صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۵اردیبهشت

برخلاف هیاهوی رسانه‌های اصلاح طلب در مورد برجام و القای دوگانه دروغین «برجام-معیشت» هدف اصلی آمریکا و اعضای اروپایی ۱+۵ از امضای برجام، نه لغو تحریم‌های ضد ایرانی، بلکه پروژه «نرمال سازی ایران» است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** دسته گل اصلاح طلبان برای نتانیاهو!؛ شرق: برای بهره مندی از مزایای برجام، باید تعهد بدهیم که اسرائیل را محو نخواهیم کرد!

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «فریدون مجلسی» نوشت:

«لابی‌کردن مقامات ایران نزد اروپایی‌ها برای رعایت منافع ایران در قالب برجام محدودیت‌هایی دارد. بزرگ‌ترین نگرانی آنان در مذاکرات برجام نفس فعالیت هسته‌ای ایران نبود. دلیل اصلی نگرانی آنان مواضعی بود که اسرائیل اتخاذ می‌کرد و برنامه هسته‌ای ایران را دستیابی به ابزاری برای رسیدن به هدف محو خود معرفی و به آن استناد می‌کرد. رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران بارها اعلام کرده‌اند ایران در حمله به هیچ کشوری پیش‌قدم نخواهد شد، اما گویی طرف‌های مقابل این پیام را کافی نمی‌دانند. به‌ویژه آنکه سخنان دیگری نیز از تریبون‌های دیگر در ایران، پیام‌های متفاوتی را منتقل می‌کنند که می‌تواند تلاش‌ها و لابی‌گری‌های وزیر امور خارجه را خنثی کند. به عبارت دیگر از دیدگاه ایران اجرای تعهدات برجام برای رفع تحریم‌ها کافی است، اما به نظر آنها هدف اصلی برجام یعنی امنیت اسرائیل تأمین نشده است».

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با مطرح کردن موضوع «برجام بدون آمریکا» نوشت:

«حتی اگر امریکا هم از برجام خارج شود، اروپایی‌ها تلاش می‌کنند گزینه‌های مشوقی را برای ایران مطرح کنند تا دست‌کم بتوانند ایران را در این توافق نگه دارند.»

متاسفانه روزنامه‌های اصلاح طلب اصرار دارند که در زمین دشمن بازی کنند. «ریچارد هاویت» - تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران - سال ۹۵ گفته بود: «توافق هسته‌ای یک نقطه عطف بود، هر چند که همه مشکلات ما با ایران درباره اسرائیل، دموکراسی و حقوق‌بشر حل نشده است».

برخلاف هیاهوی رسانه‌های اصلاح طلب در مورد برجام و القای دوگانه دروغین «برجام-معیشت» هدف اصلی آمریکا و اعضای اروپایی ۱+۵ از امضای برجام، نه لغو تحریم‌های ضد ایرانی، بلکه پروژه «نرمال سازی ایران» است.

آمریکا و هم پیمانانش به خیال خام خود در پی اجرای گام به گام برجام با هدف از بین بردن توانایی هسته‌ای، از بین بردن توانایی موشکی، قطع حمایت ایران از محور مقاومت، پذیرفتن اینکه ایران نباید قدرت منطقه‌ای باشد، پذیرفتن شروط غرب در مسئله حقوق بشر و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط ایران هستند.

روندی که با اسقاط مؤلفه‌های قدرت ایران، در نهایت هیچ دستاوردی برای کشورمان در پی نخواهد داشت.

از سوی دیگر در هفته‌ها و ماههای اخیر، اصلاح طلبان و برخی دولتمردان به موضوع «برجام بدون آمریکا» اشاره کرده‌اند. این رویکرد غلط در حقیقت همان «اجرای برجام به هر قیمت» است. برجام بدون آمریکا یعنی واشنگتن حتی همان تعهدات نیم بند و دست و پا شکسته را هم اجرا نمی‌کند ولیکن ما باید همچنان به تعهدات خود پایبند باشیم و تحریم‌های جدید را هم پذیرا باشیم.

** شورای شهر پنجم فرمایشی است و از بیرون مدیریت می‌شود

روزنامه صدای اصلاحات در یادداشتی با عنوان «شورای فرمایشی» نوشت:

«امروز شورای شهر تهران در امتحان سیاسی خود مردود شد...شورای شهر پنج با انتخاب اسفبار محمد علی نجفی و استعفای حاشیه دارش...نشان داد که شورایی کاملاً فرمایشی است که از بیرون شورا مدیریت می‌شود.»

روزنامه آفتاب یزد نیز در گزارشی با عنوان «تقابل تفرقه و وحدت» نوشت:

«حزب کارگزاران که از آن به عنوان شاخه‌ای از جریان اصلاح طلب نام برده می‌شود در انتخاب محمدعلی نجفی در مرداد ۹۶ نقش مهمی‌داشت حالا در ژست طلبکار قرار گرفته که چرا شورای شهر در انتخاب یک شهردار تمام و کمال موفق نبوده و وقت را تلف کرده است! هرچند به نظر می‌رسد آنها از نجفی هم با اهداف خاصی حمایت کردند. با توجه به روحیه نجفی که در چند سال اخیر نشان داده دست به استعفای خوبی دارد و سمت‌ها را نیمه کاره رها می‌کند شاید این گزینه برای کاگزاران از ابتدا برنامه ریزی شده بود. حالا دبیرکل این حزب، شورای شهر را متهم کرده که از آمدن مهدی چمران به شورا وحشت دارد! او همچنین افزوده بود میثاق نامه‌ای که تاکید دارد اعضا نباید بعد از
رأی مردم استعفا دهند وحی منزل نیست.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«روز یکشنبه که شورای شهر با رأی گیری اعلام کرده هاشمی‌باید در شورا بماند غلامحسین کرباسچی شمشیر را از رو بسته است! جملاتی تند و تیز به گونه‌ای مطرح می‌شود که حتی می‌توان گفت محافظه کاران نیز این چنین در مقام مقابله با شورای اصلاح طلب پنجم وارد نشده‌اند! اما موضوع تنها شورا نیست بلکه حالا اصلاح طلبان به سمت یک تنش داخلی می‌روند. آنهم در شرایطی که عملکرد دولت این جریان را با انتقادهای بسیاری روبه رو کرده است».

«محمد صادق جوادی حصار» نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که تجربه شورای اول دوباره تکرار شود چرا که شورای اول باعث شد اصلاح‌طلبان در تهران دچار ناکامی‌های مفرط و تکرارشونده‌ای شوند».

در روزهای گذشته «علی شکوری راد» دبیر کل حزب اتحاد ملت (اعضای حزب منحله مشارکت) در مصاحبه با روزنامه شرق اذعان کرد که بیماری نجفی بهانه بود و مسئله اصلی اختلاف سیاسی حزب اتحاد ملت و حزب سازندگی بوده است.

گفتنی است جنگ قدرت میان حزب اتحاد ملت (اعضای حزب منحله مشارکت) و حزب کارگزاران (به ریاست کرباسچی) و اوضاع به هم ریخته شورای شهر و شهرداری تهران، موجب نگرانی بسیاری از اصلاح طلبان شده است. اصلاح طلبان بارها هشدار داده‌اند که احتمال دارد، شورای شهر پنجم به سرنوشت شورای اول دچار شود.

شورای شهر اول به دلیل اختلافات گسترده حزب مشارکت و کارگزاران در انتخاب شهردار، با حواشی گسترده‌ای روبرو بود و در نهایت این شورا توسط دولت اصلاحات منحل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    72 27
    اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید.تل آویو و حیفا را با خاک یکسان می کنیم
    • رحمان IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
      4 16
      ما که منتظر نیستیم ولی شما حسابی سماق بمکید
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    26 19
    چرا باید آرزوی سخنرانی در کنست و بوسیدن چهره ماه نتانیاهو بر دل ... بماند؟
  • سید IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    13 4
    عثلاه تلبان طهوع عاور
  • حمزه IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    24 7
    اسراییل با فرجام بی فرجام رفتنیه.
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    18 3
    مرگ بر رژیم آپارتایدی فاشیستی اسراییل اشغالگر و لعنت بر نوکران اسراییل
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    14 3
    مرگ بر منافق
  • اقبال مهدوی IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    4 4
    شما افساد طلبان هم محو خواهید شد
  • بهرام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    3 6
    نه قول میدهیم که اسرائیل محو نشود. و خواهد شد چ اصلاحات و نتانیاهوبخواهد چ نخواهند. و نه قول میدهیم که اصلاحطلبها قبل یا بعداز انقراض اسرائیل ماندنی هستن. بنازم امامین انقلاب که آب به لانه غاصبان ریخته
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    3 5
    ایده های افراطی در دنیا دوام ندارد مثل اسراییل و ...!
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    15 7
    مرگ بر رژیم کودک کش صهیونیستی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس