صبرا و شتیلا

یک روزنامه لبنانی بخشی از گزارش‌های محرمانه کمیته صهیونیستی تحقیق در خصوص جنایت‌های فاجعه صبرا و شتیلا را منتشر کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار لبنان به تازگی اسنادی منتشر نشده از تجاوز رژیم صهیونیستی و نیروهای فالانژ لبنانی به اردوگاه‌های فلسطینی صبرا و شتیلا در جنوب لبنان منتشر کرده‌ است.

الاخبار در این گزارش می‌نویسد که هدف اعلام شده تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 1982 بر اساس مواضع و بیانیه‌های صورت گرفته از کابینه مناخیم بگین نخست وزیر رژیم صهیونیستی و آریل شارون وزیر جنگ وی در آن زمان تخریب زیرساخت های جنبش آزادیبخش فلسطین اعلام شده بود و اسرائیل تلاش داشت تمامی سازمان‌های مقاومت فلسطینی و موسسات سیاسی و اجتماعی و رسانه‌ای و فرهنگی مرتبط با این سازمان را در لبنان هدف قرار دهد. اما روند تحولات و هدف قرار گرفتن گسترده اردوگاه‌های فلسطینی و جنایت های متعددی که رژیم صهیونیستی انجام داد و با کشتار و فاجعه صبرا و شتیلا به اوج خود رسید، نشان داد که هدف نهایی صهیونیست‌ها از این تجاوز تنها از بین بردن جنبش آزادیبخش نیست، بلکه آنها به دنبال ریشه‌کن کردن موجودیت ملت فلسطین در لبنان هستند.

هدفی صهیونیستی که تل‌آویو آن را دنبال می‌کرد، پاکسازی نژادی در فلسطین و تکرار جنایت‌های این رژیم در لبنان بود، اما مقاومت قهرمانانه فلسطینی‌ها در لبنان مانع از تحقق این اهداف شد.

بیشتر بخوانید:

بیانیه اتحادیه‌عرب به مناسبت سالگرد فاجعه صبرا و شتیلا

امروز بعد از گذشت بیش از 70 سال از اعلام موجودیت ننگین رژیم صهیونیستی در فلسطین و 36 سال از جنایت صبرا و شتیلا، رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته از طریق کنیست خود قانون یهودیت دولت را به تصویب برساند که رسما نشان دهنده ماهیت شهرک‌سازی و اشغالگری رژیم اسرائیل است.

به موجب این قانون « اسرائیل» میهن تاریخی «ملت یهودی» خواهد بود و حق تعیین سرنوشت این منطقه را به یهودیان خواهد داد. صهیونیست‌ها تصور می‌کردند که بعد از نکبت به رهایی از دست فلسطینی‌ها موفق شده‌اند. این را یکی از سرکردگان رژیم‌صهیونیستی به نام «ابا ایبان» مطرح کرد و گفت که بزرگترها می‌میرند و کوچکترها فراموش می‌کنند. اما ملت فلسطین نشان داد که اینگونه نیست.

تجاوزی در حد و اندازه های نکبت

مقاومت فلسطین و متحدانش متوجه شدند که اهداف اشغالگران رژیم صهیونیستی از حضور در لبنان چیست. آنها همچنین نسبت به نیت دشمنان مقاومت و شبه نظامیان راستگرای فاشیستی در لبنان نیز اطلاع داشتند، چرا که آنها به دنبال به قدرت رساندن نمایندگان خود در لبنان بودند. تحولات میدانی و سیاسی در جریان تجاوز رژیم صهیونیستی و بعد از آن نشان می‌داد که نکبت جدیدی ضد ملت فلسطین در جریان است و تلاش دارد بخش گسترده‌ای از فلسطینی‌های ساکن در لبنان را ریشه کن کند. با این وجود فلسطینی‌ها از لبنان مهاجرت نکردند و در ویرانه‌های منازل خود باقی ماندند و در شرایطی که هدف کشتار و تجاوز و بازداشت و شکنجه قرار گرفته بودند، به صورت تدریجی اقدام به بازسازی منازل خود کردند.

رژیم صهیونیستی تلاش داشت اینگونه وانمود کند که «غیر یهودیان غیر یهودیان را کشته‌اند» اما دنیا صهیونیست‌ها را در برابر این جنایت مسئول شناخت. رژیم صهیونیستی متحدان خود در حزب نیروهای لبنانی را تحریک کرد و نیروهای سعد حداد را از جنوب لبنان به این منطقه آورد تا بتواند کشتار فجیع را ضد غیرنظامیان به راه بیندازد. آریل شارون وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که او دستور ورود نیروهای مهاجم به اردوگاه‌های صبرا و شتیلا را داد تا این اردوگاه ها را از دست « تروریست‌ها» پاکسازی کند.

  • به این ترتیب همه دنیا متوجه شدند که کشتار صبرا و شتیلا اقدام برنامه ریزی شده و مشترک میان اسرائیل و حزب نیروهای لبنانی بود. تازه ترین اسناد مهمی که «ست آنزیسکا» کارشناس آمریکایی در مقاله‌ای در مجله نیویورک دیویو آف بوکس منتشر شده، بازنشر بخشی از صفحات گزینش شده کتاب وی با عنوان « حذف فلسطین، تاریخ سیاسی از کمپ دیوید تا اسلو» است.

این کتاب ماهیت همدستی تمامی دولت‌های متوالی آمریکا از دولت فورد گرفته تا نیکسون تا ترامپ با سیاست‌های رژیم صهیونیستی را اثبات می‌کند و نشان می‌دهد که تمامی این دولت‌ها با تمامی راهکارها به دنبال جلوگیری از دستیابی فلسطینی‌ها به حق خود در تعیین سرنوشت و تشکیل دولت مستقل در بخشی از اراضی تاریخی فلسطین هستند.

این کتاب توجه ویژه‌ای به تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 1982 و فاجعه صبرا و شتیلا داشته و آن را نقطه عطفی در روند نسل کشی سیاسی و از بین بردن آرمان فلسطین معرفی می‌کند. آنزیسکا در جریان جمع آوری مطالب این کتاب از طریق ولیم کوانت عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر و کارشناس برجسته مسائل خاورمیانه و منتقد سیاست های آمریکا و اسرائیل به پرونده های محرمانه ای از گزارش کمیته کاهان رژیم صهیونیستی دست پیدا می کند.

کمیته کاهان کمیته‌ای است که رژیم صهیونیستی برای تحقیق در خصوص کشتار صبرا و شتیلا تشکیل داد. اسناد این کمیته به یادداشت‌ها و صورتجلسه‌های نشست‌های میان رهبران نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی و سرکردگان حزب نیروهای لبنانی و الکتایب و یادداشت های مربوط به جلسات شنود کنیست رژیم‌صهیونیستی با حضور مسئولان اسرائیلی و متن مصاحبه های آنها با اعضای کمیته کاهان اشاره می‌کند.

روزنامه الاخبار بخش‌هایی از این اسناد صهیونیستی را منتشر می‌کند که نشان دهنده توافق کامل میان اهداف متجاوزان لبنانی و اسرائیلی در نسل کشی موجودیت فلسطینی‌ها در لبنان بود.

یکی از اسنادی که از میان اسناد محرمانه کمیته صهیونیستی کاهان به آن اشاره می‌شود، صورتجلسه نشستی است که میان بشیر جمیل رئیس حزب نیروهای لبنانی و کمحی و تامیر از عناصر سرویس جاسوسی موساد برگزار شد. این سند به صورت دست نویس بوده و مربوط به تاریخ 10 جولای 1982 است. در این جلسه بشیر جمیل پیشنهاد می‌کند که نیروهای سعودی نیز به نیروهای بین‌المللی که قرار است وارد بیروت شوند، اضافه گردد.

  • این سند نشان می‌دهد که بشیر جمیل از تسلیحات و تجهیزاتی که رژیم‌صهیونیستی برای وی ارسال کرده کاملاً راضی بوده است.
  • بشیر جمیل توجه ویژه‌ای به شناخت سرنوشت فلسطینیها در لبنان بعد از خروج جنبش آزادیبخش فلسطین از این کشور داشته است. وی معتقد بود که جنبش آزادیبخش فلسطین یا باید بر اساس توافق سیاسی از لبنان عقب‌نشینی کند یا با زور از این کشور اخراج شود.
  • جمیل در ادامه بررسی‌ها تاکید کرده که زمان برای راه حل سیاسی به پایان رسیده و موانعی نیز در این زمینه به وجود آمده است. علاوه بر اینکه از روند سیاسی هیچ چیزی به دست نخواهد آمد. وی معتقد است که در صورتی که به اردوگاه ها حمله نظامی صورت گیرد، این اردوگاه ها تسلیم خواهند شد.

بیار الجمیل در این نشست به تمجید از اشغالگری رژیم صهیونیستی در لبنان پرداخت و گفت: خدا شما را برای ما فرستاده است. طی 7 یا 8 سال گذشته همه ما را تحقیر کردند. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نگران خسارت های خود در لبنان بودند، اما شما آمدید و ما را نجات دادید. در حالی که ما احساسات خود را به صورت ظاهری از حضور شما در لبنان مطرح نکردیم، اما قلب‌های ما از شوق پرواز می‌کرد. حتی اگر شما در لبنان بر اساس منافع خودتان کار کنید، اما به ما نیز خدمت کرده‌اید. لبنان بهترین پل برای شما جهت ورود به دنیای عرب است.

وی در این دیدار تاکید کرد که حزب نیروهای لبنانی دوست واقعی اسرائیلی‌ها است و آنها منافع مشترکی دارند. او گفت که دوستی با اسرائیلی‌ها برای حزب نیروهای لبنانی ضروری است.

در این دیدار وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با انتقاد از رفتار حزب نیروهای لبنانی گفت که آنها در شرایطی که دو ماه قبل به وجود آمده بود، می بایست اقدام به اشغال بیروت می‌کردند، اما این اتفاق نیافتاده است. این وزیر صهیونیستی تاکید کرد که اگر این اقدام صورت می‌گرفت، برای اسرائیل شرایط بهتری به وجود می‌آمد، چرا که جنگ هزینه‌های ویژه‌ای برای تل‌آویو دارد. علاوه بر این که باعث فشار افکار عمومی بر اسرائیل نیز خواهد شد.

وی پیشنهاد می‌کند که اگر حزب نیروهای لبنانی می‌خواهد اسرائیل در برابر این فشارها تحمل کنند، باید معاهده سازش علنی با اسرائیل امضا کنند و به این ترتیب اردوگاههای فلسطینی را نیز پاکسازی کنند.

در ادامه این جلسه وقتی وزیر جنگ اسرائیل از طرح حزب نیروهای لبنانی در خصوص اردوگاه آوارگان سوال کرد، بشیر جمیل گفت که: ما برای یک باغ وحش درست و حسابی برنامه ریزی می‌کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس