کد خبر 851570
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
 بوئینگ۷۷۷

همزمانی استعفای قائم مقام وزیر راه و بدقولی بویینگ درباره فروش هواپیما، با هم در ارتباط است. اکنون به جای هواپیما، این رویای برجامی است که پریده است.

به گزارش مشرق، روزنامه صبح نو در گزارشی نوشت: طبق وعده آمریکایی‌ها، نخستین هواپیماهای بویینگ، در سال ۲۰۱۸ به ایران تحویل شود. اما با توییت خبرنگار آمریکایی و سپس تایید مدیران بویینگ، ماجرا جور دیگری رقم خورد و مشخص شد بویینگ امسال هیچ هواپیمایی به ایران نخواهد داد. این ماجرا اما وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل، درست در همین روزها بی‌سروصدا و هیاهو، استعفا داده و اتاق کارش را تحویل داده است. اتفاقی که برخی معتقدند بخشی از پازل بدقولی آمریکایی‌ها و هواپیماهای جنجالی برجامی را تکمیل خواهد کرد.


۳۱ فروردین ماه امسال، رسانه‌ها از استعفای مرد شماره دو وزارت راه و البته نفر نخست قراردادهای هواپیماهای برجامی خبر دادند. خبرگزاری «تسنیم» در بخشی از خبر استعفای آقای «اصغر فخریه کاشان» از قائم مقامی وزارت راه در امور بین‌الملل نوشت: «اصغر فخریه کاشان اواخر سال ۹۲ از سوی عباس آخوندی ابتدا به عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی و در ادامه به عنوان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل وزیر منصوب شد. وی فرد نخست قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای ایرباس بویینگ و ATR محسوب می‌شود. گفته می‌شود وی اسفندماه سال گذشته استعفا می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی با آن مخالفت می‌کند و در نهایت آخوندی با استعفای دوم فخریه کاشان موافقت می‌کند.»


پیش‌بینی «تسنیم» خیلی زود به وقوع پیوست و تنها یک هفته پس از کناره‌گیری فخریه کاشان، شرکت آمریکایی بویینگ اعلام کرد در سال ۲۰۱۸ هیچ تصمیمی برای تحویل هواپیما به ایران ندارد.


در حالی که تنها چند روز از استعفای فخریه کاشان گذشته بود همزمان مقامات بویینگ اعلام کردند که موعد تحویل هواپیمای ۷۷۷ به ایران به سال ۲۰۱۹ موکول شده است.


دنیس مویلینبرگ، مدیر اجرایی ارشد بویینگ در گفت‌وگوی تلفنی با رویترز، به این نکته هم اشاره کرد که به علت افزایش تقاضا، بویینگ دیگر نگران نیست که سقوط توافق هسته‌ای به خط تولید جت ۷۷۷ این شرکت آسیب بزند و صدها شغل را به مخاطره بیندازد.


اشاره او در واقع، کنایه به آماری بود که در زمان امضای قرارداد تحویل بویینگ‌های برجامی به ایران، عملیاتی شدن قرارداد «بویینگ» را منجر به ایجاد حداقل ۱۰۰ هزار شغل برای صنعت هوا و فضای آمریکا دانسته بود.


به این ترتیب، وعده آمریکایی‌ها این بار درباره تحویل هواپیماهای بویینگ، دست مسئولان وزارت راه ایران را در پوست گردو گذاشت، اما برخی معتقدند رابطه معناداری میان نفر نخست قرارداد هواپیماهای برجامی با این خلف وعده بویینگ وجود دارد. رابطه‌ای که در آن، دوباره به نام «اصغر فخریه کاشان» برخواهیم خورد.


تلاش‌های «صبح نو» برای تماس با فخریه کاشان، به دلیل خاموش بودن تلفن همراه وی به جایی نرسید، اما جست‌وجویی کوتاه در گفت‌وگوهای پیشین این شاه‌مهره قراردادهای هواپیماهای برجامی، نکات جالب دیگری را هم مشخص می‌کند.


به نظر می‌رسد اتفاق‌های تازه‌ای برای وزارت راه و شهرسازی و وزیر جنجالی و خبرساز آن رقم بخورد. اتفاق‌هایی که شاید یکی از سرنخ‌هایش خروج «اصغر فخریه کاشان» از ساختمان این وزارتخانه باشد. کسی که در دهه ۷۰ با برخی تصمیماتش در معاونت ارزی و هیئت عامل بانک مرکزی خبرساز شد. در دهه ۸۰ نامش با پرونده جنجالی «پتروپارس» گره خورد و در دهه ۹۰ هم نفر اول قراردادهای خارجی در وزارت راه شد و سرانجام در جنجالی‌ترین روزهای رویای هوایی برجامی وزارت راه و شهرسازی، از این وزارتخانه رفت. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    3 0
    پیش پرداخت ها رو نداده و تامین فاینانس قطعی نشده مفتی هواپیما تحویلتون میدن؟ خیلی ازتون خوششون میاد؟
    • IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      17 1
      آقایون موقع امضای برجام می گفتند این هواپیماها اجاره به شرط تملیک است و ایران نیازی نیست پولی بپردازد!!!
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
      2 0
      همین اجاره به شرط تملیک باید یک پنجمشو بدی!از دم قسطجایی سراغ داشتی به ما همبگو.
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
      2 0
      یه موسسه ای باید پرداخت اقساط رو تضمین کنه {فاینانس}
  • IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    6 1
    چه سابقه درخشانی این آقای فخریه کاشان دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس