جلایی پور

جلایی‌پور بعد از حدود ۵ ماه بازداشت، در سال ۸۹ به لندن بازمی‌گردد تا دوباره تحت هدایت «استاد» درس خود را ادامه دهد، همزمان، مهدی هاشمی به انگلستان می‌گریزد و «استاد» پای او را به آکسفورد باز می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - به دنبال دستگیری محمدرضا جلایی پور و موج توییتری توسط اصلاح‌طلبان و رسانه‌هایی همچون بی بی سی ، صدای آمریکا و...، به گوشه ای از سوابق این فرد در حوادث ۸۸ و ارتباطش با بعضی از گروه‌ها و افراد خارج از کشور اشاره کردیم(اینجا) و در این گزارش، به قسمت دیگری از ارتباطات جلایی پور خواهیم پرداخت.

***

درباره پرونده پذیرش مهدی هاشمی رفسنجانی در مقطع دکتری رشته «ایرانشناسی» در کالج سنت آنتونی، در ۷ آبان ۹۱ یک نکته بسیار مهم افشاء شد. در این تاریخ، خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای از یک استاد تمام دانشگاه آکسفورد به نام مرحوم پروفسور «رضا شیخ‌الاسلامی» منتشر کرد که به همراه «کاوه موسوی» از شاکیان اصلی پرونده پذیرش مهدی هاشمی در این دانشگاه بودند. شیخ‌الاسلامی به خبرنگار فارس گفت:

" از طرف دیگر، یکی از شاهزادگان عرب‌ که نزدیکی خاصی با برخی اشخاص در ایران دارد و حفظ آبروی این افراد نیز برای وی اهمیت دارد و می‌خواهد حکومت ایران هم مانند حکومت عربستان سعودی شود، بیش از ۲۰ میلیون پوند استرلینگ به آکسفورد داده است؛ پذیرش آقای هاشمی‌ به حکم سرمایه‌داری به دست مباشرش پنهانی و به سهولت انجام شد. آقای هاشمی‌ بهانه‌ای پیدا کرد که اقامتش در انگلیس به خاطر کسب علم است و چون پذیرش او منافعی داشت، پنهانی‌ و ساده و هزینه‌های اخراجش بسیار بیشتر و جلوگیری از آن بسیار مشکل بود؛ این دیگر کار قبلی‌ها نبود. پیگیری قانونی شروع شده بود و اینجاست که تیغ شاهزاده عرب می‌برد نه افراد محتاج؛ شاهزاده از مقامات بسیار بالای امنیتی عربستان بود که تماس‌های او با دولت‌ مردان غربی در سطح وزیر به بالا بود."[۱]

مرحوم پروفسور رضا شیخ‌الاسلامی، استاد تمام سابق دانشگاه آکسفورد

اگر گزارش پیشین مشرق را در چند جمله خلاصه کنیم، «پویش موج سوم» به عنوان یکی سازمان‌دهندگان اردوکشی خیابانی از چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ با هدایت و حمایت مالی «مهدی هاشمی» تشکیل شد تا در هر دو صورت، یعنی هم پیروزی و هم شکست میرحسین موسوی، به خیابان‌ها بیایند.

مسوولیت این «پویش» که حتی نام آن هم از کتاب «موج سوم دموکراسی» ساموئل هانتینگتون (دستورالعمل اصلی انقلاب نرم)، گرفته شده بود، به عهده «محمدرضا جلایی‌پور» بود. به عبارت دیگر، جلایی‌پور عامل مستقیم مهدی هاشمی در حوادث پس از انتخابات ۸۸ بود.

جلایی پور قبل از انتخابات ۸۸ در آکسفورد ظاهرا در رشته جامعه شناسی، زیر نظر مستقیم همایون کاتوزیان درس می خواند (در گزارش‌ دیگری به سوابق و ارتباطات کاتوزیان خواهیم پرداخت). جلایی پور بعد از حدود ۵ ماه بازداشت، در سال ۸۹ به لندن بازمی گردد. همزمان و به موازات این جریان، مهدی هاشمی، از سرحلقه‌های آشوب ۸۸، برای فرار از برخورد قانونی در جریان تعقیب قضایی متهمان ۸۸، به بهانه سرکشی به واحد دانشگاه آزاد در شهر آکسفورد (که بعدها مشخص شد وجود خارجی ندارد)، به لندن می گریزد. ناگهان این خبر منتشر می شود که او برای ادامه تحصیل به انگلستان آمده است و همزمان ماجرای پذیرش غیرقانونی و مشکوک او علنی می شود. کسی که پروپوزال پذیرش او را (که توسط فردی به نام محمدجواد اردلان نوشته شده بود) امضاء می کند، کسی نیست جز استاد محمدرضا جلایی پور، یعنی «محمدعلی همایون کاتوزیان».

محمدرضا جلایی پور در کنار محمدعلی همایون کاتوزیان
مهدی هاشمی در سفر به انگلستان

در این میان، باید نقش آفرینی «سعودی‌ها» در پذیرش مهدی هاشمی را (به نقل از پروفسور شیخ‌الاسلام) در نظر داشت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

آیا ارتباط جلایی پور و کاتوزیان تنها یک رابطه شاگرد و استادی بود؟

در نوامبر ۲۰۱۲(آذر ۹۱)، در وبسایت‌های فارسی زبان بریتانیا اطلاعیه یک مراسم بزرگداشت در مقیاس وسیع منتشر شد:

مراسم بزرگداشت هفتاد سالگی "محمدعلی همایون کاتوزیان"

با:

اجرای زنده‌ی موسیقی توسط امیرحسین و امیرعلی سام

و سخنرانی استفنی کرونین، عطاءالله مهاجرانی، مسعود بهنود، علی انصاری، حسین شهیدی و جمعی از ایران‌شناسان و شاگردان استاد کاتوزیان

و پخش پیام‌هایی از مایکل ویلیسٰ، طارق رمضان، داریوش آشوری، محمد توکلی طرقی، علی فردوسی و مارگارت مک‌میلان

شانزدهم نوامبر به بهانه‌ی شب تولد هفتادسالگیِ استاد محمدعلی همایون کاتوزیان برای بزرگداشت چند دهه زندگی شکوفای علمی و تلاش خوش‌فرجام و روشنفکرانه‌ی استاد گرد هم می‌آییم. در این نکوداشتِ صمیمانه که به همت جمعی از شاگردان استاد کاتوزیان و به میزبانی مرکز مطالعات ایران (در دانشگاه SOAS) برگزار خواهد شد جمعی از ایران‌شناسان در رشته‌های اقتصاد، تاریخ و ادبیات سخن خواهند گفت، آوانما (کلیپ)ی درباره‌ی استاد پخش خواهد شد و برادران سام ما را با اجرای زنده‌ی چند تصنیف شنیدنی مهمان خواهند کرد. برای شرکت در این برنامه که به زبان فارسی برگزار خواهد شد نیازی به ثبت نام نیست. حضور شما بر گرما و خاطره‌انگیزی این بزرگداشت خواهد افزود.

زمان: [۲]

جمعه - ۱۶ نوامبر ۲۰۱۲ - ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۱:۰۰"

اما در همان بدو امر یک نکته جلب توجه می کرد: مکان برگزاری مراسم.

روز ۱۶ نوامبر ۲۰۱۲ مصادف با اولین شب محرم الحرام سال قمری در آن سال بود. از سوی دیگر، محل برگزاری این مراسم در دانشگاه SOAS (مدرسه مطالعات شرقی و آسیایی لندن) بود. همه کسانی که تا حدی با مسایل امنیتی و تاریخچه سرویس‌های جاسوسی دنیا آشنایی دارند، به خوبی می دانند که «سواز» از قدیم الایام از منابع تامین نیروی آکادمیک از بین دانشجویان آسیایی و آفریقایی برای سرویس‌های اطلاعات خارجی بریتانیا بوده است.

در همان زمان مشرق در گزارشی از این جشن تولد، به جزییات آن به تفصیل پرداخته بود:

گزارش مشرق درباره این مراسم:

جشن تولد اصلاح‌طلبان لندن‌نشین در دانشگاه امنیتی SOAS + تصاویر

"افراد حاضر در این بزرگداشت نیز جلب توجه می کنند. از جمله افراد مدعو در این مراسم می توان به نام هایی چون؛ عطاءالله مهاجرانی، مسعود بهنود، علی انصاری، هادی خرسندی و ...، اشاره کرد.

اما نکته بسیار مهم، خطی از این گزارش است که خبر می دهد:

"محمد رضا جلایی پور مسئولیت برگزاری و هماهنگی این مراسم را عهده دار بوده است."[۳]

سخنرانی مهاجرانی در بزرگداشت کاتوزیان در دانشگاه امنیتی سواز لندن

عکس یادگاری مراسم جشن تولد کاتوزیان در دانشگاه سواز لندن

یکی از کسانی که در حوادث ۸۸، نقش بسیار فعالی در هدایت رسانه‌ای-تبلیغاتی آشوب از خارج کشور به عهده داشت، «عطاءالله مهاجرانی»، وزیر فرهنگ و ارشاد و سخنگوی کابینه در دولت اول خاتمی بود. او کسی بود که تشکلی موسوم به «شورای هماهنگی راه سبز امید» را به عنوان «اتاق فکر» جنبش سبز در لندن تشکیل داد که دیگر اعضای آن محسن کدیور (برادر همسر مهاجرانی)، مهدی هاشمی، جمیله کدیور (همسر مهاجرانی) و فرخ نگهدار (رهبر چریک‌های فدایی خلق شاخه اکثریت قدیم و اصلاح‌طلب فعلی)، اردشیر امیرارجمند (مشاور میرحسین موسوی در لندن)، اکبر گنجی، مسعود بهنود و عبدالعلی بازرگان (فرزند مهدی بازرگان) بودند.[۴]

این تشکیلات سعی کرد در ماه‌های آشوب بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم در مناسبت‌هایی چون روز قدس، روز دانشجو و ۲۲ بهمن، حضور بدنه خیابانی معترضان را هدایت کنند.[۵] تئوری «اسب تروا» برای تسخیر میدان آزادی در ۲۲ بهمن ۸۸ توسط طرفداران موسوی، از نظریه‌های مهاجرانی بود که به واسطه شکست تبدیل به سوژه تمسخر مهاجرانی توسط خود اپوزیسیون شد.[۶]

مسعود بهنود،  عطا مهاجرانی و جمیله کدیور

مهاجرانی روابط بسیار نزدیکی با محمدرضا جلایی پور داشت و یکی از مهمان‌های ثابت برنامه‌های محفل «کانون توحید» لندن بود که با حضور و اجرای جلایی‌پور و همسر سابقش «فاطمه شمس» برگزار می شد. این روابط از همان سال ۸۶ که جلایی‌پور و همسرش فاطمه شمس برای تحصیل دوره دکتری در آکسفورد حضور داشتند، آغاز شد و همان‌طور که گفته شد، مهاجرانی و همسرش جمیله کدیور، پای ثابت بیشتر برنامه‌هایی بودند که جلایی‌پور و شمس در کانون توحید برگزار می کردند.

مهاجرانی در کنار فاطمه شمس در یکی از جلسات سخنرانی کانون توحید

وبسایت «گویا» مورخ سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ در گزارشی به قلم فاطمه شمس یکی از این جلسات را تصویر کرده است:

"کانون توحید لندن در بعدازظهر آخرین شنبه از سال ۱۳۸۶ میزبان مراسم چهلمین روز درگذشت نابهنگام احمد بورقانی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت خاتمی و عضو هی‍أت رئیسه مجلس ششم، بود. این مراسم با عنوان "و قلم را هرگز ..." به همت دانشجویان و با حضور کم‌نظیر ایرانیان مقیم لندن و چهره‌های برجسته فکری، سیاسی و فرهنگی برگزار گردید.

همه آمده بودند تا این بار حکایت روزهای تلخ و شیرین احمد بورقانی را از زبان سه تن از دوستان نزدیک و همکاران او بشنوند. برنامه با تلاوت سوره الرحمن و سپس قرائت زندگی نامه احمد بورقانی به قلم فرزندش سهام‌الدین بورقانی آغاز شد و با پخش نماهنگی به یاد احمد بورقانی و سخنرانی جمیله کدیور، مسعود بهنود و عطا‍‍‍ءالله مهاجرانی ادامه یافت......

سخنان مسعود بهنود، بیشتر از جنس خاطره و نقد بود. محمدرضا جلائی‌پور مجری برنامه – در ابتدای برنامه از قیصر امین‌پور،‌ سید جعفر شهیدی، اکبر رادی، مهران قاسمی، آیت‌الله محمدرضا توسلی و احمد بورقانی به عنوان انسان‌های بزرگ و شریفی که در ماه‌های اخیر درگذشته‌اند یاد کرده بود. مسعود بهنود، در ابتدا نام مریم فیروز را بر این فهرست افزود و یاد او را گرامی‌داشت.

حضور چهره‌هایی چون عنایت اتحاد،‌ فرخ نگه‌دار، مجید تفرشی،‌ مجتبی صدریا، محمد راسخ، احمد سام، محمدرضا زهدی و بسیاری از دانشجویان ایرانی در میان جمعیت به بخش پرسش و پاسخ جذابیت بیشتری بخشید."[۷]

«بشیر بی‌آزار»، دانشجوی دانشگاه کنزینگتون که در مقطعی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم لندن شد(که کانون توحید تحت مسوولیت آن است) در مصاحبه‌ای در ۶ دی ۹۶ با خبرگزاری آنا، فضای کانون توحید را چنین شرح داد:

"پس از عضویت من در انجمن چیزی نگذشت که انتخابات برگزار شد. من هم در این انتخابات به عنوان دبیر انجمن اسلامی لندن رأی آوردم این در حالی بود که طیف ساکن در انجمن لندن و کانون توحید از نظر ما ضدانقلاب تلقی می شدند و امثال آقای مهاجرانی و سروش و جلایی پور و کدیور را در برمی گرفتند...... در طی سی و چندسال تا ورود من به انجمن اسلامی لندن حاکم بود، فضایی غیرانقلابی بود و افرادی که در این فضا فعالیت می کردند افراد محدودی بودند که در را برای حضور پررنگ دانشجویان انقلابی را در انجمن اسلامی بسته بودند. بنابراین جایی برای حضور افراد انقلابی و ارزشی در این تشکل دانشجویی وجود نداشت و بالعکس افرادی مثل احمدسام مسئول پیشین روزنامه اطلاعات هفته ای یک روز،جلسات سعدی‌خوانی در انجمن داشت. وی در پوشش این جلسات در جهت اهداف و مقاصد خود سخنرانی می‌کرد. یا فردی مثل عطاءالله مهاجرانی به تفسیر قرآن به صورت هفتگی در کانون توحید مبادرت می‌ورزید. در کل می‌توان گفت مدیریت انجمن اسلامی لندن در دست طیف چپ آن زمان که الان ماهیت ضدانقلابی شان مشخص شده، بوده است. برای مثال فضا به گونه ای بود که یکبار بعد از انتخابات ۸۸ خاتمی برای سخنرانی به لندن آمده بود و مسیح علی نژاد با وقاحت عکس رهبری را از دیوار برداشت و پرتاب کرد. از این دست بی حرمتی ها به نظام جمهوری اسلامی در زمان مدیریت آنان کم نبود."[۸]

از این رو، و به واسطه همین ارتباط تنگاتنگ بین مهاجرانی و جلایی پور، در همان ایامی که جلایی‌پور در ایران بازداشت بود، مهاجرانی قطعه شعری برای او سرود:

و جالب این که همزمان با انتشار خبر بازداشت جلایی‌پور در روزهای اخیر، مهاجرانی در توئیت تندی واکنش نشان داد:

عطاالله مهاجرانی که از زمان مسوولیت در دولت اصلاحات، با عنصر سرویس‌های اطلاعاتی سعودی به نام «علیرضا نوریزاده» مستقر در لندن در ارتباط بود، وقتی در اوایل دهه ۸۰ بر سر پرونده شکایت همسران دوم و سوم خود از کشور فرار کرد، دوباره با این عنصر ارتباط گرفت.

در ۲۹ بهمن ۹۰، خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی دولت سعودی  گزارش داد:

"عطاالله مهاجرانی وزیر فرهنگ سابق ایران(در دوره خاتمی) از جایزه خادم الحرمین الشریفین در زمینه ترجمه تمجید کرده است.

بر اساس این گزارش، عطاالله مهاجرانی ادعا کرده است جایزه پادشاه عربستان در زمینه ترجمه که وزیر فرهنگ خاتمی از وی به عنوان خادم الحرمین الشریفین نام برده و به تمجید از آن پرداخته است.

مهاجرانی گفته است جایزه جهانی پادشاه عربستان در زمینه ترجمه تاثیر بسزایی در فعال کردن و پویایی جنبش ترجمه میان زبان عربی و زبان‌های دیگر و ارتباط میان فرهنگ عربی و اسلامی و دیگر فرهنگ‌ها می گذارد.

وزیر فرهنگ دولت خاتمی که خبرگزاری رسمی عربستان از وی به عنوان "دکتر عفوالله مهاجرانی" نام برده است، در اظهاراتی به تمجید از پادشاه عربستان پرداخت و گفت : "این جایزه جهانی که نام خادم الحرمین الشریفین ملک عبدالله بن عبدالعزیز را بر خود گذاشته است و مورد عنایت و توجه او قرار دارد، فضای فرهنگی مثبتی را برای گفتگوی تمدنی و ارتباط شناختی از طریق فعال سازی ترجمه و ایجاد پلی برای تبادل اندیشه ها وتجارب و معارف فراهم می کند."

مهاجرانی همچنین گفته است:

" نتایجی که جایزه خادم الحرمین الشریفین در پنج سال گذشته محقق کرده است، سبب خوش بینی می‌شود و ضرورت دارد این جایزه و نتایج خوب این پروژه فرهنگی و علمی بزرگ در سطحی گسترده شناسانده شود .

 این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که عطاء الله مهاجرانی به همراه علیرضا نوری زاده از عناصر فعال ضد انقلاب هفته گذشته به نمایندگی از فتنه گران سبز در ضیافت شاه عربستان سعودی و در نشستی با عنوان «الجنادریه» حضور یافتند.

همچنین رسانه ها در روزهای گذشته فاش کردند که دستگاه امنیتی رژیم سعودی علاوه بر کمک ۱۸ میلیون دلاری به این عضو شورای هماهنگی راه سبز، به وی وعده داده تا با گسترده کردن بخش فارسی شبکه العربیه، تعدادی از عناصر رسانه ای وابسته به این گروه را بکارگیری کند.[۹]

بازتاب منفی حضور مهاجرانی در این ضیافت سبب شد تا او طی یادداشتی، وزیر اطلاعات دولت دهم را که اول بار خبر این کمک میلیونی سعودی‌ها به او و نوریزاده را منتشر کرد، به دروغگویی متهم کند! البته او در یادداشت خود، حضورش در این ضیافت را تأیید کرد و نوشت: "جشنواره جنادریه که برای پنجمین بار در آن جشنواره شرکت کردم یک جشنواره فرهنگی است. اینجانب هیچ ملاقاتی با هیچ یک از مقامات سیاسی و امنیتی دولت عربستان نداشته‌ام و پولی برای براندازی دریافت نکرده‌ام."[۱۰]

در ۲ تیرماه ۹۴، خبرگزاری‌های داخلی از انتشار سندی توسط ویکی‌لیکس خبر دادند که طی آن، مهاجرانی از سفارت سعودی در لندن خواسته بود که هزینه تحصیل پسرش را در دوره دکتری دانشگاه وارویک کاونتری انگلستان پرداخت کند.[۱۱]

بنابراین سند، فرزند مهاجرانی قصد داشته در دانشگاه وارویک در شهر کاونتری تحصیل کند و هزینه تحصیل ۴ ساله وی از سال (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵) در مقطع دکتری، حدود ۶۵ هزار پوند بوده که برای یک سال حدود ۱۶ هزار پوند(۱۲۱۱۵ پوند هزینه تحصیل به اضافه ۴۲۵۶ پوند هزینه زندگی) است.

در سند مذکور اشاره شده که بنابر موافقت با این امر، "چک اول" به مبلغ ۱۶ هزار پوند با شماره ٣٠٥١١٢ و تاریخ ٢٠١٢/١/٢٣ کشیده شده و ضمیمه سند شده است. [۱۲]

در همین رابطه این مطالب را بخوانید:

سعودی‌ها پسرمهاجرانی رابورس تحصیلی‌کردند+سند

مهاجرانی از اعتراض به «رشدی» تا احترام ویژه

چرا اصلاح‌طلبان سند ویکی‌لیکس درباره پسر مهاجرانی را ندیدند؟+ سند

هزینه کردن پول‌های سعودی در فتنه اثبات شد

مهاجرانی از طرق دیگری نیز با رژیم سعودی مرتبط شد و در خدمت اهداف آنان قرار گرفت. «مرکز گفت و گوی ادیان» در حالی با کمک شاه سعودی و با هزینه سالانه ۱۵ میلیون یورویی در آذر ماه سال ۱۳۹۱ با حضور نمایندگان ادیان مختلف از جمله کاتولیک‌ها، اوانجلیک‌ها، پروتستان‌ها، ارتدکس‌ها، سنی‌ها، شیعیان، وهابی‌ها، یهودیان، بودایی‌ها و هندوها، در وین راه اندازی شد، که رژیم سعودی خود منشأ بسیاری از جنگ‌های مذهبی و فرقه‌گرایی است. دبیرکل این مرکز، عطاءالله مهاجرانی را به عنوان نماینده شیعیان در این هیأت برگزید. جالب اینجاست که رئیس مرکز اسلامی امام علی (ع) وین خطاب به مسئولین این مرکز تأکید کرده است که مهاجرانی نماینده تفکر شیعه نیست.[۱۳]

این تحرکات و ارتباطات با سعودی صدای «شهرام همایون»، سلطنت طلب معروف ساکن لس انجلس و شریک سابق نوری‌زاده را هم درآورد و او در صفحه فیسبوک خود، تلویحا تایید کرد که نزدیکی مهاجرانی به سعودی‌ها به واسطه نوری‌زاده رقم خورده است:

البته «شهرام همایون» با آنکه در ظاهر نامه را خطاب به مهاجرانی نوشته، اما بدون آنکه نامی از «علیرضا نوری‌زاد»، او را هدف قرار داد. در این نامه آمده است:” نامه‌ای به آقای مهاجرانی و مهاجرانی‌های آینده… اقای مهاجرانی، در دام افتادید. متاسفم. همان روز که همسفر عزیمت به عربستان شدید، همان روز که زمزمه‌های همسفر، زیرگوشتان کارساز شد و در فستیوال! عربی شرکت کردید، در دام افتادید. اما تصور نمی‌کردم آنقدر ارزان! ۶۵ هزار پوند از عربستان گرفتید برای تحصیل فرزندتان. دیگران بیش از اینها گرفتند. سه میلیون دلار. دیدید چقدر ارزان فروشی کردید.اقای مهاجرانی. شما را به آنچه باور دارید سوگندتان می‌دهم. سوگندتان می‌دهم تجربه خود را از آن سفر عربستان و از آن مصاحبه شرق‌الاوسط که به‌عنوان مقدمه برایتان ترتیب داده شد حرف بزنید. تا دیگرانی که در آستانه این تفاهمات هستند بدانند رندان بیشترخواه که از هر چیز بیشترش را می‌خواهند چگونه شما را وسیله معامله قرار دادند. نگذارید دیگران در چاهی که شما افتادید بیفتند …”

نوریزاده در فستیوال الجنادریه در سالی که مهاجرانی هم در آن شرکت کرده بود

«شهرام همایون» که در این نامه بدون اشاره به نام «علیرضا نوری‌زاده» از دریافت مبلغ ۳ میلیون دلاری وی از رژیم آل‌سعود خبر داد، در انتها نوشت: “در سال ٢٠١٠ عطا مهاجرانی همراه با …. (علیرضا نوری‌زاده) به دعوت ولیعهد عربستان عازم این کشور شدند. دیروز اسنادی منتشر شد که نشان می‌دهد عطا مهاجرانی از عربستان ۶۵ هزار پوند برای تحصیل فرزندش گرفته و همسفر ایشان نیز …”

ادامه دارد...


[۱] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۱۰۷۳۰۰۰۰۷۸۰

[۲] https://www.facebook.com/events/۴۹۳۸۷۳۱۴۷۳۰۹۹۱۴/

[۳] https://www.seratnews.com/fa/news/۸۷۷۲۵

[۴] https://www.seratnews.com/fa/news/۱۸۷۲۹

[۵] http://www.rajanews.com/news/۶۱۴۵۲

[۶] http://www.rajanews.com/news/۲۹۰۸۵

[۷] http://news.gooya.com/politics/archives/۲۰۰۸/۰۳/۰۶۹۴۱۵.php

[۸] http://www.ana.ir/news/۳۳۲۳۳۹

[۹] https://www.mehrnews.com/news/۱۵۳۷۵۲۹

[۱۰] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/۱۶۲۹۷۹

[۱۱] https://www.yjc.ir/fa/news/۵۲۴۱۶۴۰

[۱۲] http://www.entekhab.ir/fa/news/۲۱۰۷۷۷

[۱۳] http://kalame.co/faqs/۱۴-۱۳۸۹-۰۸-۲۱-۱۹-۴۹-۱۲/۳۴۲۳۹

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    106 6
    خاک بر سر عربستان که پولش رو برای این حیف نان ها خرج میکند...
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      94 8
      و خاک بر سر اصلاح طلبان واحد فروش هر چی جاسوسها از دورو ور اصلاح طلباست
    • حسین PL ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      3 0
      کو ندارد پسر نشان از پدر..... صحبتهای پدر این آقا با کریستین امانپور که ثابت شد برای سیا کار میکنه را یادم هست , در همچین خانواده ای به قول آقوی همساده وطن فروشی نهادینه میشه!
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    50 6
    عنصر سرویس‌های اطلاعاتی سعودی به نام «علیرضا نوریزاده» مستقر در لندن در ارتباط بود
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      37 2
      من بعید میدانم این نوری زاده احمق توان بالا کشیدن دماغش را هم داشته باشه چه برسد به اینکه عنصر اطلاعاتی باشه... اگر هست پس خاک بر سر آن دستگاه جاسوسی که این احمق مامورشه
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    94 1
    «مرکز گفت و گوی ادیان» در حالی با کمک شاه سعودی و با هزینه سالانه ۱۵ میلیون یورویی در آذر ماه سال ۱۳۹۱ با حضور نمایندگان ادیان مختلف از جمله کاتولیک‌ها، اوانجلیک‌ها، پروتستان‌ها، ارتدکس‌ها، سنی‌ها، شیعیان، وهابی‌ها، یهودیان، بودایی‌ها و هندوها، در وین راه اندازی شد، که رژیم سعودی خود منشأ بسیاری از جنگ‌های مذهبی و فرقه‌گرایی است.
  • US ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    104 1
    بیش از ۳ هزار آقازاده در اروپا به ویژه در لندن زندگی میکنند. اینها با پول ملت که توسط پدرانشان غارت برده اند در اروپا به عیش و نوش و جاسوسی مشعولند
  • US ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    63 1
    گزارش عمیق و جالبی بود
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    90 1
    آقازاده ها چرا در دانشگاههای داخلی درس نمی خوانند؟؟؟؟
  • US ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    43 1
    نوری زاده ارتباط خوبی با سعودی ها داشت. وی چند سال نیز درتل اویو زندگی میکرد و در رادیو اسرائیل کار میکرد.
  • US ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    52 1
    شهرام همایون همچنین بارها به نقطه ضعف نوری زاده اشاره کرده. که علت همکاری نوری زاده با برخی دستگاههای امنیتی معتاد بودن او به مواد مخدر بوده است.
  • US ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    27 1
    وطن فروشی به امری عادی تبدیل شده است
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    مشرق شما با این کارهایی که دارید میکنید. نقش چوپان دروغگو را بازی میکنید. اینکه هر کسی را جاسوس میخوانید باعث میشود که دیگر کسی حرف شما را باور نکند. چطور صرف چند ملاقات و شرکت در چند جلسه میتوان به افراد اتهام جاسوسی زد. تشخیص جاسوس بودی افراد یک کار تخصصی است و نباید در رسانه در مورد آنها اظهار نظر کرد. این کار شما بیشتر به تخریب و از میدان بیرون کردن افراد موثر رقیب است.
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      85 7
      حالا مگر اینها جاسوس نبودند؟ با کافران چه کارت گر بت نمی پرستی؟
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    123 2
    خدایا انقلاب ما را از شر بدخواهاتن مصون بدار و این خائنین وطن فروش را نابود کن آنقدر از پول ملت بدبخت چاپیدن برای ده ها نسل بعد خود ذخیره کرده اند. لعنت به همشون.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    91 3
    اسلاحتلبای کثیف
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    3 85
    سایت مشرق الان می توانی کیف کنی . جریان دروغ یک طرفه شده است
  • AU ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    54 1
    نگاه کردن این مذهبی نماها در یک قاب عکس با کسانی که نوچه آشکار انگلیس هستند خود گویای همه چیز است. حالا نوچه گری این بی مایه ها برای سعودیها که دیگر بوی تعفنی است که حسابی بالا زده.
  • عالی IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    111 3
    خدایا چرا هر چه جاسوس و ضد انقلاب و مفسد اقتصادی و مفسد اخلاقی در کشور و خارج از کشور هست همه یا اصلاحطلبند یا وابسته و یا هوادار این گروه هستند.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    127 1
    چقدر به بعضیها بر می خورد که اسناد افشا می شود. مشرق ادامه بده.
  • احمد IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    131 3
    ظاهرا منظور آقای مهاجرانی که جلایی پور را آراسته به خلق وخوی محمدی ذکر نموده همان محمد بن سلمان است !
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      76 3
      این را خوب اومدی اضافه کنید پرچم سز اموی با محمد بن سلمان
  • جنبش سبز ۸۸ IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    9 112
    مشرق چرند و مزخرف نگو #درود_بر_اصلاحات #درود_بر_روحانی
    • محمد ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      2 1
      کودتو بخور بی بته
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      2 2
      خفه شو منافق
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      2 2
      راستشو بگو فتنه سال 88 چند تا سطل آشغال آتیش زدی ؟
  • بهشتي IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    57 3
    خدايا واقعا روز اخرتي هم وجود دارد به نظر من خيالم راحت باشد به بهشت مي روم
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      0 0
      قرص هات رو سر وقت بایدبخوری
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      1 0
      نه. جنم شعارش هل من مزید است. برای همه نوع بشر هم جا دارد. وقتی در دجات و درکات مختلف
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    4 4
    روز به روز فاصله مردم با مشرق و مشرقی ها و تفکرشون بیشتر میشه ..
  • AU ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    1 0
    ما چقدر عادت کردیم به خیانت به خودمون! امیدوارم این اطلاعات رو به حافظه بسپریم و در زمان رای دادن در کلیه انتخاباتها برای شناخت جریانها و کاندیداهاشون استفاده کنیم تا با انتخاب اشتباه در خیانت شریک نشیم.
  • شریفی IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    0 0
    نوری زاده بیش از ۵ سال در اسرائیل زندگی کرده است
  • دکتر IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    5 0
    بنده با چند اصلاح طلب همکار هستم باور کنین جنازه یک عرب سعودی به همشون می ارزه از بس بی غیرت بی تعصب بی هویت و بی هدف هستن هیچ غیرتی نسبت به خواهر و مادر خود یا وطن و کشور ندارن...بیشتر شبیه یک مهاجر خارجی هستن در ایران که می خواد بره... به شدت هم منحرف اخلاقی اعتقادی کلامی جنسی و...هستن
    • مرد US ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
      0 0
      دکتر برو دکتر
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
      0 0
      درود به شرفت دکتر . خداییش عین واقعیتو گفتی . زنده باشی
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    0 0
    من هنوزموندم مهاجرانی چراگفت مادرم دربچگی بهم شیرخرداد ! اگرسنت بداست که توشیرخرخوردی اگرمدرنیته خوبه که توشیرخرخوردی ! الان زالودرمانی هست وحجامت درمانی هم گاهی بهنراز طب جدیدهست . کلا درک مهاجرانی توسط خودش ممکنه ! وگرنه مشرق که نمیداند که شیرخرچه مزه ای واثری داره اماجیزی که مهمه مهاجرانی فکرمیکنه مهمه ! ولی نیست !
  • اخلاق مدار US ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
    6 5
    انسانیت و اخلاق را رعایت کنید. این تهمت های شما با جان انسان ها بازی می کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس