جشن آزادسازی حجر الاسود در جنوب دمشق

پاکسازی قلمون شرقی به عنوان شاهراه وروردی شمال پایتخت به معنای تمام شدن کار تروریست ها در استان دمشق بود و آزادسازی جنوب دمشق به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش مشرق، اواخر فروردین ماه امسال حدود ۲۱ هزار تن از عناصر تروریستی به همراه اعضای خانواده از غوطه شرقی دمشق خارج شدند تا پایتخت سوریه پس از ۷ سال جنگ به سمت آرامش حرکت کند.

پس از پیروزی بزرگ ارتش سوریه در حومه شرقی دمشق که منجر به پاکسازی ۱۴۰ کیلومتر مربع از مساحت اشغالی شد، نگاه ها به مناطق تحت اشغال گروه های تروریستی در قلمون شرقی (شمال شرق پایتخت) معطوف شد و شمارش معکوس برای آزادسازی این منطقه راهبردی آغاز شد.

نقشه میدانی استان دمشق در اردیبهشت 96
برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

ارتش سوریه عملیات پاکسازی قلمون شرقی را از سی ام فروردین ماه آغاز کردند و گروه های تروریستی اعلام کردند در برابر فشارها تسلیم نخواهند شد و از مقابله با نیروهای سوری خبر دادند.

نیروهای سوری در جریان عملیات آزادسازی قلمون شرقی، تجربه نبرد را در غوطه شرقی در دستور کار قرار دادند که بر اساس پاکسازی گام به گام مناطق اشغالی و تحت فشار قرار  تروریست ها برای خروج از مناطق اشغالی بنا شده بود.

برخلاف پیش بینی ها، راهبرد ارتش سوریه در مدت کوتاهی به سرانجام رسید و گروه های تروریستی آمادگی خود را برای تحویل سلاح های سنگین، خروج از مناطق اشغالی  و انتقال به شمال سوریه اعلام کردند.

دولت سوریه با تحقق خواسته های خود توانست، حدود ۹ هزار تن از تروریست ها و اعضای خانواده آنان را به شمال سوریه انتقال دهد و مساحتی نزدیک به ۹۸۷ کیلومتر مربع را به کنترل خود در بیاورد تا مجموع مناطق آزاد شده استان دمشق به حدود ۹۹ درصد افزایش یابد.

پاکسازی قلمون شرقی به عنوان شاهراه وروردی شمال پایتخت به معنای تمام شدن کار تروریست ها در استان دمشق بود و  آزادسازی جنوب دمشق به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در دستور کار قرار گرفت.

نیروهای ارتش سوریه اوایل اردیبهشت ماه، عملیات آزادسازی ۱۲ کیلومتر مربع از مساحت اشغالی را در جنوب دمشق با همکاری رزمندگان جبهه مقاومت فلسطین آغاز کردند تا روزهای سخت و پرالتهاب دمشق پس از ۷ سال به پایان برسد.

نقشه میدانی استان دمشق پس از پاکسازی
برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

پس از عملیات محدود نیروهای سوری در جنوب دمشق، گروه های تروریستی در محله های «بیت سحم، ببیلا، یلداو...»، پرچم خود را به نشانه تسلیم بالا بردند و عملیات انتقال آنان به شمال سوریه آغاز شد.

براساس توافقی که در محله های تحت اشغال گروه های تروریستی «جبهه النصره، جیش الابابیل، جیش الاسلام، احرارالشام و...» به دست آمد، حدود ۵ هزار تن از عناصر تروریستی به همراه اعضای خانواده خود از جنوب شهر دمشق خارج و به شمال سوریه انتقال داده شدند اما تروریست های داعش از درگیری در جنوب دمشق استقبال کردند.

فشردگی مجتمع های مسکونی در مناطق تحت اشغال گروه تروریستی داعش در جنوب دمشق باعث کندی عملیات نیروهای ارتش سوریه به خصوص در محله «حجرالاسود» و اردوگاه «یرموک» شد اما پیشروی ها گام به گام ادامه یافت.

در جریان درگیری ها در جنوب دمشق، حدود ۴۵۶ تن از عناصر تروریستی داعش به هلاکت رسیدند و صدها تن دیگر زخمی شدند و همین مسئله زمینه تسلیم شدن آنان را در این محور فراهم کرد.

نبرد با گروه تروریستی داعش در جنوب دمشق نزدیک به یک ماه به طول انجامید اما با تنگ تر شدن حلقه محاصره، تروریست‌های داعش در نهایت در مذاکرات غیر رسمی آمادگی خود را برای خارج شدن از مناطق اشغالی  اعلام کردند.

سی و یکم اردیبهشت ماه، تروریست ها پس از هزار و ۹۸۸ روز اشغالگری در جنوب پایتخت سوریه به پایان خط رسیدند و روند انتقال آنان با ۷۲ اتوبوس به شرق حمص و صحرای دیرالزور عملی شد تا امنیت به کل استان دمشق بازگردد.

در  آخرین مرحله عملیات پاکسازی پایتخت سوریه، ۱۸۰ تن از نیروهای ارتش از جمله ۳۶ افسر در جنوب دمشق به شهادت رسیدند تا به برکت مجاهدت نیروهای مقاومت و خون رزمندگان، سناریوی جبهه غربی - عربی - صهیونیستی برای سقوط پایتخت به زباله دان تاریخ بپیوندد.

نقشه میدانی دمشق

در  جریان ۱۰ ماه عملیات مستمر نیروهای ارتش سوریه در استان دمشق مساحتی در حدود ۹ هزار و ۶۹۰ کیلومتر مربع از اشغال عناصر تروریستی خارج شد که به معنای تیر خلاص بر پیکره گروه های تروریستی بود.

به گزارش مشرق، با آزادسازی کامل استان دمشق، نزدیک ترین فاصله گروه های تروریستی با پایتخت سوریه حدود ۴۰ کیلومتر است که شامل عناصر تروریستی در حومه غربی شهرک «الحضر» در استان قنیطره می شود؛ فاصله تروریست ها تحت حمایت آمریکا در پایگاه «التنف» (جنوب استان حمص) با شهر دمشق حدود ۱۵۰ کیلومتر است.

برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • DK ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    9 12
    مساحتی نزدیک به ۹۸۷ کیلومتر مربع را به کنترل خود در بیاورد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      0 8
      حيف شد سوريه بايد ميشد حومه تل آويو .
    • US ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      7 0
      بله داعشی
    • جعفر IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      1 1
      شما اول از امریکا بیا ایران بعد درمورد داعش صحبت میکنیم خخخ .
  • IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    19 3
    خدا رو شکر
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    9 3
    البته داعش داخلی یعنی اصلاحطلبان هم مبارزه زیادی برای شکست محور مقاومت انجام دادند
  • محمود IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    7 2
    دوسه روز آینده خبرمرگ بن سلمان اعلاممیشه . دکترها ازش قطع امید کردن و گفتن دیگه از کما خارج نمیشه با دستگاه زنده ست فعلا میترسن اعلام کنن چونکه بعداز باخبرشدن شاهزاده ها و مردم عربستان آشوبی آخرت زمانی شروع میشه
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      11 0
      ان شاءالله. با نابودی آل سعود زمینه ظهور حضرت ولی عصر (عج) برقرار بشود .
    • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      5 1
      الان این اطلاعات دقیق رو از کجا آوردی؟!! خخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس