جلال چراغپور

کارشناس فوتبال ایران با تاکید بر اینکه اگر تیم ملی ایران در جام جهانی سه بازی بیشتر انجام ندهد پیشرفتی نداشته است گفت: رفتن یا ماندن کی روش آدرس‌های متفاوتی دارد.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی خود را مهیای مسابقات جام جهانی روسیه می کند که بحث جدایی کی روش از تیم ملی به موضوعی مهمتبدیل شده است. اظهار نظر سرمربی تیم ملی که تاکید کرده بعد از جام جهانی به ایران برنمی گردد نیز باعث شده تا مساله ماندن یا رفتن این مربی از تیم ملی با واکنش های متفاوتی روبرو شود.

جلال چراغپور به شرایط تیم ملی برای حضور در بیست و یکمین دوره جام جهانی و ماندن یا رفتن کی روش اشاره کرد و نقطه نظراتش را مطرح کرد.

فوتبال صاحب یک روح است

قبل از اینکه بخواهم درباره کی روش صحبت کنم باید عرض کنم که فوتبال صاحب یک روح است. در واقع این روح فوتبال است که به افکار عمومی جهت می دهد. البته این نکته را فراموش نکنیم که بعضی اوقات سعی می کنیم شرایطی را که روح فوتبال به ما دیکته می کند را دستخوش تغییرات و دستکاری کنیم. چرا می گویم فوتبال روح دارد؟ حرف عجیبی به نظر می رسد؟ نه. چون این فوتبال از لحاظ اجتماعی خواص بسیار گسترده ای دارد. بنابراین برای این فوتبال تولید روح شده است. نیرویی که باعث انگیزه و حرکت در جامعه می شود یا بر عکس مردم را ناامید و دلسرد و خسته می کند.

فوتبال می تواند منشا اتفاقات تلخ و شیرین باشد

بنابراین این فوتبال صاحب یک قدرتی است و صاحب یک نوع انرژی در ذات خود است که می تواند منشا اتفاقات شیرین یا تلخ باشد. روح فوتبال که علاقه مندم عمیقا درباره اش فکر کنیم در واقع یک جور نقشه راه است. نقشه ای که آدرس های مختلفی به ما می دهد. افکار عمومی را با مربیان خوب و بد آشنا می کند. آنها را با بازیکنان کم کار یا پر انگیزه آشنا می کند. آنهایی که خرافاتی هستند و می خواهند با ترفندهای مسخره ای مثل جادو در فوتبال به فعالیت شان ادامه دهند را به ما معرفی می کند. تیم تاکتیکی را از تیم به هم ریخته مشخص می کند و خلاصه این روح فوتبال همه آدرس هایی که نیاز داریم را در اختیار ما قرار می دهد.

روح فوتبال تکلیف کی روش را مشخص می‌کند

این کارشناس فوتبال در مورد کارلوس کی‌روش دیدگاه های مختلفی وجود دارد. من می‌گویم بعد از هفت سال و چند ماه این روح فوتبال است که فضا را درباره کی‌روش روشن می‌کند. ماندن یا رفتن او را مشخص می کند. آخرین تصمیم البته قرار است بعد از جام جهانی گرفته شود که آیا کی روش در تیم ملی بماند یا خیر. اما روح فوتبال چگونه به ما درباره ماندن یا رفتن کی روش آدرس واقعی می دهد. منظورم از آدرس واقعی این است که ما واقعیت نهان شده در میان افکار عمومی را متوجه خواهیم شد. متوجه می شویم که کی روش بهتر است برود یا بماند.

آدرسی برای رفتن یا ماندن کی روش!

جلال چراغپور در ادامه گفتگویش خاطرنشان کرد: رفتن یا ماندن کی روش هر کدام آدرس های متفاوتی دارد. اما این آدرس چگونه به دست ما خواهد رسید؟ پاسخ را باید در مرور چند جام جهانی جستجو کنیم. ما طی دهه های اخیر چند بار به جام جهانی صعود کرده ایم. یک بار با آقای جلال طالبی موفق شدیم سه امتیاز بگیریم و آمریکا را شکست دهیم اما دو بازی دیگر را باختیم و به ایران برگشتیم. یک بار با برانکو به جام جهانی رفتیم که با یک امتیاز برگشتیم و بار دیگر با کی روش در جام جهانی حاضر شدیم که باز هم یک امتیاز کسب کردیم.

ما در همه جام های جهانی که حاضر شدیم تنها موفق شدیم سه بازی انجام بدهیم. این سه بازی هرگز به عدد چهار نرسید. در جام جهانی قبلی ما مقابل آرژانتین و بوسنی بازی را واگذار کردیم و با یک تساوی برابر نیجریه به ایران برگشتیم اما بعد از جام جهانی هرگز نتوانستیم آن سه بازی و به طور کلی عملکرد تیم ملی مان و سرمربی اش را کارشناسانه بررسی کنیم. ابزارهایی در این بین وارد شرایط آن روز شدند تا کارشناسان اساسا چنین اجازه ای پیدا نکنند. مردم به خیابان ریختند. آنها خوشحال بودند چون تیم ملی با نتیجه یک بر صفر از آرژانتین باخته بود. این شادی در تاریخ شادی های مردمی در دنیا بی نظیر بود. تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده بود اما ما انجامش دادیم. چرا؟ چون فضا به شدت به نفع کی روش دستکاری شد.

فضا به نفع کی روش دستکاری شد

این کارشناس فوتبال ضمن اشاره به نتایج تیم ملی در دور قبلی جام ملت های آسیا خاطرنشان کرد: بعد از این یک امتیازی که در جام جهانی کسب کردیم به جام ملت های آسیا وارد شدیم. در آنجا هم حذف شدیم. بازی را به عراق واگذار کردیم اما همان جریانی که در جام جهانی به کمک کی روش آمده بود این بار هم باخت به عراق را شست تا مردم فوتبالدوست و البته احساساتی ما همچنان حامی سرسخت کی روش باقی بمانند.

اما چگونه این اتفاق رخ داد؟ وقتی تیم ملی ما به عراق باخت فضا به طور کاملا ظریفی به نفع کی روش تغییر کرد طوری که باز هم باخت خفیف مقابل آرژانتین به رخ مخالفان کشیده شد. حتی به خاطر دارم بازی برابر آرژانتین بازپخش شد و تعریف و تمجیدهایی صورت گرفت که شرایط آن روز فوتبال هم باز دستخوش دستکاری هایی بشود که به نفع فوتبال ملی ما نبود.با همه اینها فرصتی نداریم که افسوس گذشته را بخوریم.

مردم درباره کی‌روش قضاوت می کنند

چراغپور ضمن بازخوانی توقعات منطقی مردم از تیم ملی تاکید کرد: امروز کی‌روش به خوبی می داند که به پایان این کوچه نزدیک می شود و به نظر من روح فوتبال که همین مردم هستند بعد از جام جهانی درباره کی روش قضاوت خواهند کرد. معتقدم مردم دیگر به انجام سه بازی در رقابت های جام جهانی راضی نخواهند بود. مردم ما از مربی که با این همه حاشیه همچنان مورد حمایت فدراسیون فوتبال قرار گرفته است انتظار ندارند که با یک امتیاز و انجام تنها سه بازی برگردد.

اگر تیم ملی با سه بازی از جام جهانی خداحافظی کند هیچ سیاست یا جریان تبلیغی نمی تواند مردم را راضی کند که باز هم این مربی را روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی ببینند. از این بابت شک ندارم. اگر برای تیم ما در جام جهانی روسیه اتفاقی نیفتد که معنایش پیشرفت باشد اطمینان داشته باشید که کی روش در پایان جام جهانی به پایان راه خود با تیم ملی فوتبال کشورمان خواهد رسید. روح فوتبال یا بهتر بگویم مردم ما او را پس می زنند.

زمان تغییر فرا رسیده است

کارشناس با سابقه فوتبال کشورمان در ادامه درباره ضرورت ایجاد تغییر در فوتبال ملی ایران یادآور شد: من به شخصه فکر می کنم زمان تغییر فرا رسیده است. تغییر اما چگونه باید صورت بگیرد؟ به نظر من در صورتی که تیم ملی نتواند بیش از سه بازی در جام جهانی انجام دهد و کی روش رفتنی شود راه حل مناسب برای ایجاد تغییر این است که ما باید به لیگ فوتبال مان و بازیکنان شاغل در لیگ مان نگاه و رویکرد جدی تری داشته باشیم. باید روح تازه ای در فوتبال داخلی ما دمیده شود و شرایط برای جوان گرایی حتی بیش از آنچه که امروز می بینیم فراهم شود.

بازیکنان داخلی را جدی نمی گیریم

چراغپور افزود: اتفاقی که امروز پیش چشم ما رخ می دهد این است که ما نسبت به بازیکنانی که خارج از لیگ داخلی مان بازی می کنند رویکرد جدی داریم و بازیکنان شاغل در لیگ مان را زیاد جدی نمی گیریم. این نگرش باید تغییر کند. با همه اینها علاقه مندم بار دیگر تاکید کنم که روح فوتبال درباره کی روش و عملکرد این مربی حکم های تازه ای صادر خواهد کرد. حتما بارها شنیده اید که علاقه مندان به محیط زیست درباره زمین با چه احترامی سخن می گویند. آنها اعتقاد دارند زمین روحی دارد که هشیار و بیدار است. فوتبال هم همین طور است.

مربیانی را دیده اید که در طول یک فصل روی نیمکت سه تیم می نشینند و در پایان فصل در هیچ کدام از تیم های شان نتیجه نمی گیرند؟ این روح فوتبال است که از آنها انتقام می گیرد و آنها به نقطه پایان خود می رسند بی آنکه اثری از خود در فوتبال به جا بگذارند اما همین روح فوتبال از فرگوسن مردی افسانه ای می سازد که نه تنها در تاریخ فوتبال منچستریونایتد بلکه در تاریخ فوتبال جهان بی نظیر و دست نیافتنی باقی می ماند.

فدراسیون در حال محک زدن افکار عمومی است

کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به جو موجود درباره کی روش تاکید کرد: این روزها فدراسیون فوتبال و مدیران فوتبال در حال محک زدن فضای عمومی هستند. می خواهند از روی واکنش ها به پاسخ این سوال برسند که آیا کی روش بعد از جام جهانی باید بماند یا برود؟ البته من این رویه را حرفه ای نمی دانم اما با این حال تاکید می کنم نتایجی که کی روش با تیم ملی مان در جام جهانی به دست می آورد آن چنان اهمیت دارد که تکلیف تمدید کردن یا تمدید نکردن قرارداد این مربی را تعیین خواهد کرد. نمی دانم چرا عده ای تا بحث تغییر پیش می آید به یک استدلال نه چندان عمیق پناه می برند و می گویند چون فاصله بازی‌های جام جهانی تا بازی های جام ملت های آسیا کم است پس باید با مربی ادامه دهیم که در جام جهانی روی نیمکت سرمربیگری تیم ما نشسته است!

معتقدم در صورتی که به گزینه تغییر رسیدیم نباید به این بهانه ها خودمان را متوقف کنیم. چه اشکالی دارد که با تیم ملی امید ایران در بازی های جام ملت های آسیا حاضر شویم. کاری که کره جنوبی انجامش داد و امروز فواید این سیاست گذاری دراز مدت را می بیند. مگر ما با کی روش هم حذف نشدیم؟ یکی به من بگوید چه اتفاقی رخ داد؟ فاجعه بود؟ من هنوز هم معتقدم کی روش شخصیت متفاوتی به تیم ملی ما بخشیده است اما اگر قرار باشد از این شخصیت تازه یا متفاوت نتیجه دلخواه عایدمان نشود چه اصراری به ادامه همکاری وجود دارد؟

جنبه های متفاوت شخصیتی در کی روش

چراغپور سپس به جنبه های مختلف شخصیت کی روش اشاره کرد. او گفت: کی‌روش را باید از دو جنبه دید. او یک شخصیت فنی دارد که شامل تمرین های این مربی است. شامل نظم، هوش آنالیز تیم حریف، انتخاب استراتژی برای بازی ها و دیسیپلین اوست و در واقع روش این مربی را مشخص می کند. اما وجه دیگر او را باید در رفتارهای این مربی جستجو کنیم. جایی که تند و تیز است. در بیان نقطه نظراتش از الفاظ تندی استفاده می کند. اهل ملاحظه کردن نیست. مدارای بسیار کمی دارد. پوشش او شاید با فرهنگ ما خیلی هماهنگ نباشد و مسایلی از این دست. همه اینها و مواردی که در توضیح شخصیت فنی کی روش گفتم اتفاقا در این مربی وجود دارد. بنابراین ما با دو بار متفاوت روبرو هستیم. بار فنی و شخصیت اجتماعی کی روش.

شخصیت اجتماعی کی روش مورد قبولم نیست

شخصیت اجتماعی او مورد قبول خیلی ها نیست و البته مورد قبول من هم نیست. یعنی اگر به من بگویند تمایل داری از دوستان کی روش باشی بنده علاقه ای به این دوستی ندارم اما اگر به من بگویند علاقه داری دست نوشته های فنی اش را داشته باشی بی علاقه نیستم که این نوشته ها را داشته باشم. فرض کنیم که تیم ملی ما در جام جهانی با سه بازی به کار خود پایان دهد اما از طرفی بتواند خوب بازی کند و از سویی دیگر بتواند بیش از یک امتیاز کسب کند. در این صورت ما با پیشرفتی روبرو شده ایم؟ پاسخ من این است؛ وقتی ما از کسب امتیاز بیشتر صحبت می کنیم یعنی به دنبال عدد هستیم. عدد. ارقام. چیزهایی که به درد تاریخ نگار ما می خورد اما وقتی از خوب بازی کردن حرف می زنیم درباره کیفیت به حساسیت هایی رسیده ایم. خوب بازی کردن هم تعریف های متفاوتی دارد. گاهی ما خوب دفاع کردن را خوب بازی کردن می دانیم و گاهی ارائه بازی هجومی را خوب بازی کردن برمی شمریم.

بیش از سه بازی انجام ندهیم پیشرفتی نداشته ایم

وی افزود: بنابراین بستگی دارد از چه زاویه ای می خواهیم تیم ملی را تحلیل کنیم. اگر عدد یک را شکستیم و دو امتیازی یا سه امتیازی شدیم عملکرد کی روش خوب بوده؟ اما در حالی که نزد خودمان به این سوال پاسخ می دهیم نباید فراموش کنیم که شکسته شدن عدد یک تحت تاثیر انجام همان سه بازی بوده است. سه بازی که در همه دوره های جام جهانی برای ما رخ داده است. در بحث کیفیت هم عرض کردم که چقدر تعریف ها متفاوت است. بنابراین از نظر من چه یک امتیاز، چه دو امتیاز چه بیشتر و چه بدون امتیاز؛ اگر بیش از سه بازی در جام جهانی انجام ندهیم کیفیتی نصیب تیم ملی مان نشده است. با این حال بنده امیدوارم شرایط برای تیم ملی فوتبال کشورمان به گونه ای پیش برود که همه ما از نتایج به دست آمده راضی باشیم و بعد از گذشت بیش از هفت سال حضور کی روش متوجه پیشرفت هایی در بخش کیفیت فوتبال ایران شویم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    17 4
    خوبه کی روش هست تا هرکسی خودی نشان بدهد!!! نبود چی می شد!!!!؟
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
      2 0
      اگر نبود بیت المال پر و پیمون بود
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
    0 0
    افزایش کیفیت بازی تیم ها مثل پرسپولیس و استقلال چی؟ یک زمانی سپاهان و ذوب آهن فقط حالا حالا قهرمان بودند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس