فساد در فوتبال

در شرایطی که انتظار می‌رفت فدراسیون فوتبال در دوران مدیریت مهدی تاج به شفافیتی قابل توجه دست یابد، این روزها سایه‌ای از ناامیدی میان علاقه‌مندان به وجود آمده است.

سرویس ورزش مشرق، آن روزی که عدم تداوم حضور علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال به عنوان رئیس اعلام شد، بسیاری بر این باور بودند که می توان انتظار تحولات گسترده ای را داشت. دو گزینه اصلی که آن روز برای رقابت وارد عرصه شدند، بارقه ای از امید را در اصلاح ساختاری ایجاد کرده بودند؛ اما گذشت زمان چیز دیگری را نشان می داد. اکنون می توان اعلام داشت که عملا پروژه اصلاح فوتبال به شکست انجامیده است.

مهدی تاج که به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد، همه انتظار تغییرات گسترده در ساختار فوتبال را داشتند. او که مشهور به ساختارگرایی بود و لقب "مهندس" را یدک می کشید، وارد ساختمان خیابان سئول شد تا آغازگر مسیری تازه باشد؛ اما زمان چندانی نگذشت که امروز، برخی از دوران کفاشیان با نیکی یاد می کنند. فدراسیون امروز، نابه سامان، بی هدف و دچار از هم گسیختگی عجیبی است که نوعی از فروپاشی در ساختار مدیریتی را نشان می دهد. البته، راس این اتفاق را می توان در موضوع مقابله با فساد دید که به یک وضعیت تاسف برانگیزی رسیده است.

* فدراسیون سکوت و انفعال فوتبال

کمیته اخلاق که قرار بود مرکزی برای برای مقابله با ناراستی های فوتبال باشد، در دوران اخیر که بایستی فعالیت قابل توجهی داشته باشد، عملا دچار یک انفعال و سکوت شده است. این را نیز می توان در تداوم مدیریت فدراسیون ارزیابی کرد که تمام این مجموعه را دچار رخوت کرده است. در حقیقت، فدراسیون چنان دچار انفعال شده که تمامی ارکان خود را به این عارضه مبتلا کرده است.

اگرچه شاهد برخی فعالیت ها در کمیته اخلاق هستیم؛ اما سوال این است که چرا در خفا و بدون هیچ اعلام رسمی؟ تا کنون، پرونده بزرگی در فدراسیون به نتیجه نرسیده و در صورت محرومیت نیز شاهدیم که حتی حکم اعلام نمی شود. چرا باید این حجم از پنهانکاری در کمیته ای باشد که باید به صورت شفاف و علنی با مفاسد برخورد کند و مانع از تداوم آن باشد؟ این مسیر چه نتیجه ای داشته؛ غیر از یک مقابله بی خاصیت که عملا جایگاه مدیریتی فدراسیون را نیز متزلزل کرده است؟

به طور مثال، اکنون حواشی زیادی درباره یک ابهام مالی در تیم ملی با یک حامی مالی وجود دارد. این موضوع تا بدانجاست که تمامی کادر فنی و مدیریتی این تیم را درگیر نشان می دهد؛ حتی عنوان شده که علیه سرپرست وقت نیز حکم محرومیتی اعلام شده است. واقعا چرا باید این حکم به صورت رسمی و با جزئیات اعلام نشود؟ سکوت فدراسیون در قبال چنین مواردی، چه معنایی داشته و دارد؟

فدراسیون فوتبال با داعیه پنج ستاره بودن در قاره آسیا، عملا نتوانسته در مقابله با فساد کارنامه ای قابل دفاع داشته باشد. این پنهان‌کاری نه تنها به گفتمان سالم سازی کمک نمی کند که در دوران مدیریت کنونی عملا به یک نقطه انتقادبرانگیز تبدیل شده است. تداوم این روند که البته امیدی اندک هم به اصلاح آن وجود دارد، شکستی دیگر را در کارنامه مدیریت تاج به ثبت خواهد رساند که این روزها بسیاری از دلسوزان را به مرز ناامیدی رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس