نمایشگاه کتاب

تنها سه روز از نمایشگاه کتاب تهران گذشته است. اگر می‌خواهید نویسنده‌های مورد علاقه‌تان را ببینید یا اصلا فقط می‌خواهید بوی کتاب را احساس کنید تا ۲۲ اردیبهشت فرصت دارید که به مصلای تهران سری بزنید.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - نمایشگاه کتاب تهران، کارش را رسما از ۱۲ اردیبهشت آغاز کرد تا علاقه‌مندان به کتاب بتوانند در اردیبهشت دوست‌داشتنی کتاب‌های مورد علاقه‌شان را بخرند. در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و به مدت 10 روز، ۵۱۵ هزار عنوان کتاب در بخش داخلی و خارجی، عرضه می‌شود. نمایشگاه کتاب تهران بعد از دوسال برگزاری در «شهر آفتاب» بار دیگر به مصلای تهران بازگشت.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه و در جمع خبرنگاران در مورد این جابه‌جایی گفت: «‌دو سال پیش قرارداد یک‌ساله با «شهر آفتاب» را منعقد کردیم. شهرداری قرار بود امکاناتی را در اختیار ما قرار دهد که در سال اول این اتفاق نیفتاد. سال دوم نیز تغییری در آنجا رخ نداد و ما احساس کردیم مسیر، طولانی است. بنابراین با توجه به اینکه شرایط شهر آفتاب مهیا نبود، دلیل منطقی برای دفاع از ماندن در آنجا وجود نداشت. در طول سال، گفت‌وگوهای مختلفی با مسئولان شهرداری تهران داشتیم و از آنها می‌خواستیم به ما بگویند آیا زیرساخت‌های «شهر آفتاب» برای سال سوم آماده است که آنها پاسخ شفافی به سوال ما نمی‌دادند.»

صالحی ادامه داد: «به دلیل اینکه شرایط شهر آفتاب مهیا نبود و دفاعی برای ماندن در آنجا وجود نداشت، تصمیم گرفتیم نمایشگاه را به مصلی برگردانیم. در مصلی نیز تغییرات جدیدی اعمال شده بود. رواق‌هایی که قبلا نیمه‌آماده بودند، آماده شدند. به این ترتیب بخش بیشتری از نمایشگاه در فضای مسقف قرار گرفت. از طرفی دسترسی به مصلی راحت‌تر بود. با توجه به اینکه برخی از افراد هر روز به نمایشگاه می‌رفتند و جزء مراجعه‌کنندگان نبودند، مصلی برایشان راحت‌تر بود.»

مهدی چمران، عضو سابق شورای شهر تهران در مورد این جابه‌جایی دوباره واکنش نشان داده و در گفت‌وگو با «فارس» گفته است: «کارشناسان معتقدند عدم‌استفاده از نمایشگاه شهر آفتاب که هزینه زیادی؛ بالغ بر هزار میلیارد تومان برای احداث آن صرف شده به نوعی تحمیل خسارت به شهر است. عدم برگزاری نمایشگاه در مجموعه شهر آفتاب اشتباه بزرگی است که منجر به افزایش آلودگی هوا و تحمیل ترافیک به مردم شهر می‌شود. مسلما مصلی جای برگزاری نمایشگاه نیست؛ در حالی که شهر آفتاب مختص برگزاری نمایشگاه ساخته شده و مدیریت شهری پیشین ظرفیت‌های خوبی را برای دسترسی‌های مطلوب به این مجموعه عظیم اندیشیده است.»

با تمام این تفاسیر و کش‌وقوس‌ها، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال هم به مصلای تهران آمده است تا مشتاقان کتاب، خیابان‌های اطراف آن را شلوغ کنند.

 وقتی رئیس‌جمهور برای کتاب وقت نگذاشت

مراسم افتتاحیه سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر سه‌شنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ صربستان، معاون وزیر فرهنگ تونس در سالن چهل‌سرای مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار شد.

قرار بود حسن روحانی، رئیس‌جمهور به عنوان سخنران افتتاحیه این نمایشگاه باشد اما تنها یک ساعت مانده به افتتاحیه با وجود آنکه تدابیر امنیتی در نظر گرفته شده بود، ولی وی برای حضور در مراسم افتتاحیه حاضر نشد و ناشران و اهل قلمی  را که منتظر بودند حرف‌هایشان را به او بزنند ناامید گذاشت.

 وقتی مردم ناشران را سورپرایز کردند

چهارشنبه 12 اردیبهشت، روز اول نمایشگاه کتاب تهران بود و امسال همزمان با تعطیلات نیمه‌شعبان شده است. با وجود چند روز تعطیلی، مسئولان نمایشگاه کتاب تهران، گمان نمی‌کردند مردم از همان ساعت‌های اولیه برای بازدید به نمایشگاه بیایند. با این وجود، صف طویل تشکیل شده جلوی مترو، نشان از آن داشت که مردم از همین روزهای نخست، مشتاق آمدن به جشن بزرگ کتاب تهران هستند و غرفه‌های شبستان، در برخی از نقاط خیلی شلوغ می‌شوند. در این دوره از نمایشگاه، ناشرانی که حوزه فعالیت‌شان به یکدیگر نزدیک است یا آن دسته از ناشران خصوصی که عموما نام‌شان در کنار یکدیگر می‌آید، در راهروها و غرفه‌های نزدیک به هم قرار گرفته‌اند.

 نفس‌گیر شدن هوای شبستان

اینکه همیشه غافلگیر شویم برایمان تعجب ندارد. جمعیت زیاد روز اول باعث غافلگیری مسئولان شد و تهویه‌های روشن نشده مصلی، باعث شد شبستان اصلی که ناشران عمومی در آن حضور دارند نفس‌گیر و در نتیجه راه رفتن در فضای مسقف نمایشگاه کتاب سخت ‌شود.

 ضدتبلیغ برای کتاب

تبلیغات همیشه همراه نمایشگاه کتاب تهران بوده است اما گاهی برخی تبلیغات، ضدتبلیغ می‌شوند؛ مثل کاری که یکی از برندهای آموزشی در نمایشگاه انجام داده و با بنرهای مختلف به بازدیدکنندگان گفته است «اینجا چی‌کار می‌کنید؟ آنلاین خرید کنید.» البته با اعتراض‌هایی که به این برند شد این جمله را از بنرهای خود حذف کردند اما همچنان در همه جای نمایشگاه حضور دارد.



 صف‌های طویل برای امضا

نمایشگاه چند سالی است محفلی شده برای کسانی که می‌خواهند نویسندگان مورد علاقه‌شان را ببینند ‌تا کتاب‌هایشان را امضا کنند و این امضا را به یادگار نگه دارند. در این سه روز که از نمایشگاه گذشته نویسندگان زیادی برای امضای کتاب‌ها آمده‌اند؛ محمدرضا بایرامی، هوشنگ مرادی‌کرمانی، شایان مصلح، عادل فردوسی‌پور و مهدی یزدانی‌خرم کسانی بوده‌اند که تنور نمایشگاه کتاب را داغ کرده‌اند.

 پلمب ۵ غرفه مواد غذایی به دلایل بهداشتی

حسین صفری، مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه کتاب روز جمعه اعلام کرد: «دیروز شاهد پلمب پنج غرفه مواد غذایی در نمایشگاه بودیم؛ چون تخلفاتی را انجام داده‌اند. پنج غرفه توسط کارشناسان دانشگاه شهید بهشتی پلمب شد.

ما اول به خاطیان تذکر می‌دهیم بعد تعهد می‌گیریم و در نهایت پلمب می‌کنیم اما اگر شرایط غرفه‌ای خاص باشد بدون‌اغماض پلمب می‌کنیم. این غرفه نیز به دلیل مشکلات بهداشتی پلمب شد.» صفری همچنین گفت: «از دوره هشتم نمایشگاه مسئولیت دارم اما واقعا جمعیت روز اول در مصلی ما را شگفت‌زده کرد. بر این اساس باید برای طول هفته تمهیداتی اندیشیده شود. فکر می‌کنم بازدید از ۳۰۰ هزار نفر گذشته باشد. ما پیگیر بحث اسکان دانشجویان طبق هماهنگی خوبی که انجام شده هستیم.

در این راستا 800 دانشجو تاکنون طی سه روز اول از امکانات بهره‌مند شده‌اند اما بنا داریم برای ناشران شهرستانی در مبادی جنوبی شهر هم تمهیداتی بیندیشیم تا آنها مانند دانشجویان دسترسی راحت‌تری به نمایشگاه داشته باشند.»


 تخلف تخفیف‌های ۵۰ درصدی

تخفیف به نمایشگاه کتاب وابسته شده است، اما همین تخفیف هم قانون دارد و از ۳۰ درصد نباید بیشتر شود. البته غرفه‌هایی هستند که تخفیف‌های ۵۰ درصدی گذاشته‌اند و تبلیغ نمی‌کنند اما وقتی برای خرید کتاب می‌روید، می‌گویند با نصف قیمت کتاب می‌فروشند.

تنها سه روز از نمایشگاه کتاب تهران گذشته است. اگر می‌خواهید نویسنده‌های مورد علاقه‌تان را ببینید و امضا بگیرید یا اصلا فقط می‌خواهید بوی کتاب را احساس کنید تا ۲۲ اردیبهشت فرصت دارید که به مصلای تهران سری بزنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    1 0
    کتابهای منتشر شده تو سال 97 رو 20% گرون کردن بعدش 20% تخفیف میدن. همش فیلمه.... اینجا ایرانه....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس