروازهای خارجی ما هم قطع شده و باید چمدان چمدان پول بفرستیم تا سوخت را تأمین کنیم، افزود: پس از اربعین سال گذشته 25جلسه درباره تأخیرهای پرواز گذاشتیم، اما این درست نیست که خلبان را به علت تأخیر دستبند بزنند و همانجا به قاضی القضات هم مدال افتخار بدهند. مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه مردم باید صبور باشند، تصریح کرد: دیروز از فرودگاه ترکیه آمده‌ام و پرواز در بروکسل تأخیر داشت و کسی اعتراض نکرد.


دادستان تهران: برخی تأخیر پروازها غیرقابل قبول است

از سوی دیگر جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در جلسه‌ای با مسئولان حمل‌ونقل هوایی کشور با اشاره به فلسفه تشکیل جلسه و علت ورود دادستانی به این موضوع اظهار داشت: به موجب ماده ٢٢ قانون آیین دادرسی کیفری یکی از وظایف دادستان حفظ حقوق عمومی است و دادستان را مکلف کرده که برای حفظ حقوق عامه اقامه دعوی کند.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق تضییع حقوق مردم سرگردانی ناشی از تأخیرهای بی‌مورد، ‌فروش بلیت هواپیما با قیمت‌های متفاوت، عدم پاسخگویی و رفتار نامناسب با مسافرین برخی فرودگاه‌هاست، به مفاد گزارش‌های معاونان دادستان تهران در مورد تأخیر پروازها و به برخی علل آن استناد کرد.

جعفری دولت‌آبادی افزود: طی دو هفته گذشته روزانه دو نفر از معاونان دادستان تهران برای بررسی تأخیر پروازها در فرودگاه مهرآباد حضور یافتند که گزارش‌های تهیه‌شده متضمن اطلاعات مناسب و مفیدی است. دادستان تهران اعلام کرد: به موجب این گزارش‌ها، روزانه تأخیر پروازها وجود دارد که برخی تأخیرها غیرقابل قبول است و به مسافرین نیز علت آن توضیح داده نمی‌شود و در برخی موارد نیز حقوق آنها رعایت نمی‌شود. البته برخی تأخیرها به دلیل نقص فنی هواپیما، بدی آب‌وهوا و نظایر آن رخ می‌دهد که این موضوع قابل دفاع است.

وی با اشاره به مفاد گزارش‌های معاونان دادستان تهران در مورد تأخیر پروازها و نتایج آن گفت: معاونان در این بازدیدها با مردم، مدیران شرکت‌های هواپیمایی و مسئولان فرودگاه گفت‌وگو کرده‌اند و علت‌های متعددی برای تأخیرها احصا شده است.

دادستان تهران با تقسیم‌بندی تأخیر پروازها به درون‌سازمانی و برون‌سازمانی افزود: دسته اول تأخیراتی است که ناشی از نقص فنی و کمبود قطعات است که در این بخش نمی‌توان به شرکت‌های هواپیمایی ایراد وارد کرد؛ چراکه در بیان دلایل تأخیر اعلام می‌کنند قطعه موجود نیست، نقص فنی واقعی می‌باشد البته به شرطی که دلیل اصلی تأخیر پرواز این موضوع باشد.


ایرلاین‌ها واقعیت را به مردم بگویند

جعفری دولت‌آبادی افزود: برخی از تأخیرها به خاطر وضعیت آب و هوا است و شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌کنند که آب و هوا در مقصد نامساعد است که مطابق برخی گزارش‌ها خلاف این موضوع نیز ثابت شده و تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی برای نجات خود از اعتراض مسافران به این حربه متوسل شده‌اند. وی تأکید کرد، بیان واقعیت‌ها به مردم بهترین راه نجات است.

دادستان تهران با اشاره به عدم پاسخگویی در فرودگاه در خصوص تأخیر پروازها خاطر نشان کرد: وقتی مسافران با تأخیر پرواز مواجه می‌شوند هیچ کس از مدیران شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه حضور نمی‌یابند که نسبت به آن شفاف‌سازی نمایند و در اکثر موارد فردی حضور دارد که اعلام می‌نماید تا ساعاتی دیگر پرواز انجام می‌شود.

جعفری دولت‌آبادی تأکید کرد: امروزه به لحاظ افزایش مشکلات اجتماعی نباید زمینه‌های اعتراض مسافران را فراهم کرد و اجازه داد مسافران به لحاظ عدم پاسخگویی به آنها در فرودگاه تجمع نمایند و در نهایت با دلخوری سوار هواپیما شده و دیگر پیاده نشوند که مجبور شویم از پلیس کمک بخواهیم تا از هواپیما پیاده شوند. دادستان تهران با شرکت‌های هواپیمایی اتمام حجت کرد که دادستانی دراین بخش ورود جدی‌تر خواهد کرد و انتظار می‌رود سازمان هواپیمایی کشور نظارت خود را بر شرکت‌هایی که خود را با مقررات تطبیق نمی‌هند، افزایش دهد.


نوسازی ناوگان هوایی، هوا شد

از سوی دیگر در حالی که در جریان توافق هسته‌ای ادعا شد، صنعت هوایی ایران نوسازی خواهد شد و قائم مقام، عباس آخوندی مأمور خرید خارجی صدها هواپیما از بویینگ و ایرباس شد، اما هم‌اکنون رؤیای نوسازی ناوگان هوایی ایران نیز هوا شده است.

31 فروردین امسال، رسانه‌ها از استعفای مرد شماره دو وزارت راه و البته نفر نخست قراردادهای هواپیماهای برجامی خبر دادند. در بخشی از خبر استعفای آقای «اصغر فخریه کاشان» از قائم مقامی وزارت راه در امور بین‌الملل آمد: «اصغر فخریه کاشان اواخر سال 92 از سوی عباس آخوندی ابتدا به عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی و در ادامه به عنوان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل وزیر منصوب شد.

وی فرد نخست قرارداد خرید 200فروند هواپیمای ایرباس بویینگ و ATR محسوب می‌شود. گفته می‌شود، وی اسفندماه سال گذشته استعفا می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی با آن مخالفت می‌کند و در نهایت آخوندی با استعفای دوم فخریه کاشان موافقت می‌کند.» تنها یک هفته پس از کناره‌گیری فخریه کاشان، شرکت امریکایی بویینگ اعلام کرد، در سال 2018 هیچ تصمیمی برای تحویل هواپیما به ایران ندارد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس