کد خبر 863008
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴
فیلتر شکن

باز بودن «تلگرام فارسی» و فیلترشکن‌ها هم باعث شده دسترسی به فضاهای ضداخلاقی گسترش یابد و هم تلاش بی‌پایان دولت برای بازگشت به دوران انحصار تلگرامی را نشان می‌دهد

به گزارش مشرق، ظاهراً دولتی‌ها حسب خوی و عادت هم که شده است، دست‌بردار تلگرام نیستند! از یک طرف انواع فیلترشکن‌ها به لطف مشی آزادانه (!) دولت همچنان در دسترسند و از طرف دیگر خیلی زود گوش به گوش رسیده است که تلگرام طلایی و هاتگرام دو نسخه غیررسمی تلگرام به فعالیت خود همچنان ادامه می‌دهند و کاربران می‌توانند اقدام به نصب آن کنند!

بیشتر بخوانید:

چرا پیامرسان‌های داخلی از تلگرام عقب افتادند؟

جالب این است به‌رغم گمانه‌زنی‌ها برای فیلتر شدن این نسخه‌ها، نه‌تنها اقدامی صورت نگرفته، بلکه اخیراً یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقل از وزیر اطلاعات عنوان کرده است که تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵میلیون عضو دارد و قانونی است‌! اکنون سؤال اصلی اینجاست که دلیل باز نگه‌داشتن این نسخه از تلگرام که به سرور اصلی متصل بوده چیست و اساساً تفاوت تلگرام طلایی و سایر نسخه‌های تلگرام با تلگرام اصلی در چه بود که فیلتر نشده‌اند؟!


فارغ از اصل موضوع میزان موفقیت در سوق دادن مردم به سمت پیام‌رسان‌های داخلی نکته مهم فعالیت سایر پروکسی‌های تلگرام است که بدون هیچ‌گونه محدودیت و ممانعتی در دسترس کاربران قرار دارد. نسخه‌های فارسی تلگرام مثل تلگرام طلایی (طلگرام) که مانند برنامه اصلی تلگرام از API‌های عمومی و آزاد تلگرام استفاده می‌کند و مستقیماً به سرور اصلی تلگرام متصل می‌شود و از لحاظ امنیت تفاوتی بین تلگرام و تلگرام طلایی (طلگرام) وجود ندارد.


گفته می‌شود تاکنون میلیون‌ها نسخه از این پیام‌رسان‌ها را کاربران روی گوشی خود نصب کرده‌اند، اما سؤال این است که چرا مسئولان در مورد امنیت تلگرام طلایی سکوت کرده‌اند و اصولاً چرا تاکنون این پیام‌رسان که به سرورهای اصلی تلگرام متصل بوده، فیلتر نشده است و حتی در فروشگاه‌های ایرانی این برنامه‌ها در دسترسند؟!


ابهام در فعالیت تلگرام فارسی!


اخیراً حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقل از وزیر اطلاعات گفته است که وزیراطلاعات در ضیافت افطاری اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و جمعی از نمایندگان مجلس عنوان کرده تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵ میلیون عضو دارد و قانونی است. این اظهارنظر در حالی است که چند روز قبل یک تروریست داعشی در سوریه به هلاکت رسیده و وقتی تلفن همراه وی بررسی شده است، معلوم می‌شود که از نسخه فارسی تلگرام (تلگرام فارسی) استفاده می‌کرده است !

هر چند که در ابتدای مسدودسازی تلگرام، چرایی مجاز بودن فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام به‌رغم فیلتر بودن اصل برنامه، با برخی دلایل قابل توجیه بود. مثل اینکه قطع دسترسی یکباره کاربران ایرانی تلگرام به دلیل شیب تند مهاجرت باعث ایجاد مشکلات و بازخوردهای جدی می‌شود و بازماندن نسخه‌های فارسی تلگرام لازم است، اما با گذشت تقریباً دو ماه این شیب ملایم‌تر شده است و بازماندن این نسخه‌ها تنها در پی بازگشت انحصار به تلگرام هنجارشکن و تروریست‌پرور است، اما سؤال این است دلیل باز نگه داشتن این نسخه از تلگرام که به سرور اصلی متصل بوده چیست و اساساً تفاوت تلگرام طلایی و سایر نسخه‌های تلگرام با تلگرام اصلی در چه بود که فیلتر نشده است؟!


تنفس مصنوعی دولت به تلگرام


علیرضا آل داوود، پژوهشگر فضای مجازی با تحلیل از مأموریت نسخه‌های تلگرام ضمن تعبیر تنفس مصنوعی دولت به تلگرام معتقد است: دولت با حمایت از تلگرام‌های فارسی زمینه را فراهم کرده تا تلگرام بازی را به وقت اضافه بکشاند و نسخه بدون فیلتر ارائه دهد. اکنون نیز تلگرام به یک فیلترشکن حرفه‌ای تبدیل شده است که با استفاده از آن می‌توان هر سایت غیراخلاقی و ضدانقلابی را مشاهده کرد. با این تفاسیر این فرضیه قوت می‌گیرد که باز ماندن نسخه‌های فارسی تلگرام و عدم برخورد برای مسدودسازی آنها، دلیلی برای اثبات ناموفق بودن فیلتر تلگرام و نداشتن تمایل و بی‌اعتمادی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی است تا مورد استناد برخی دولتی‌ها قرار گیرد که پیش از این به ظاهر مخالف مسدودسازی بودند!

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس