کد خبر 850840
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۹
فدراسیون فوتبال

مسئولان فدراسیون وظیفه رسیدگی به تخلفات و کاهش فساد و البته برخورد با کسانی که در در مظان اتهام هستند را دارند؛ وظیفه مهمی که در یک دهه اخیر به فراموشی سپرده شده است.

مشرق- نهادهای نظارتی، قضایی و البته کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال کجا هستند؟ افشاگری بازیکنان و کادر فنی تیم صبای قم علیه فساد گسترده‌ای که در این تیم وجود داشت و حرف‌های بهروز رهبری‌فرد درباره رشوه به داوران هر جای دیگری بود، شبانه خیلی‌ها را راهی زندان و دادگاه می‌کرد. اینجا اما در فدراسیون فوتبال انگار جنس دغدغه‌های مهدی تاج چیز دیگری است و چنین افشاگری‌هایی که نشان از عمق فساد در فوتبال دارد، برای مسئولان فدراسیون خالی از اهمیت است و آنها کارهای مهم‌تری دارند. همین می‌شود که رئیس فدراسیون در روزهایی که باید به دنبال ریشه فساد و بازخواست متهمان باشد به دیدار جناب خان می‌رود و در مدح برنامه خندوانه صحبت می‌کند!


البته این رویه تنها مختص به امروز فدراسیون نیست، از همان روزهایی که علی کفاشیان بدون حتی یک روز سابقه مدیریت فوتبال، تنها با پشتوانه محمد علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی به فدراسیون فوتبال رسید تا امروز که مهدی تاج که سال‌ها حضور در مدیریت فوتبال پشتوانه‌اش بود، بر صندلی مدیریت نشست، کمتر پیش آمده که فدراسیون در مبارزه با فساد پیشقدم شود و همواره به عنوان سازمانی که باید در خط مقدم مبارزه با فساد باشد، در گوشه‌ای تنها به نظاره اتفاقات تلخ رخ داده در فوتبال نشسته است. چه انتظاری می‌توان از تاج و همکارانش در فدراسیون فوتبال داشت، وقتی به دلایل قابل تأملی حاضر نیستند فساد گسترده در فوتبال ایران را بپذیرند و همواره سعی در رد آن داشته‌اند.


در چنین شرایطی به نظر می‌رسد نهادهای خارج از فوتبال به تخلفات و دست‌درازی‌هایی که از بیت‌المال می‌شود، حساس‌تر شده‌اند و در این بین نمایندگان مجلس پس از تشکیل پرونده‌ای سنگین از فساد، حالا هم چند وقتی است که پرونده تحقیق و تفحص از فدراسیون و عملکرد مالی شبهه‌انگیز باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را در دستور کار قرار داده‌اند تا حداقل در ظاهر نشان دهند که به دنبال اجرای وظایف نظارتی‌شان هستند، هرچند مهم‌ترین نکته در چنین نظارت‌هایی به نتیجه رسیدن آن و برخورد با متخلفانی است که در فساد نقش داشته‌اند.


با این حال گویا فدراسیون فوتبال عزمی برای مبارزه با فساد ندارد. بازیکنان و مربی صبای قم از پول و شرط‌بندی و دهها مورد ریز و درشت علنی فساد در این تیم می‌گویند و رئیس هیئت فوتبال استان را در این پرونده متهم می‌کنند، اما در تهران و در خیابان سئول، فدراسیون حتی برای بررسی چنین موارد فسادی که بیان شده، زحمت واکنش یا احضار کسانی که در مظان اتهام هستند را به خودش نمی‌دهد و مدیری در این رابطه مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد. علاوه بر این بهروز رهبری‌فرد هم هفته گذشته از فساد حاکم در تیم استیل‌آذین و خرید و رشوه به داور و بازیکنان حریف پرده برداشته بود، در حالی که در فدراسیون فوتبال هیچ چیزی تکان نخورد و به جای بازخواست کسانی که مورد اتهام هستند و بودند، بازیکن سابق پرسپولیس احضار شد.


این رویه باید تغییر کند، افشاگری صبایی‌ها و رهبری فرد تنها قطره‌ای از دریای گسترده فساد حاکم بر فوتبال کشور است و در تیم‌های بزرگ‌تر و پولدارتر که از جیب دولت تغذیه می‌شوند، معضلات و فسادهای بیشتری را می‌توان مشاهده کرد، فسادی که نتیجه بی‌بند و باری مالی و عدم نظارت و مدیریت دولتی فوتبال است. به همین خاطر مسئولان فدراسیون با توجه به جایگاهشان، وظیفه رسیدگی به تخلفات و کاهش فساد و البته برخورد با کسانی که در فساد فوتبال در مظان اتهام هستند را دارند. وظیفه مهمی که در یک دهه اخیر به فراموشی سپرده شده تا امروز پرطرفدارترین ورزش کشورمان با توجه به سوءاستفاده مالی چندصد میلیاردی که از بیت‌المال در طول سال در این رشته صورت می‌گیرد، در فساد در حال غرق شدن باشد. در چنین شرایطی مسئولان فدراسیون فوتبال به جای حساسیت روی مسائل مهم فوتبال، دغدغه‌های اعزام جناب خان به جام جهانی روسیه را دارند!

بیشتر بخوانید:

پشت پرده اعلام نشدن احکام کمیته اخلاق فوتبال چیست؟


بدیهی است فدراسیون فوتبال در همین راستا باید نسبت به اتفاقاتی که در زیرمجموعه فوتبال کشور رخ می‌دهد، پاسخگو باشد. با وجود این، امیدواری به پیگیری فساد توسط فدراسیون با توجه به عملکردی که تا امروز مدیران آن داشته‌اند، امیدی واهی است. در چنین وضعیتی وزارت ورزش، نهادهای قضایی و بازرسی و حتی امنیتی باید نسبت به فسادی که در فوتبال در جریان است، حساسیت بیشتری نشان دهند و اجازه تکرار اتفاقاتی مانند آنچه در باشگاه صبا رخ داده را ندهند و مدیران فدراسیون را به خاطر کوتاهی در برخورد با فساد مورد بازخواست قرار دهند.

* سعید احمدیان (تحلیلگر روزنامه جوان)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس