استقلال در جام حذفی

استقلال برای یازدهمین بار در 42 سال دوران برگزاری مسابقات جام حذفی به فینال این مسابقات راه یافته تا از این حیث همچنان رکورددار باقی بماند.

سرویس ورزش مشرق – دیدار نهایی مسابقات جام حذفی در فصل 97-96 پنجشنبه این هفته 13 اردیبهشت و با حضور دو تیم استقلال و خونه به خونه بابل برگزار می شود.

این تقابل را می توان مصاف پرافتخارترین تیم ایران در این رقابتها با تازه وارد ترین تیم فوتبالی ایران به مسابقات جام حذفی عنوان کرد.

تیم فوتبال خونه به خونه بابل پس از گذشت 5 سال از تأسیسش از سه سال قبل به لیگ آزادگان راه یافت و رسما به سطح اول فوتبال کشور وارد شد. این در حالی است که استقلال با 11 دوره حضور در فینال مسابقات جام حذفی از این حیث در جمع باشگاه های فوتبالی در ایران رکورددار است.

*اولین قهرمانی در دومین دوره!

استقلال تهران که پیش از انقلاب باشگاه تاج نام داشت اولین قهرمانی اش در این چارچوب را در سال 1357 در دومین دوره برگزاری مسابقات جام حذفی کسب کرد. در مسابقاتی که از سال 1355 رسما در فوتبال ایران راه اندازی شد و ملوان بندرانزلی اولین قهرمانی را در آن به خود اختصاص داد. در آن دیدار ملوان با تراکتورسازی به فینال رسیدند و تیم شمالی با نتیجه 1-4 حریف تبریزی اش را از پیش روبرداشت.

*بدشانسی استقلال و جنگ تحمیلی!

در سالهایی که تیم استقلال یکی از بهترین تیم های باشگاهی ایران محسوب می شد رقابتهای جام حذفی به دلیل انقلاب و بعدتر حمله رژیم بعثی عراق به خاک کشورمان به مدت 8 سال(از سال 1357 تا 1365) برگزار نشد. سالهایی که پیشکسوتان استقلال معتقدند می توانستند باز هم عناوین قهرمانی بیشتری در ایران بدست بیاورند ولی بدشانسی آوردند.

*دومین قهرمانی پس از 18 سال!

استقلال دومین عنوان قهرمانی اش در جام حذفی را سال 1375 بدست آورد. روزی که با برق شیراز به فینال رسید و در دو دیدار رفت و برگشت با نتیجه 1-5 این تیم شیرازی را مغلوب کرد. دیدار رفت دو تیم 2-0 و دیدار برگشت 1-3 به پایان رسید تا استقلال پس از 18 سال بار دیگر عنوان قهرمانی جام حذفی را بدست بیاورد.

*4 قهرمانی در 12 سال!

استقلال پس از کسب دومین قهرمانی در این چارچوب در سالهای بعد ثابت کرد یکی از قهارترین تیم های ایران در فتح جام حذفی است. این تیم در سال های 79-78 ، 81-80 ،87-86 و 91-90 چهار عنوان قهرمانی دیگر را به ترتیب مقابل بهمن کرج(1-3)، فجر سپاسی شیراز(3-4 در دو دیدار رفت و برگشت)، پگاه گیلان(1-3 در دو دیدار رفت و برگشت) و شاهین بوشهر(1-4 در ضربات پنالتی) از آن خود کرد.

*4 ناکامی در فینال!

استقلال علاوه بر این قهرمانی ها 4 عنوان نایب قهرمانی هم در جام حذفی داشته است. اولین ناکامی استقلال در فینال در فصل 70-69 بدست آمد. آنجا که این تیم در فینال مغلوب ملوان بندرانزلی شد. پس از آن در فصول 78-77 مقابل پرسپولیس، 83-82 رودرروی سپاهان و 95-94 برابر ذوب آهن تن به شکست داد تا عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کند.  

*اولین فینال غیر حرفه ای!

استقلال در همه سالهایی که به فینال جام حذفی رسیده با یک تیم لیگ برتری دیدار داشته است. منهای این فصل که باید با یک تیم دسته یکی به نام خونه به خونه دیدار کند. نماینده بابل دومین تیمی است که پس از گسترش فولاد تبریز توانسته از دسته پایین تر به فینالی با حضور یک تیم لیگ برتری راه یابد. تبریزی های گسترش فولاد در فصل 89-88 در فینال و در دو دیدار رفت و برگشت 1-4 مغلوب پرسپولیس شده بودند.

*استقلال اول، سپاهان چهارم!

در جمع تیم های عنوان دار در مسابقات جام حذفی استقلال با 10 دوره حضور در فینال (منهای این فصل)، 6 قهرمانی و 4 نایب قهرمانی، برترین تیم باشگاهی از این حیث محسوب می شود. پس از آن پرسپولیس با 7 دوره حضور، 5 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی در رده دوم است. ذوب آهن 5 بار به فینال رسیده و 4 قهرمانی و یک نایب قهرمانی در کارنامه اش دارد و در نهایت سپاهان با 4 دوره فینالیست شدن و 4 قهرمانی در رده چهارم قرار دارد.

مصاف تیم های استقلال و خونه به خونه ساعت 19:15 روز پنجشنبه این هفته 13 اردیبهشت در ورزشگاه اروندان خرمشهر برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس