کد خبر 858063
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
خوراکیان

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: تلگرام های فارسی برای یک مدت محدودی با فرصت دادن به پیام‌رسان‌های داخلی کمک می‌کنند اما در نهایت یا باید خودشان تبدیل به پیام‌رسان مستقلی شوند یا کنار می‌روند.

به گزارش مشرق، امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به سؤال فارس درباره اینکه آیا فیلتر تلگرام موفق بوده و موضوع تلگرام حل شده است، گفت: از نظر ما مسئله اصلی تلگرام حل شده است ، بازگشت به شرایط انحصار به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد، اما موضوع داخلی‌ها تمام‌شده نیست و باید همچنان به بهبود سیستم و خدمات ادامه دهند البته در مراحل بعدی نیز برنامه های خوبی برای حمایت از آنها پیش‌بینی شده است.

بیشتر بخوانید:

تلگرام طلایی و موبوگرام چگونه کار می‌کنند؟

* ترافیک تلگرام بعد از فیلترینگ به 30 درصد رسید

وی ادامه داد: فعالیت پیام رسان ها بطور مداوم بر اساس شاخص های فنی و کارشناسی رصد می‌شود، علی‌رغم وجود فیلترشکن‌ها و نسخه‌های فارسی تلگرام، میزان انتشار محتوا و بازدید پست‌ها ، همچنین تعداد کانال های فعال در این شبکه کاملا روند کاهشی داشته و بطور کلی ترافیک این پیام رسان به کمتر از 30 درصد رسیده است که در نتیجه میزان موفقیت محدود شدن فعالیت تلگرام شیب مثبت دارد.

* عضویت 25 میلیون نفر در پیام‌رسان‌های داخلی

خوراکیان گفت: در حال حاضر 25 میلیون و 114 هزار نفر در پیام‌رسان‌های داخلی عضو شده اند و به این ترتیب بخش عمده‌ای از کاربران تلگرام فعالیت‌های عمده خود را از فضای غیر قانونی به سایر پیام رسان‌ها منتقل کرده اند و فرآیند انتقال همچنان ادامه دارد. در حال حاضر تعداد کاربران فعال روزانه پیام‌رسان‌های داخلی 9 میلیون و 200 هزار کاربر است که عدد مهمی است؛ زیرا تلگرام در طول چند سال به 9 میلیون کاربر فعال روزانه رسید،‌ البته در این راه هنوز پیام‌رسان‌های داخلی مشکلاتی نیز دارند اما در مجموع از فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی طی 20 روز پس از مسدود سازی تلگرام راضی هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند بستن شبکه های اجتماعی بین‌المللی از جمله فیس بوک و توئیتر در ایران باعث ایجاد انحصار تلگرام در ایران و ایزوله کردن کاربران ایرانی در فضایی محدود شده است، گفت: در این حوزه در گذشته برنامه مدونی وجود نداشته است و رویکرد مواجهه عمدتا اقتضائی و تقابلی اتخاذ شده است که تلگرام نیز از این فرصت حداکثر سوءاستفاده را کرده است. مسئله تلگرام جزو کوچکی از ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در کشور است و بررسی‌های لازم حتما در مورد شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها بر اساس سند مصوب ادامه دارد اما فعلا در حال بررسی هستیم. باید از این فضای گذار عبور کنیم تا تصمیمات مکملی که اتخاذ می شود به جای کمک کردن، تخریب‌کننده نباشند.

* ماجرای درخواست برای رفع فیلتر توئیتر

وی در پاسخ به سؤال دیگری از احتمال رفع فیلتر توئیتر با درخواست 8 عضو از 12 عضو کمیته فیلترینگ، گفت: نامه 8 عضو از 12 عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) نیز درخواست بررسی موضوع است ، بررسی همیشه کار خوبی است و از آن استقبال می‌کنیم؛ اما باید به این نکته نیز توجه کنیم اکنون که پس از سالها میدان دادن به خارجی ها مقداری فضا برای فعالیت و رشد این صنعت در داخل فراهم شده است با تصمیم بی موقع مجددا همه داخلی ها را با شکست مواجه نکنیم، باید اجازه دهیم پیام رسان های داخلی از این فضا عبور کنند و به موفقیت نسبی مورد انتظار و قبول عموم کاربران برسند.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: معتقدیم باید اجازه دهیم فرصتی که در اختیار پیام رسان‌های داخلی‌ برای توسعه قرار داده‌ایم به نتیجه مطلوبی برسد و در غیر این صورت به داخلی‌ها ظلم کرده‌ایم.

* نسخه‌های فارسی تلگرام یا باید تبدیل به یک پیام‌رسان مستقل شوند یا کنار بروند

وی در پاسخ به این سؤال که تکلیف نسخه‌های فارسی تلگرام از جمله هاتگرام و تلگرام طلایی چه خواهد شد، گفت: تلگرام های فارسی برای یک مدت محدودی با فرصت دادن به پیام‌رسان‌های داخلی کمک می‌کنند تا در این زمان پیام‌رسان‌های داخلی مشکلات خود را حل کنند و به تناسب رشد کاربران توسعه یابند. نسخه‌های فارسی برخی از مشکلات خود تلگرام را ندارند اما در نهایت یا باید خودشان تبدیل به پیام‌رسان مستقلی شوند یا کنار می‌روند.

وی در پاسخ به این سؤال که شائبه کم‌کاری در برخورد با VPNها، وجود دارد، گفت: تاکنون نیز اقدامات لازم توسط دستگاه های مسئول در زمینه انجام شده است، اما VPNها به دلیل مشکل کیفیت و محاسبه ترافیک برحسب نرخ بین‌الملل قطعا یک راه دائمی مناسب برای استفاده نخواهند بود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند برخورد با تلگرام در قالب ساماندهی پیام‌رسان های خارجی با عجله و یکباره انجام شده است، گفت: سند ساماندهی پیام‌رسان‌ها در کشور در خردادماه 96 به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید و پیشینه یک‌ساله دارد که جلسات متعددی در سطح وزیران برای تقسیم کار و عملیاتی کردن آن برگزار شده است.

* اقتصاد واقعی در پیام‌رسان خارجی شکل نمی‌گیرد

وی ادامه داد: عملیاتی شدن این سند با ایام انتخابات هم‌زمان شد و تصمیم بر کمی تأخیر شد که با ایام نوروز مواجه شدیم و در نهایت ساماندهی پیام رسان ها از ابتدای سال 97 شروع شد. این سند شامل دو بخش ساماندهی فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی و فعال‌سازی و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است، قطعا با هدف ملی شدن خدمات پایه در فضای مجازی باید راجع به تلگرام تصمیماتی گرفته می‌شد و مسیری را در پیش داشتیم که اگر به طور منظم پیگیری می‌شد شاید نیاز به فیلترینگ هم نبود، اما اتفاقاتی رقم خورد که بخشی از دستگاه‌های تصمیم‌گیر، تصمیم به فیلتر تلگرام گرفتند.

وی در پاسخ به این سوال که انتقادهایی از آسیب دیدن کسب و کارهای تلگرامی وجود دارد، گفت: تأیید می‌کنیم که کسب و کارهای تلگرامی به صورت مقطعی آسیب می‌بینند اما تا زمانی که از پیام‌رسانی خارجی استفاده می‌کنیم اقتصاد واقعی شکل نمی‌گیرد. پیام‌رسان داخلی در تمام زمینه‌ها به شکل‌گیری اقتصاد کمک می‌کند و شاهد رونق و تقویت مشاغلی از جمله کدنویسی، مهندسی نرم‌افزار، مهندسی سخت‌افزار، امنیت شبکه و بسیاری مشاغل دیگر که تاکنون در پیام رسان درگیر نمی شدند می‌شویم.

خوراکیان تصریح کرد: با برنامه در دستور کار، در سه ماه آینده در حوزه پیام‌رسان‌های داخلی به وضعیت بهتری خواهیم رسید و شرایط حتی از تلگرام هم بهتر خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    2 0
    فعلاً که با حمایت دولت دارند می تازند و در بازارهای اپ داخلی هم به سهولت در دسترس همگان هستند
  • هههه IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    0 1
    به همین خیال باش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس