کد خبر 854111
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
دکتر یدالله جوانی

منطقه غرب آسیا، صحنه رویارویی دو نیروی متفاوت و با ویژگی‌های خاص است. سرنوشت این رویارویی، نظم آینده جهان و سمت‌وسوی حرکت تاریخ در هزاره سوم را مشخص می‌کند.

به گزارش مشرق، یدالله جوانی در هفته نامه "صبح صادق" نوشت: ایران در راهبردی‌ترین منطقه جهان، یعنی غرب آسیا قرار دارد و دارای موقعیتی فوق‌العاده مهم است. منطقه، یک محدوده جغرافیایی است که دارای اشتراکات تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی بوده، تغییر و تحول در هر بخش آن، بر بخش‌های دیگر تأثیرگذار است. غرب آسیا سه قاره مهم آسیا، اروپا و آفریقا را به هم پیوند می‌زند.

آبراه‌های مهم جهان شامل خلیج‌فارس، دریای عمان، دریای عرب، دریای سرخ و مدیترانه در این منطقه قرار دارد. وجود تنگه‌های استراتژیک، مانند تنگه هرمز، جبل‌الطارق، بسفر، داردانل و باب‌المندب در این منطقه، باعث شده گردش اقتصادی جهان به این تنگه‌ها وابسته باشد. در جهان ۱۴ نقطه استراتژیک وجود دارد که هفت نقطه آن در منطقه غرب‌ آسیا قرار دارد. از نظر مذهبی اکنون ۹۳ درصد جمعیت این منطقه را مسلمانان تشکیل می‌دهند. از نظر اقتصادی، ذخایر اصلی نفت و گاز جهان در این منطقه قرار دارد و بر همین اساس، روز‌به‌روز وابستگی دیگر کشورها و به ویژه اروپا به این منطقه در تأمین انرژی مورد نیاز بیشتر می‌شود.

همین نکات موجب شده، آمریکا‌یی‌ها برای سلطه بر جهان، به این منطقه نگاه ویژه‌ای داشته باشند. آنان سلطه بر غرب آسیا را، شرط لازم برای سلطه بر جهان و حفظ ابرقدرتی خود ارزیابی کرده‌اند. در طول تاریخ قدرت‌های استکباری به این منطقه، با همین برآورد نگاه‌ کرده، برای تسلط بر منطقه تلاش کرده‌اند. بنابراین منطقه آسیا طی ۵۰۰ سال گذشته و به ویژه در یکصد سال اخیر، عرصه رقابت‌های جدی میان قدرت‌های برتر جهان بوده است. با وقوع انقلاب اسلامی و پدیدآیی جمهوری اسلامی ایران در  این منطقه، یک تحول تاریخی بزرگ رخ داد. پس از چند صد سال با وقوع انقلاب اسلامی، یک نیروی منطقه‌ای و بومی بسیار قدرتمند، در برابر نفوذ و سلطه بیگانه به نام جبهه مقاومت با محوریت ایران در این منطقه راهبردی شکل گرفته است.

اکنون منطقه غرب آسیا، صحنه رویارویی دو نیروی متفاوت و با ویژگی‌های خاص است. سرنوشت این رویارویی، نظم آینده جهان و سمت‌وسوی حرکت تاریخ در هزاره سوم را مشخص می‌کند. آمریکایی‌ها با کمک متحدان اروپایی، صهیونیستی و عربی خود شامل حکومت‌های خاندانی چون آل‌سعود، تلاش می‌کنند سلطه از دست رفته خود را در این منطقه بازیابند. ایران با کمک‌ ملت‌های منطقه و جریان مقاومت، تلاش می‌کند به نفوذ بیگانه در منطقه پایان داده و با وحدت‌بخشی به مسلمانان، تمدن نوین اسلامی را پی‌ریزی کرده، جهان اسلام را در جایگاه واقعی خود در نظام بین‌الملل بنشاند. تمامی آنچه طی چهل سال گذشته در منطقه بین ایران و آمریکا رخ داده، بر سر چنین آینده‌ای است. اکنون پرسش این است که، آینده منطقه چگونه خواهد بود؟ سرنوشت این نبرد استراتژیک چگونه رقم خواهد خورد؟ پیروز این منطقه، کدام نیرو و طرف می‌باشد؟

در پاسخ باید با صراحت و قاطعیت گفت، پیروز این نبرد استراتژیک و تاریخی، ملت‌های بیدار شده مسلمان هستند. آری با انقلاب اسلامی، ملت‌ها بیدار شده و با بیداری اسلامی، اکنون یک جبهه مقاومت قدرتمند در منطقه در برابر نفوذ بیگانه و عوامل و حکومت‌های فاسد وابسته به بیگانه شکل گرفته است. ایران و متحدان جمهوری اسلامی ایران در این منطقه، طی چهل سال گذشته همواره پیروز نبردهایی بوده‌اند که یک طرف آن آمریکا یا متحدانش بوده است. نبرد با گروهک‌های تروریستی و تکفیری چون داعش؛ یکی از پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین این صحنه‌های درگیری در هفت سال گذشته، در دو کشور عراق و سوریه بوده است. سرنوشت این درگیری‌ها را، در این جمله ترامپ می‌توان یافت که گفت، آمریکا طی ۱۷ سال گذشته هفت تریلیون دلار خرج جنگ‌های خاورمیانه کرده، لکن دستاوردی نداشته است. اکنون نفوذ راهبردی ایران در دل ملت‌های منطقه که با حضور جمهوری اسلامی ایران در عراق، سوریه، لبنان و... همراه شده، به یک کابوس وحشتناک برای آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها، برخی از دولت‌های اروپایی و دولت‌های مرتجع عربی در منطقه تبدیل شده است. اکنون دغدغه اصلی جبهه استکبار با محوریت آمریکا، تثبیت این نفوذ و حضور است.  

آنان به درستی دریافته‌اند که، تثبیت نفوذ و حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه، تحولات بزرگی را در منطقه و جهان در پی خواهد داشت. بر همین اساس آمریکایی‌ها با تمام توان، یک جبهه ضد ایران را تشکیل داده، درصددند با انواع و اقسام فشارها، به قدرت و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران پایان دهند. آیا آنان موفق می‌شوند؟ آیا آمریکایی‌ها موفق به تحمیل اراده خود به ملت ایران، از طریق برجام‌های موشکی و منطقه‌ای خواهند شد؟ برجام‌هایی که هدف راهبردی‌شان، مهار قدرت دفاعی و پایان‌بخشی به نفوذ منطقه‌ای ایران است. آیا آنان موفق خواهند شد منطقه را از این طریق، دوباره تحت سیطره خود درآورند و علاوه بر احیای سلطه خود، پایه‌های حکومت‌های لرزان رژیم صهیونیستی، آل‌سعود و دیگر دولت‌های مستبد را مستحکم کنند؟

دلایل فراوانی وجود دارد که بر شکست قطعی آمریکا در منطقه دلالت دارد. بر اساس همین دلایل قطعی، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی درباره سرنوشت این نبرد و آینده منطقه می‌فرمایند: «آمریکایی‌ها بایستی از منطقه غرب آسیا بیرون بروند؛ آنکه باید پایش قطع بشود از اینجا آمریکا است، نه جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی خود ما هستیم. ما اهل اینجا هستیم، خلیج‌فارس خانه ما است. غرب آسیا خانه ما است. اینجا خانه ما است، شما بیگانه‌اید، شما از راه دور آمده‌اید، شما اهداف خباثت‌آمیز دارید، شما می‌خواهید فتنه ایجاد کنید. شما باید بروید و بدانید، آمریکایی‌ها و بقیه کسانی که مثل آنها هستند، از این منطقه پای‌شان قطع خواهد شد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس