فلسطین

سابقه رژیم صهیونیستی نشان می دهد که این رژیم همواره از رویدادهای بزرگ ورزشی برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های خود استفاده می‌کند.

سرویس جهان مشرق - طی چند روز گذشته حملات موشکی رژیم صهیونیستی به نوار محاصره شده غزه  گسترش پیدا کرده است و به تبع این حملات، پاسخ‌های انتقام جویانه محور مقاومت با خمپاره‌ها و موشک‌های آن آنها به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اطراف مرزهای غزه نیز ادامه داشت.

التهاب در مرزهای دو طرف تا ساعت ۴ بامداد پنج شنبه ادامه پیدا کرد تا اینکه اعلام شد که تفاهم بر سر آتش‌بس دوجانبه بر اساس بندهای توافق سال ۲۰۱۴ به دست آمده است.  این توافق با میانجگری برخی طرف‌های بین‌المللی از جمله مصر و با درخواست رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. 

با توافق آتش‌بس مجدد، شهرک‌های مسکونی نزدیک به مناطق مرزی بار دیگر روی آرامش را دیدند، آرامشی که می‌تواند مصداق آرامش قبل از طوفان باشد. رژیم صهیونیستی بر اساس استراتژی نظامی خود، جنگ‌های بزرگ را با غافلگیری‌های بزرگ آغاز می‌کند، لذا نباید به این آرامش چندان دل خوش بود.

حملات موشکی از غزه به سوی شهرک های صهیونیست‌نشین

رژیم‌صهیونیستی در واقع برای رها شدن از فشارهای مربوط به راهپیمایی‌های بازگشت و تاکتیک‌های مردمی مقابله با این رژیم به دنبال نظامی‌سازی عرصه تحولات دوجانبه بر آمد و مواضع  محور مقاومت در غزه را هدف قرار داد. اسرائیل  در همین رابطه ۴ تن از عناصر جنبش جهاد اسلامی و حماس را طی دو روز گذشته ترور کرد و حملات خمپاره ای و موشکی شدیدی را ضد نوار غزه به اجرا گذاشت. 

بر اساس اعلام سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل، نیروهای مقاومت فلسطین نیز دیروز بخش‌های مختلف سرزمین‌های اشغالی را با حدود ۱۳۰ خمپاره و موشک هدف قرار دادند که سامانه ضد موشکی گنبد آهنین تنها موفق به رهگیری ۱۷ فروند از این موشک‌ها شد. 

با وجود اعلام آتش بس، اما به نظر می‌رسد سایه جنگ از منطقه طی روزها و هفته‌های اخیر دور نخواهد شد. برخی سیگنال‌های منطقه ای و بین‌المللی موید این مطلب است:

منابع فلسطینی اعلام کردند: آژیر خطر اولین بار پس از سال ۲۰۱۴ در النقب به صدا درآمد.

** عدم حل مناقشه‌های فیمابین

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز موضوع تبادل موشکی در مرزهای نوار غزه و رژیم صهیونیستی را با عنوان « پرتاب موشک به شهرک‌های اسرائیلی» بررسی کند.  این طرح که با درخواست نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به شورای امنیت رفته، هیچ اشاره ای به موشک باران گسترده نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی نکرده است. جانبداری آمریکا از رژیم صهیونیستی در این شورا نمی تواند راه حلی عادلانه برای این مشکل به شمار رود، لذا به نظر می‌رسد برگزاری این نشست می‌تواند دامنه‌های التهاب در مرزهای غزه را افزایش دهد.

از سوی دیگر  با وجود توافق موقت بر سر بندهای آتش‌بس ۲۰۱۴،  اما به نظر می‌رسد شاخص‌های تنش آفرین در مناسبات دو طرف همچنان حل نشده است. اوضاع در نوار غزه همچنان وخیم است و احتمالا هدف رژیم صهیونیستی از این تنش آفرینی که توقف راهپیمایی‌های بازگشت بود، محقق نخواهد شد. 

** ادامه محاصره غزه و بیماری محمود عباس

علاوه بر اینها با ادامه محاصره غزه در یازدهمین سال خود، گروه های فلسطینی ممکن است علاوه بر راهپیمایی‌های بازگشت به دنبال  بهره‌برداری از حملات خمپاره ای و موشکی به سرزمین های اشغالی برای کاهش حجم محاصره غزه برآیند. این در حالی است که اوضاع نابسامان جسمی محمود عباس نیز می‌تواند در تصمیم به جنگ میان رژیم صهیونیستی و نوار غزه تاثیرگذار باشد. 

تصویری که از محمود عباس در بیمارستان منتشر شد

** فرار به جلو نتانیاهو از پرونده فساد

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنان با پرونده مفاسد اقتصادی خود دست و پنجه نرم می‌کند. طی یک سال گذشته اوضاع داخلی سرزمین‌های اشغالی همواره دستخوش  کشمکش‌های سیاسی بوده است.

نتانیاهو با گام‌های بلند و پرسر و صدای اخیر در  سیاست خارجی به دنبال  سرپوش گذاشتن بر بی‌کفایتی در مدیریت تحولات داخلی و فساد اقتصادی خود است، لذا گزینه جنگ ضد نوار غزه می‌تواند  یکی از مهمترین برگه‌ها برای وی جهت استمرار نخست‌وزیری‌اش تا پایان مهلت قانونی ۴ ساله باشد. 

** سابقه بد صهیونیست‌ها در جنگ‌افروزی هم‌زمان با جام جهانی

یکی از مهمترین سیگنالهای آغاز جنگ، نزدیک شدن به زمان برگزاری رقابت‌های جام جهانی در روسیه است. این رقابت‌ها حدود دو هفته دیگر آغاز می شود. سابقه رژیم صهیونیستی نشان می دهد که این رژیم همواره از رویدادهای بزرگ ورزشی برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های خود ضد همسایگان استفاده می کند.

تصاویری از کشتار صبرا و شتیلا
تصاویری از کشتار صبرا و شتیلا
تصاویری از کشتار صبرا و شتیلا

آریل شارون قصاب صبرا و شتیلا با استفاده از تب و تاب فوتبال در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، فجیع‌ترین جنایت‌ها را در جنوب لبنان انجام داد. جنگ ۲۰۰۶ لبنان همزمان با جام جهانی آلمان برگزار شد و جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نیز با تجاوز به غزه در سال ۲۰۱۴ همراه شد. 

رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از تب و تاب ورزشی موجود در  افکار عمومی جهان،  طی این جنگ‌ها جنایت هایی نظیر فاجعه قانا و کشتار شجاعیه و جنایت‌های دیگر را مرتکب شد. تل آویو از دل مشغولی افکار عمومی به مسابقات فوتبال استفاده کرده تا فسفر سفید و اورانیوم ضعیف شده و سایر تسلیحات نامتعارف را ضد ملت‌های لبنان و فلسطین به کار بگیرد. لذا نزدیک بودن به زمان برگزاری جام جهانی فوتبال در روسیه به علاوه شاخص هایی که به آنها اشاره شد، نشان از احتمال بالای جنگی جدید در منطقه است. 

فاجعه قانا

گرچه تحلیلگران مسائل بین‌المللی از عدم تمایل گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی در  افزایش تنش کنونی در مرز غزه و کشیده شدن آن به سمت جنگ فراگیر سخن می‌گویند،‌ اما شاخص‌های داخلی و منطقه‌ای نشان از آرامش قبل ازطوفان در مرزهای غزه دارد. گروه‌های مقاومت این نکته را به خوبی می دانند، لذا فریب تبلیغات رژیم صهیونیستی در توافق آتش‌بس را نمی خورند و همچنان نیروهای خود را در آمادگی کامل نگه می‌دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    17 6
    نه خیر این رژیم به شدت از جنگ که اخرش شکست هست می ترسد فقط دنبال تفرقه افکنی تحریم هست
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    17 6
    البته اسراییل برای رها شدن از فشارهای مربوط به راهپیمایی‌های بازگشت و تاکتیک‌های مردمی مقابله با این رژیم به دنبال نظامی‌سازی عرصه تحولات دوجانبه بر آمده است
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    12 6
    سابقه رژیم صهیونیستی نشان می دهد که این رژیم همواره از رویدادهای بزرگ ورزشی برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های خود ضد همسایگان استفاده می کند
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    8 7
    افرین بر این تحلیل.
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    11 6
    من هم موافقم. باید حمله بزرگی را به اسراییل آغاز کنیم
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    7 8
    یک فکر اساسی باید کنیم ایطوری نمیشه
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    6 5
    واقعیت تلخ همین است و مسلمانان هم در این خواب دروغین از صهیونیستها گل می خورند و ایکاش در مساجد فراخوانی می زدند برای تحریم تماشای این بازیها که همزمان با آن هزاران فلسطینی توسط صهیونیست ها بخاک و خون کشیده شده و می شوند.
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    13 6
    دیگه بسه ایران باید اسرائیل و با موشک هاش شخم بزنه
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
      0 2
      خنديديم
  • آرش IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
    1 0
    رفته پیشواز فعلا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس